Huurverhoging 2014

18-04-2014 12:21 193 berichten
Het komt er weer aan, de huurverhoging en mag tussen de 4 en 6,5 % stijgen. Ik hou mijn hart vast. Wonen (huren) begint op zo'n manier langzamerhand een luxe te worden, terwijl koopwoningen vaak veel goedkoper zijn en je met huur aan het einde van rit toch nog met lege handen zit.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En wat heeft het voor consequenties?
Het is echt niet zo dat kopen 'beter' of 'goedkoper' is.



Als huiseigenaar heb je o.a. te maken met eigenwoningforfait (bizar fenomeen), onroerendezaakbelasting en onderhoudskosten die je zelf moet betalen. Soms ook nog een bijdrage voor de VvE en erfpacht. Verder nog afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapslasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 18 april 2014 @ 15:29:

Toch kan het vaak zin hebben om na te gaan of er echt geen mogelijkheid is om te kopen.

Ook met een tijdelijk contract kun je soms in aanmerking komen voor een hypotheek.



Ik dacht destijds ook dat ik nooit een hypo zou kunnen krijgen met deels WIA en deels een tijdelijk contract. Toch met een hypotheekadviseur gebeld en toen bleek dat de Nationale Hypotheekgarantie bij een tijdelijk contract terugkijkt naar het inkomen over de laatste 3 jaar en dan tellen ze ook het inkomen uit uitkeringen mee. Ingewikkeld en geen logisch verhaal maar het kwam erop neer dat Nationale Nederlanden de regels van de NHG volgde.



Ik heb razendsnel gekocht en betaal nu 200,- per maand minder voor meer woongenot en als ik over 30 jaar met pensioen ga heb ik een afbetaald huis.



En dat alleen maar door een kort telefoontje met een hypotheekadviseur.

Hiltje, mag ik vragen wat voor iets je dan hebt gekocht?

En hoe je het aandurft als je gedeeltelijk in de WIA zit om ervanuit te gaan dat je stabiele inkomsten hebt om je hypotheek te kunnen blijven betalen? lijkt mij wel spannend..maar ik heb er geen verstand van.
Alle reacties Link kopieren
quote:jeukoprug schreef op 18 april 2014 @ 16:18:

Het beleid is krankzinnig. Dat mag duidelijk zijn. Maar wat is dan volgens alle klagers wel de oplossing? Wat voor actie(s) hebben jullie zelf ondernomen om de (financiële) situatie te verbeteren? Waarom staat er niemand op de barricades?



Serieus, ik lees alleen maar geklaag. Met klagen en hopen dat andere mensen het voor je oplossen los je niets op. Tijd voor actie zou ik zeggen.



Oh, daar hebben we de eerste neo-liberale reactie

Het is ook altijd hetzelfde met jullie, je mag niet klagen en je moet meer geld verdienen, altijd dezelfde oplossing voor diverse problemen.



Ik krijg echt jeuk van jou, maar dan niet op rug..........
It's hip(ster) to be square!
Als ik het zo lees, dan ben ik een spekkoper. Ik heb een driekamerappartement uit 1989, in perfecte staat. Het beslaat 53 vierkante meter en ik betaal nu, tot juli, 413 euro. Ik wil hier dan ook nooit meer weg. Twee grote balkons op het zuiden en op het westen, een lift en de woonkamer heeft aan drie kanten glas waardoor het een heerlijke lichte zonnige woning is.

Nou moet ik erbij schrijven dat ik een redelijk uitgebreide woongeschiedenis heb, dus dat ik nu perfect zit, wat betreft het onroerende goed, dat is dik verdiend.
quote:hipstercat schreef op 18 april 2014 @ 16:47:

[...]





Oh, daar hebben we de eerste neo-liberale reactie

Het is ook altijd hetzelfde met jullie, je mag niet klagen en je moet meer geld verdienen, altijd dezelfde oplossing voor diverse problemen.



Ik krijg echt jeuk van jou, maar dan niet op rug.......... Ik heb op mijn handen gezeten, maar dat kwam omdat ik jeuk had aan m'n uhhhhh, *kuch*
Alle reacties Link kopieren
quote:hipstercat schreef op 18 april 2014 @ 16:47:

[...]





Oh, daar hebben we de eerste neo-liberale reactie

Het is ook altijd hetzelfde met jullie, je mag niet klagen en je moet meer geld verdienen, altijd dezelfde oplossing voor diverse problemen.



Ik krijg echt jeuk van jou, maar dan niet op rug.......... Ik ben helemaal niet neo-liberaal. De klachten zijn wat mij betreft geheel terecht. Ik vind alleen klagen erg gemakkelijk, als je daarbij niet zoekt naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 16:53:

[...]



Ik heb op mijn handen gezeten, maar dat kwam omdat ik jeuk had aan m'n uhhhhh, *kuch* Jeuk op je rug kan vervelend zijn hoor. Maar als je daarna lekker krabt, ooooh heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 16:51:

Als ik het zo lees, dan ben ik een spekkoper. Ik heb een driekamerappartement uit 1989, in perfecte staat. Het beslaat 53 vierkante meter en ik betaal nu, tot juli, 413 euro. Ik wil hier dan ook nooit meer weg. Twee grote balkons op het zuiden en op het westen, een lift en de woonkamer heeft aan drie kanten glas waardoor het een heerlijke lichte zonnige woning is.

Nou moet ik erbij schrijven dat ik een redelijk uitgebreide woongeschiedenis heb, dus dat ik nu perfect zit, wat betreft het onroerende goed, dat is dik verdiend. 53 vierkante meter is wel erg klein, tenzij je alleen woont misschien. Dan hoef je ook minder schoon te houden. Maar goed, ¤ 413 voor zo'n klein appartement vind ik persoonlijk behoorlijk prijzig. Of woon je in een grote stad?
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 18 april 2014 @ 16:42:

Het is echt niet zo dat kopen 'beter' of 'goedkoper' is.



Als huiseigenaar heb je o.a. te maken met eigenwoningforfait (bizar fenomeen), onroerendezaakbelasting en onderhoudskosten die je zelf moet betalen. Soms ook nog een bijdrage voor de VvE en erfpacht. Verder nog afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapslasten.



Eigenwoningforait is bizar, ben ik met je eens! Maar je weet toch ook dat je door de huurverhogingen meer forfait gaat betalen hé?



Onderhoud hebben we inmiddels ook bij huurwoningen, binnen alles voor de huurder behalve verstoppingen in riool (indien niet zelf veroorzaakt); afvalstoffenheffing ook, waterschap en riool ook (net ontvangen) en tot een aantal jaar geleden nog WOZ-waarde gebruiker apart betaald maar wordt nu verrekent in de huur.

(Badkamer is uit 1983 en keuken heb ik zelf aangepast)



Het enige dat ik bv niet hoef te doen is reparaties aan het dak of balkon (indien problemen) maar in de 22 jaar dat ik hier woon is er 1 balkonrandje geverfd, meer niet!

Dit is een huurwoning in de sociale sector.



CV ketel is prima maar die huren we, betaling per maand (servicekosten), en mocht je zelf niet kunnen klussen dan kun je een onderhoudscontract voor binnen afsluiten.

(kosten zullen lager zijn naarmate de WOZ waarde lager is, en ik zit in een appartementje uit 1983; een eengezinshuis is meestal duurder).
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
@jeukoprug



Hoe zie je dit voor je?

Bedoel je echt wat je er zelf aan kan doen om in een financieel betere situatie te komen?



Ik solliciteer me rot, tot nu toe zonder geluk. Ik ben op zoek naar een goedkoper huis, zonder geluk. Op zoek naar de liefde van mijn leven waar ik mijn hart en huur mee kan delen, zonder geluk.
Alle reacties Link kopieren
quote:jeukoprug schreef op 18 april 2014 @ 16:57:

[...]





53 vierkante meter is wel erg klein, tenzij je alleen woont misschien. Dan hoef je ook minder schoon te houden. Maar goed, ¤ 413 voor zo'n klein appartement vind ik persoonlijk behoorlijk prijzig. Of woon je in een grote stad?

¤ 413 euro duur?????????? Ik zou een moord doen voor een appartement van 53m2 voor zo'n bedrag. Hier (in een stad) betaal je zeker 500+ voor 50 m2. Zelfs sociale huur. Hier reken je zo'n 100+ euro per 10m2. Ik zie zelfs woningen van 33 m2 voorbij komen voor 400-500 euro.

Volgens mij moet ik gewoon naar een dorp verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 18 april 2014 @ 16:42:Als huiseigenaar heb je o.a. te maken met eigenwoningforfait (bizar fenomeen)Zo bizar is de eigenwoningforfait niet. Deze is bedoeld om de hypotheekrenteaftrek te beperken. Bovendien is de bijtelling nooit hoger dan de hypotheekrenteaftrek zelf. Dus als de hypotheekrenteaftrek nihil is, dan is de bijtelling inzake eigenwoningforfait ook nihil.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 18 april 2014 @ 16:42:

Het is echt niet zo dat kopen 'beter' of 'goedkoper' is.



Als huiseigenaar heb je o.a. te maken met eigenwoningforfait (bizar fenomeen), onroerendezaakbelasting en onderhoudskosten die je zelf moet betalen. Soms ook nog een bijdrage voor de VvE en erfpacht. Verder nog afvalstoffenheffing, rioolheffing en waterschapslasten.



Eh, afvalstoffenheffing en waterschapslasten betaal ik als huurder ook hoor!



Ik ben benieuwd. Kreeg net een brief van de BD dat ze mijn inkomen aan de woningbouw hebben doorgegeven zodat berekend wordt met wat mijn draagkracht is voor de huursverhoging. Hier is de huur in drie jaar tijd 50 euro gestegen, valt me nog mee dus.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 16:58:

@jeukoprug



Hoe zie je dit voor je?

Bedoel je echt wat je er zelf aan kan doen om in een financieel betere situatie te komen?



Ik solliciteer me rot, tot nu toe zonder geluk. Ik ben op zoek naar een goedkoper huis, zonder geluk. Op zoek naar de liefde van mijn leven waar ik mijn hart en huur mee kan delen, zonder geluk.

Ik weet het ook niet. Actievoeren in Den Haag? Huizen bouwen ipv klagen... ? (er zijn overigens mooie eco-wijk-projecten e.d.)



Ja, ik hoop ook nog op liefde met als mooie bijkomstigheid dat de lasten kunnen worden gedeeld
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 16:58:

@jeukoprug



Hoe zie je dit voor je?

Bedoel je echt wat je er zelf aan kan doen om in een financieel betere situatie te komen?



Ik solliciteer me rot, tot nu toe zonder geluk. Ik ben op zoek naar een goedkoper huis, zonder geluk. Op zoek naar de liefde van mijn leven waar ik mijn hart en huur mee kan delen, zonder geluk. Iedereen die krap komt te zitten door dit beleid heeft dat aan z'n eigen oerluie instelling te maken en als je solliciteert, dan doe je dat blijkbaar niet genoeg, want 50 brieven per dag de deur uit moet rustig kunnen. Er lopen ook nog genoeg morsige 50ers en 60ers rond waar je voor kunt vallen, dan kan je gelijk bij hem in zijn donkerbruin gerookte huis intrekken en als je het goed speelt, kost je dat helemaal niets. Snap dat dan!!!
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 17:01:

[...]



¤ 413 euro duur?????????? Ik zou een moord doen voor een appartement van 53m2 voor zo'n bedrag. Hier (in een stad) betaal je zeker 500+ voor 50 m2. Zelfs sociale huur. Hier reken je zo'n 100+ euro per 10m2. Ik zie zelfs woningen van 33 m2 voorbij komen voor 400-500 euro.

Volgens mij moet ik gewoon naar een dorp verhuizen.

Ik woon in Rotterdam.

We hebben hier goede woningbouwverenigingen en een groot opbouw traject gehad vanaf de jaren 60, omdat de stad platgebombardeerd is in de oorlog, dus echt slecht wonen kan je hier eigenlijk alleen maar bij een particuliere huisjesmelker.
Alle reacties Link kopieren
Huren wordt duurder en duurder. Als je niet in aanmerking komt voor sociale huur betaal je (ja, niet eens in de randstad) al snel 900 euro per maand. En dat voor een appartement met één slaapkamer. Wij zijn dus aan het orienteren op een koophuis...
Alle reacties Link kopieren
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 16:58:

@jeukoprug



Hoe zie je dit voor je?

Bedoel je echt wat je er zelf aan kan doen om in een financieel betere situatie te komen?



Ik solliciteer me rot, tot nu toe zonder geluk. Ik ben op zoek naar een goedkoper huis, zonder geluk. Op zoek naar de liefde van mijn leven waar ik mijn hart en huur mee kan delen, zonder geluk.



Ik heb nergens geschreven dat het gemakkelijk zal zijn. Maar denken in problemen lost niets op. Je kunt beter in oplossingen denken. De oplossingen zul je moeten zoeken in zaken waar je invloed op hebt. Het is zonde van je en energie om zaken waar je geen invloed op hebt onder controle proberen te krijgen, want dat zal (op termijn) alleen maar leiden tot frustratie. Accepteren of afscheid nemen is dan beter.



Ik geloof je direct als je zegt dat je je suf solliciteert. En dat je op zoek bent naar een goedkopere woning. En dat je op zoek bent naar de liefde van je leven. Ik gun je alle drie van harte, maar je zult het alleen krijgen als jij erin blijft geloven en niet opgeeft. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in dat jij dat voor elkaar kunt krijgen!
Alle reacties Link kopieren
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 16:58:

@jeukoprug



Hoe zie je dit voor je?

Bedoel je echt wat je er zelf aan kan doen om in een financieel betere situatie te komen?



Ik solliciteer me rot, tot nu toe zonder geluk. Ik ben op zoek naar een goedkoper huis, zonder geluk. Op zoek naar de liefde van mijn leven waar ik mijn hart en huur mee kan delen, zonder geluk.



Daarom noem ik dat dan ook neo-liberaal geneuzel!

Het leven is maakbaar en als het allemaal niet zo goed met je gaat dan is het toch echt je eigen schuld. Heel Amerikaans (American-Dream) daarom liggen daar dan ook daklozen in een kartonnen doos op straat en stapt iedereen er netjes over heen.



Gewoon de bijna 800.000 werklozen negeren en roepen dat je meer geld moet verdienen; de huren steeds hoger maken en roepen dat je dan maar naar een goedkopere woning moet verhuizen, en nog meer van dat fraais.



Het is alsof je een discussie met een dronken aardbei aan het voeren bent! Pfff...
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
quote:pienternella schreef op 18 april 2014 @ 17:01:

[...]



¤ 413 euro duur?????????? Ik zou een moord doen voor een appartement van 53m2 voor zo'n bedrag. Hier (in een stad) betaal je zeker 500+ voor 50 m2. Zelfs sociale huur. Hier reken je zo'n 100+ euro per 10m2. Ik zie zelfs woningen van 33 m2 voorbij komen voor 400-500 euro.

Volgens mij moet ik gewoon naar een dorp verhuizen.Ja, dat vind ik prijzig ja. Maar dat komt waarschijnlijk doordat ik de prijzen in mijn eigen omgeving gewend ben. Overigens heb ik geen idee wat hier een appartement zou moeten kosten, want die worden hier voor zover ik weet niet verhuurd door een woningbouwvereniging.
quote:hipstercat schreef op 18 april 2014 @ 17:14:

[...]





Daarom noem ik dat dan ook neo-liberaal geneuzel!

Het leven is maakbaar en als het allemaal niet zo goed met je gaat dan is het toch echt je eigen schuld. Heel Amerikaans (American-Dream) daarom liggen daar dan ook daklozen in een kartonnen doos op straat en stapt iedereen er netjes over heen.



Gewoon de bijna 800.000 werklozen negeren en roepen dat je meer geld moet verdienen; de huren steeds hoger maken en roepen dat je dan maar naar een goedkopere woning moet verhuizen, en nog meer van dat fraais.



Het is alsof je een discussie met een dronken aardbei aan het voeren bent! Pfff...
Alle reacties Link kopieren
Aha, denken in oplossingen...........ik was 'm ff vergeten
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
@jeukopjerug



Bedankt voor je leuke bericht.



Af en toe lekker zeuren is ook prima.

Ik heb zelf voor dit appartement gekozen en vind het ook niet erg om het niet heel breed te hebben, zolang ik hier nog zit. Al had ik ook niet voorzien dat ik nu weer zonder baan zou zitten. Ik geloof ook zeker dat het wel goed komt, al mag die baan wel opschieten ;)
Alle reacties Link kopieren
Pieternella, als gescheiden vrouw met jong kind, kreeg ik echt geen urgentie, hoor. Nee hoor, ik mag 10 jaar wachten op een sociale huurwoning . Aangezien ik dan dakloos zou worden, heb ik maar aangeklopt bij een vastgoedbedrijf die verhuurde en met hulp van mijn ex (want je moet hier minstens een inkomen van 2400 pm innen en dat heb ik bij lange na niet), hebben we het voor elkaar gekregen. Ik wil niet eens weten waar ik anders met mijn jonge kind had gestaan. Ik hou het nu al drie jaar zo vol, maar mijn reserves zijn meer dan op. Gelukkig zijn er samenwoonplannen, want anders....... ik wil het niet eens weten (want ik heb een paar jaar geleden in dezelfde ellende gezeten en die onzekerheid, dakloos worden of niet met je kind, is geen pretje). En dan heb je nog een leuke baan (en nee, mee uren kan ik helaas nu niet draaien en een andere baan is niet zomaar te vinden als je 40 plusser bent!!). Laat staan als je dat niet hebt, omdat je ziek of werkloos of iets bent.......
Alle reacties Link kopieren
Klopt TO.



Daarom hebben wij ook een huis gekocht, hypotheek kost nog steeds minder als huur inderdaad en je hebt er echt je eigen huis voor terug..Maar goed moet je natuurlijk wel een hypotheek kunnen krijgen dat is ook helaas niet meer zo makkelijk.



Maar goed, met een huurhuis zul je die huur verhogingen dus gewoon moeten slikken helaas.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven