Geld & Recht alle pijlers

Hoe kosten koper financeren (nieuwe regeling)

19-04-2014 20:54 53 berichten
Sinds 2013 is er de nieuwe regeling dat het bedrag voor de kosten koper dat je kan meenemen in je hypotheek afgebouwd wordt tot je uiteindelijk in 2018 het gehele bedrag zelf moet betalen. Van de aankoopprijs van een huis is ongeveer 6 procent k.k. In 2013 mocht je 5% meenemen in je hypotheek en betaalde je die 1% zelf. Dit jaar mag je 4% en betaal je 2% enz enz.



Nu het dilemma. Ik woon sinds 1,5 jaar samen met mijn vriend (5 jaar bij elkaar) bevalt prima en hebben het erg fijn samen. Hebben niet een groot appartement (2 kamer), maar wij voelen ons erin thuis. Over ongeveer 3/4 jaar willen wij aan kinderen beginnen en dachten dus over 2/3 jaar een huis te gaan kopen.



Vriend heeft veel spaargeld, ik zelf ben zeer zuinig met mijn centen maar heb alles zelf moeten betalen en minder kunnen sparen dan mijn vriend.



Wij wilden in de toekomst kijken voor een huis rond de 150.000. De kosten koper zou dan dus neerkomen op een bedrag van 9000 euro. Als wij over 3 jaar gaan kopen voor ongeveer dat bedrag, dan moeten wij dus 7500 zelf betalen.



Wij sparen los van elkaar en gezamenlijk. Mijn vriend zou dat bedrag zo kunnen betalen. Ik daarin tegen niet. Al zouden wij het splitsen, dan zou mijn spaargeld op zijn en waar betalen wij dan de meubelen etc van. Wel even erbij gezegd dat wij marktplaats kopers zijn en dus echt geen vermogen uitgeven.



Mijn vraag luidt dus heel simpel, wat zijn de mogelijkheden om die k.k te financieren? Is een lening handig, of juist heel dom? En is het dus handig om ons plan bij te stellen en eerder te gaan kopen zodat wij minder kwijt zijn aan k.k.



Wij zijn allebei gewoon echt spaarders en willen een buffer behouden. Als er en meubels, verf, klusspullen etc gekocht moeten worden, en de k.k moet worden gefinancierd. Komt het grootste gedeelte op hem neer en dan slinkt de buffer wel enorm.



Als de eerste alinea qua informatie trouwens niet klopt, excuses, maar zo begreep ik hem! So correct me if i'm wrong.
Het is nou ook weer geen enorm bedrag, ik snap de heisa niet zo.



Je zou kunnen overwegen om je vriend de kk te laten betalen en dit notarieel vast te leggen, bijvoorbeeld dat als jullie binnen x termijn uit elkaar gaan jij hem een deel verschuldigd bent. Als jullie voor altijd samen blijven, dan doet het er tenslotte niet toe wie iets betaald heeft. Maar als jullie over 20 jaar uit elkaar gaan is het ook een beetje overdreven als jij hem dat bedrag nog zou 'moeten' terugbetalen.
quote:ericito schreef op 19 april 2014 @ 21:53:

Het is nou ook weer geen enorm bedrag, ik snap de heisa niet zo.



Je zou kunnen overwegen om je vriend de kk te laten betalen en dit notarieel vast te leggen, bijvoorbeeld dat als jullie binnen x termijn uit elkaar gaan jij hem een deel terugbetaalt. Als jullie voor altijd samen blijven, dan doet het er tenslotte niet toe wie iets betaald heeft. Maar als jullie over 20 jaar uit elkaar gaan is het ook een beetje overdreven als jij hem dat bedrag nog zou 'moeten' terugbetalen.



Voor mij wel..

Maar je geeft idd nog een goede tip mee, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Woow.. een huis van maar 150.000?? Die vind je nooit.. niet waar ik woon in ieder geval
Trots!
Nog wat nuttigs te melden modepop-?
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op zaterdag 19 april 2014 21:56 Woow.. een huis van maar 150.000?? Die vind je nooit.. niet waar ik woon in ieder gevalDie bestaan hoor. Maar dat zal wel te min zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:modepop- schreef op 19 april 2014 @ 21:56:

Woow.. een huis van maar 150.000?? Die vind je nooit.. niet waar ik woon in ieder geval



Ja het is ook wat he zo'n hutje op de hei.



Worden wij iig geen buren!
Alle reacties Link kopieren
quote:modepop- schreef op zaterdag 19 april 2014 21:56 Woow.. een huis van maar 150.000?? Die vind je nooit.. niet waar ik woon in ieder geval



Ook niet waar ik woon. Maar ik ben wel genoeg van deze wereld om te weten dat het elders wel kan.

De wereld draait niet om jou, hè?!
Alle reacties Link kopieren
Wij doen altijd alles naar rato, maar de aankoop van het huis niet. Onder andere omdat het huis volgens onze samenlevingsovereenkomst ook 50/50 van ons beiden is. Dus hypotheekrente en onderhoud gaat naar rato (want "leefkosten', net als huur), aflossing en aanschaf niet.



Ik had op het moment van kopen ook (veel) meer spraargeld dan vriend. Omdat ik meer verdien, maar vooral ook omdat hij meer uitgeeft.



Omdat we wel graag op dat moment wilden kopen heb ik dus de gehele kosten koper betaald. Ook omdat ik niet wilde dat hij zijn hele buffer uit zou geven. We hebben wel de afspraak gemaakt dat hij, zodra hij weer een grote opdracht zou binnenhalen met zijn eigen bedrijf, hij de eerste 5000 euro opbrengst zou gebruiken om een stukje van de hypotheek af te lossen. Dat is gebeurd, en nu staan we dus weer quitte.



Maar mocht die grote opdracht nooit gekomen zijn, tsja, dan niet. We zijn tenslotte een gezin samen (met kind) en dit is ons thuis.
Alle reacties Link kopieren
In alle grote steden zijn toch wel huizen van 150.000 euro? Al is het maar een bovenwoning of een rijtjeshuis in een mindere buurt.



Als je in Blaricum of Wassenaar wilt wonen zal het misschien lastig worden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je een deel van de regel/wetgeving niet goed begrepen... je mag straks nog maar 100% van de marktwaarde lenen. Deze waarde wordt bepaald d.m.v. een taxatie.



Voorbeeld:

Je wilt gaan bieden op een huis en laat dit eerst taxeren. Marktwaarde wordt door de taxateur bepaald op 155.000



Op het moment dat je het huis koopt voor 155.000 dient je inderdaad alle k.k. zelf te betalen.



Indien je het huis koopt voor 150.000 mag je nog steeds voor dit huis maximaal 155.00 lenen bij de bank, je hoeft nu de eerste 5000 van de k.k. niet zelf te betalen.



Een slechter geval zou zijn wanneer je het huis koopt voor 160.000. Nu moet je naast de k.k. ook 5000 van de koopprijs zelf betalen. De bank mag je voor dit huis namelijk maar 155.000 lenen.
Form is temporary, class is permanent
Reglisse thanks voor de info! Staan zeker wat dingen bij om over na te denken.



Hier in Rotterdam kan je ook appartementen voor 80.000 krijgen, of je daar wil wonen is een ander verhaal.

Wij kijken naar wat oudere panden die een bovenwoning of benedenwoning hebben. Super leuke, mooie woning, in een mooie wijk en om de buurt van het centrum zijn gewoon haalbaar voor 150.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Als je in 3 jaar tijd geen 7500 euro bij elkaar kunt sparen, is het dan wel verstandig om een huis te kopen?

Je zult toch ook een buffer moeten hebben voor onderhoud ed.
quote:xaja schreef op 19 april 2014 @ 22:48:

Volgens mij heb je een deel van de regel/wetgeving niet goed begrepen... je mag straks nog maar 100% van de marktwaarde lenen. Deze waarde wordt bepaald d.m.v. een taxatie.



Voorbeeld:

Je wilt gaan bieden op een huis en laat dit eerst taxeren. Marktwaarde wordt door de taxateur bepaald op 155.000



Op het moment dat je het huis koopt voor 155.000 dient je inderdaad alle k.k. zelf te betalen.



Indien je het huis koopt voor 150.000 mag je nog steeds voor dit huis maximaal 155.00 lenen bij de bank, je hoeft nu de eerste 5000 van de k.k. niet zelf te betalen.



Een slechter geval zou zijn wanneer je het huis koopt voor 160.000. Nu moet je naast de k.k. ook 5000 van de koopprijs zelf betalen. De bank mag je voor dit huis namelijk maar 155.000 lenen.



Ik zal het ff uitzoeken maar heb het wel letterlijk gelezen dat.die percentage omlaag gaan en dat je dus vanaf 2018 nog maar een hypotheek voor 100% kan afsluiten en dat het er dus op neer komt dat die 6% kosten koper zelf betaald moeten worden.



Link http://huisengeld.nl/in-2 ... ieren-bij-aankoop-woning/
quote:reglisse schreef op 19 april 2014 @ 22:45:

In alle grote steden zijn toch wel huizen van 150.000 euro? Al is het maar een bovenwoning of een rijtjeshuis in een mindere buurt.http://www.funda.nl/koop/ ... he-buurt/125000-175000/50+woonopp/sorteer-prijs-op/



Zeker weten. Ik zie er toch best wat tussen staan en dan heb ik de buitenringse wijken nog niet eens meegenomen.



(Linken wilde niet goed lukken)
Alle reacties Link kopieren
Ja die 100% klopt... maar dat is dus 100% van de marktwaarde.

100% van de koopprijs zou hele rare situaties kunnen opleveren...



De koopprijs hoeft namelijk niets te zeggen over de waarde van het huis... Er zijn altijd huizen die ver onder/boven de marktwaarde worden verkocht. Maar dat biedt de geldverstrekker weinig zekerheid.

Die willen weten wat het huis waard is in de huidige markt. Dat bedrag willen ze je vervolgens lenen.



Voorbeeld:

Jullie zien een droomhuis met een vraagprijs van 325.000. Er zijn heel veel geïnteresseerden en jullie besluiten de vraagprijs te bieden.

Je kunt op basis van jullie inkomen dit bedrag lenen.

Vervolgens laten jullie het huis taxeren, de waarde die hieruit komt is 290.000.

Ondanks dat het huis voor jullie persoonlijk die 325.000 waard is (anders zou je het niet bieden), zal de bank jullie nooit meer dan 290.000 lenen voor dit huis.

Als de bank jullie 325.000 zou lenen (enkel omdat jullie bereid zijn dit te betalen) zou het een veel te groot risico zijn voor de bank. Op het moment dat jullie het niet meer kunnen betalen krijgt de bank waarschijnlijk nooit meer dan 290.000 terug als het verkocht moet worden.
Form is temporary, class is permanent
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je link even gelezen... daar staat ook marktwaarde...
Form is temporary, class is permanent
Thanks! Zo zie je maar ik ben echt nog een leek en heb op dit gebied nog.voldoende te leren..



Hoe kom je achter de marktwaarde van zo'n huis? Het zou dus ideaal zijn om een huis onder de marktwaarde te kopen en dan een hypotheek voor 103% (uitgaande van volgend jaar). Als dat totaal bedrag dan dus nog steeds onder dje marktwaarde is. Of zeg ik nu echt iets heel stoms? Ik ga er morgen wanneer ik goed wakker ben er naar kijken. Fijn dat je het hebt uitgelegd! Hoop dat ik het op de juiste manier begrijp.
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op zaterdag 19 april 2014 23:15 Thanks! Zo zie je maar ik ben echt nog een leek en heb op dit gebied nog.voldoende te leren..



Hoe kom je achter de marktwaarde van zo'n huis? Het zou dus ideaal zijn om een huis onder de marktwaarde te kopen en dan een hypotheek voor 103% (uitgaande van volgend jaar). Als dat totaal bedrag dan dus nog steeds onder dje marktwaarde is. Of zeg ik nu echt iets heel stoms? Ik ga er morgen wanneer ik goed wakker ben er naar kijken. Fijn dat je het hebt uitgelegd! Hoop dat ik het op de juiste manier begrijp.



Uhhhh... Ja natuurlijk zou het ideaal zijn ok een huis onder de marktwaarde te kopen?!

Dat wil iedereen wel.



Om achter de echte marktwaarde te komen, moet je een huis laten taxeren.
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem... wij hebben toevallig zelf net een huis gekocht en heb me er toen in verdiept.



Je kunt de marktwaarde alleen zeker weten door het huis te laten taxeren. Probleem is dat als je meerdere huizen op het oog hebt je ze moeilijk allemaal kunt laten taxeren (kosten tussen de 200 en 400 per huis)



Echter kun je ervan uitgaan dat de vraagprijs meestal boven de marktwaarde ligt. De huizenprijzen zijn gedaald, veel mensen hebben een hypotheek die hoger is dan de huidige marktwaarde. Ze zullen hun vraagprijs dus vaststellen boven deze marktwaarde.



Houdt er goed rekening mee dat er een (grote) kans aanwezig is dat je alsnog meer dan de marktwaarde betaald ondanks dat je een leuk bedrag van de vraagprijs afkrijgt.



In ons geval:

Droomhuis gevonden met een vraagprijs van 398.000 (oorspronkelijke vraagprijs was 465.000)

Uiteindelijk uitgekomen op 362.000

Wij hadden verwacht dat de marktwaarde rond de 390.000 zou liggen (ook rekening gehouden met de oorspronkelijke vraagprijs)

Echter na taxatie: Marktwaarde vastgesteld op 365.000



Nu maakt het in ons geval niet uit omdat we er wat eigen geld in kunnen steken (verkoop ander huis) en we alsnog onder die 104% blijven.



Echter stel dat we minder hard/anders hadden onderhandeld en 385.000 hadden betaald. Dan had de bank ons maar 379.600 willen lenen.

Eigen geld zou minstens moeten zijn:

385.000 -/- 379.600 = 5400

En kosten kopen 6% (385.000 * 6%) = 23.100

5400+23100= 28.500



Het is een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Form is temporary, class is permanent
Ik snap het nu!! Fijne zeg dat je het even hebt willen uitleggen.



Las net op een ander forum na wat Googlen dat er gekeken word naar de taxatiewaarde en naar de koopsom en dat daarvan het laagste bedrag wordt uitgekozen voor de marktwaarde. Heb er alleen nog geen bevestigende link van gevonden.



Ben nu echt al een stuk wijzer!! Nu word het zeker weten hard sparen. Ondanks dat het een aantal jaar terug makkelijker was geweest is het op zich niet een super slechte regeling. De kans dat je een te 'duur' huis koopt lijkt mij aanzienlijk minder groot.
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan!!!
Form is temporary, class is permanent
Maar in 3 jaar tijd kan er heel wat veranderen. Zeker op de huizenmarkt... Dus ik zou gewoon hard gaan sparen en tegen die tijd gaan kijken wat je kunt kopen/lenen!
@lolly-pop, daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik baalde er alleen wel van dat precies de periode waarin wij willen kopen veranderd er zoveel opeens. Maar uiteindelijk is die verandering ook voor ons goed want het zet je wel meer aan het denken wat kan je echt betalen.



Ik probeer het toch maar langzaam te accepteren dat het sparen gewoon naar rato gaat en dat er dan tegen die tijd toch echt een behoorlijk bedrag achter de hand is.
Toch nog even een vraagje waarbij iemand mij misschien kan helpen.. Aangezien de maximale hypotheek in 2018 is afgebouwd naar 100% van de marktwaarde dacht ik dus dat wij die 6% kosten koper dan in zijn geheel zelf moeten betalen. Nu las ik weer ergens anders dat bij die 6%, 2% overdrachtsbelasting inbegrepen zit.



Ik ben nu al meerdere malen tegengekomen dat er bij de maximale hypotheek van 100% in 2018, tussen haakjes staat inclusief 2% overdrachtsbelasting.

Houdt dit dan in dat ik maximaal 4% eigen geld hoef in te brengen? Even buiten beschouwing gelaten of ik dat ene huis onder of boven de marktwaarde koop. Want als ik natuurlijk een huis boven de marktwaarde koop, is het logisch dat ik zelf nog moet bijdragen.



Link: http://www.vanbruggen.nl/ ... gen-hypotheek-van-de-baan

2e alinea, 1e zin.
Even een kleine update..

Een aantal mensen waren vrij stellig dat een lening niet de oplossing is (eens als er gespaard kan worden) en dat het niet mogelijk is.



Nou mijn schoonvader is bezig met het afsluiten van een hypotheek en heeft niet genoeg eigen geld en moet dus idd speciaal daarvoor een doorlopend krediet aanvragen. Dus dat kan wel.



Overigens is dat niet mijn plan hoor, maar vond het wel belangrijk genoeg om even te melden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven