Werk & Studie alle pijlers

Zakelijke e-mails in het weekend

20-04-2014 15:40 28 berichten
Doen jullie dit? Zakelijke e-mails versturen in het weekend? Of bijvoorbeeld laat 's avonds? Ik heb net een (wel belangrijke) mail verstuurd, en toen bedacht ik me dat dat misschien wel niet netjes is in deze tijd dat iedereen zijn mail direct binnen krijgt op zijn/haar smartphone en daar dus misschien door gestoord wordt.



Wat vinden jullie? Moet de ontvanger dan zijn/haar mail maar uitzetten in het weekend en op feestdagen of moet de verzender van de mail wachten op een beter moment?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, doe ik ook. En als diegene niet gestoord wil worden staat de email neem ik aan uit. Ik heb die functie sowieso niet aanstaan op mijn telefoon dus sta daar eigenlijk niet eens bij stil
Alle reacties Link kopieren
.
Ik heb geen last van mijn werkmail omdat ik bewust een aparte werktelefoon heb, waar ik alleen op kijk als het mij uitkomt. Vandaag is juist een prachtige dag om te werken, dus je kunt prima mailtjes versturen
Ik doe dat ook regelmatig, maar wij hebben allemaal telefoon van de zaak. Als ik naar huis ga 's avonds of in het weekend doe ik die telefoon uit en laat ik hem op het werk.



Als mijn collega's in het weekend geen email willen ontvangen die door is gestuurd kunnen ze dat ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de gehele week beschikbaar op mijn zakelijke telefoon, net als mijn collega's van mijn afdeling. Aangezien wij bij een bedrijf werken dat 24/7 doorwerkt, wordt dit van ons verwacht.

Ik heb er geen problemen mee. Het betekent trouwens niet dat ik alles lees of ergens op reageer.
Alle reacties Link kopieren
Ik verstuur mails gewoon wanneer het mij uitkomt, in het weekend, bij nacht en ontij, met feestdagen, op de plee. Wanneer die ander mijn mail leest en beantwoordt, moet ie dan ook weer zelf weten natuurlijk. Ik neem aan dat als je in het weekend geen mails wilt beantwoorden, dat je dat dan gewoon ook niet doet, daar kan je de zender niet voor verantwoordelijk houden.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik heb er net nog één verstuurd. Ik heb nog even getwijfeld en gekeken of ik het uitgaande mails kan inplannen, kon ik niet vinden dus heb hem maar gewoon verstuurd. Met één klant ben ik zelfs aan het appen (werkgerelateerd). Hij begon zelf.
Ok duidelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik verstuur de e-mail's wanneer het mij uitkomt. Ik heb eigenlijk altijd de zakelijke mail openstaan. Zelfs nu in mijn verlof
Trots!
Pushmail is een keuze, als je geen zakelijke mail wil ontvangen in privétijd dan zet je die dus uit
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan het wel een risico in zich houden; als diegene vandaag wel je belangrijke mail leest en denkt "die beantwoord ik dinsdag wel", kan deze persoon dat vergeten omdat je mail al wel gelezen is. Waarom niet gewoon dinsdag morgen vroeg of desnoods maandagavond?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook een beetje aan de aard van je werk denk ik. In mijn branche werken mensen wanneer het ze uitkomt, dus ik verwacht en stuur ook emails op ieder willekeurig moment.



M'n vriend beantwoordt buiten werktijden alleen hele belangrijke emails. Aan zijn emails zit vaak een hoop uitzoekwerk vast, en hij wil (begrijpelijk) niet doorwerken buiten z'n normale uren tenzij het strikt noodzakelijk is.
Ik hoop het niet zwanenmeer want het onderwerp van de mail is zodanig dat ik verzocht heb dinsdagmiddag even af te spreken om het te bespreken Vandaar dat ik hem toch maar nu gestuurd heb, in de hoop dat ontvanger het of vandaag/morgen leest of anders iig dinsdagochtend direct.
Ja hoor, ik doe dit wel. Ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid wanneer de ander zijn mail bekijkt/leest/beantwoordt.
Ik doe het ook. Maar ik verwacht natuurlijk niet dat collega's hun mail buiten werktijden lezen.
Ik doe dat zo min mogelijk. Bij mijn vorige werk was het een manier om je te profileren: kijk mij eens nog laat / op vreemde tijden met mijn werk bezig zijn.

Het werd echt gedaan om 'indruk' te maken. Om die associatie te vermijden doe ik het liever niet. En natuurlijk ook omdat ik probeer om buiten werktijden zo min mogelijk met mijn werk bezig te zijn.
Ja, net nog op iets gereageerd. Zolang ik er niet op aangekeken word wanneer ik een keer buiten werktijd bewust niet bereikbaar ben en er geen onrealistische deadline gegeven wordt vind ik het goed. Maar ik verwacht geen antwoord 's avonds of in het weekend.
Ja hoor, ik let niet op tijd/dag, tenzij het om bellen gaat.
quote:modepop- schreef op 20 april 2014 @ 16:08:

Ik verstuur de e-mail's wanneer het mij uitkomt. Ik heb eigenlijk altijd de zakelijke mail openstaan. Zelfs nu in mijn verlof



Maar jij hebt een werkverbod (tenminste, tussen 4 weken voor de uitgerekende datum en 6 weken na de bevalling). Dus als je werkmail stuurt, kun je wel van je baas op je kop krijgen



Ik lees ook wel mijn werkmail op vrije dagen als het zo uitkomt. Ik moet er nota bene speciaal voor inloggen. En ik beantwoord ze ook, als dat mij op dat moment uitkomt.



Maar tijdens mijn verlof deed ik dat niet. Ik was zelfs mijn inlog vergeten dus moest een nieuwe aanvragen toen ik weer aan het werk ging.
quote:Splinter_ schreef op 20 april 2014 @ 16:36:

Ik doe dat zo min mogelijk. Bij mijn vorige werk was het een manier om je te profileren: kijk mij eens nog laat / op vreemde tijden met mijn werk bezig zijn.

Het werd echt gedaan om 'indruk' te maken. Om die associatie te vermijden doe ik het liever niet. En natuurlijk ook omdat ik probeer om buiten werktijden zo min mogelijk met mijn werk bezig te zijn. O dat zou ik ook wel ergerlijk vinden. Ik schaam me juist altijd een beetje als ik mails op onmogelijke tijden stuur, omdat dat laat zien dat ik mijn werk blijkbaar niet op normale tijden voor elkaar kan krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 20 april 2014 @ 15:52:

Ik verstuur mails gewoon wanneer het mij uitkomt, in het weekend, bij nacht en ontij, met feestdagen, op de plee. Wanneer die ander mijn mail leest en beantwoordt, moet ie dan ook weer zelf weten natuurlijk. Ik neem aan dat als je in het weekend geen mails wilt beantwoorden, dat je dat dan gewoon ook niet doet, daar kan je de zender niet voor verantwoordelijk houden.+1
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er echt vanaf. Bij een "echte" baan zou ik het wel doen. In mijn vorige werk werd er 24/7 gewerkt en dus mail naar de werkmail gestuurd wanneer het nodig was. En dus iedereen die op de werkmail inlogde kon het lezen.

Toen ik echter een nul uren contract had en ik amper vier uur per maand werkte en mijn baas doorgaf dat ik wel elke dag de werkmail moest lezen en op moest reageren en ik vond dat dat werk was moest ik me niet zo aanstellen. Dus dat las ik pas als ik moest invallen wel thuis maar een uurtje voor ik moest beginnen.
Ik schrijf wel mail in het weekend of tijdens feestdagen of laat in de avond/nacht, maar sla ze op in concepten en verstuur ze dan de eerstvolgende werkdag.



Ik kreeg wel eens commentaar als ik op ongewone tijden mail had verstuurd - dat ik mijn vrije tijd niet moest gebruiken voor werk. Maar ik moet vaak lastige, ingewikkelde en diplomatieke mail schrijven en als ik ineens weet hoe ik dat het beste aan kan pakken, dan heb ik de mail maar liever geschreven op dat moment, dan kan ik het uit mijn gedachten zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwanenmeer schreef op 20 april 2014 @ 16:11:

Volgens mij kan het wel een risico in zich houden; als diegene vandaag wel je belangrijke mail leest en denkt "die beantwoord ik dinsdag wel", kan deze persoon dat vergeten omdat je mail al wel gelezen is. Waarom niet gewoon dinsdag morgen vroeg of desnoods maandagavond?Dat soort mails zet ik altijd weer op 'ongelezen' zodat ik dia mail niet vergeet als ik wel tijd of zin heb om de mail de beantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven