Rome -> tips wat te doen/zien??

03-07-2008 08:37 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Volgende week donderdag gaan wij (mijn vriend en ik) een weekje naar Rome. Heeft iemand tips over wat we absoluut moeten zien, waar we naar toe moeten, waar het lekker eten is, een leuk cafeetje??

Lekkere pizza's, een leuke lounge cafe, mooie bezienswaardigheden (niet de bekende, die in alle reisboekjes staan), leuke winkels en dergelijke???

Alvast bedankt voor alle tips en ideeen!
Er schijnt daar één of andere grote kerk te staan en een heel groot kapot stadion.
Alle reacties Link kopieren
Hey Einstein,

dat lijkt me erg interessant! 8-P
Alle reacties Link kopieren
Er is echt heel veel te zien in Rome...heel veel...en vooral heeel veeeel kerkjes...

Je kunt zo'n vervoerskaart kopen, dan kun je geloof ik een week in elke bus en metro stappen. Dan is t leuk om gewoon ook eens in een willekeurige bus te stappen en te kijken waar je uitkomt. Dan zie je ook nog eens dingen die niet in de boekjes staan.

Maar ja, je gaat toch ook naar Rome voor alle grote dingen. Koop een reisboekje, schaam je niet en ga lekker toeristisch die dingen bekijken...
Alle reacties Link kopieren
Met echt lekker weer kan je naar Ostia, de badplaats bij Rome (uurtje met de trein). Daar is ook een hele grote opgraving, met veel mozaiken ed.



5 jaar geleden ben ik IN het Colloseum geweest... afrader (toen iig) een grote bak bakstenen, van de buitenkant véél mooier en gratis.



Voor lunch aten we vaak een stuk pizza. Op elke straathoek is wel een pizzabakker. Ze maken enorme rechthoekige pizza's, je wijst er een aan waar ze een (vierkant) stuk vanaf snijden en die wegen. Dat reken je dan af.



Absoluut: probeer naar Villa Borghese te gaan (museum in het park van Borghese). Vaak moet je kaarten reserveren maar als je van Bernini en kornuiten houdt is het echt geweldig. (Apollo e Daphne staat daar bijvoorbeeld).



Als het heel warm is: 's ochtends vroeg op om dingen te gaan zien, neem een siesta tussen de middag (kan ook in een park) en ga vanaf een uur of 3 verder. De meeste dingen zijn 's avonds ook nog open.



Het water uit de fonteintjes is drinkwater, dus sjouw je niet lens aan flessen water, overal in de stad kan je "refillen" (je bent niet de enige).



Disclaimer: ik ben er 5 en 4 jaar geleden geweest, maar het meeste zal nog kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen natuurlijk alle bekende bezienswaardigheden die in alle reisboekjes staan: Forum Romanum, Colosseum, thermen van Caracalla en daarbij zeker het Pantheon niet vergeten, één van de mooiste en indrukwekkendste gebouwen die ik ken.



Verder de opgraving op het Largo Argentina (kattenforum). Veel katten en het is de plek waar Caesar is vermoord. Ook bijzonder zijn de opgravingen onde 'San Clemente' waar zich een mithraeum bevindt.

Als je naar het Vaticaan gaat loop dan over de Via della Conciliazione met z'n vele katholieke souvenirwinkeltjes. Niets kopen, maar kijken en je verbazen.



Doe als je dat kunt zoveel mogelijk te voet, dan zie en en proef je het meeste van de stad.

Er zijn zoveel interessante plekken. De protestantse begraafplaats bij de piramide van Cestius om er maar één te noemen.



Voor trips buiten de stad is het eerder genoemde Ostia Antica een uitstekende suggestie. Loop door straatjes en steegjes en zie hoe mensen leefden en werkten rond het begin van de jaartelling. Ook de Villa Hadriani in Tivoli leent zich voor een dag buiten Rome.

De via Appia antica ligt net buiten Rome en ook daar is veel interessants te zien. Goed te combineren met een bezoek aan catacomben.



Zorg voor een goede reisgids voor de minder bekende dingen.

Mijn vrouw en ik gaan regelmatig naar Rome voor met name de antieke oudheid. Er zijn heel veel dingen te vinden die je niet zo snel in de gemiddelde reisgids vindt. Het piazza Navona zul je in iedere reisgids vinden, maar minder bekend is dat als je een straatje achter dit plein loopt, je de resten van het circus van Maxentius kunt zien die nog steeds de vorm van dit plein bepaalt.



Ik weet niet of jullie museumbezoekers zijn, maar als dat zo is kun je in Rome je hart ophalen. Uiteraard is er het Vaticaans museum. Teveel voor op een dag, dus maak een keuze in wat je wilt zien. Het Capitolijns museum is ook de moeite waard al is het maar vanwege het prachtige uitzicht over het forum vanuit het Tabularium. Als je deze musea hebt bezocht heb je elk borst- en standbeeld die je in boeken over het oude Rome tegenkomt gezien.



De Domus Aurea, het gouden huis van Nero, is ook zeer de moeite waard en als je echt van Romeinse geschiedenis houdt mag ook een bezoek aan de Palatinus en de markten van Trajanus niet ontbreken.





groet,



Tom
huismantom wijzigde dit bericht op 03-07-2008 12:04
Reden: schoonheidsfoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tips en ideeen:



Google en een reisgids.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist een super aanrader om IN het Colloseum te gaan kijken. Zonde als je het alleen van buiten ziet. Wij hadden met een gids die je rondom het Colosseum kunt regelen een mooie rondleiding. Ideaal! Je loopt zo de rij voorbij en krijgt mooie verhalen over de geschiedenis enzo. Dat gaan zo'n brokstukken ook leven ;).

Ik zou je bij het Vaticaan ook aanraden met een gids te gaan. We hebben daar wel aardig wat voor betaald (bijna 50 euro), maar daar kreeg je ook een halve dag rondleiding, rijen omzeilen en toegang tot alles voor.

Heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
ooooh,rome is een geweldige stad!er staan al zoveel goede tips,maar toch wil ik nog even wat kwijt.pantheon is echt super!wil je naar het forum romanum,neem dan een audioguide.super handig en kan je op eigen tempo lopen en ook horen wat het allemaal is geweest.bij het palatijn kan je een dubbel kaartje halen dan kan je als je wilt de volgende dag zo het collosseum in zonder te wachten.scheelt weer een hoop tijd.en dat heb je ook op de via appia antica.daar kan je daar verschillende dingen in maar ook de thermen van caracalla.ga eten in de straatjes en niet op de grote pleinen,is wel leuk natuurlijk maar super duur.eigenlijk hebben wij overal goed gegeten en de ijsjes he,niet te vergeten.neem een ijsje en rust lekker uit bij de trevi fontein,heerlijk.wat mij eigenlijk verbaasde dat deze fontein op een minipleintje staat.terwijl de fontein behoorlijk groot is.

als je bij de spaanse trappen bent dan loop je zo de via condotti op,dat is de duurste straat van rome,alle luxe,grote merken vind je daar.

inderdaad lopend kom je de mooiste dingen tegen ,doorkijkjes,pleintjes.is echt de leukste manier.ga gewoon ook lekker zitten op zo een plein en geniet van de sfeer.wat ook leuk is is het sleutelgat.als je erdoor kijkt zie je de sint pieter.en het capucijnersklooster(beetje luguber)is leuk om te zien.verder heb je ook tig prachtige villa,s bijv.galleria doria pamphili.leuk onderkomen van de paus.en borghese was ook al genoemd maar echt prachtige beelden.wil je naar het vaticaan,beklim dan ook het dak,echt prachtig uitzicht!

wil je iets niet toeristische zien en hou je van mooie gebouwen,ga dan eens kijken in de wijk coppede of in villa torlonia.dat is een groot park,maar staat ook museum in en een prachtige villa en even rustig genieten in het park.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties, er zitten echt hele leuke en goede tips tussen! Dat er ontzettend veel te zien en doen is in Rome wist ik wel, maar met al jullie tips in de broekzak gaan wij de highlights vast allemaal meemaken!

Volgens mij is een weekje veel te kort..



Nog meer tip is altijd welkom...
Alle reacties Link kopieren
dat is het ook zeker!nou gewoon genieten!!!!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad het belangrijkst is genieten van de relaxte Italiaanse sfeer, mensen kijken, genieten van die prachtige stad. En zoals gezegd: ga zoveel mogelijk te voet er zijn zoveel prachtige gebouwen.



Mijn mooiste middagen in Rome heb ik zittend op de Spaanse trappen doorgebracht, uren zitten en kijken en genieten van de sfeer en het weer.



Ik was er als 18jarige met een vriendinnetje: er wordt constant met je geflirt en gesjanst (heel onhollands, ook wel eens leuk, en goed voor je ego).
Alle reacties Link kopieren
-Pizza eten bij Da Baffetto (achter Piazza Navona)

- IJs eten bij Tre scalini (op Piazza Navona)

- Nonnetjes horen zingen in de Santi Quattro Coronati (tegen 16 uur, vlakbij de San Clemente die al eerder is genoemd)

- Bezoek brengen aan Forum, Palatijn en Colosseum (tip: koop 1 kaartje voor deze drie dingen, scheelt wachten in de rij...)

- Eten bij Der Pallaro (achter Campo de' Fiori, voor 25 euro een flinke maaltijd met wijn en alles, geen keuze, alles komt vanzelf op tafel)

- De wijk Trastevere, gewoon om rond te slenteren en te eten.drinken

- markt op Campo de' Fiori, elke ochtend

- wandelen over de Gianicolo, mooi uitzicht en mooie monumenten. Mooi kerkje daar: Sant' Onofrio.

- naar het parkje op de Aventijn met de sinasappelbomen (Parco Savello, geloof ik) bij de Santa Sabina. Ook daarbij: een plein met een poort met sleutelgat, waardoor je precies de Sint Pieter kunt zien (Piazza dei Cavalieri di Malta)

- er zijn in de zomer nu veel extra activiteiten; zwembad+strand aan de oevers van de Tiber, optredens en kraampjes op de Engelenburcht, markt aan de Tiber, filmfestival op Tibereiland.



Veel plezier daar!!



(Ik wil ook weer...)
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
oja de Campo De Fiori! leuke markt.



en gewoon dat nep designers tasje kopen op straat: flink afdingen, er kan minstens de helft vanaf (afdingen incl weglopen enzo), als is het maar voor de sport. Ook leuk: deze illegale "marktkoopmannen" laten elkaar met een fluitsignaal weten dat de politite eraan komt. Dan staan ze supersnel op, trekken hun doek met koopwaar bij elkaar als een knapzak en waggelen rond alsof hun neus bloed als de politie voorbij rijd. Zodra de politie weg is spreiden ze de koopwaar weer uit en gaat het spel verder.



Ik heb er trouwens nog eeuwig spijt van dat ik geen gids heb genomen in het Vaticaans Museum. Nergens staan bordjes en je wordt er als een soort mensenmassaworst doorheen geleid (er is 1 route die je overal langs leid). Zonder gids loop je zomaar langs 's werelds grootste kunstwerken zonder het door te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Voor 6 euro kan je een Audioguide huren bij de Vaticaanse musea, niet Nederlands gesproken, wel Engels, Duits enz.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Lees "thuis in Rome" van Rosita Steenbeek. Kun je ook min of meer gebruiken als gids. Zij woont een groot deel van het jaar in Rome en gaat in dit boek echt op zoek in de stad om deze nog beter te leren kennen. Zeker een aanrader, je krijgt heel veel achtergrondinformatie en het leest lekkerder vind ik dan een reisgids.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
^ ja leuk boek! Heb je ook haar nieuwe 'Terug in Rome' gelezen?



En dan nog een tip: Ciao Bella, Penelope Green

De Australische Penelope Green is bijna dertig en staat voor de keuze: een keurig bestaan met een huis, een man en een kind of het ongewisse La Dolce Vita in Rome. Ze kiest voor het laatste en boekt een enkele reis naar Rome. Langzaam raakt ze vertrouwd met de stad en haar bewoners, maakt ze nieuwe vrienden, vindt ze werk in een café én wordt ze verliefd…



Penelope Green is geboren en Perth en woonde en werkte in Sydney voor zij naar Rome vertrekt. Ze werkt in een wijnbar in Rome en schrijft columns voor onder andere de Corriere Della Sera, Marie Claire en Harper's Bazaar.



Greens autobiografische Ciao Bella! is niet alleen een ode een eeuwenoude stad, maar is tevens een uniek portret van het Romeinse dagelijkse leven.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Ooooh klinkt goed, ga ik zeker lezen, dank!

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Wat heel mooi is, is Het Vaticaan. Heel indrukwekkend. Pas op dat je geen blote schouders hebt! En helemaal super is een bezoek aan de Scavi. Dat zijn graftombes ónder de Sint Pieter. Mega indrukwekkend. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
er is zoveel te doen in Rome

het park midden in de stad is ook lekker om even tot rust te komen, lekker in het gras liggen



en het veticaan is leuk als de paus een toespraak geeft

is op woensdag geloof ik

en verder zou ik niet bij het Colleseum naar binnen gaan viel mij erg tegen

en zoals hierboven al gezegt was gewoon een bus instappen en kijken waar je uitkomt heb ik ook gedaan en was goed bevallen!
Alle reacties Link kopieren
up voor Leaf
Everytime you make a typo, the errorists win.
Dank je wel Infojunk. Dan kan ik mijn andere topic laten verwijderen :-$
Alle reacties Link kopieren
Ah okee, infojunk was me voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven