Geld & Recht alle pijlers

Dochter (20) wil geen kostgeld betalen

19-04-2014 10:48 528 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter werkt sinds de Havo al twee jaar full-time. Eerst zou het alleen een tussenjaar zijn, maar nu werkt ze al bijna twee jaar en woont ze thuis. Ze heeft een aantal huishoudelijke taken (haar badkamer schoonhouden, stofzuigen) die ze consequent niet doet want ze heeft geen tijd zegt ze. Als we het onderwerp kostgeld ter sprake brengen wordt ze iedere keer razend en zegt ze dat ze dan niet meer voldoende kan sparen. Er is geen volwassen gesprek mogelijk met haar. Toch vind ik dat mijn man en ik voet bij stuk moeten houden, haar tweelingzus studeert en is sinds kort op kamers, zij betaalt wel de kosten van levensonderhoud zelf, huur en eten (met haar studiebeurs en baantje). Ik vind het dus ook niet eerlijk ten opzichte van haar zus. Hoe ga ik hier mee op? Iedere discussie hierover eindigt steevast in gescheld en verwensingen.
Zucht....wat een rare discussie.

Heb nooit kostgeld hoeven betalen, ging met 23 pas zelfstandig.

Waarom nemen mensen kinderen als ze ze niet kunnen betalen, zodra met 18 de kinderbijslag wegvalt?

Dat de wet hier bepaalt dat je met 18 meerderjarig bent, betekent niet dat ieder kind met hun 18de een zelfstandige volwassene is.

Dat dochter geen poot uitsteekt thuis, is natuurlijk wel schandalig!
Alle reacties Link kopieren
Je kan het ook liefdeloos noemen niet de moeite te nemen om je kind grenzen op te leggen, discipline en sociale vaardigheden aan te leren en financieel te vormen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het raar om kostgeld te vragen? Je maakt toch ook kosten voor haar? Ze heeft een eigen inkomen en mag dat helemaal voor zichzelf houden? Beetje raar, de ouders hebben ook inkomen maar moeten daar eerst alle kosten van betalen.

Bij een kind dat nog schoolgaand is/studeert ligt dat nog wat anders, maar zodra er fulltime gewerkt wordt hoort daarbij dat leven geld kost. Niet je hele salaris is voor de lol. Sparen kan ze nog steeds voldoende, daarbij ga ik er gemakshalve even vanuit dat TO geen E1000 per maand gaat vragen.

Of TO het geld nodig heeft lijkt me minder relevant, leven kost geld en dat aan je kind leren is educatief zeeeer verantwoord.
Alle reacties Link kopieren
Kind is geen kind meer. Ze is 20 jaar en werkt al 2 jaar fulltime. Ook met kostgeld zou ze nog flink moeten kunnen sparen (los van het feit of jullie dit geld nu nodig hebben of niet).



Als je het wel zou kunnen missen zou ik er een potje van maken wat besteed kan worden voor haar eerste eigen woning.
Alle reacties Link kopieren
ik zou nooit aan mijn kind geld vragen voor onderhoud. Ik vind het zo raar! Als dochter zijnde had ik woest geworden. Als ze al haar eigen verzekering betaald en kleding/uitjes/abbonement dan is dat toch genoeg? Zolang je thuis woont vind IK dat OUDERS voor eten moeten zorgen, je bent toch geen vreemde?.. het voelt alsof je eigen ouders je geen eten en drinken meer wilt geven. Trap er dan meteen de straat op
Trots!
Alle reacties Link kopieren
Modepop, blijft dat voor jou dan ook een leven lang gelden?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 19 april 2014 @ 17:35:Waarom nemen mensen kinderen als ze ze niet kunnen betalen, zodra met 18 de kinderbijslag wegvalt?

Dat de wet hier bepaalt dat je met 18 meerderjarig bent, betekent niet dat ieder kind met hun 18de een zelfstandige volwassene is.

Dat dochter geen poot uitsteekt thuis, is natuurlijk wel schandalig!Waarom nemen mensen kinderen als ze niet de moeite nemen deze kinderen zodra ze 18 zijn ook financieel voor te bereiden op een leven als zelfstandige volwassene?

Dat dochter geen enkele bijdrage levert aan het huishouden waaraan ze deelneemt is idd schandalig.



Ik vermoed dat haar ouders op dat punt ook een steek hebben laten vallen door haar tot dusver alle verantwoordelijkheid uit handen te houden zodat zij zelf geen poot hóeft uit te steken.

Blijkbaar laten haar ouders zich ook makkelijk intimideren door haar gescheld.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 19 april 2014 @ 17:32:

[...]





Is er wat jou betreft ook een moment waarop dat ophoudt of is dit iets wat altijd voortduurt?

Je bedoelt het niet meebetalen?

Ik denk dat het conflict zoals TO het omschrijft niet zomaar opeens ontstaan is. Zie de reacties van moeder en dochter op elkaar. Dit gaat niet alleen over geld maar ook over communicatie. Ik kan dus niet zomaar zeggen: oh dat zou ik nooit accepteren. Zoiets moet je gewoon al veel eerder voor zijn, en dat begint al heel vroeg met communicatie, dan beland je ook niet makkelijk in zo'n geëscaleerde situatie. Nu is er al zoveel momentum, dat de problemen nog moeilijk te ontrafelen of terug te draaien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eens, highlander. Als je 20-jarige dochter haar ouders zo behandelt en zo weinig zelfredzaam is, is er echt iets misgegaan in de opvoeding.
Ga in therapie!
Ik snap wel dat je wilt dat je kind meehelpt in huis, maar geld vragen vind ik zo kil en zakelijk.

Je wilt verdienen aan je eigen kind, gadver.



En iedereen zegt allerlei dingen over moeten leren omgaan met geld en volwassen moeten worden etc. Vergeet men voor het gemak even dat dochter fulltime werkt. Dat is toch positief?

Ze zit niet op haar reet thuis op de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 19 april 2014 @ 17:45:

Modepop, blijft dat voor jou dan ook een leven lang gelden?Ik ben het huis al uit. Ben 19. Heb 2 jaar flink gespaard heb daardoor een mooie spaarrekening en een goede koophuis kunnen kopen. Ik hoefde geen onderhouds geld te betalen. Vandaar dat ik nu een mooie eensgezinswoning heb. Daarom ben ik tegen kostgeld.
Trots!
Met twee jaar geld sparen een mooi huis kunnen kopen?

Dat moet een superbaan zijn geweest dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 19 april 2014 @ 17:48:

[...]



Je bedoelt het niet meebetalen?

Ik denk dat het conflict zoals TO het omschrijft niet zomaar opeens ontstaan is. Zie de reacties van moeder en dochter op elkaar. Dit gaat niet alleen over geld maar ook over communicatie. Ik kan dus niet zomaar zeggen: oh dat zou ik nooit accepteren. Zoiets moet je gewoon al veel eerder voor zijn, en dat begint al heel vroeg met communicatie, dan beland je ook niet makkelijk in zo'n geëscaleerde situatie. Nu is er al zoveel momentum, dat de problemen nog moeilijk te ontrafelen of terug te draaien zijn.Eens wat betreft de communicatie. Maar mijn vraag had inderdaad betrekking op het blijven onderhouden van je kroost.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 19 april 2014 @ 17:58:

Met twee jaar geld sparen een mooi huis kunnen kopen?

Dat moet een superbaan zijn geweest dan.Sinds wanneer koop je een huis van je spaargeld?
Trots!
Alle reacties Link kopieren
jeetje wat een lef van haar! dus ze verblijft bij hotel ouders. Aan de andere kant, blijkbaar hebben jullie haar de afgelopen jaren ook hiermee verwend, want anders kwam ze er niet mee weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:rochel schreef op 19 april 2014 @ 11:25:

geld zat als er minstens 2 badkamers in een huis zitten. dan lijkt kostgeld me niet nodig.Rochel wij hebben 2 badkamers in huis maar geld zat? Verre van dat...
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op 19 april 2014 @ 17:56:

[...]





Ik ben het huis al uit. Ben 19. Heb 2 jaar flink gespaard heb daardoor een mooie spaarrekening en een goede koophuis kunnen kopen. Ik hoefde geen onderhouds geld te betalen. Vandaar dat ik nu een mooie eensgezinswoning heb. Daarom ben ik tegen kostgeld.O, jij bekijkt het als dochter. Ja, dan snap ik het. Ik bekijk het als moeder vanuit opvoedkundig oogpunt. Dat jij het als kind heerlijk vindt dat je zo'n cadeau meekreeg, kan ik goed begrijpen.
Ga in therapie!
quote:sinnombre schreef op zaterdag 19 april 2014 17:52 Ik snap wel dat je wilt dat je kind meehelpt in huis, maar geld vragen vind ik zo kil en zakelijk.

Je wilt verdienen aan je eigen kind, gadver.



En iedereen zegt allerlei dingen over moeten leren omgaan met geld en volwassen moeten worden etc. Vergeet men voor het gemak even dat dochter fulltime werkt. Dat is toch positief?

Ze zit niet op haar reet thuis op de bank. Als je kostgeld vraagt, dan verdien je natuurlijk niet aan je kind, hè? KOSTgeld. Kost en inwoning. Maar daar komt ze wel achter als ze op zichzelf gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:highlander schreef op 19 april 2014 @ 17:46:

[...]

Waarom nemen mensen kinderen als ze niet de moeite nemen deze kinderen zodra ze 18 zijn ook financieel voor te bereiden op een leven als zelfstandige volwassene?

Na het behalen van haar HAVO diploma werkt ze al 2 jaar full time. Zowel ouders als dochter hebben dus het belangrijkste goed gedaan. Nu alleen dat kostgeld nog. (Zou ik zelf anders doen, maar da's persoonlijk.)

Je kunt ook zeggen dat ze erg zuinig met haar geld omgaat, ze staat er geen cent van af.
quote:sinnombre schreef op zaterdag 19 april 2014 17:52 Ik snap wel dat je wilt dat je kind meehelpt in huis, maar geld vragen vind ik zo kil en zakelijk.

Je wilt verdienen aan je eigen kind, gadver.



En iedereen zegt allerlei dingen over moeten leren omgaan met geld en volwassen moeten worden etc. Vergeet men voor het gemak even dat dochter fulltime werkt. Dat is toch positief?

Ze zit niet op haar reet thuis op de bank. En ze zit dus wel met d'r luie reet op de bank als ze uit haar werk komt. Maar ook daar komt ze wel achter als ze op zichzelf woont.....
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 19 april 2014 @ 17:52:

Ik snap wel dat je wilt dat je kind meehelpt in huis, maar geld vragen vind ik zo kil en zakelijk.

Je wilt verdienen aan je eigen kind, gadver.



En iedereen zegt allerlei dingen over moeten leren omgaan met geld en volwassen moeten worden etc. Vergeet men voor het gemak even dat dochter fulltime werkt. Dat is toch positief?

Ze zit niet op haar reet thuis op de bank.



Ik heb het over een redelijke vergoeding die ongeveer overeenkomt met de werkelijke kosten van dochter. Dat is ook zo ongeveer de definitie van kostgeld. Anders noem je het huur.



Ik zou persoonlijk liever zien dat mijn 20-jarige met alleen havo een opleiding zou volgen, maar goed, dat is haar eigen keus natuurlijk. Werken is inderdaad een belangrijk aspect van leren met geld om te gaan, maar het andere, net zo belangrijke aspect is leren het verstandig uit te geven. Deze jongedame heeft nog helemaal niet ervaren wat vaste lasten en andere huishoudelijke uitgaven inhouden.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:noesa schreef op 19 april 2014 @ 18:08:

[...]



Na het behalen van haar HAVO diploma werkt ze al 2 jaar full time. Zowel ouders als dochter hebben dus het belangrijkste goed gedaan. Nu alleen dat kostgeld nog. (Zou ik zelf anders doen, maar da's persoonlijk.)

Je kunt ook zeggen dat ze erg zuinig met haar geld omgaat, ze staat er geen cent van af. Aan een ander, ja. Ik vermoed dat ze aan zichzelf wel het nodige uitgeeft. Daar wil ze niet op bezuinigen, want als pa en ma vragen om een bijdrage kunnen ze een grote smoel krijgen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 19 april 2014 @ 18:02:

[...]





O, jij bekijkt het als dochter. Ja, dan snap ik het. Ik bekijk het als moeder vanuit opvoedkundig oogpunt. Dat jij het als kind heerlijk vindt dat je zo'n cadeau meekreeg, kan ik goed begrijpen.Ja, ik vind dat je je kinderen een toekomst moet gunnen. (Met sparen) nu vind ik dat ouders dat gaan tegen werken. Ook al is het maar 200,- p m die 200,- 2 jaar lang heb je toch een mooi bedrag
Trots!
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op 19 april 2014 @ 18:11:

[...]





Ja, ik vind dat je je kinderen een toekomst moet gunnen. (Met sparen) nu vind ik dat ouders dat gaan tegen werken. Ook al is het maar 200,- p m die 200,- 2 jaar lang heb je toch een mooi bedragAls je fulltime werkt terwijl je nog onder het dak van pa en ma woont, kun je prima 200 euro per maand sparen én kostgeld betalen. Dat lijk je een beetje te vergeten: als je nog thuis woont, spaar je behoorlijk wat geld uit. De kosten die je maakt als je op jezelf woont, zijn hoger dan de kost en inwoning die je aan je ouders betaalt. Dus dat kun je lekker sparen.
Ga in therapie!
quote:sinnombre schreef op 19 april 2014 @ 17:52:

Ik snap wel dat je wilt dat je kind meehelpt in huis, maar geld vragen vind ik zo kil en zakelijk.

Je wilt verdienen aan je eigen kind, gadver.



En iedereen zegt allerlei dingen over moeten leren omgaan met geld en volwassen moeten worden etc. Vergeet men voor het gemak even dat dochter fulltime werkt. Dat is toch positief?

Ze zit niet op haar reet thuis op de bank.Geld verdienen? Heb jij enig idee wat dat kost, een volwassene onderhouden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven