Geld & Recht alle pijlers

Dochter (20) wil geen kostgeld betalen

19-04-2014 10:48 528 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter werkt sinds de Havo al twee jaar full-time. Eerst zou het alleen een tussenjaar zijn, maar nu werkt ze al bijna twee jaar en woont ze thuis. Ze heeft een aantal huishoudelijke taken (haar badkamer schoonhouden, stofzuigen) die ze consequent niet doet want ze heeft geen tijd zegt ze. Als we het onderwerp kostgeld ter sprake brengen wordt ze iedere keer razend en zegt ze dat ze dan niet meer voldoende kan sparen. Er is geen volwassen gesprek mogelijk met haar. Toch vind ik dat mijn man en ik voet bij stuk moeten houden, haar tweelingzus studeert en is sinds kort op kamers, zij betaalt wel de kosten van levensonderhoud zelf, huur en eten (met haar studiebeurs en baantje). Ik vind het dus ook niet eerlijk ten opzichte van haar zus. Hoe ga ik hier mee op? Iedere discussie hierover eindigt steevast in gescheld en verwensingen.
Alle reacties Link kopieren
Dat dan weer wèl Mrs Walker.

Daardoor zijn ze ws net niet in het criminele circuit beland.
volg je verstand, gebruik je gevoel
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het nog niet met dat kostgeld. Vooralsnog sparen wij juist voor zijn studie, dus kostgeld vragen klinkt me niet logisch in de oren nu. Maar een bijdrage leveren wat betreft taken rondom en in het huis vragen we nu al, jong geleerd is oud gedaan, driejarigen kunnen ook hun handjes laten wapperen, dus een twintigjarige kan dat zeker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:pepersteak schreef op 19 april 2014 @ 20:35:

Das waar sandt.

Ik ga wijselijk zwijgen en genieten op mijn (14 jaar geleden) nieuw gekochte bank en kijken naar mijn (8 jaar geleden) nieuw gekochte tv.

Drink een biertje uit een tweedehands gekocht glas en ga dan slapen in mijn (23 jaar geleden) nieuw gekochte bed onder mijn geruilde dekbed overtrek.Ik zit op een slechts vier jaar oude bank, naar een twee jaar oude tv te kijken, ga straks slapen in mijn veertien jaar oude bed onder mijn spik splinter nieuwe beddengoed. Bijelkaar gespaard van zegeltjes van de supermarkt! Misschien nog een wijntje zo direct, uit de 20 jaar oude koelkast. Waarbij ik mij inmiddels elke week verbaas dat hij het nog steeds doet!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben al therapie gehad maar ik zal er binnenkort nog een paar sessies tegenaan gooien. Jongste van tien zit nu nog op de derdehands babymeubels te wonen Ik ben bang dat dit nooit meer goedkomt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:pepersteak, 4 minuten geleden





Bij mij alleen de oudste, de jongste mocht het doen met het afdankertje van de oudste.

Moet ik mezelf maar aan gaan geven?Ik vind wel dat je de oudste een beetje voortrekt hoor.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Mijn student betaalt ook niks hoor. Zou hij een fulltime baan hebben dan zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepersteak schreef op 19 april 2014 @ 20:38:

[...]



Bij mij alleen de oudste, de jongste mocht het doen met het afdankertje van de oudste.

Moet ik mezelf maar aan gaan geven?Misschien kun je samen met Dickens korting krijgen bij jeugdzorg als jullie samen gaan
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 19 april 2014 @ 20:42:

Ik weet het nog niet met dat kostgeld. Vooralsnog sparen wij juist voor zijn studie, dus kostgeld vragen klinkt me niet logisch in de oren nu. Maar een bijdrage leveren wat betreft taken rondom en in het huis vragen we nu al, jong geleerd is oud gedaan, driejarigen kunnen ook hun handjes laten wapperen, dus een twintigjarige kan dat zeker.Mee eens hoor
Je bent zelf een theepot
Ow, dat arme kind van mij...



Die krijgt regelmatig nieuwe kleren maar altijd uitverkoop en ze krijgt ook regelmatig tweedehands spullen.



Haar bed was nieuw maar het bureau niet, de kast ook niet. De prullemand dan weer wel.



Ze moet, ocharme, de kooi van Nijn en Caaf 2x per week schoonmaken, visjes voeren, af en toe stofzuigen, eigen rommel opruimen, regelmatig eigen kamer stoffen/stofzuigen, ze krijgt haar kleren gewassen en gevouwen aangeleverd maar moet dat zelf opruimen. Ze moet elke avond de tafel dekken, soms een vuilnisbak leegmaken, haar eigen fietsbanden oppompen, na het douchen de (glazen) douchedeur en kraan afdrogen, haar handdoek netjes ophangen. Klusjes die prima passen bij een 14-jarige die om half acht de deur uit moet, rond vieren thuis is, 3x per week anderhalf uur sport en zo´n 2 uur huiswerk per dag heeft...



Kortom, dochter van TO is een verwend nest. Maar ik vraag me dan af; hoe was dat toen ze 14 was???



Kostgeld. Tja. Het is geen papa-mama-kindjedatverzorgtmoetworden meer. Het zijn 3 volwassenen die 1 huishouden delen. Dochter helpt mee met vies maken, ijskast leegmaken, gebruikt een deel van gas, electra en water en heeft waarschijnlijk ook nog eigen wensen mbt tv kijken, uitgaan, bedtijden enz. Als je als volwassene behandelt wilt worden zul je je als volwassene moeten gedragen. Dat hoeft niet persé met kostgeld te zijn, dat kan ook door bijvoorbeeld 2x per week te koken, inclusief het boodschappen doen (en betalen) daarvoor. De rekening van het water te betalen, of die van het afval.



En ik moest vroeger kostgeld betalen dat vervolgens gewoon in de huishoudpot ging. Ik verdiende 1200 gulden, moest daarvan 20% afgeven, mijn eigen studie en rijbewijs betalen, zelf kleren, make-up en kapper betalen. Ik hield dus niet zoveel over en maakte dat ik weg kwam zodra ik de kans kreeg.

Ouders zijn verantwoordelijk voor eten en onderdak tot je 21ste. Maar ze zijn niet verantwoordelijk voor een vette bankrekening, designkleren, dure make-up, carpaccio en biefstuk.

Mijn dochter krijgt alles wat ze nodig heeft en veel van wat ze graag wil hebben, maar alleen binnen onze mogelijkheden. Heeft ze een nieuwe bh nodig, dan zeuren we daar niet over. Maar dat eigen paard, dat gaat hem toch niet worden.
quote:SuzanneSuus schreef op 19 april 2014 @ 20:47:

[...]





Misschien kun je samen met Dickens korting krijgen bij jeugdzorg als jullie samen gaanZe zijn te oud voor jeugdzorg. Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens, 45 seconden geleden

Mijn student betaalt ook niks hoor. Zou hij een fulltime baan hebben dan zeker wel.Ik weet nog niet of ik dat fair vind. Studeren is ook een keuze natuurlijk, net zoals fulltime gaan werken. Ik moet hier nog heel hard over na gaan denken. Het enige waarover ik wel uit ben is dan Mason al heel jong aan de bijbaan zal moeten, daarvan zal ie zeker niet slechter worden. Maar kostgeld vind ik toch wat anders dan je steentje bijdragen aan het huishouden en jezelf kunnen bedruipen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Modepopje, je maakt een grapje toch? Ik was met 19 het huis uit, op een kamer. Daarna via een aantal omwegen nu een koophuis op mijn 30e en nog steeds is hier véél tweedehands, ik heb nog nooit een nieuwe bank gehad zelfs. Het bed is het enige wat ik nieuw heb gekocht toen ik ging samenwonen,de rest waren tweedehandsjes van familie. En door de jaren heen hebben we dan langzaam vervangen door nieuwe spullen of nieuwere tweedehandsjes.



Jij bent verwend. Zo iemand die pas uit huis wil als alleen nieuw gekocht wordt en weigert om op een kamer te gaan zitten omdat dat te min is. En dat kan dus omdat je vroeg bent gaan werken, wat op korte termijn prachtig is, maar op lange termijn niet.



Er is niets mis met een beetje met niets beginnen.
Oh en mijn 6 en 7 jarige hebben vandaag hun eigen kamer opgeruimd, gesopt en gestofzuigd. Waarna mijn 6 jarige zei: mam, ik doe de overloop ook wel even.



Waarom kan iemand van 20 dat niet?
Oh jee, ik was van plan om volgende week wat 2de (mischiem wel 3de of 4de) hands spulletjes voor dockter te kopen op de "vrijmarkt" hier in t dorp. Niet doen dus?
Alle reacties Link kopieren
Kostgeld is toch juist een manier om jezelf te bedruipen, MrsS?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis, 65 seconden geleden

Oh en mijn 6 en 7 jarige hebben vandaag hun eigen kamer opgeruimd, gesopt en gestofzuigd. Waarna mijn 6 jarige zei: mam, ik doe de overloop ook wel even.



Waarom kan iemand van 20 dat niet?

Dat kan een twintigjarige ook best, maar die twintigjarige is vast niet de enige die steken heeft laten vallen, ze heeft zichzelf niet opgevoed natuurlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 19 april 2014 @ 20:53:

[...]





Ik weet nog niet of ik dat fair vind. Studeren is ook een keuze natuurlijk, net zoals fulltime gaan werken. Ik moet hier nog heel hard over na gaan denken. Het enige waarover ik wel uit ben is dan Mason al heel jong aan de bijbaan zal moeten, daarvan zal ie zeker niet slechter worden. Maar kostgeld vind ik toch wat anders dan je steentje bijdragen aan het huishouden en jezelf kunnen bedruipen.



Studie is een manier om je toekomstperspectief te verbeteren en erg duur. Hij heeft zijn stufi (is erg weinig) wij betalen collegegeld, boeken en dergelijke. Voor ziektekostenverzekering krijgt hij zorgtoeslag, mobiel en kleding betaalt hij zelf van stufi en bijbaantje.



Hij heeft wel degelijk taken in huis, kookt als het zo uitkomt, bakt koek en taart, helpt en heeft zeer zeker geen grote mond.
Alle reacties Link kopieren
Zit hier al 14 pagina's mee te lezen en verbaas me over de afwezigheid van TO...



Overigens moet mijn zoon van 4 al wel zijn eigen rommel opruimen, boodschappen helpen uit te pakken, zijn vieze kleding in de wasmand doen en hij krijgt een eigen doekje als ik ga poetsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 19 april 2014 @ 20:51:

[...]





Ze zijn te oud voor jeugdzorg. Wat nu?Te laat, voeg je bij TO. Het is niet anders...
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje, 3 minuten geleden

Kostgeld is toch juist een manier om jezelf te bedruipen, MrsS?





Nee, zo zie ik dat niet. Wij sparen nu voor Mason voor zijn studie later en hij zou dan op zijn beurt ons kostgeld gaan betalen. Dan vind ik zelf zijn studie bekostigen meer zichzelf bedruipen dan kostgeld betalen en zijn studie betaald krijgen. Ik ben er nog helemaal niet uit eigenlijk waaraan we goed doen.



Maar ik heb tijd zat om er over na te denken, hij is drie. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt en hoe hij over geld denkt.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 19 april 2014 @ 20:57:

Kostgeld is toch juist een manier om jezelf te bedruipen, MrsS?Ik ben dan niet MrsS maar TO's dochter doet ook niets in het huishouden
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 19 april 2014 @ 21:11:

[...]





Nee, zo zie ik dat niet. Wij sparen nu voor Mason voor zijn studie later en hij zou dan op zijn beurt ons kostgeld gaan betalen. Dan vind ik zelf zijn studie bekostigen meer zichzelf bedruipen dan kostgeld betalen en zijn studie betaald krijgen. Ik ben er nog helemaal niet uit eigenlijk waaraan we goed doen.



Maar ik heb tijd zat om er over na te denken, hij is drie. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hij zich ontwikkelt en hoe hij over geld denkt.Maar we hebben het hier toch over kinderen die een eigen inkomen hebben? Dan is het toch geen sigaar uit eigen doos? Kinderen ten laste zijn kinderen ten laste, dat is een ander verhaal.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen op bladzijde 14 aangekomen
Je bent zelf een theepot
Wat betreft 2ehands spullen: ik heb ook wat spullen tweedehands gekregen, en verder bij een aantal verjaardagen en mijn examenfeest aangegeven dat ik een bepaald soort servies wilde. Uit de erfenis van mijn oma heb ik handdoeken en theedoeken. De rest stukje bij beetje gekocht. Sommige dingen nieuw, andere dingen tweedehands. Verder, en dat zal wel de echte horror zijn, heb ik ook een aantal zelfgemaakte dingen in huis, pannenlappen enzo... Heeft mijn oma in haar laatste levensjaren gemaakt, iedereen die het huis uit ging, mocht een stel zelfgemaakte pannenlappen uit komen zoeken



Overigens ben ik een groot fan van tweedehands boeken kopen op de vrijmarkt. En ik loop al jaren bij de GGZ... Hebben we hier De Oorzaak Van Al Mijn Problemen?
Geen kostgeld, dan huis uit.

Klaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven