Gezondheid alle pijlers

Ben jij orgaandonor?

18-04-2014 12:52 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Deze week ontvingen ongeveer 180.000 18-jarigen een brief van de minister waarin zij worden opgeroepen om hun keuze te registreren over of zij donor willen zijn.



Ik ontving deze brief ook toen ik 18 werd (in 2010) en ik heb ‘ja’ gekozen. Ten eerste omdat ik het belangrijk vind om zelf te kiezen, zodat ik mijn nabestaanden niet opzadel met een dilemma als ik er niet meer ben en ten tweede heb ik voor ‘ja’ gekozen omdat er nog steeds 150 mensen per jaar sterven, voor wie niet op tijd een donororgaan beschikbaar komt.



Wat is jullie mening over orgaandonatie? En hebben jullie je keuze al vastgelegd? En zo ja waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Bij het overlijden van een van mijn ouders is ons deze vraag ook gesteld. Mijn ouder had hier zelf geen standpunt over ingenomen.

daar wilde hij/zij gewoon niet over nadenken.

wij vonden het juist wel in de lijn van zijn/haar karakter passen en zijn akkoord gegaan. Het orgaan wat potentieel bruikbaar was, bleek dit uiteindelijk ook niet te zijn door medische ingrepen van vroeger dus is het allemaal niet doorgegaan.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyZiva schreef op 18 april 2014 @ 13:07:

Ik heb gekozen voor beslissing door naasten. Uiteindelijk hebben zij in Nederland toch het laatste woord. Mijn naasten zijn wel op de hoogte van mijn wensen, zowel met betrekking tot donatie als uitvaart. Ik vind het echter van groot belang dat zij doen waar zij mee kunnen leven, ik merk er niets meer van.Dit.

Ikzelf merk er niets meer van en als mijn achterblijvers het niet erg vinden mogen ze me leegtrekken. Hebben ze er een probleem mee ga ik ze niet nog verdrietiger maken door persé donor te willen zijn. Ik laat het echt aan hun over.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sun.lover schreef op 18 april 2014 @ 14:37:

[...]

Ik denk dat er bij jullie misschien een betere begeleiding had kunnen zijn door de transplantatiecoördinator.

Het ging het bij jullie om het doneren van organen in een non hart beating procedure. Er gebeurt dan veel achter de schermen, er staat dan een heel transplantatieteam klaar om in actie te komen als de patiënt overlijdt. Als dit niet binnen 2 uur gebeurd kan iedereen naar huis en zijn de organen niet meer bruikbaar.

Dat is toch ook jammer?.Uiteraard, maar t is ook frustrerend. Wij hadden op een gegeven moment zoiets van kan je de natuur dan niet even een handje helpen dan is zijn dood niet geheel (in onze ogen) zonder reden geweest, maar dat mag dan weer niet. Cru gezegd maar we dachten op een gegeven moment duw er een kussen op dan kunnen er nog mensen gered worden, wij krijgen hem toch niet meer terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 18 april 2014 @ 13:52:

Ik wilde mijn lichaam altijd aan de medische wereld doneren todat ik er achter kwam dat een stel studenten je in stukjes hakken zodat zij hun vak leren.

Nee dank je, liever echt wetenschappelijk dan voor mij.

Er is op dit moment bij de meeste anatomische instituten een inschrijfstop; daar kun je je niet laten registreren. Dat komt omdat de anatomische instituten erg 'zuinig' zijn met de lichamen, en er heel lang mee doen, hoe bizar dat ook klinkt.



Om je lichaam ter beschikking van de wetenschap te stellen moet je dat van te voren regelen en je moet van het anatomisch instituut waar je je hebt ingeschreven een bevestiging hebben dat je ingeschreven bent. Van iemand die zich een aantal jaar geleden heeft laten inschrijven weet ik dat het best nog een heel gedoe is om dat te regelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eenman1979 schreef op 18 april 2014 @ 14:21:

wat mij betreft hoeft niemand donor te zijn, MAAR dan mag je er ook geen aanspraak op maken als het nodig is!!

Dat zou lekker zijn, lekker mensen dood laten gaan of laten lijden omdat jij een argument hebt waarom het niet goed voelt om organen af te staan!



Ben jij dan zo iemand die er altijd iets voor terug moet hebben, als je iets geeft? Volgens mij ken je dan het begrip "geven" helemaal niet.



Maar los daarvan... een dwingend systeem waarbij mensen donor moeten zijn om organen te kunnen ontvangen, gaat regelrecht in tegen het principe dat nabestaanden een belangrijke rol spelen in de wens om wel of geen donor te worden. Wil je een niet-donor straffen voor de gevoelens van diens nabestaanden?



Ik denk dat de mensen uit de hulpverlening best eens wat duidelijker mogen maken dat de gevoelens van de nabestaanden heel divers kunnen zijn (van het donorschap juist wel willen tot het juist moeilijk hebben met donorschap) en dat er best wat nabestaanden zijn die zich na verloop van tijd nog melden met dat ze toch problemen ervaren.



Ik ben bang dat er hele lieve mensen zijn die zonder na te denken en zonder het met hun kinderen te bespreken donor worden. Donor worden is mooi, maar ik gun ook de lieve mensen die dit te makkelijk besluiten een betere voorlichting en goed overleg met hun kinderen.
quote:boerderijgeit028 schreef op 18 april 2014 @ 14:35:

@Raspberry, idd persoon was al hersendood (herseninfarct), donorteam stond al klaar, helicopter, alles geregeld. Maar hersendood is toch heel duidelijk vast te stellen, en onomkeerbaar? Dan kan iemand toch ook niet zelf meer ademen?
Alle reacties Link kopieren
quote:titato schreef op 18 april 2014 @ 14:19:

Niet geregistreerd dus dan gaat het vanzelf sprekend gedoneerd worden toch?

Nooit een brief gehad ook



Toen moeder overleed hebben we toestemming gegeven voor "alles wat nog goed was" te laten doneren, behalve iets van haar ogen (weet niet meer precies wat.. Was pas 14) Mijn moeder had hele mooie ogen en het idee dat ze daaraan zouden zitten gaf een naar gevoel





Weet trouwens niet of er organen daadwerkelijk zijn gebruikt

Ze stond zelf ook op de wachtlijst voor een doneer long maar kort nadat ze overleden was kregen we bericht dat ze geholpen kon worden ( dat was heel zwaar om te laat bericht te krijgen



Vind zelf het idee om "leeg" mijn kist in te gaan een eng idee, maar aangezien ik er zelf niks meer aan heb mogen ze het best doneren.. Maar dan misschien toch ook niet aan mijn ogen komen.



In Nederland betekent niet geregistreerd staan zeker niet dat je vanzelfsprekend donor bent. Alleen als je je keuze in het Donorregister vastlegt, weet je zeker dat er na je overlijden gebeurt wat jij wenst. Als je je niet registreert dan moeten je nabestaanden beslissen. Dat is dan ook één van de belangrijkste redenen voor mij om me te registreren, omdat ik mijn ouders niet met zo'n emotioneel dilemma wil opzadelen.



Als je kiest voor een 'Ja' dan kun je aangeven welke organen en weefsels jij wil doneren en dus automatisch ook welke niet. Je kunt aankruisen welke organen en weefsels je NIET wilt doneren. In jouw geval zou je dus 'hoornvliezen' aan kunnen kruisen, zodat deze NIET gedoneerd worden. Als je je keuze wil registreren, zodat je er zeker van bent dat er na je overlijden gebeurd wat jij wenst, dan kan dat heel gemakkelijk met je DigiD op: www.JaOfNee.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 18 april 2014 @ 13:54:

Nee, ik ben geen donor. Ik ben veel te bang dat ze maar dood laten gaan omdat ik nog een leuke nier of lever heb.

Bovendien denk ik dat als Koning Willem morgen een nier nodig heeft hij hem overmorgen heeft, en een ander mens er jaren op moet wachten.



Als koning Willem een nier nodig heeft gaan ze dat eerst aan zijn moeder vragen. En als zij ja zegt en compatibel is, dan heeft hij inderdaad ongeveer overmorgen een nier. Dus zo bang dat jij de eerste op het lijstje bent hoef je niet te zijn.



Zei zij uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 18 april 2014 @ 14:58:

[...]



Maar hersendood is toch heel duidelijk vast te stellen, en onomkeerbaar? Dan kan iemand toch ook niet zelf meer ademen?Volgens google niet, maar hij deed t toch echt. Vraag me niet hoe dat kan. Ik heb geen idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 18 april 2014 @ 14:58:

[...]



Maar hersendood is toch heel duidelijk vast te stellen, en onomkeerbaar? Dan kan iemand toch ook niet zelf meer ademen?zou ik ook denken, ze maken een EEG waarop geen hersenactiviteit meer te zien is, pupillen reageren niet meer op licht etc, dan is het toch vreemd dat iemand nog wel ademt? Maar goed, ik was er natuurlijk niet bij. Bij mijn broer dreigde het ook bijna mis te gaan, er was een andere donorprocedure voor hem, waardoor ze hem extra lang "in leven" moesten houden. Dan knijp je hem toch, als het bijna mis gaat, zou heel frustrerend zijn geweest. Overigens bij het opbaren zag je niks aan mijn broer, mochten mensen daar bang voor zijn ...
Deze discussie speelt al ruim 20 jaar, misschien nog wel langer.



De meest voor de hand liggende oplossing vind ik dat de default optie anders wordt: iedereen is orgaandonor, tenzij je er bewust voor kiest om het niet te worden. Er komen waarschijnlijk meer organen, en mensen die echt principieel bezwaren hebben kunnen alsnog niet meedoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 18 april 2014 @ 15:05:

[...]



Volgens google niet, maar hij deed t toch echt. Vraag me niet hoe dat kan. Ik heb geen idee.Zat hij niet aan de beademing?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 18 april 2014 @ 15:10:

Deze discussie speelt al ruim 20 jaar, misschien nog wel langer.



De meest voor de hand liggende oplossing vind ik dat de default optie anders wordt: iedereen is orgaandonor, tenzij je er bewust voor kiest om het niet te worden. Er komen waarschijnlijk meer organen, en mensen die echt principieel bezwaren hebben kunnen alsnog niet meedoen.Ok, mits er dan wel veel aandacht wordt besteed aan de voorlichting aan analfabeten en allochtonen die niet of nauwelijks lezen. Nederland telt veel buitenlanders en ook veel analfabeten die hun post niet of nauwelijks lezen en ook zeker niet altijd hulp bij krijgen. Die mensen moeten dan allemaal heel goed worden ingelicht over dat ze automatisch donor zijn, wat het doneren met zich meebrengt en hoe de procedure verloopt en het dringende advies dit goed met hun nabestaanden te bespreken. Een of meerdere brieven is niet genoeg als het om zoiets gaat. Is de voorlichting voor mensen die niet lezen niet voldoende, dan ben ik tegen dit systeem.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 18 april 2014 @ 14:17:

[...]



Bij ons waren de donorartsen zichtbaar teleurgesteld dat de donor bleef ademen. Leuk gezicht voor de familie joh Oh, nu snap ik het, dit is officieel niet hersendood, ook al zijn de hersenen dusdanig beschadigd dat iemand nooit meer kan leven (klinkt raar), zolang iemand nog zelfstandig kan ademhalen dan is hij/zij niet hersendood.
Cum non tum age
Ja, zodra dat kon heb ik een donorcodicil getekend. Was, en is, voor mijzelf vanzelfsprekend.
quote:boerderijgeit028 schreef op 18 april 2014 @ 15:05:

[...]



Volgens google niet, maar hij deed t toch echt. Vraag me niet hoe dat kan. Ik heb geen idee.Dan is iemand niet hersendood. simpel
Precies, dan lag hij in coma. Hersendood is echt, definitief, onomkeerbaar, zonder twijfel dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke_leest schreef op 18 april 2014 @ 15:18:

[...]

Ok, mits er dan wel veel aandacht wordt besteed aan de voorlichting aan analfabeten en allochtonen die niet of nauwelijks lezen. Nederland telt veel buitenlanders en ook veel analfabeten die hun post niet of nauwelijks lezen en ook zeker niet altijd hulp bij krijgen. Die mensen moeten dan allemaal heel goed worden ingelicht over dat ze automatisch donor zijn, wat het doneren met zich meebrengt en hoe de procedure verloopt en het dringende advies dit goed met hun nabestaanden te bespreken. Een of meerdere brieven is niet genoeg als het om zoiets gaat. Is de voorlichting voor mensen die niet lezen niet voldoende, dan ben ik tegen dit systeem.Als het belangrijk voor ze is, zorgen ze dat ze zichzelf informeren. Dat doen ze tenslotte ook bij andere zaken (loon/uitkering, verzekeringen, handleidingen).
Alle reacties Link kopieren
Orgaandonatie bij hersendood is de heart beating procedure. Dan kunnen ze de meeste organen bebruiken. Maar niet iedereen die uitbehandeld is is ook hersendood.

Indien men iemand niet meer kan behandelen kan er besloten worden om de behandeling te stoppen waarna de patiënt zal komen te overlijden. Als de patiënt geregistreerd donor is wordt de non heart beating procedure gestart. Als iemand na stoppen van de behandeling (beademing, medicatie) dan binnen 2 uur overlijdt kunnen dan een aantal organen gedoneerd worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 18 april 2014 @ 15:32:

[...]



Als het belangrijk voor ze is, zorgen ze dat ze zichzelf informeren. Dat doen ze tenslotte ook bij andere zaken (loon/uitkering, verzekeringen, handleidingen).



Dat denk ik dus niet. Als je geen inkomsten hebt, loop je daar namelijk vanzelf tegenaan, maar dingen waar je geen belang bij lijkt te hebben, denken ze zo bij het oud papier te kunnen gooien. Mijn patiënten vinden het vaak een opluchting als ze begrijpen dat iets gewoon een rekening is en dan betalen ze die zonder te begrijpen wat, waarom en waarvoor (dat vertellen ze mij vooral als het om dingen van de zorgverzekering gaat).



Als er van bovenaf het initiatief wordt genomen om keuzes voor mensen te maken (het donorschap), moet ook van die kant het initiatief komen om tot mensen door te dringen zodat ze deze keuze kunnen terugdraaien. Ook tot de mensen die net in Nederland zijn of analfabeet zijn en eigenlijk de meerderheid van de brieven nooit begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Mooie reden om de taal en de gebruiken dus héél snel eigen te maken. En er zal vast wel een campagne opgestart worden met foldertjes in allerlei talen (en buren, kennissen, stichtingen, familie, hoe komen ze anders aan hun info?) Lezen ze die niet, is het hun eigen verantwoordelijkheid he?
Alle reacties Link kopieren
quote:sassafras schreef op 18 april 2014 @ 13:52:

[...]





Dit is natuurlijk een onzinargument. Op het moment dat jij zo ziek bent dat je een donororgaan nodig hebt, kun je zelf geen donor meer worden.



Wat mij betreft maak je als 18-jarige een keuze: je wilt donor zijn én dus in de toekomst eventueel ook een orgaan kunnen krijgen óf je wilt geen donor zijn, maar als het ooit nodig is om een transplantatie te ondergaan moet je achteraan aansluiten, mensen die als donor geregistreerd stonden gaan voor.

nee, dit is onzin. ik heb zelf 2x een orgaan ontvangen en kan zelf mijn eigen organen nog gerust doneren.



en ik word moe van de argumenten als: niet geven, dan ook niet krijgen. geen rokers/drinkers/diabetici/whatever. dan heb je echt geen idee waar je over praat. niet gek ook, aangezien de voorlichting vanuit de overheid zo bedroevend slecht is.



het ontvangen van een orgaan is vrijwel altijd omdat er een levensbedreigende situatie bestaat, waar tijd erg schaars is. er komt dus enorm veel op je af, gepaard met heel intense emoties, en als je leven op het spel staat besef je hoe sterk overlevingsdrang kan zijn. dus ik geloof mensen die claimen ook niets te willen ontvangen bij voorbaat niet.



een orgaan weigeren zal dus bijna nooit voorkomen. derhalve ben ik voor een opt-out systeem (automatisch donor tenzij anders aangegeven; verwar dit niet met dwang, want dat is het absoluut niet. jammer dat dit vaak als argument wordt gebruikt, want zeg dwang, en mensen schieten in de verdedigingsmodus gespeend met onwil nog te willen doneren), waarbij ik graag zou zien dat de redenen om het niet te willen strikt gedefinieerd worden, omdat het ontvangen van een orgaan een net zo irrationeel besluit is 'in the heat of the moment' als het eventueel donor willen zijn. het grootste bezwaar is helaas dat je dit nooit of te nimmer uitgelegd krijgt natuurlijk, en kun je eigenlijk geen geldige redenen definieren.



en dus hou ik voorzichtig hoop dat overheden over dit onderwerp eindelijk eens open, maar bovenal eerlijk zullen gaan voorlichten, en ons opt-in systeem vervangen voor een opt-out, onzingedachten wegnemen als dat mensen "eerder de stekker bij een patient eruit trekken", want die zijn niet bevorderlijk voor het aantal donoren, en meer voorlichting voor donorschap bij leven.



al hoop ik natuurlijk het meest dat we binnen niet al te lange tijd grote stappen zetten in stamceltechnieken. maar dat is voor nu toekomstmuziek.
Alle reacties Link kopieren
En over de openingsvraag: ik ben donor, man ook, beiden al jarenlang.

Mensen die dat niet zijn, staan wat mij betreft onder aan de ladder van menslievendheid. Wat je kulargumenten ook zijn. Het is een vrij land, maar ik hoef niet overal respect voor te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 18 april 2014 @ 15:40:

Mooie reden om de taal en de gebruiken dus héél snel eigen te maken. En er zal vast wel een campagne opgestart worden met foldertjes in allerlei talen (en buren, kennissen, stichtingen, familie, hoe komen ze anders aan hun info?) Lezen ze die niet, is het hun eigen verantwoordelijkheid he?



Yeah, right.



Ik vind het nogal wat. De overheid mag besluiten zonder toestemming van alles met je lichaam te doen en mensen moeten moeite doen om dat te voorkomen. Omgekeerde wereld.



En inderdaad een grote schok voor buitenlanders. Ik zou me doodschrikken als ik net in Afghanistan woon wanneer er een familielid overlijdt en dan blijkt dat we hadden moeten voorkomen dat ze allerlei Afghaanse rituelen met het lichaam gaan uithalen. Dit gaat tegen de integriteit van het menselijk lichaam in. En zo kun je niet met nabestaanden omgaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 april 2014 @ 15:26:

[...]

Dan is iemand niet hersendood. simpelAch hij zat er in ieder geval niet meer in, latn we t daar ophouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven