Geld & Recht alle pijlers

Brief advocaat, mag ik hier op reageren?

11-04-2014 07:30 153 berichten
Even in telegramstijl de situatie: ik heb een ex en een kind, al jaren uit elkaar. Ex heeft alimentatieplicht, maar betaald al jaren minder dan afgesproken in het convenant. Sinds een half jaar ook soms niet of te laat.



Omdat we niet on-speaking terms zijn, heb ik hier op aanraden van anderen het LBIO ingeschakeld. Op dat moment ontving ik een brief van een advocaat waarin hij stelt dat ex al jaren teveel betaald, ik er aanzienlijk op vooruit ben gegaan en hij minder wil betalen. Voorstel wat gedaan wordt is de helft van wat ex zou moeten betalen en wat hij ook betaald als hij zin heeft. Verder is het een brief vol aannames en foutieve stellingen, maar goed; daar is het een advocaat voor.



Ik ben ziek, heb een kleine uitkering en werk een beetje. Ex is grootverdiener. Ik heb nooit aanspraak gemaakt op Partneralimentatie, maar wil wel dat er van beiden kanten goed voor ons kind wordt gezorgd. Ik heb kind fulltime, ex ziet kind eens in de 2 weken volgens omgangsregeling. Complete verzorging, sportclubs, kinderfeestjes, schoolgeld etc..etc.. komt op mij neer. Ik ontvang wel de Kinderbijslag, geen KGB of Toeslagen.



Omdat mijn kind ernstig lijdt onder zijn haat en gekrenkt ego richting mij (hij haalt kind aan het begin van de straat op en ik word ook geacht kind daar op te halen, kind krijgt daar andere kleding aan zodra kind binnenkomt, kind moet alles vertellen over mijn situatie) de ruzies, het ontbreken van contact en geen overleg tussen ons als ouders is nooit mijn keuze geweest, heb ik geen zin in een langslepende zaak waarin ik moet gaan bakkeleien met advocaten en veel kosten. Ik ben chronisch ziek, kind heeft er last van en het zorgt voor spanningen in ons gezin. Nog niet te spreken over de financiele kosten.



Ik heb deze advocaat willen bellen met een tegenvoorstel. Hij stelt in zijn brief dat als ik niet binnen 14 dagen reageer, ik akkoord ga met het voorstel, tenzij ik zelf een advocaat inschakel om de zaak voor de rechter te laten komen. Ik krijg deze man niet te spreken, hij belt niet terug en zijn secretaresse gooide gewoon de hoorn erop toen ik belde.



Wat is wijsheid in deze situatie? Zelf een brief sturen? Toch een advocaat inschakelen? Ik word al moe en woest bij de gedachte en ik ben het zat na al die jaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 18 april 2014 @ 09:25:

[...]





Duub, ik snap het. Maar ik heb simpelweg de lange adem niet hiervoor. Ik heb hier zelf om verzocht. De alimentatiekwestie is iets waarvoor een advocaat ingeschakeld kon worden. Ondertussen word ik bedreigd en geïntimideerd. Ik red het als de KA blijft zoals hi is en niet meer als pressiemiddel wordt gebruikt. Als zij mij dan met rust laten, dan heb ik al gewonnen.Dus jij denkt dat als je toegeeft aan hun intimidatie door alvast wat toe te geven, ze ontmoedigd zullen worden je nog verder te intimideren? Is dat erg logisch, denk je? Verwacht je dat ze zullen instemmen met je tegenvoorstel en je verder met rust zullen laten?
Ga in therapie!
quote:masquenada schreef op 18 april 2014 @ 09:27:

[...]





O zeker! Die staat keurig opgeslagen op de harde schijf en is al verzonden. Net als de andere dreigmails. En de foto's van deze dame die regelmatig langs mijn huis rijdt (terwijl ze 30 km verderop woont) omdat zij van mening is dat ik met mijn luie reet moet werken in plaats van kleding kopen van de KA.Vreselijk lijkt me dat voor je, waarom doet zij zo tegen jou?
Alle reacties Link kopieren
Sorry masquenada, ik zie nu pas je snelle reactie maar je verdriet is te voelen door het scherm heen. Ik denk alleen dat je ex en zijn vriendin dit ook voelen en daar handig gebruik van maken. Met name je vermoeidheid om nog langer door te kunnen of willen vechten.

Ik begrijp het heel goed maar ik denk dat dubiootje een goed punt heeft; de kans dat ze je met rust laten als ze nu krijgen wat ze willen is heel klein. Is er niemand die als jouw belangenbehartiger kan optreden? Iemand met de energie om wél te vechten en dat stelletje van je af te jagen. Wat heeft je advocaat je bijvoorbeeld geadviseerd? Of doet die gewoon wat jij zegt zonder een eigen mening?



Iig heel erg veel sterkte. Heb je wat leuks gepland staan dit weekend? Dan hoop ik dat je daar optimaal van kunt genieten. Het is je in ieder geval gegund.
Alle reacties Link kopieren
Potje_sambal, natuurlijk behartigt een advocaat je belangen, maar die voert toch ook gewoon je instructies uit. TO zal deze strijd toch echt zelf aan moeten gaan. Ik begrijp heel goed hoe moeilijk dat is als je al moegestreden bent, maar als je een kind hebt, zit er gewoon niets anders op. Je móet die strijd aangaan. Zeker als het kind als wapen in de strijd wordt ingezet. Die lange adem moet je gewoon hebben, je kan het omwille van je kind niet opgeven.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 18 april 2014 @ 23:19:

[...]





Dus jij denkt dat als je toegeeft aan hun intimidatie door alvast wat toe te geven, ze ontmoedigd zullen worden je nog verder te intimideren? Is dat erg logisch, denk je? Verwacht je dat ze zullen instemmen met je tegenvoorstel en je verder met rust zullen laten?Eens met Dubiootje. Je geeft ze nu een vinger.........
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik wel dubiootje. Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen een advocaat die zegt "vertel maar, wat wil je dat ik doe?" En één die zegt dat je ten alle tijden zelf bepaalt maar dat het niet nodig is om ook maar een cm mee te bewegen en gewoon uitlegt welke mogelijkheden to heeft. Het verschil tussen Iemand die er gewoon zit om dure juridische brieven te maken op commando of iemand die passie voor zijn/haar vak heeft en zo goed mogelijk wil ondersteunen door alle mogelijkheden toe te lichten (en daarmee misschien zelfs een beetje strijdlust aanwakkert).

Uiteindelijk moet je het zelf doen maar waar ik met mijn vraag achter probeer te komen is of to heel misschien nog wel te motiveren is met de juiste steun of dat ze zo moe gestreden is dat zelfs een bevlogen iemand die strijdlust niet meer aangewakkerd krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 18 april 2014 @ 09:22:

Potje Sambal, om heel eerlijk te zijn heb ik gewoon de puf niet voor slepende zaken. Ik wil het liefst alles zo snel mogelijk afgehandeld en achter mij gelaten hebben. Het beste is, voor mij, dat alles blijft zoals het is. Ex betaald bedrag aan KA via LBIO zodat het niet meer een intimidatiemiddel is en iedereen bemoeit zich met zijn eigen leven.



Ik krijg op dit moment zoveel te verduren, het is gewoon niet te doen als je dagelijks berichten krijgt waarin je wordt afgeschilderd als labiele moeder die haar kind niet verdient. Door 2 mensen die het betreffende kind slechts 4 dagen per maand zien.





Om je een hart onder de riem te steken, ik had ook zo'n ex. Inclusief nieuwe partner en vanaf dat moment alleen dreigementen etc. Dat houdt geen steek in een rechtzaal, dat soort types vallen door de mand. En mijn ex plus partner waren wel heel extreem.

Ik snap dat je bang bent, maar laat je echt niet op je kop zitten. Dit soort types zijn het niet waard.



Sterkte. Dit soort dingen vreten energie.

Ik ben ook bang dat zij met hun aannames naar Jeugdzorg of iets ander stappen, vervolgens beweren dat ik niet voor mijn kind kan zorgen omdat ik ziek ben. Daarnaast heb ik ook nog medicatie voor ADD, en word er gedreigd met inschakeling van Jeugdzorg omdat hieruit blijkt dat ik psychisch gestoord ben en mijn kind gevaar loopt bij mij.



Natuurlijk weet ik beter, natuurlijk zie ik een gelukkig kind dat goed presteert op school, geen afwijkend gedrag vertoond. En toch ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, mijn bericht is verdwenen.



Ik had ook zo'n ex inclusief nieuwe partner. Alleen maar bedreigingen, ik zou de meest nare psychiatrische aandoeningen hebben etc. Slopend is dat. Maar dit soort types valt in een rechtszaal accuut door de mand. Echt, ben niet bang. Rechters en de Raad voor Kinderbescherming houden niet van dit soort vaders.En terecht.



Laat je niet op je kop zitten! Dit soort mensen zijn het echt niet waard. Hoe moeilijk ook, want het vreet negatieve energie.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, dit soort types krijg je niet van je af. Kwestie van tijd uitzitten, je wapenen. En telkens melding etc doen bij politie. Alleen kost dat heel veel negatieve energie en is het slopend.



To: ik heb op bepaald moment communicatie via een derde laten verlopen, zij kreeg de mails van mijn ex en zijn partner automatisch doorgestuurd en filterde ze op relevantie (meestal nihil).



Misschien is dat een idee?



Iig heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:potje_sambal schreef op 19 april 2014 @ 10:32:

Dat snap ik wel dubiootje. Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen een advocaat die zegt "vertel maar, wat wil je dat ik doe?" En één die zegt dat je ten alle tijden zelf bepaalt maar dat het niet nodig is om ook maar een cm mee te bewegen en gewoon uitlegt welke mogelijkheden to heeft. Het verschil tussen Iemand die er gewoon zit om dure juridische brieven te maken op commando of iemand die passie voor zijn/haar vak heeft en zo goed mogelijk wil ondersteunen door alle mogelijkheden toe te lichten (en daarmee misschien zelfs een beetje strijdlust aanwakkert).

Uiteindelijk moet je het zelf doen maar waar ik met mijn vraag achter probeer te komen is of to heel misschien nog wel te motiveren is met de juiste steun of dat ze zo moe gestreden is dat zelfs een bevlogen iemand die strijdlust niet meer aangewakkerd krijgt.



Je kan je afvragen of het zo goed is als je advocaat een sturende rol neemt. Voor het aanwakkeren van je strijdlust, het vergroten van je assertiviteit en het loslaten van je emoties over je ex moet je bij een psycholoog zijn (wat mij voor TO ook verstandig lijkt). Mijn advocaat heeft mij wel geadviseerd de omgang tussen de kinderen en hun vader volledig stop te zetten, maar ik heb duidelijk aangegeven dat ik die kant niet op wilde. Dat heeft hij dan ook niet doorgezet. Die was dus strijdlustiger dan ik. Daarvoor had ik een heel softe advocaat - op dat moment was ik nog totaal niet assertief en was dat dus een heel slechte keus voor mij. Punt is dat je moet zorgen dat je zelf een standpunt inneemt en dat dit niet van je advocaat afhangt. Die kan je adviseren over de juridische mogelijkheden en stappen die er zijn.



Je moet als cliënt dus zelf sturing en richting geven, dat kun je niet aan je advocaat vragen of overlaten. TO handelt uit angst en angst is een slechte raadgever. Daarmee moet je naar een psycholoog en niet naar een advocaat. Ik heb zelf veel gehad aan mijn psycholoog voor het bepalen van een verstandige positie die ik vervolgens doorgaf aan mijn advocaat. Ik adviseer daarom altijd in deze situatie te zorgen dat je over drie pijlers beschikt: psycholoog, advocaat en huisarts.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 18 april 2014 @ 09:22:

Potje Sambal, om heel eerlijk te zijn heb ik gewoon de puf niet voor slepende zaken. Ik wil het liefst alles zo snel mogelijk afgehandeld en achter mij gelaten hebben. Het beste is, voor mij, dat alles blijft zoals het is. Ex betaald bedrag aan KA via LBIO zodat het niet meer een intimidatiemiddel is en iedereen bemoeit zich met zijn eigen leven.



Ik krijg op dit moment zoveel te verduren, het is gewoon niet te doen als je dagelijks berichten krijgt waarin je wordt afgeschilderd als labiele moeder die haar kind niet verdient. Door 2 mensen die het betreffende kind slechts 4 dagen per maand zien.



Ik ben ook bang dat zij met hun aannames naar Jeugdzorg of iets ander stappen, vervolgens beweren dat ik niet voor mijn kind kan zorgen omdat ik ziek ben. Daarnaast heb ik ook nog medicatie voor ADD, en word er gedreigd met inschakeling van Jeugdzorg omdat hieruit blijkt dat ik psychisch gestoord ben en mijn kind gevaar loopt bij mij.



Natuurlijk weet ik beter, natuurlijk zie ik een gelukkig kind dat goed presteert op school, geen afwijkend gedrag vertoond. En toch ben ik bang.Dit is een irrationele angst die je tot onverstandig handelen beweegt. Dat is iets waar je voor bij een psycholoog terecht kan. Ontkracht die angsten want je neemt nu beslissingen waar je kind onder gaat lijden.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Masquenada, je lijkt zo alleen te staan in deze situatie. Heb je iemand, een goede vriendin, familielid, die je hierin kan steunen, met wie je plannen kunt ontwikkelen, die een beetje juridisch denkt? Of al is het alleen maar om een kopje koffie voor je te zetten en iets in huis voor je te doen. Dat activeert weer, als je je moedeloos voelt.(zoals hiervoor: een tegenvoorstel doen lijkt me ook geen goede strategie. Was dat een idee van je advocaat of heb je hem zo geïnstrueerd? Maar goed, je hebt het al gedaan. Ik hoop dat het alsnog goed uitpakt). Wat zijn je ex en die vrouw vervelend bezig zeg! Ik vind het bijna crimineel. Maar ook stom. Eigenlijk moet je iedere bedreigende en scheldende mail nu toejuichen als een versterkende bijdrage aan jouw dossier. Als je het zo zakelijk ziet spaar je je emoties. Hoop dat je volhoudt, heel veel sterkte!
quote:dubiootje schreef op 18 april 2014 @ 23:19:

[...]





Dus jij denkt dat als je toegeeft aan hun intimidatie door alvast wat toe te geven, ze ontmoedigd zullen worden je nog verder te intimideren? Is dat erg logisch, denk je? Verwacht je dat ze zullen instemmen met je tegenvoorstel en je verder met rust zullen laten?



Nee, de strekking van de partner van mijn ex was dat ze in ieder geval tot het bittere eind de strijd met mij aangaan en op geen enkele manier akkoord zullen gaan met welk tegenvoorstel dan ook. Koste wat kost.



Er is nog geen antwoord van de advocaat namens mijn ex zelf gekomen.
Kind is gisteren trouwens wel opgehaald, ik blifj mij aan de omgangsregeling houden. Het leek wel een film. Ex kwam aan de deur om te kloppen en ging daarna om de hoek staan, partner zat vanuit de auto te filmen hoe kind aan kwam lopen.



Ik heb geen idee waar dit allemaal toe leid.
quote:fjorgyn schreef op 19 april 2014 @ 11:24:

Masquenada, je lijkt zo alleen te staan in deze situatie. Heb je iemand, een goede vriendin, familielid, die je hierin kan steunen, met wie je plannen kunt ontwikkelen, die een beetje juridisch denkt? Of al is het alleen maar om een kopje koffie voor je te zetten en iets in huis voor je te doen. Dat activeert weer, als je je moedeloos voelt.(zoals hiervoor: een tegenvoorstel doen lijkt me ook geen goede strategie. Was dat een idee van je advocaat of heb je hem zo geïnstrueerd? Maar goed, je hebt het al gedaan. Ik hoop dat het alsnog goed uitpakt). Wat zijn je ex en die vrouw vervelend bezig zeg! Ik vind het bijna crimineel. Maar ook stom. Eigenlijk moet je iedere bedreigende en scheldende mail nu toejuichen als een versterkende bijdrage aan jouw dossier. Als je het zo zakelijk ziet spaar je je emoties. Hoop dat je volhoudt, heel veel sterkte!Mijn vriend is lief. Samen kunnen we praten en zo nu en dan lekker schelden. Wel is hij zo verstandig om zich er echt buiten te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 19 april 2014 @ 11:44:

Kind is gisteren trouwens wel opgehaald, ik blifj mij aan de omgangsregeling houden. Het leek wel een film. Ex kwam aan de deur om te kloppen en ging daarna om de hoek staan, partner zat vanuit de auto te filmen hoe kind aan kwam lopen.



Ik heb geen idee waar dit allemaal toe leid.*
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada schreef op 19 april 2014 @ 11:44:

Kind is gisteren trouwens wel opgehaald, ik blifj mij aan de omgangsregeling houden. Het leek wel een film. Ex kwam aan de deur om te kloppen en ging daarna om de hoek staan, partner zat vanuit de auto te filmen hoe kind aan kwam lopen.



Ik heb geen idee waar dit allemaal toe leid.

Nergens toe, wat er te zien is is dat jullie kind naar je ex toe loopt.

Je hebt allemaal bewijzen van hoe je bedreigd word, je hebt de school die niet zal liegen over het welzijn van jullie kind.

Je ex mag straks blij zijn als hij straks jullie kind niet in zijn 1tje onder begeleiding mag zien,als de kinderbescherming/jeugdzorg dit allemaal onder ogen krijgt
Je kunt toch aangifte doen van bedreiging?
Alle reacties Link kopieren
Hou dit soort voorvallen voor jezelf bij in de vorm van een dossier, met plaats, datum en tijd. Het is schadelijk voor je kind als zijn vader en diens nieuwe partner zich zo opstellen. Dus absoluut niet op reageren, maar wel vastleggen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op 19 april 2014 @ 12:52:

Je kunt toch aangifte doen van bedreiging?Daar zat ik ook aan te denken.
Alle reacties Link kopieren
Bedreiging is alleen strafbaar als er wordt gedreigd met uitvoering van strafbare feiten. Dreigen naar Jeugdzorg te stappen is niet strafbaar.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 19 april 2014 @ 13:00:

Bedreiging is alleen strafbaar als er wordt gedreigd met uitvoering van strafbare feiten. Dreigen naar Jeugdzorg te stappen is niet strafbaar.Nou ja ze heeft in elk geval de bewijzen waar in ze duidelijk geintimideerd word, bedreigd word en dat kan ze in elk geval wel aan jeugdzorg laten lezen.
Alle reacties Link kopieren
Er worden hier veel goede adviezen gegeven, oa. door Dubiootje. Wat zij - en anderen - zegt is waar: je geeft ze nu een vinger, ze grijpen straks je hand, je arm....

Dit houdt nooit op. Je moet hier nu paal en perk aan stellen, hoe moeilijk, hoe zwaar ook.



Voor de goede orde, waar je ook over wilt communiceren, of het deze rechtszaak is of wat anders: jij hebt alleen met jouw ex te maken, niet met diens vriendin.



Ik zou echt iemand zoeken die je kan bijstaan, die inderdaad die strijd met je zal aangaan.



Verder: ADD is niet iets waardoor ze een kind bij een moeder zullen weghalen. Zolang er geen enkele reden tot bezorgdheid is van bijv. school, omgeving etc. zullen ze dat echt niet doen.



Verder: schrijf alles op. Schrijf alle dreigementen, filmshots etc op. Veel kan niet in juridische zin gebruikt worden, bijv. je kan niets doen met het filmen, maar alles bij elkaar maakt dat dit een bepaalde indruk geeft van jouw ex in de rechtbank. Ik hoop dat jouw advocaat slim genoeg is om deze handelingen terloops te noemen en zo een (niet zo mooi) beeld te schetsen van jouw ex.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Daarvoor kan ze die bewijzen zeker gebruiken, ronnie. Ook bij een eventuele rechtszaak kunnen die mails worden ingebracht om het gebrek aan goede wil van de zijde van de vader te laten zien.
Ga in therapie!
Update:



inmiddels lang en goed overleg gehad met mijn advocaat. Zij heeft inmiddels een brief opgesteld waarin ze ook vermeld dat er geen recht of aanspraak gemaakt kan worden op eerdere door mij gedane voorstellen.



Ook benoemd zij duidelijk de angst die mij is ontstaan, de dreigementen en heb ik haar alle e-mails en berichten ook overhandigt en gaan deze ook een rol spelen als het tot een zaak komt.



Zaak is behoorlijk helder en het recht staat aan mijn kant. Ook na herberekening van de KA blijkt deze helemaal niet te hoog te zijn.



Ik vind het een heel gevecht en ook vermoeiend. Maar ik heb een strijdster naast mij, en dat is fantastisch.



Dieptepunt van de afgelopen weken was wel het paasweekend waarin mijn kind naar ex was. Hij heeft kind niet thuisgebracht en nadat ik gebeld had zond hij mij een kopie van een Whatsappbericht waarin hij meldde dat hij kind langer bij zich hield en pas een dag later terugbracht en als hij niks van mij zou vernemen hij uit zou gaan van mijn akkoord. Dit terwijl WA is geblokkeerd, hij dit weet, en er geen vinkje bij de aflevering stond. Vreselijk spelletjes waar kind de dupe van is. Die heeft mij namelijk de volgende dag huilend gevraagd waarom ze langer werd vastgehouden en dat ze is opgesloten en haar meerder malen is gezegd dat ze zich niet mag aanstellen en naar mama mag vragen. Dat breekt je hart.



Maar ik ga volhouden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven