Voor wie krijg je kinderen?

20-04-2014 09:46 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er nog niet over uit of ik kids wil. Ik vraag me ook af, als ik ze wil, voor wie wil ik ze dan? En waarom?



Voor onszelf en ons eigen geluk ?

Voor het kind (omdat we een kindje wat te bieden hebben)?

Omdat het zo hoort in de maatschappij?

Omdat het zo hoort volgens moeder natuur?



Wat is jullie reden om kinderen te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
@ Frizz, helaas heeft onze oudste een ernstige aandoening. Dat was voor ons echter geen reden om het bij een kind te laten. Een ziek kind heeft een warm nest nodig en de andere drie ontwikkelen zich mede hierdoor tot hele sociale, niet bang uitgevallen jongelui. Zo geeft mijn dochter van 15 dansles aan mensen met een verstandelijke beperking. Ik ben daar enorm trots op!
quote:Paekzwart schreef op 20 april 2014 @ 11:01:

Vroeger kregen we ze gewoon omdat seks lekker is en de natuur zo onze voortplanting regelde. Onze soort ontwikkelde zich omdat door deze selectie we een goede voortplanting hadden.



Dus de vraag zou in de eerste plaats mijns inziens moeten zijn waarom proberen mensen kinderen krijgen te voorkomen?



Als de redenen wegvallen waarom mensen ze niet wil krijgen, dan kunnen ze vervolgens wel of niet geboren worden afhankelijk van de natuur.



De meeste mensen hebben een bepaalde gezinsvorm gekend waarbij ze zelf kind geweest zijn of dromen kregen over een eigen gezin. Waardoor er een bepaalde beeld ontstaat dat dat de levensinvulling en gewoonte is van de mensheid en ze daarin instinctief worden meegesleept. Kinderen zie je vaak hun ouders nadoen. Krijgen een poppenwieg, een speelgoedhijskraan waarmee ze later hun geld gaan verdienen of een speelgoedkeuken.



Ze zien gezinnen als voorbeeld om hen heen, ze krijgen een baan, een woning, een partner, hebben seks en het enige wat dan soms nog in de weg staat is het stoppen met de voorbehoedsmiddelen.



Dat wordt uiteindelijk tegenwoordig regelmatig een bewuste keuze omdat dan de noodzaak om ze niet te krijgen wegvalt en het voorgeprogrammeerde programma wordt afgedraaid waarin ze zichzelf al naar het dolfinarium in hun hoofd zien gaan, maar vaak is het ook een halfbewuste keuze waarin de voorbehoedsmiddelen lastig, niet lekker zijn of vergeten worden en je ziet ook dat veel mensen ook worstelen met die keuze terwijl als ze er inrollen (per ongeluk, seks gehad maar zonder voorbehoedsmiddelen) ze vaak wel die ouderrol toch ook op zich nemen.



Vroeger kregen mensen ze hier in Nederland ook nog wel om het ongeboren kind de kans te geven op te groeien. Het was door God gegeven en je mocht geen voorbehoedsmiddelen gebruiken zodat je aan de lopende band zwanger werd vanwege Gods wil. Je kan het ook zien als een natuurlijk proces waarbij we wegen hebben gevonden ons lichaam en zorgen zelf bewust meer te kunnen ontzien en we langer volwassen kunnen worden, makkelijker geld kunnen verdienen voor onszelf eerst, niet met iedereen waar we seks mee hebben ook kinderen hoeven te gaan krijgen en soms ook geen zin hebben in de rol van ouderschap.



Als je ze bewust probeert te krijgen dan hebben mensen een hoop vaak op een bepaald toekomstbeeld samen vaak met hun partner of alleen met hun kinderen over gezelligheid, de kinderen zelf weer volwassen laten worden en opvoeden, een gezin vormen.Dit vind ik nou echt een mooie uitleg, niks meer aan toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 20 april 2014 @ 11:16:

@ Frizz, helaas heeft onze oudste een ernstige aandoening. Dat was voor ons echter geen reden om het bij een kind te laten. Een ziek kind heeft een warm nest nodig en de andere drie ontwikkelen zich mede hierdoor tot hele sociale, niet bang uitgevallen jongelui. Zo geeft mijn dochter van 15 dansles aan mensen met een verstandelijke beperking. Ik ben daar enorm trots op!



Terecht dat je daar trots op bent! En ik denk dat het heel fijn is dat jullie oudste jullie heeft getroffen als gezin.



Maar mijn punt was een beetje: niet elk kind zorgt voor geluk voor anderen. Helaas.
quote:ondernemer schreef op 20 april 2014 @ 11:01:

Niemand zegt dat mensen kinderen krijgen voor de sociale status, maar toch vermoed ik dat dat in veel gevallen wel een rol speelt. En daarmee samenhangend, omdat het ook wel de sociale norm is.Ik ook eerlijk gezegd...
quote:Paekzwart schreef op 20 april 2014 @ 11:01:

Vroeger kregen we ze gewoon omdat seks lekker is en de natuur zo onze voortplanting regelde. Onze soort ontwikkelde zich omdat door deze selectie we een goede voortplanting hadden.



Dus de vraag zou in de eerste plaats mijns inziens moeten zijn waarom proberen mensen kinderen krijgen te voorkomen?



Als de redenen wegvallen waarom mensen ze niet wil krijgen, dan kunnen ze vervolgens wel of niet geboren worden afhankelijk van de natuur.



De meeste mensen hebben een bepaalde gezinsvorm gekend waarbij ze zelf kind geweest zijn of dromen kregen over een eigen gezin. Waardoor er een bepaalde beeld ontstaat dat dat de levensinvulling en gewoonte is van de mensheid en ze daarin instinctief worden meegesleept. Kinderen zie je vaak hun ouders nadoen. Krijgen een poppenwieg, een speelgoedhijskraan waarmee ze later hun geld gaan verdienen of een speelgoedkeuken.



Ze zien gezinnen als voorbeeld om hen heen, ze krijgen een baan, een woning, een partner, hebben seks en het enige wat dan soms nog in de weg staat is het stoppen met de voorbehoedsmiddelen.



Dat wordt uiteindelijk tegenwoordig regelmatig een bewuste keuze omdat dan de noodzaak om ze niet te krijgen wegvalt en het voorgeprogrammeerde programma wordt afgedraaid waarin ze zichzelf al naar het dolfinarium in hun hoofd zien gaan, maar vaak is het ook een halfbewuste keuze waarin de voorbehoedsmiddelen lastig, niet lekker zijn of vergeten worden en je ziet ook dat veel mensen ook worstelen met die keuze terwijl als ze er inrollen (per ongeluk, seks gehad maar zonder voorbehoedsmiddelen) ze vaak wel die ouderrol toch ook op zich nemen.



Vroeger kregen mensen ze hier in Nederland ook nog wel om het ongeboren kind de kans te geven op te groeien. Het was door God gegeven en je mocht geen voorbehoedsmiddelen gebruiken zodat je aan de lopende band zwanger werd vanwege Gods wil. Je kan het ook zien als een natuurlijk proces waarbij we wegen hebben gevonden ons lichaam en zorgen zelf bewust meer te kunnen ontzien en we langer volwassen kunnen worden, makkelijker geld kunnen verdienen voor onszelf eerst, niet met iedereen waar we seks mee hebben ook kinderen hoeven te gaan krijgen en soms ook geen zin hebben in de rol van ouderschap.



Als je ze bewust probeert te krijgen dan hebben mensen een hoop vaak op een bepaald toekomstbeeld samen vaak met hun partner of alleen met hun kinderen over gezelligheid, de kinderen zelf weer volwassen laten worden en opvoeden, een gezin vormen.

Ik vond als kind kinderen jonger dan mijzelf al niet leuk en dat gevoel is alleen maar steeds sterker geworden. Ook heb ik geleerd dat ik veel eigen ruimte en rust nodig heb, ook daar past geen gezin bij. Zelfs geen man die permanent bij mij zou inwonen.

Bovendien denk ik dat de menselijke soort op z'n retour is. We hebben in het verleden teveel gefokt en het is goed dat men daar middels anticonceptie wat tegen kan doen. De wereld is veel te overbevolkt, Nederland is één van de dichtstbevolkte landen ter wereld, waardoor het leefklimaat er niet op betert als er niet drastisch ingekrompen zou worden wat bevolkingsaantal betreft.
quote:yette schreef op 20 april 2014 @ 11:03:

Dit soort beslissingen neem je als het goed is samen met je partner. Zoals Elninjo het stelt, lijkt het wel of hij een slachtoffer is van haar kinderwens.Ik bedoel dat een vrouw die twijfelt niet voor de kinderwens van haar man moet buigen. Je moet 100% achter je eigen keus staan en al helemaal als vrouw, die tenslotte haar lichaam op het spel moet zetten om zo'n kind te maken.
quote:ondernemer schreef op 20 april 2014 @ 11:01:

Niemand zegt dat mensen kinderen krijgen voor de sociale status, maar toch vermoed ik dat dat in veel gevallen wel een rol speelt. En daarmee samenhangend, omdat het ook wel de sociale norm is.Ik kijk juist eerder medelijdend naar mensen die met 'n stel kinderen om boodschappen moeten dan naar 'n stel wat het goed voor elkaar heeft. Je sociale status kan 'n flink pak hoger zijn door geen kinderen te nemen, want er blijft meer geld over voor wonen, mooie auto, reizen, kleding (die niet om de haverklap onder gekwijld wordt) En je hebt tijd om statusverhogende hobby's uit te oefenen als je niet met je kinderen bij het voetbalveld hoeft te staan.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie je kinderen krijgt? Voor wie sta je 's ochtends op? Je kan beter gewoon blijven liggen tot je dood bent. Dan hoef je je nooit meer af te vragen of je leven zin heeft.



Maar waarschijnlijk doe je dat niet. "Iets" in je verzet zich tegen de dood. Dat iets is ingeschapen; hoort bij het ontwerp. Net zoals seks bij het ontwerp hoort, met (vroeger) als gevolg zwangerschap, gevolgd door de liefde die je overvalt als je je kind ziet, en de vechtlust om alles voor je kind te doen totdat hij op eigen benen kan staan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:yette schreef op zondag 20 april 2014 10:45 Wij hebben vier prachtkinderen. Er zijn ontzettend veel mensen blij met ze. Niet alleen wij en de grootouders, ook vrienden, buren en bijvoorbeeld de mensen waarvoor ze vrijwilligerswerk doen. Niks egoïstisch aan.Het gaat hier om de keuze waarom je die kinderen wilde. Je hebt ze vast niet genomen omdat dat zo leuk is voor de buren....
quote:matroesjka_ schreef op zondag 20 april 2014 10:42 Egoisme moet je je sowieso niet druk om maken. Zo'n beetje alles wat de mens doet heeft in meerdere of mindere mate een egoïstische motivatie (ja, ook de dingen die je voor een ander doet). Dus dat is normaal.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Even verder lezen Zas, ik gaf een paar tellen na mijn eerste reactie antwoord op de OP-vraag.
quote:yette schreef op 20 april 2014 @ 11:51:

Even verder lezen Zas, ik gaf een paar tellen na mijn eerste reactie antwoord op de OP-vraag.Ja, die heb ik ook gelezen. Maar daarmee is deze opmerking niet ineens logisch geworden.
quote:elninjoo schreef op 20 april 2014 @ 11:22:

[...]



Ik vond als kind kinderen jonger dan mijzelf al niet leuk en dat gevoel is alleen maar steeds sterker geworden. Ook heb ik geleerd dat ik veel eigen ruimte en rust nodig heb, ook daar past geen gezin bij. Zelfs geen man die permanent bij mij zou inwonen.

Bovendien denk ik dat de menselijke soort op z'n retour is. We hebben in het verleden teveel gefokt en het is goed dat men daar middels anticonceptie wat tegen kan doen. De wereld is veel te overbevolkt, Nederland is één van de dichtstbevolkte landen ter wereld, waardoor het leefklimaat er niet op betert als er niet drastisch ingekrompen zou worden wat bevolkingsaantal betreft.



Ik heb altijd beide kanten gezien. Zowel de voordelen en redenen waarom ik ze wel zou willen krijgen. Alswel voordelen en redenen om ze niet te krijgen.In sommige situaties en momenten neig ik naar heel graag kinderen willen krijgen en in andere situaties neig ik heel erg naar geen kinderen willen krijgen.



In beide situaties zou ik me kunnen vinden. De enige echte reden waarom ik ze niet heb is dat ik ooit al begonnen ben met voorbehoedsmiddelen vanwege menstruatie en omdat je niet gelijk met kinderen zou moeten beginnen als je ging vrijen en condooms eigenlijk zo goed als moreel verplicht werd gezien en ik de man blijkbaar daar ook een keuze in zou moeten geven en het daarna een bewuste keuze werd.



Het feit dat er voorbehoedsmiddelen zijn maakte voor mij die keuze bewust. Als er geen voorbehoedsmiddelen zouden bestaan dan zou ik seks er niet om laten specifiek om geen kinderen te gaan krijgen.



Nu ik toch die keuze heb wil ik ze alleen in erg goede omstandigheden en ik vind jouw redenen ook redenen waarom ik mij er in kan berusten voor het grootste deel van de tijd mocht ik ze niet krijgen. Ik vond de meeste kinderen ook niet specifiek leuk genoeg om kinderen te krijgen, bij heel weinig mannen wilde ik kinderen ook echt van hen, ik houd ook van veel ruimte voor mijzelf, ik vind dat je kinderen een kans moet kunnen geven op een zo goed mogelijk leven en voor mijzelf zou vanwege mijn gezondheid kinderen erg zwaar zijn.



Er waren echter ook momenten waarop ik ze heel graag wilde maar het er in mijn eentje niet voor over had om al die stappen bewust te nemen. Als ik dan kijk naar hoe veel mensen er al jong ingerold zijn omdat ze simpelweg seks wilden en niet nadachten over de gevolgen, voelt het voor mij wel heel erg natuurdwingend.



Ik vrij nu al jaren zonder pil en met wetenschap dat ik heel erg bewust die keuze heb om wel of niet met condoom te vrijen of op welk moment en met welke man. En merk dat het tegen de natuur van de meeste mannen ingaat om daar bewust over na te denken maar vervolgens ze in paniek zijn bij een gescheurd condoom en ik vooral de MAP maar moet gaan halen. Het voelt allemaal redelijk dubbel.



Mijn idee zou zijn dat de meeste mensen seks er niet om zouden laten als er geen voorbehoedsmiddelen zouden zijn.
Kinderen krijg je omdat jij en je partner kinderen willen. Ik wil graag kinderen, want ik heb een kinderwens en ik wil mijn kinderen ook een goed leven bieden.
Alle reacties Link kopieren
@ Elninjo, in dat geval ben ik het met je eens. Beide aanstaande ouders moeten beseffen dat ze mogelijk levenslang zorg zullen moeten dragen voor hun kind(eren). Ook als ze om wat voor reden dan ook alleen komen te staan.
quote:Paekzwart schreef op 20 april 2014 @ 11:54:

[...]





Mijn idee zou zijn dat de meeste mensen seks er niet om zouden laten als er geen voorbehoedsmiddelen zouden zijn.Dit denk ik ook. Maar gelukkig zijn er wel voorbehoedsmiddelen.
quote:Mijn idee zou zijn dat de meeste mensen seks er niet om zouden laten als er geen voorbehoedsmiddelen zouden zijn.

Ik zou seks laten als de consequentie van seks was dat ik 'n kind zou moeten dragen, baren en opvoeden. Om klaar te komen heb je niet persé een man nodig, je kunt het ook zelf en met speeltjes. Voor 'n befbeurt zou ik best 'n keer 'n experiment wagen naar de vrouwenliefde als die behoefte te groot zou worden.



Maar ik zie dus écht geen voordelen voor mijzelf om 'n kind te hebben, ik zie enkel de nadelen.
quote:Miss_Marvellous schreef op 20 april 2014 @ 12:00:

[...]





Dit denk ik ook. Maar gelukkig zijn er wel voorbehoedsmiddelen.



Je ze zijn er. Gelukkig. Maar mijns inziens zijn kinderen krijgen voor heel veel mensen nu wel heel erg een bewuste keuze terwijl je het vlak "seks heeft tot gevolg dat er eventueel kinderen kunnen ontstaan" hiermee niet compleet kan uitvlakken.



Ik vind dat mensen zich meer bewust zouden moeten zijn van het feit dat seks, ook bij gebruik van voorbehoedmiddelen nog steeds kinderen tot gevolg kan hebben of beter gezegd vroeger had en dat het ook een geval is van lot, omstandigheden, juiste seks-/relatiepartner en wel of juist niet een drang tot kinderen.



Zelfs met de keuze tot MAP en uiteindelijk abortus vind ik dat je wel moet blijven kijken met wie je sekst en kinderen niet moet zien als iets wat alleen maar gaat over of je ze "neemt" of "niet neemt".
Het feit dat we nu geen kinderen meer hoeven te krijgen, is een zegen voor veel volwassenen en vast ook voor de kinderen die daardoor niet geboren zullen worden. Tegelijkertijd is het een van de factoren waardoor twintigers en dertigers regelmatig gebukt gaan onder keuzestress. Je moet nu over álles nadenken en álles verantwoorden.



Dus ook over de vraag waarom je wel kinderen wilde. In mijn geval was dat absoluut een statusdingetje. Ik ben enorm op de sociale ladder gestegen sinds ik permanent donkere kringen om m'n ogen heb en mijn overigens brandschone en representatieve outfit altijd wel ergens ontsierd wordt door een voor mij onzichtbare sliert babykwijl.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 20 april 2014 @ 10:11:

Omdat het een van die leuke dingen is die ik alleen met mijn man deel en wij verschrikkelijk nieuwsgierig waren hoe kinderen van ons tweetjes zouden zijn. Inmiddels weten we dat het ontzettend leuke mensjes zijn die heel happy in het leven zijn. Heeft het ons geluk "compleet" gemaakt? Nee , dat zit hem in meer dingen, maar ik vind mijn gezin wel het meest leuke en bevredigende in mijn leven. Vanochtend nog, lig ik half slapend in bed, Fireflyman man was beneden koffie zetten, komt er een puber van bijna 1.80 m. op bed ploffen en onder de dekens kruipen "ik kom even bij je liggen, mam." Krijg ik een paar harige slungelarmen om me heen en vervolgens valt ie heerlijk nog in slaap. Dat zijn van die kleine geluksmomentjes die zo heerlijk zijn, kan niets tegenop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 20 april 2014 @ 10:20:

Als oudedagvoorziening. Ik ben al begonnen met het aanpraten van het schuldgevoel Ook geld opzij zetten voor de toekomstige rekeningen van de psychiater dan.
quote:Paekzwart schreef op 20 april 2014 @ 12:15:

[...]





Je ze zijn er. Gelukkig. Maar mijns inziens zijn kinderen krijgen voor heel veel mensen nu wel heel erg een bewuste keuze terwijl je het vlak "seks heeft tot gevolg dat er eventueel kinderen kunnen ontstaan" hiermee niet compleet kan uitvlakken.



Ik vind dat mensen zich meer bewust zouden moeten zijn van het feit dat seks, ook bij gebruik van voorbehoedmiddelen nog steeds kinderen tot gevolg kan hebben of beter gezegd vroeger had en dat het ook een geval is van lot, omstandigheden, juiste seks-/relatiepartner en wel of juist niet een drang tot kinderen.



Zelfs met de keuze tot MAP en uiteindelijk abortus vind ik dat je wel moet blijven kijken met wie je sekst en kinderen niet moet zien als iets wat alleen maar gaat over of je ze "neemt" of "niet neemt".Dat ben ik niet met je eens. Ruim voor ik voor het eerst seks had, was ik al zeker dat ik nooit kinderen wilde. Voor mij is seks niet veel anders dan 'n massage (maar dan inwendig ) Het is recreatief en voor het genot, niet voor de voortplanting. Ik bescherm mij met de pil (maar voornamelijk wegens ongesteldheidsgedoe) en was ik tegen 'n ongelukje aan gelopen had ik 't weg laten halen zonder dat ik daar 2 keer over zou moeten nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Te weinig kinderen die geboren worden is weldegelijk een probleem, aangezien we steeds ouder worden.



In Denemarken is er zelfs de campagne 'krikken voor het vaderland'



Ik vind het overigens opvallend dat ook in het orgaandonatietopic mensen het moeilijk vonden om egoïstisch genoemd te worden. Mensen, we maken voortdurend egoïstische keuzes en daar is niks mis mee. Het maakt ons geen egoïstische mens in de betekenis van een lul, zeg maar.



Ik wil kinderen omdat mijn eierstokken dat zeggen. Ik ben een willoos schepsel onder hun invloed. En verder ben ik gek op kinderen.

Ik vind het altijd heel moeilijk te begrijpen als mensen die een hekel hebben aan andermans kinderen aan kinderen beginnen en hun eigen kind dan wel heel leuk vinden (gelukkig wel, overigens).
Alle reacties Link kopieren
Krikken voor het vaderland was overigens de term die ik las in het blad waar dit stond, niet mijn tekst
Alle reacties Link kopieren
Een volkomen misplaatste opmerking hier misschien maar het verbaast me echt dat mensen bijna de hele wereld over zich heen krijgen als ze niet goed nadenken over de aanschaf van een hond maar wat kinderen betreft, ach dat is gewoon de natuur....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven