Gereformeerd Christelijk.

18-04-2014 17:21 90 berichten
Hallo iedereen.



Na het zien van The Passion, wil ik mij eens verdiepen in het geloof van mijn moeder. Puur mijn moeder omdat mijn vader het allemaal maar onzin vindt, en absoluut niet wil dat er over gepraat wordt.

Mijn moeder is gelovig opgevoed, maar doet er nu niks meer mee. Ik denk ook door de mening van me vader.

Mijn moeder is Christelijk gereformeerd. Nu krijg ik veel info van haar, maar toch snap ik nog niet alles.

Zoals bepaalde punten die belangrijk zijn:



- Om de mens te redden heeft God zijn Zoon (Jezus Christus) naar de aarde gestuurd om de straf voor de zonde te dragen. Omdat hij tegelijk God en mens is, had hij als enige mens de mogelijkheid om geen zonde te doen. Daarom kon hij de straf dragen voor alle mensen. Zelf kunnen ze dat niet meer, doordat ze door hun zonde hun schuld alleen maar elke dag groter maken.



In mijn ogen als dit waar is hoeft iemand die nu gelooft niet zijn schuld te dragen en geen verantwoording te nemen.

Dit vindt ik een beetje apart..



Of dat god de mensen uitkiest.... De regels staan op deze site.

http://mens-en-samenlevin ... loven-gereformeerden.html



Kan iemand meer informatie geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt dat als je een zonde begaat, je het zelfde terug kunt verwachten. Maar als je oprecht spijt hebt (je moet het opbiechten voor God en Hem vragen je te helpen niet meer te zondigen als je dat wilt) en er positieve punten uit haalt, uit wat je zelf hebt mee gemaakt en er sterker uit komt je zonde vergeven is. Maar ik vindt niet dat het zo is Jezus is voor mij dood gegaan (dan kan je niet vergeven worden zegt God, want Jezus zijn smetteloosheid/righteousness wordt over jouw zonden heen gelegd zodat je niet naar de hel hoeft om te betalen voor je zonden. Jezus heeft het al betaald voor je. Jij moet alleen geloven in Hem en zijn offer voor jou en de rest van de mensheid. Dat zegt de Bijbel) dus ik hoef niet gestraft te worden voor mijn zonden.(God zegt van wel dat iedereen na de dood een oordeel krijgt. Maar Hij wil jou bij zich hebben, daarom heeft Hij zijn Zoon Jezus gestuurd om je te helpen straks een eeuwigheid met Hem te leven)



Stel jij pleegt een moord, je komt in de gevangenis en zit je straf uit.

Dan ben je vergeven door de wet. Maar hoe zit dat met het geloof.

Stel je wordt naar je straf ernstig ziek, dodelijk ziek, en je overlijd denk ik niet dat je zonde vergeven is. (Je moet geloven voordat je sterft, want als je dood bent is het te laat. Maar als je op je sterfbed oprecht vergeving vraagt en uispreekt dat Jezus God is voor je, kom je in de Hemel. Zoek het maar op in de Bijbel )

Maar wat als je erge spijt hebt, bid en vraagt om vergeving? (Dan is God genadig, en zal je vergeven worden. Maar God wil graag jou inzetten als je nog leeft, zodat meer mensen over God horen en we allen naar de Hemel kunnen gaan.)
Mag ik even kwijt dat bij het stellen van een vraag ineens over te gaan op rekruteren met ellenlange copy and pastemethodes, me vreselijk tegen staat.



Saratje, als je interesse hebt in de christelijke religie, ga dan met iemand praten in een kerk of zo en laat je niet bang maken, je bent geen zondaar.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2014 09:54
Reden: provocerend
% gewijzigd
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 19:06:

Mag ik even kwijt dat bij het stellen van een vraag ineens over te gaan op rekruteren met ellenlange copy and pastemethodes, me vreselijk tegen staat.



Eens. Ik beschouw mezelf als christen, maar heb een hekel aan de bekeringsdrang van veel christenen/christelijke stromingen.



Saratje, misschien moet je je afvragen of je je wil verdiepen in het christelijk geloof, of in de stroming van je moeder. Dat zijn in mijn ogen nogal verschillende dingen namelijk.

Als je je gaat verdiepen in de bijbel, godsbeelden, het leven van Jezus, noem maar op, vanuit verschillende invalshoeken, verschillende mensen, inderdaad misschien een Alphacursus, dan kom je waarschijnlijk zelf op een gegeven moment tot antwoorden en mogelijk tot je eigen vorm van geloven.

Ga je je meteen verdiepen in het geloof van een bepaalde kerk, dan loop je ook meteen tegen regeltjes/wetten aan die daar vast zijn gelegd uit naam van de bijbel. Daar ben ik zelf nooit zo'n voorstander van, tenminste niet zo lang er over die regels niet gepraat/gediscussieerd mag worden (wat in mijn ogen vaak het geval is bij veel kerken).
Dus als je een zonde pleegt en je geloofd in God verdien je geen straf? Daar geloof ik absoluut niet in.



Een tante van een vriendin van mij ligt in coma.

Het ging op den duur erg slecht, nu gaat het opeens weer heel erg goed. Ik weet niet haar verleden maar ik geloof dat als zij een zonde eheeft gedaan zij zo wordt gestraft, maar door dat ze oprecht spijt heeft dat het zo goed gaat. God straft en vergeeft wanneer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Nou saratje, ik vind dat je heel goed moet nadenken over wat je hier neerzet.

Ook ik ben Christelijk, maar ook wars van de bekeringsdrang die sommigen hebben.

Iedereen moet zelf geloven, of niet, dat is een eigen keus.



Maar door wat jij hier neerzet zou ik mij dus neer moeten leggen bij het feit dat mijn vader een zonde heeft begaan en geen spijt had?

Hij overleed namelijk nadat hij in coma heeft gelegen.



Echt, ik gebruik hem niet vaak, maar:
Alle reacties Link kopieren
quote:saratje93 schreef op 18 april 2014 @ 19:22:

Dus als je een zonde pleegt en je geloofd in God verdien je geen straf? Daar geloof ik absoluut niet in.



Een tante van een vriendin van mij ligt in coma.

Het ging op den duur erg slecht, nu gaat het opeens weer heel erg goed. Ik weet niet haar verleden maar ik geloof dat als zij een zonde eheeft gedaan zij zo wordt gestraft, maar door dat ze oprecht spijt heeft dat het zo goed gaat. God straft en vergeeft wanneer nodig.

Wie ben jij om te (be)oordelen of iemand een zonde heeft begaan? Misschien heeft die vrouw wel heel goede artsen die voor haar zorgen of een sterk gestel.



Dit soort uitspraken van "gelovigen" vind ik echt weerzinwekkend.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
A-men Tickel
Omg!!! Dit is echt te bizar en te dom voor woorden.
quote:saratje93 schreef op 18 april 2014 @ 19:22:

Dus als je een zonde pleegt en je geloofd in God verdien je geen straf? Daar geloof ik absoluut niet in.



Een tante van een vriendin van mij ligt in coma.

Het ging op den duur erg slecht, nu gaat het opeens weer heel erg goed. Ik weet niet haar verleden maar ik geloof dat als zij een zonde eheeft gedaan zij zo wordt gestraft, maar door dat ze oprecht spijt heeft dat het zo goed gaat. God straft en vergeeft wanneer nodig.



Ehm... je weet niks van het geloof, maar dit geloof je wel?? Misschien moet je dan inderdaad toch maar een ander forum zoeken, met meer gelijkgestemden.



Ik heb nu niet eens zin meer om mijn mening/overtuiging hier te delen.
Ik las vanmiddag een artikeltje waarin staat dat het paasverhaal al duizenden jaren oud is en al bekend was in Sumerië. Het is een verhaal dat in die regio vele malen in vele vormen is verteld over meerdere heilige mannen. Dit verhaal met Jezus in de hoofdrol was er gewoon de laatste versie van.
quote:sistermoon schreef op 18 april 2014 @ 19:44:

Nou saratje, ik vind dat je heel goed moet nadenken over wat je hier neerzet.

Ook ik ben Christelijk, maar ook wars van de bekeringsdrang die sommigen hebben.

Iedereen moet zelf geloven, of niet, dat is een eigen keus.



Maar door wat jij hier neerzet zou ik mij dus neer moeten leggen bij het feit dat mijn vader een zonde heeft begaan en geen spijt had?

Hij overleed namelijk nadat hij in coma heeft gelegen.



Echt, ik gebruik hem niet vaak, maar: Ik doel meer op het feit dat je wel gestraft wordt voor je zonde. En niet klakkeloos moet denken o ik geloof ik wordt niet gestraft.
Alle reacties Link kopieren
quote:saratje93 schreef op 18 april 2014 @ 20:21:

[...]





Ik doel meer op het feit dat je wel gestraft wordt voor je zonde. En niet klakkeloos moet denken o ik geloof ik wordt niet gestraft.Jij kan helemaal niet weten of oordelen over iemand die misschien gestraft wordt/is door god. Dat is namelijk een zaak tussen diegene en zijn/haar god. Heb jij helemaal niets mee te maken, en hoef je dus ook niet over na te denken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik blijf het verbijsterend vinden hoe men God kan verkopen als Onvoorwaardelijke Liefde en er toch nog straf uit weet te persen.
Alle reacties Link kopieren
Er lopen wat dingen door elkaar:

- de waarden en kennis van onze moderne samenleving

- het idee dat het leven eerlijk is, dat goede mensen goede dingen krijgen, en slechte mensen slechte dingen (jouw 'geloof', maak ik op uit wat je post)

- de theologie van de gereformeerde kerk



Je kunt deze dingen niet helemaal met elkaar verenigen. Als je jouw eigen ideeën over goed en kwaad hebt, moet je niet verwachten dat je die precies zo terugvindt in een geloof. Je kan de logica van de ene gedachtegang niet zomaar toepassen op de andere, want dan ga je niet begrijpen wat het punt van dat geloof is.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:lautje87 schreef op 18 april 2014 @ 19:17:

Het moet een keer afgelopen zijn met dat achterlijke geloven in een verzonnen verhaal. We leven in 2014! We zijn toch niet meer zo dom en onwetend als toen? Nu lachen we om de mensen die geloofden dat de aarde plat was. Straks om de mensen die geloofden in god.Mensen geloven niet uit domheid of onwetendheid. Het klinkt een beetje dom en onwetend om dat te beweren.
What a nuanced anxiety
Ho ho!! Ik ben niet gelovig!! En wil niemand iets opdringen!!

Ik wil me er een beetje in verdiepen.

Maar de term "ik ben gelosterven ik kom in de hemel" sta ik niet achter.

Dat betekend als je normaal leeft en je niet gelooft je niet in de hemel komt... Zo kun je doen en laten wat je wilt als je gelovig bent.

Ik geloof wel in karma. Als jezelf iets doet krijg je het terug, goed of slecht.

Dat voorbeeld met die coma is misschien een beetje te heftig.

Maar zo iets bedoel ik wel. Helaas zijn er ook mensen die dingen overkomen die ze niet verdienen. Niemand verdient het om te sterven. Waarom dit gebeurd, God dit beslist. Zou ik nooit snappen. Vooral niet waarom onschuldige jonge mensen moeten sterven.

Dit soort dingen weerhoud het mij om te geloven.
Je zegt dat niemand het verdiend om te sterven. Wat had je dan voor alternatief in gedachten?



Mijn levenservaring verteld me overigens dat zeer slechte dingen gebeuren met zeer goede mensen en andersom, dus ook die bewering gaat mank met de realiteit.
Alle reacties Link kopieren
Saratje93, ik vind de boodschap zoals die op goedbericht nl staat, heel helder en vooral; fijn. Ik zou je deze website absoluut willen aanraden.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2014 09:54
Reden: provocerend
% gewijzigd
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
Alle reacties Link kopieren
quote:saratje93 schreef op 18 april 2014 @ 20:44:

Ho ho!! Ik ben niet gelovig!! En wil niemand iets opdringen!!

Ik wil me er een beetje in verdiepen.

Maar de term "ik ben gelosterven ik kom in de hemel" sta ik niet achter.

Dat betekend als je normaal leeft en je niet gelooft je niet in de hemel komt... Zo kun je doen en laten wat je wilt als je gelovig bent.

Ik geloof wel in karma. Als jezelf iets doet krijg je het terug, goed of slecht.

Dat voorbeeld met die coma is misschien een beetje te heftig.

Maar zo iets bedoel ik wel. Helaas zijn er ook mensen die dingen overkomen die ze niet verdienen. Niemand verdient het om te sterven. Waarom dit gebeurd, God dit beslist. Zou ik nooit snappen. Vooral niet waarom onschuldige jonge mensen moeten sterven.

Dit soort dingen weerhoud het mij om te geloven.

Ben je op zoek naar een geloof? het klinkt een beetje alsof je hoopt dat iemand kan vertellen dat het gerformeerd-christelijke geloof wel aansluit bij jouw eigen overtuiging, maar het is, in moderne, seculiere ogen, nu eenmaal niet rechtvaardig.



Gereformeerden geloven in predestinatie: God bepaalt wie is uitverkoren en wie niet. Je kunt daar zelf niets aan doen, hoe goed je ook bent, of je nu gelooft of niet. Alles staat al vast. Alleen: leven volgens de richtlijnen van het geloof kan een teken zijn dat je uitverkoren bent.



Dat is de theorie. In de praktijk vermengen mensen dit geloof met het idee dat hun eigen groep wél helemaal uitverkoren is en proberen ze ook om het idee van een al-goede, rechtvaardige god erin te passen. Maar dat is niet de god van dat geloof, van die heeft zijn eigen rechtvaardigheid die niet zoveel te maken heeft met wat de meeste westerse, seculiere mensen rechtvaardig vinden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 20:19:

Ik las vanmiddag een artikeltje waarin staat dat het paasverhaal al duizenden jaren oud is en al bekend was in Sumerië. Het is een verhaal dat in die regio vele malen in vele vormen is verteld over meerdere heilige mannen. Dit verhaal met Jezus in de hoofdrol was er gewoon de laatste versie van.





Veel verhalen zijn gebaseerd op de 'heidense' feesten.

Kerst is bijv de omslag van de kortste dag naar weer langere dagen , paasfeest het lentefeest ( groei en bloei), het einde van de winter. Ze komen in veel religies voor op verschillende manieren.



Voor mij is de oorsprong van elke religie duidelijk ( en gelijk aan elkaar) maar dat doet er niet toe.



TO, wil je je verdiepen in het geloof van je moeder of in het christelijk geloof in het algemeen

In het eerste geval raad ik je aan contact op te nemen met de voorganger vd kerk. Voordeel is dat je hoort hoe zij dingen heeft gehoord en volgt. Nadeel kan zijn dat het een nauwe visie is



Wil je meer weten over het christelijk geloof in het algemeen dan zou je een theoloog kunnen vragen, bijv via een universiteit. Op deze manier kun je inzicht krijgen in het christelijk geloof op een algemene manier.



Ook op wiki is er veel te vinden en staan zaken best neutraal beschreven ( allerlei afscheidingen, visies etc). Flink door linken op wiki en je komt een heel eind.



Zelf ben ik atheïst maar vind religies niet belachelijk of een uiting van domheid. Ik zie het (oorspronkelijke) nut ervan en hoe het mensen helpt bij levensvragen, stress etc

Veel cultuurgebonden zaken komen uit een religie, welke dan ook. En sommige zaken ( wetten, verhalen) blijken gewoon waar te zijn.

Europa heeft onder veel invloeden gestaan en daarmee zijn er ook dingen hier gekomen die ergens anders vandaan komen maar ingebed zijn, vaak wat handig aangepast aan de omgeving.

Voor mij zijn religies ontstaan om natuurzaken en levensvragen te beantwoorden. Daarna kwamen de leefregels, gebaseerd op dat wat logisch en nuttig was in die omgeving.



Voor mij is de Bijbel ( en Tenach en Koran) deels geschiedenis, deels gelijk aan de Griekse mythologie. Reuze interessant, oprecht.

Vragen hierover heb ik soms gesteld aan theologen. Met vertegenwoordigers van bepaalde christelijke splitsingen bracht me met name duidelijkheid in hun vasthouden aan interpretaties, de mindere gesprekken voor mij.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:lautje87 schreef op 18 april 2014 @ 20:54:

Jawel mensen die geloven zijn dom en onwetend. Het geloof heeft voor niets meer dan ellende gezorgd. Oorlogen, pedofilie, verkrachtingen, dood en onderdrukking. En voor wat? geloof doet niemand kwaad, het zijn de religies die voor de problemen zorgen



en mensen wegzetten als dom en ontwetend heeft nog nooit iemand goedgedaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:lautje87 schreef op 18 april 2014 @ 20:54:

Jawel mensen die geloven zijn dom en onwetend. Het geloof heeft voor niets meer dan ellende gezorgd. Oorlogen, pedofilie, verkrachtingen, dood en onderdrukking. En voor wat?

Oh, goed onderbouwd, doordacht, met kennis van de vele nuances van geloof en de menselijke psyche. Je weet dat je stelling meteen onderuit gaat zodra er iemand te vinden is die gelovig, slim, goedopgeleid, ruimdenkend etc. is?

Volgens mij is simplistisch wij-zij denken een veel grotere bedreiging voor beschaving. En dat vind je echt niet alleen in religies.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:lautje87 schreef op 18 april 2014 @ 19:17:

Het moet een keer afgelopen zijn met dat achterlijke geloven in een verzonnen verhaal. We leven in 2014! We zijn toch niet meer zo dom en onwetend als toen? Nu lachen we om de mensen die geloofden dat de aarde plat was. Straks om de mensen die geloofden in god.Moet dit zo grof?
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven