Reparatie oude klok?

20-04-2014 17:07 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft al jaren geleden een oude klok geërfd die erg belangrijk voor haar is. Nu staat de klok sinds kort stil en het lijkt me een mooi moederdagcadeau om die te laten maken. Nu ben ik op zoek naar ervaringen van mensen omdat ik de klok natuurlijk niet wil verkloten. Het liefst omgeving Utrecht?
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens bij Museum Speelklok in Utrecht. Daar hebben ze veel ambachtelijke klokkenmakers 'rondlopen'. Gewoon even binnenlopen; vinden ze vast leuk. Vraag dan naar een de oud directeur met achternaam H of zijn zoon, ook met achternaam H. Zij weten dan wie je bedoeld. Deze man is inmiddels op leeftijd maar heeft een groot netwerk in de klokkenwereld; bovendien is hij zelf ook een fantastische klokkenmaker. Wellicht kun je bij hem terecht met de klok, anders kan het museum of H je vast een goed reparatie-adres geven.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
http://pendulehuis.nl/

http://klokkenatelierutrecht.gzu-online.com/shop.php



Ik heb met beide geen ervaringen, maar misschien kun je eens binnenlopen en rondkijken. Dan krijg je vaak al wel een idee.

Daarbij gaat het om het uurwerk en niet de buitenkant. Dus de reparatie is geslaagd als de klok weer loopt. Kan m.i. niet heel veel aan verkloot worden, toch? Beide reparateurs lijken me wel betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:moffelenpiertje schreef op 20 april 2014 @ 17:14:

Vraag eens bij Museum Speelklok in Utrecht. Daar hebben ze veel ambachtelijke klokkenmakers 'rondlopen'. Gewoon even binnenlopen; vinden ze vast leuk. Vraag dan naar een de oud directeur met achternaam H of zijn zoon, ook met achternaam H. Zij weten dan wie je bedoeld. Deze man is inmiddels op leeftijd maar heeft een groot netwerk in de klokkenwereld; bovendien is hij zelf ook een fantastische klokkenmaker. Wellicht kun je bij hem terecht met de klok, anders kan het museum of H je vast een goed reparatie-adres geven.



Succes!Achternaam H?
Alle reacties Link kopieren
Oke bedankt voor de tips, dat is een goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Kan enorm veel aan verkloot worden hoor louisecoueur.

In Utrecht zou ik zo snel geen klokkenmaker weten, wel in Amsterdam of regio Breda.

Zoeken op Uurwerkherstellers, degene op die site in Amsterdam eens bellen en vragen of hij een goede kent in regio Utrecht?

Het is een kleine wereld van de klokkenmakers.
Iets warms graag. Met borstharen. (Loesje)
"Dus de reparatie is geslaagd als de klok weer loopt. Kan m.i. niet heel veel aan verkloot worden, toch?"



Je weet zeker niet zoveel van klokken af?

Niet veel verkloten aan het binnenwerk?



Een lopende klok is nog niet een goed gerepareerde klok. Door onbalans, knullig afstellen en dergelijke kan een klok wel even een paar weken lopen, maar daarna weer net zo hard kapot gaan of zelfs erger beschadigd raken.

Wij hebben een goede ervaring met Verschuren in Hilversum. Die heeft een door de beunhaas bijna-verklote comtoise weer goed gekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginevra schreef op 20 april 2014 @ 17:28:

"Dus de reparatie is geslaagd als de klok weer loopt. Kan m.i. niet heel veel aan verkloot worden, toch?"



Je weet zeker niet zoveel van klokken af?

Niet veel verkloten aan het binnenwerk?



Een lopende klok is nog niet een goed gerepareerde klok. Door onbalans, knullig afstellen en dergelijke kan een klok wel even een paar weken lopen, maar daarna weer net zo hard kapot gaan of zelfs erger beschadigd raken.

Wij hebben een goede ervaring met Verschuren in Hilversum. Die heeft een door de beunhaas bijna-verklote comtoise weer goed gekregen.



Ik heb totaal geen verstand van klokken

Je hebt natuurlijk gelijk, er kan van alles misgaan. Maar ik bedoel meer dat zo'n zaak uit mijn link, waar ze tientallen jaren ervaring hebben met antieke klokken, dat soort dingen toch wel kan... maar misschien ben ik naief



En wat ik bedoel over de buitenkant: mijn ouders hebben een antieke klok met veel hout, waar een stuk vanaf was. Is niet mooi hersteld en dat blijf je zien.. En dat is erg jammer.
Alle reacties Link kopieren
@louise: achternaam begint met een H. Ik ga niet ongevraagd de achternaam van deze meneer op een forum zetten ivm zijn privacy. Dat lijkt mij wel zo netjes. TO kan hem bereiken via het museum.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het ook. (Niet als hobby, is mn werk) Mail me op apatura82@gmail.com voor meer info.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Een klokkenfabriek in schoonhoven die de klok (met garantie) zeker kunnen maken : http://www.vankan.nl/clockworks/Home.html

Als je zelf een poging wilt wagen (ik zou het je niet adviseren, de meeste oude klokken zitten schrikbarend ingewikkeld en secuur in elkaar) kan je op deze webpagina terecht http://www.clockparts.nl/
Alle reacties Link kopieren
Advies: ga niet zelf klooien. Niet bij antieke en/of klokken met emotionele waarde. Vraag alsjeblieft eerst advies bij een klokkenmaker.
Been there, done that, got the T-shirt.
In Veenendaal zit van Manen, die doen het ook heel goed en netjes.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel tips! Ontzettend bedankt allemaal
Alle reacties Link kopieren
Wilde moffelpiertje nog even bedanken voor de tip van het speelklok museum! Heb morgenavond een afspraak
Alle reacties Link kopieren
He jammer
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven