De relatie met je ouders

19-04-2014 17:42 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er altijd maar van uit dat ze mij met de beste bedoelingen en naar eer en geweten hebben opgevoed

Dat ik zelf wellicht dingen anders had gedaan is een tweede



De band met mijn ouders is heel erg goed.

Wij, mijn zusje en ik, kunnen op ze rekenen en dat gaat omgekeerd ook op



Ik hoop ze nog heel lang bij me te hebben
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 19 april 2014 @ 17:48:

Ik ga er altijd maar van uit dat ze mij met de beste bedoelingen en naar eer en geweten hebben opgevoed

Dat ik zelf wellicht dingen anders had gedaan is een tweede



De band met mijn ouders is heel erg goed.





Ik hoop ze nog heel lang bij me te hebben



Eens. Mijn moeder vroeg laatst gewoon voor de gein wat voor rapportcijfer ik ze zou geven als ik kon kiezen. Heb even nagedacht en heb gezegd dat ik ze allebei een 8 zou geven. Ze hebben altijd het beste met ons voor gehad en nog steeds, en dat is wat telt voor mij. Mijn moeder zegt ook eerlijk dat niemand perfect is. Ze vinden dat je kinderen hebt voor het leven, niet alleen als ze nog kind zijn. Ook als volwassenen zijn ze er nog steeds voor ons wanneer nodig, en ook omgekeerd.



De band met mijn ouders is goed en ik zou geen andere ouders gehad willen hebben. Ben erg blij met ze!
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 19 april 2014 @ 17:48:

Ik ga er altijd maar van uit dat ze mij met de beste bedoelingen en naar eer en geweten hebben opgevoed

Dat ik zelf wellicht dingen anders had gedaan is een tweede



De band met mijn ouders is heel erg goed.

Wij, mijn zusje en ik, kunnen op ze rekenen en dat gaat omgekeerd ook op



Ik hoop ze nog heel lang bij me te hebben



Ben ik met je eens. Ze hebben dingen naar eer en geweten gedaan dat kan niet anders. Maar toch steekt het mij wel dat ik dan zie hoe dingen bij anderen gaan.

Vrijblijvender , gemeend , spontaner.

Niet alles volgens gewoonte , of omdat het zo hoort.

Ik heb het wel geprobeerd hoor om mijn moeder in vertrouwen te nemen en dingen te bespreken. Maar helaas doe ik dat nu niet meer.

Mijn ouders zullen altijd direct komen als er wat is of helpen. Maar ze verwachten wel altijd iets terug.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn vader heb ik geen contact meer, uit eigen vrije wil overigens.



Met mijn moeder herken ik erg wat je zegt mbt de kleinkinderen. Daar is ze heel erg op gericht. Iets persoonlijks bespreek ik eigenlijk nog amper, helaas. Ik kwam laatst in tranen en overstuur bij haar, wat ik eigenlijk al nooit doe, en tijdens het hele gesprek zat ze half naar dr. Phil te kijken en te candy crushen . Ze wil het gewoon niet horen als het slecht gaat. Tja.. ik vind het erg jammer maar ik probeer voor ogen te houden dat ze vast zo is opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me geen betere ouders wensen. Als ik soms de verstandhoudingen hier lees, dan mag ik in mijn handjes knijpen met zulke lieve en betrokken ouders.
quote:puppykoppie1 schreef op 19 april 2014 @ 18:12:

Ik kwam laatst in tranen en overstuur bij haar, wat ik eigenlijk al nooit doe, en tijdens het hele gesprek zat ze half naar dr. Phil te kijken en te candy crushen . Ze wil het gewoon niet horen als het slecht gaat. Tja.. ik vind het erg jammer maar ik probeer voor ogen te houden dat ze vast zo is opgevoed.



Wat verdrietig...



Ik heb een hele achtbaan aan emoties meegemaakt laatst en huilde aan de telefoon. Toen begon mijn moeder mee te huilen en is ze direct naar me toe gereden om bij me te zijn. Toen zag ze in mijn woonkamer een ingelijste babyfoto van mij staan en toen moest ze nog harder huilen, arme mam. We hebben elkaar even flink geknuffeld terwijl ze mijn haren aaide en toen gaf ze me een sjaal van haar zodat ik haar geur bij me had. De liefde voor mijn moeder (en vader) is onbeschrijfelijk...

Ik besef dat ik me heel gelukkig mag prijzen met mijn lieve ouders...
Ik heb fantastische ouders (gehad deels, mijn vader is helaas twee jaar terug overleden). Onze band was op volwassen leeftijd zelfs zo goed dat mijn vriend en ik meermaals met ze op vakantie zijn geweest. Het klikte ook bijzonder goed tussen mijn vriend en mijn ouders.



Ik prijs mezelf heel gelukkig met mijn achtergrond. Zeker vergeleken met sommige forummers hier.
Alle reacties Link kopieren
Helaas moet ik me ook aansluiten bij de verdrietige ervaringen, ik weet hoe het voelt. voor jullie.



Fijn te horen dat er ook mooie en goede relaties met ouders zijn.

Dat kan mijn beeld weer een beetje bijstellen.. het kan dus tóch. Gelukkig!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
quote:binkie schreef op 19 april 2014 @ 17:42:



En nu ik dit dus bespreek met mijn psycholoog worden dingen me steeds duidelijker en weet ik ook hoe ik moet reageren.Hoe moet je dan reageren als je moeder geen belangstelling voor je toont en je gevoelens negeert?
Bah
Alle reacties Link kopieren
TO, je laat je een boel aanpraten door de psycholoog, je ouders zijn niet overal de schuld van. Het is wel erg makkelijk om je opvoeding de schuld te geven,maar het heeft zeker ook grotendeels met jezelf te maken.
We doen allemaal veel fout, achteraf gezien. Maar als we alles goed deden dan was er niet veel te beleven. Dan zaten we de hele dag gelukzalig te zwijmelen. Of zouden we het geluk niet meer merken? En verzuchten: wanneer doet ie eens een keer iets fout; Mr Perfect.
Alle reacties Link kopieren
Binkie, ik herken het.

Ik dacht altijd dat ik de (voor mij) ideale ouders had, maar kom steeds meer tot de conclusie dat een hoop van de knopen waar ik steeds in vastloop een basis hebben in hoe mijn ouders dingen deden.

Niet uit onwil en ik verwijt het ze niet; het is vooral een vaststelling. Ze zijn niet perfect en hebben niet altijd de keuzes gemaakt die voor een (dit) kind de beste waren.



Dat te weten betekent dan ook niet dat ik ze de schuld ergens van geef, maar wel dat ik weet waar ik aan moet werken.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Wat ik alleen niet zo goed begrijp aan je verhaal: je dacht altijd dat je een prima opvoeding had gehad. Maar sinds je naar de psycholoog bent geweest is dat helemaal veranderd. Dat vind ik best typisch. Hoe komt dat?
ik heb geen relatie meer met mijn ouders, al een paar jaar niet meer



ze maakten vanaf onze jeugd verschil tussen de kinderen wat ons als kinderen tegenover elkaar heeft gezet

hetzelfde deden ze met de kleinkinderen, echt voortrekken van de 1 en afwijzen van de ander......



daarnaast waren ze nooit tevreden of trost: je had het altijd beter moeten en kunnen doen en dat zeiden ze je ook gewoon



hier is een heel aantal gesprekken over geweest: mijn vader was het er mee eens maar wist ook niet wat hij er mee aan moest, mijn moeder ontkende glashard



na hun zoveelste afwijzing naar 1 van mijn kinderen heb ik er een punt achter gezet
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd heeft het met jaren gekost om mezelf los te weken van het gevoel dat ik er niet toe doe en dat ik het niet waard ben om van te houden. Dat zijn precies de dingen die ik heb meegekregen van mijn ouders. Ik heb ze geprobeerd bij mijn therapie te betrekken, zodat we zouden kunnen werken aan een betere band. Maar dat hebben ze geweigerd.



Ergens heb ik medelijden met ze omdat ze zijn wie ze zijn en ondertussen twee dochters kwijt zijn. Maar ik weet nu in ieder geval hoe het voelt om zelfvertrouwen te hebben en geliefd te zijn.
quote:LemonLime schreef op 19 april 2014 @ 18:58:

...............





dat herken ik helaas ook: altijd het gevoel dat je het niet goed (genoeg) hebt gedaan, dat je het beter had kunnen en moeten doen



en hoe hard ik ook mijn best doe van dat gevoel af te komen, het steekt regelmatig de kop op (en ja, ik weet dat het aan mij is dat gevoel te negeren)



ook ik heb meermaals geprobeerd het met ze op te lossen, maar helaas niet gelukt

dus kies ik voor mezelf en mijn kinderen, hoe pijnlijk het soms ook is dat je geen familie (meer) hebt
Alle reacties Link kopieren
@SeBastassaUnaCanzone, ik kan niet voor to spreken, maar in mijn geval werd er een link gelegd tussen mijn eigen onvermogens en de manier waarop mijn ouders met me omgingen die ik zelf niet had gelegd.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Helaas herken ik het volkomen.

En ja, het heeft me 40 jaar van mijn leven en 2,5 jaar centrum "45 gekost om daar achter te komen.

Er is me niks ingepraat, ik heb geleerd om te zien wat er nou eigenlijk gebeurd is tijdens mijn leven. Te lang heb ik mijn vaders jappenkampverleden gebruikt als excuus voor dingen uit mijn jeugd.

Inmiddels leeft hij niet meer en heb ik alleen mijn moeder nog. En zij gaat niet meer veranderen dus ik heb te dealen met hoe het nu is. Maar het helderder zien helpt me nu wel en het feit dat ik nu voor mezelf mijn grenzen naar haar kan aangeven.

Maar het blijft lastig.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:may_ka schreef op 19 april 2014 @ 19:04:

@SeBastassaUnaCanzone, ik kan niet voor to spreken, maar in mijn geval werd er een link gelegd tussen mijn eigen onvermogens en de manier waarop mijn ouders met me omgingen die ik zelf niet had gelegd.Dit dus
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Binkie,



Ik herken het hoor en ik ben wel eens 'jaloers' als ik gezinnen zie waar het allemaal gezellig en gelukkig lijkt. Al denk ik dat mijn relatie met mijn ouders er van de buitenkant aardig normaal uitziet.

Natuurlijk is mijn verhaal weer anders. Ik ben in een streng christelijk gezin opgevoed, ik moest een heleboel doen en een heleboel laten vanwege het geloof. Nu ik ver in de dertig aangeef dat ik niet geloof en mijn eigen gedachten wil creeeren is er veel teleurstelling en boosheid van de kant van mijn ouders, zo niet het hele gezin waar ik uit kom. Toch houd ik van ze en ben ik loyaal naar ze. Maar ook ik moet me (nog steeds) losweken van mijn familie om mezelf te leren zijn, zonder invloed van anderen. Dat is een heel proces wat pijn doet.

Ook ik vind het vreselijk jammer. Echt heel jammer, maar het is zoals het is.
Bedankt voor jullie reacties. Hadden jullie daarvoor echt geen idee dat het niet goed zou zitten tussen jou en je ouders, zoals TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 19 april 2014 @ 17:48:

Ik ga er altijd maar van uit dat ze mij met de beste bedoelingen en naar eer en geweten hebben opgevoed.



Ik vind het mooi om te lezen dat je een goede band met je ouders hebt en dat je ze zo kunt beschouwen, want dat betekent dat je van ze houdt. En zij van jou, zo te lezen



Mijn moeder had geen geweten, laat stáán eer, en haar 'beste bedoelingen' pasten alleen maar prima in háár straatje. Zo kan het helaas ook. Ze is nu bijna 4 jaar dood en ze wordt niet gemist. Door niemand. Prachtige nalatenschap



Binkie, ik hoop dat je wijzer wordt van dit verwerkingsproces. Sterkte
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn relatie met mijn ouders, nou ja moeder, is verwarrend en vreemd te noemen.

Ze heeft me als kind mishandeld, psychisch en lichamelijk en was er gewoon niet voor me.

Dit ging van kwaad tot erger in de puberteit tot ik er genoeg van had en het contact wilde verbreken.



Dit niet gedaan uit loyaliteit naar mijn vader. Hij is lief, een schatje, al is hij een beetje naief. Hij is mijn held.



Nu ik in het buitenland woon is de band met mijn moeder er. Op afstand natuurlijk. We skypen twee keer per week.

Ze komen hier in de zomervakantie, ik ga er een keer per jaar naar toe en that's it.



Prima voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede en fijne jeugd gehad. Mijn ouders waren er altijd voor ons. Ik heb nooit het gevoel gehad iets tekort te komen. Mijn ouders lieten mij vrij genoeg. Ik denk dat ik daar zelf moeilijker in ben.

Mijn moeder is helaas twee jaar geleden overleden. Mijn vader heeft inmiddels een nieuwe vrouw en ik noem ze mijn ouders. De band is goed. Als er iets is, we kunnen altijd terecht.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven