Gereformeerd Christelijk.

18-04-2014 17:21 90 berichten
Hallo iedereen.



Na het zien van The Passion, wil ik mij eens verdiepen in het geloof van mijn moeder. Puur mijn moeder omdat mijn vader het allemaal maar onzin vindt, en absoluut niet wil dat er over gepraat wordt.

Mijn moeder is gelovig opgevoed, maar doet er nu niks meer mee. Ik denk ook door de mening van me vader.

Mijn moeder is Christelijk gereformeerd. Nu krijg ik veel info van haar, maar toch snap ik nog niet alles.

Zoals bepaalde punten die belangrijk zijn:



- Om de mens te redden heeft God zijn Zoon (Jezus Christus) naar de aarde gestuurd om de straf voor de zonde te dragen. Omdat hij tegelijk God en mens is, had hij als enige mens de mogelijkheid om geen zonde te doen. Daarom kon hij de straf dragen voor alle mensen. Zelf kunnen ze dat niet meer, doordat ze door hun zonde hun schuld alleen maar elke dag groter maken.



In mijn ogen als dit waar is hoeft iemand die nu gelooft niet zijn schuld te dragen en geen verantwoording te nemen.

Dit vindt ik een beetje apart..



Of dat god de mensen uitkiest.... De regels staan op deze site.

http://mens-en-samenlevin ... loven-gereformeerden.html



Kan iemand meer informatie geven?
quote:Cateautje schreef op 18 april 2014 @ 23:24:

[...]



De vraag is dan of hij als nomade geboren is of dat de nood om er eentje te worden is ontstaan. ook nomanden hebben waste plaatsen waar ze naar terug blijven keren, dus echt vergezocht is het niet. Zoals geschreven, die historici noemden het zo, of het klopt is een ander verhaal.

Wat ik wel zeker weet is dat er nogal wat bewijzen worden verdonkeremaant omdat één en ander niet in het plaatje passen van wat men tot nu toe in elkaar heeft gevogeld en naar aanleiding daarvan denk ik ook niet dat we echt alles te weten komen over meerdere geschiedenissen wereldwijd.Helemaal mee eens. Ik vind dit een leuke discussie, maar ik denk dat we beter kunnen stoppen voordat we het topic gaan overnemen. Ik zie dat helaas in andere topics teveel gebeuren.
quote:tyche schreef op 18 april 2014 @ 21:06:

[...]



Oh, goed onderbouwd, doordacht, met kennis van de vele nuances van geloof en de menselijke psyche. Je weet dat je stelling meteen onderuit gaat zodra er iemand te vinden is die gelovig, slim, goedopgeleid, ruimdenkend etc. is?

Volgens mij is simplistisch wij-zij denken een veel grotere bedreiging voor beschaving. En dat vind je echt niet alleen in religies.Nee, helaas niet
quote:man1958 schreef op 18 april 2014 @ 23:34:

[...]



Helemaal mee eens. Ik vind dit een leuke discussie, maar ik denk dat we beter kunnen stoppen voordat we het topic gaan overnemen. Ik zie dat helaas in andere topics teveel gebeuren.

De TO vraagt zich dingen af over het geloof. Ik denk dat dit net zo goed bijdraagt aan het beantwoorden van dergelijke vragen.

Maar goed, misschien heb je wel gelijk.



Open er een keertje een topic over, dan kom ik zeker eventjes kijken.
To, verdiep je in God, Jezus, de bijbel. Niet in de regels en wetten van een kerk.
quote:madame--, 1 uur geleden

God bestaat wel degelijk. En God straft niet!

Als recent bekeerd christen moest ik het echt kwijt.Mwoah, ik denk dat je je bijbel nog niet zo goed gelezen hebt.
Er vanuit gaande dat God en de bijbel iets met elkaar te maken hebben. Ik ben er van overtuigd dat dat niet het geval is. De bijbel geeft God een gruwelijk slechte reclame.
Alle reacties Link kopieren
Ik was van plan om helemaal niets hierover te zeggen, vond de radicale meningen van de eerste pagina's nogal dwingend. Deed me denken aan familie, wij zijn goed, jij bent slecht zoals ik geloof is het goed etc.

Ik vind de laatste post van Cateautje waar het om draait.

Enige jaren geleden nam een dominee afscheid van "zijn" kerk hij wilde geen voorganger meer zijn, hij nam afscheid met de woorden: "Ik ben meer van in de Heer dan van de Leer".



Verder probeer ik alle geloven de respecteren, soms is dat niet makkelijk maar ik probeer me te verdiepen ipv veroordelen.
Er is geen God dan God. De gedachte dat God een drie-eenheid is (vader, zoon, heilige geest), bestaat pas officieel sinds het concilie van Nicea, in 325 na christus. Net als dat de inhoud van de bijbel zoals we die nu kennen daar formeel is vastgesteld. Er zijn nogal wat zaken die pas achteraf aan de christelijke leer zijn toegevoegd omwille van het toenmalige politieke klimaat.



Persoonlijk kan ik dan ook niet zoveel met de erfzonde (want het geloof is iets tussen jou en God, en heeft niets van doen met een pas veel later ten tonele gebrachte en dus imaginaire zoon van god), en om die reden ook niet met het katholieke "plaatsvervangervangodopaarde).



Maar TO, als je meer wil weten over het geloof van je moeder, dan is een gesprek met de predikant van haar gemeente misschien wel een goede bron.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat de vraag van TO een beetje ondergesneeuwd raakt in dit topic, hoewel ik de discussie interessant vind. TO, wat jij bedoelt is volgens mij dat het oneerlijk is dat christenen geen verantwoording af hoeven te leggen omdat ze al vergeven zijn? Maar dat zorgt er nu juist voor dat christenen wel verantwoording af moeten leggen. Vergelijk het met een kind dat iets fout heeft gedaan. Een ouder kan dat vergeven. Als het kind daarna weer iets fout doet, betekent dat toch niet dat de ouder zegt: oké, ik hou toch wel onvoorwaardelijk van je, dus maakt niet uit? Een goede ouder zegt dan: ik hou van je, ook als je dingen fout doet, en ik vergeef je altijd, maar het zou fijn zijn als je dit niet meer zou doen.

En in het geval van God is het ook zo dat je als het goed is dankbaar bent voor wat Jezus voor je heeft gedaan dus dat je juist probeert om de slechte dingen achterwege te laten. Dus ik vind juist dat je als christen extra verantwoording schuldig bent voor je daden!
quote:Vinyl schreef op 18 april 2014 @ 17:50:

Wat een rare defensieve reacties. TO stelt toch gewoon een vraag? Hoe flauw om haar dan gelijk naar de EO te verwijzen. Dus met een topic over de fijnste shampoo verwijs je ook iemand naar de Etos?





+1.



TO: hoe jij het omschrijft is een beetje kort door de bocht .

Als je echt wilt weten hoe het precies zit: hele makkelijke oplossing: lees de bijbel. (ik zou dan niet de echte originele lezen, die is wat ingewikkeld. Er zijn zat makkelijkere versies van die op hetzelfde neerkomen)



Verder ben ik van mening dat, welk geloof je ook hebt, het niet eens zo interessant is wat voor verhalen er zijn en wat er nou van waar is of niet, maar meer hoe je zelf leeft en hoe je met je medemens omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik eigenlijk niet doen marilyn, de Bijbel lezen om de vragen over haar moeders geloof te beantwoorden. Het is heel interessant en je leert er veel van, maar het zegt niet zo veel over hoe het christelijk geloof in elkaar zit. Het geeft eerder nog veel meer vragen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
De hele crux van een geloof/religie is, dat je bepaalde dingen voetstoots als waar moet aannemen, zonder erover na te denken. Dat geldt voor elk geloof. Zodra je op zoek gaat naar de logica achter bepaalde dogma's en regels, is het einde vaak zoek, want die is er namelijk niet. Sterker nog, rationeel gezien zijn bepaalde zaken gewoonweg onlogisch in het geloof. Maar geloven bestaat er nu eenmaal in dat je bepaalde dingen als waarheid (dé waarheid) aanneemt zonder ze verder te willen beredeneren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Sprinding: in het oude testament strafte God inderdaad. Maar dank zij Jezus (nieuwe testament) doet Hij dat niet meer.

Als mensen zich afzetten van God kan hij niks anders dan zijn handen van je af trekken.
Alle reacties Link kopieren
Beste saratje93,

Wat leuk je meer van je moeders geloof wilt weten. Ik denk dat als je puur theoretisch gaat bekijken wat jouw moeders geloof inhoud je wel meer te weten zult komen, maar dat je het nog steeds niet snapt. En dan heb je ook nog ál die opvattingen binnen het christelijk geloof (verschillende soorten kerken etc.). Ik ben zelf gelovig (en vooral een twijfelaar ;) ), maar ik begrijp dingen ook vaak niet. Toch geloof ik wel. Dat geloof is niet alleen maar gebaseerd op verhalen uit de bijbel enzo, maar ook op ervaring. Ik raad je aan om eens naar onderstaande link te gaan en het filmpje te bekijken. Dit verwoord voor mij wat geloven is.



http://martinbrand.org/20 ... nooit-gezien-of-toch-wel/
Alle reacties Link kopieren
To misschien kun je beter op eo-forum even deze vraag stellen als je oprecht dingen wilt weten. ER zijn grote verschillen in de stromingen van geloof denk aan gereformeerd, katholiek, evangelisch, jehova getuigen, gereformeerd vrijgemaakt etc. Ik ben zelf evangelisch en daar sta ik met de volle 100% achter. Als je vragen heb kan je dat in een pb naar mijn sturen ik kan je alleen vertellen hoe ik dat zie en de bijbel dat ziet. En ohja ik weet ook niet alles hoor;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven