Actueel
alle pijlers
Autoverbod?
dinsdag 1 juli 2008 om 15:15
Even iets anders, n.a.v het rookverbod.
Natuurlijk is roken slecht en vooral verboden vanwege gezondheid van medemens. Maar hoe zit dat dan met al die stinkauto's? Het schijnt dat als je in een bepaalde buurt in Amsterdam opgroeit, dit gelijk staat aan het roken van een pakje peuken per dag!
Ik baal elke dag als ik door de stad fiets met een sjaal voor mijn mond vanwege die vieze stinkuitlaten.
Maarja een algeheel autoverbod op openbare plekken, hmmmm dat gaat niet lukken toch! Vooral ook niet omdat de halve 2e kamer zijn dikke bak niet onder z'n kont vandaan wil...
Het klinkt misschien ver gezocht maar ik vind het ook eigenlijk niet teveel gevraagd dat als ik naar buiten wil ik niet half vergast wordt door de stinkauto's van mijn medemensch die om wat voor reden dan ook te beroerd zijn om te lopen/fietsen/treinen..
Milieuvriendelijkere auto's..? valt niets aan te verdienen geloof ik want dat schiet ook nauwelijks op..
Meningen?
Natuurlijk is roken slecht en vooral verboden vanwege gezondheid van medemens. Maar hoe zit dat dan met al die stinkauto's? Het schijnt dat als je in een bepaalde buurt in Amsterdam opgroeit, dit gelijk staat aan het roken van een pakje peuken per dag!
Ik baal elke dag als ik door de stad fiets met een sjaal voor mijn mond vanwege die vieze stinkuitlaten.
Maarja een algeheel autoverbod op openbare plekken, hmmmm dat gaat niet lukken toch! Vooral ook niet omdat de halve 2e kamer zijn dikke bak niet onder z'n kont vandaan wil...
Het klinkt misschien ver gezocht maar ik vind het ook eigenlijk niet teveel gevraagd dat als ik naar buiten wil ik niet half vergast wordt door de stinkauto's van mijn medemensch die om wat voor reden dan ook te beroerd zijn om te lopen/fietsen/treinen..
Milieuvriendelijkere auto's..? valt niets aan te verdienen geloof ik want dat schiet ook nauwelijks op..
Meningen?
dinsdag 1 juli 2008 om 21:05
Bepaal JIJ of een 2e auto onnodig/overbodig is en zelfs verboden kan worden. DUH!!!! Keep on dreaming!
Wat als 2 van een stel beide een goede niet dicht bij huis baan hebben (en mede met die salarissen mede de economie draaiende houden) of een 2e auto om andere redenen nodig hebben en de normale autotarieven kunnen betalen, wie ben jij dat om dat te veroordelen. Of ben jij er ook zo een die zegt dat je boven een bepaald salaris maar in een huis van minimaal x euro moet gaan wonen?????
dinsdag 1 juli 2008 om 21:11
Loesje; je eerste post ben ik helemaal mee eens! Je tweede half; er mag dan wel een en ander gedaan worden aan het autoprobleem.. het weegt alleen zo weinig op tegen hoe groot het probleem is... het zijn allemaal pleistertjes op vet gapende, ontstoken wonden... (gatver)
Als er jaren naar een betere oplossing zou zijn gewerkt, waar zijn dan die nieuwe milieuvriendelijke vervoermiddelen die we anno 08 al lang zou moeten hebben (mijns inziens)
Het enige wat ik hoor is meer asfalt, dikkere bakken etc etc.. Nu ben ik heel eerlijk gezegd niet heel erg thuis in de auto-wereld (want ik heb er geen) maar dat is zijdelings het grootste geluid dat ik hoor...
Als er jaren naar een betere oplossing zou zijn gewerkt, waar zijn dan die nieuwe milieuvriendelijke vervoermiddelen die we anno 08 al lang zou moeten hebben (mijns inziens)
Het enige wat ik hoor is meer asfalt, dikkere bakken etc etc.. Nu ben ik heel eerlijk gezegd niet heel erg thuis in de auto-wereld (want ik heb er geen) maar dat is zijdelings het grootste geluid dat ik hoor...
dinsdag 1 juli 2008 om 23:43
[quote]
Loesje; je eerste post ben ik helemaal mee eens! Je tweede half; er mag dan wel een en ander gedaan worden aan het autoprobleem.. het weegt alleen zo weinig op tegen hoe groot het probleem is... het zijn allemaal pleistertjes op vet gapende, ontstoken wonden... (gatver)
Het enige wat ik hoor is meer asfalt, dikkere bakken etc etc.. Nu ben ik heel eerlijk gezegd niet heel erg thuis in de auto-wereld (want ik heb er geen) maar dat is zijdelings het grootste geluid dat ik hoor...[/quote]
Als uitsluitend auto's die voldoen aan de Euro 4 en 5 norm en een fabrieksroetfilter hebben (de diesels dan) nog in de stad mogen rijden zou het idd enorm schelen qua luchtvervuiling.
Helaas kan door de torenhoge belastingen op nieuwe auto's vrijwel niemand zich zo'n veel schonere wagen permitteren.
Dat is 1 van de redenen waarom er in NL zoveel oude en dus zwaar vervuilende auto's rondrijden.
Mijn auto is ook 10 jaar oud. Ik zou best een zuiniger en schoner model willen hebben, maar helaas praktisch onbetaalbaar.
En dan snap je ook dat het "De Overheid" helemaal niet gaat om "Het Milieu", maar om zoveel mogelijk geld binnenharken.
:Loesje; je eerste post ben ik helemaal mee eens! Je tweede half; er mag dan wel een en ander gedaan worden aan het autoprobleem.. het weegt alleen zo weinig op tegen hoe groot het probleem is... het zijn allemaal pleistertjes op vet gapende, ontstoken wonden... (gatver)
Het enige wat ik hoor is meer asfalt, dikkere bakken etc etc.. Nu ben ik heel eerlijk gezegd niet heel erg thuis in de auto-wereld (want ik heb er geen) maar dat is zijdelings het grootste geluid dat ik hoor...[/quote]
Als uitsluitend auto's die voldoen aan de Euro 4 en 5 norm en een fabrieksroetfilter hebben (de diesels dan) nog in de stad mogen rijden zou het idd enorm schelen qua luchtvervuiling.
Helaas kan door de torenhoge belastingen op nieuwe auto's vrijwel niemand zich zo'n veel schonere wagen permitteren.
Dat is 1 van de redenen waarom er in NL zoveel oude en dus zwaar vervuilende auto's rondrijden.
Mijn auto is ook 10 jaar oud. Ik zou best een zuiniger en schoner model willen hebben, maar helaas praktisch onbetaalbaar.
En dan snap je ook dat het "De Overheid" helemaal niet gaat om "Het Milieu", maar om zoveel mogelijk geld binnenharken.
woensdag 2 juli 2008 om 13:26
Nee natuurlijk bepaal ik dat niet Thee, ik geef er alleen mijn mening over en vooral mijn mening dat ik het goed zou vinden wanneer er strengere regels zullen komen zoals mijn voorbeelden. Het feit dat ik deze mening heb, betekend niet dat ik het direct zo zwart/wit zie of erken dat er uitzonderingen dienen te zijn. Bijvoorbeeld dat je voor een tweede auto de noodzaak moet kunnen aantonen o.i.d.
woensdag 2 juli 2008 om 15:12
Zo zijn er weer mensen die het allemaal zo goed weten, die vinden dat een ander maar 1 auto mag hebben, (het liefste géén auto), en dan ook nog zo'n superzuinige op zonne energie, waarbij je echt een giga salaris moet hebben om er eentje aan te schaffen. Ga maar met de trein/fiets/benenwagen etc.!!
Laat een ieder toch in zijn waarde en zelf zijn keuzes bepalen!! Ik ga ook niet voor jou beslissen dat je niet meer met de fiets moet gaan We leven nu eenmaal in een klein land, met een heleboel mensen, maar echt tolerant zijn we niet (meer). Ik heb twee auto's en heb er ook echt twee nodig. Zo... kommaar, kommaar, kommaar.
Laat een ieder toch in zijn waarde en zelf zijn keuzes bepalen!! Ik ga ook niet voor jou beslissen dat je niet meer met de fiets moet gaan We leven nu eenmaal in een klein land, met een heleboel mensen, maar echt tolerant zijn we niet (meer). Ik heb twee auto's en heb er ook echt twee nodig. Zo... kommaar, kommaar, kommaar.
woensdag 2 juli 2008 om 16:13
Hmm, wij hebben ook 2 auto's...en we hebben er geen 2 nodig. (wel 1, anders zien we onze familie nooit meer)
Maar ja, ze is zo leuk om aan te klussen, ons lieve oldtimertje die alleen in de zomer haar garage uit mag
Alleen heeft ze nu een lekke remcilinder, en is dus voorlopig afgekeurd
Maar ik heb wel weer wat te doen dan
Maar ja, ze is zo leuk om aan te klussen, ons lieve oldtimertje die alleen in de zomer haar garage uit mag
Alleen heeft ze nu een lekke remcilinder, en is dus voorlopig afgekeurd
Maar ik heb wel weer wat te doen dan
woensdag 2 juli 2008 om 17:03
woensdag 2 juli 2008 om 17:34
de vanzelfsprekendheid waarmee we MASSAAL met de auto naar de sportschool gaan. Waarom? Waarom is het zo'n "verworven recht"? I don't get it! Laat ze in Den Haag d'r geld eens in het OV steken, ipv in 10 nieuwe rijbanen op een of andere snelweg van A naar B. Het kan aan mij liggen, maar ik zie niet in waarom je een auto nodig hebt als je werkt in de stad waar je woont. Tuurlijk is dat niet altijd zo. Maar we zijn verwend, veel te verwend, en we pakken voor elke straat de auto. En maar zeuren dat de benzine te duur is. In Amerika klaagden ze al bij een verhoging van 3 cent naar 5 cent per liter, bij wijze van spreken. Als we niet willen veranderen in een tweede Amerika waarin je een auto kado krijgt als je 16 wordt, moet er volgens mij nog veel veranderen. En van "leaseauto's" heb ik nooit iets begrepen. Een gratis OV zul je bedoelen!
woensdag 2 juli 2008 om 19:26
Nog even in het kader van het rookverbod, waar ik dit onderwerp aanvankelijk toch mee wilde vergelijken, zou ik net als de niet-rokers inderdaad in mijn waarde gelaten willen worden en mijn keuze maken niet vergast te worden door de uitlaten van een ander.
Hoezo is dat zo moeilijk te begrijpen? Ik val niemand persoonlijk aan verder. Het is gewoon alleen precies hetzelfde: sigarettenrook versus auto-uitstoot. Of niet soms??
Ik heb het rook-verbod niet bedacht en het gaat me er ook niet om dat 'alles' verboden zou moeten worden, integendeel. Ik vind het alleen zo krom dat wannneer men met dit soort maatregelen aan de slag gaat, het voor het ene middel (tabak) wel geldt en voor een ander middel (auto) niet.
woensdag 2 juli 2008 om 20:41
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik fiets gewoon naar mijn werk, in een half uur. Dat zouden meer van die vuile luilakken moeten doen, die asociale autozitters, die te beroerd zijn in de buitenlucht te vertoeven.
Als ik door mijn stad fiets zie ik allemaal auto's met alleen de bestuurder daarin. En die zijn heus niet allemaal op weg naar de snelweg.
donderdag 3 juli 2008 om 10:53
donderdag 3 juli 2008 om 10:58
Wij doen allebei al 29 jaar zonder rijbewijs en dus ook zonder auto. ook geen brommertje oid.
gaat prima!
al moet ik eerlijkheids halve wel zeggen dat ik wél incidenteel gebruik maak van andermand chauffeursdiensten en auto, want een gewonde herder gooi je niet zo makkelijk achter op de fiets.
en ook enkele keer met eigen ziekenhuisbezoek was OV niet echt toereikend.
gaat prima!
al moet ik eerlijkheids halve wel zeggen dat ik wél incidenteel gebruik maak van andermand chauffeursdiensten en auto, want een gewonde herder gooi je niet zo makkelijk achter op de fiets.
en ook enkele keer met eigen ziekenhuisbezoek was OV niet echt toereikend.
donderdag 3 juli 2008 om 11:07
Ik vind een auto ook helemaal niet noodzakelijk. Man en ik werken allebei in een andere stad dan we wonen, maar het OV werkt prima.
Het enige nadeel van autoloos zijn is dat dingen laten bezorgen erg duur is, en niet alles op de fiets meegesleept kan worden. Zelfs Ikea wordt prijzig als je al die goedkope meubels moet laten bezorgen.
Een gewone auto huren voor die situaties is onbetaalbaar. Greenwheels was een uitstekende optie, tot ze de huurprijzen meer dan verdubbelden. Voor het huren van de Greenwheels voor een tochtje bouwmarkt ben ik nu meer dan 20 euro kwijt, en dat vind ik te gek worden, zeker omdat we dankzij onze bouwput toch minstens twee keer per maand een auto nodig hebben.
Ik ben nu financieel gezien bijna gedwongen toch een auto te kopen, omdat een eigen auto opgeteld simpelweg goedkoper is. Ik wil geen auto, ik hou niet van auto's, maar het zou een bak geld schelen. En dat vind ik idioot. (Ja, ik gooi mijn frustratie er ongegeneerd uit!)
Het enige nadeel van autoloos zijn is dat dingen laten bezorgen erg duur is, en niet alles op de fiets meegesleept kan worden. Zelfs Ikea wordt prijzig als je al die goedkope meubels moet laten bezorgen.
Een gewone auto huren voor die situaties is onbetaalbaar. Greenwheels was een uitstekende optie, tot ze de huurprijzen meer dan verdubbelden. Voor het huren van de Greenwheels voor een tochtje bouwmarkt ben ik nu meer dan 20 euro kwijt, en dat vind ik te gek worden, zeker omdat we dankzij onze bouwput toch minstens twee keer per maand een auto nodig hebben.
Ik ben nu financieel gezien bijna gedwongen toch een auto te kopen, omdat een eigen auto opgeteld simpelweg goedkoper is. Ik wil geen auto, ik hou niet van auto's, maar het zou een bak geld schelen. En dat vind ik idioot. (Ja, ik gooi mijn frustratie er ongegeneerd uit!)
donderdag 3 juli 2008 om 11:30
donderdag 3 juli 2008 om 11:35
donderdag 3 juli 2008 om 11:36
Slim. Toch ga ik hier natuurlijk weer iets tegenin brengen. Ik geloof dat de rook van een sigaretje in de buitenlucht niet zo veel schade aanricht, zolang je er niet 'in' staat. m.a.w. het blijft nauwelijks hangen.... (houd me te goed, ik weet het niet precies maar dat lijkt mij zo)
Uitlaatgassen daarentegen...
Ook is het moeilijk niet 'in' uitlaatgassen te staan als je bij een stoplicht staat te wachten met 30 ronkende bakken naast je fietsje...