Racisme en intimidatie in Haagse woonwijk

17-04-2014 22:13 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruiten die worden ingegooid, graffiti met hakenkruizen, intimidatie en een varkenskop tegen een gevel: in de Haagse volkswijk Duindorp zijn sinds eind vorig jaar minstens zes van zulke incidenten geweest tegen allochtone bewoners en woningzoekenden.



Foto: ANP

De gemeente Den Haag liet donderdag weten ''dit gedrag niet te tolereren'' en kondigde maatregelen aan.

Omroep West kaartte de problemen als eerste aan na een rondgang in de wijk. Diverse 'oorspronkelijke bewoners' zeiden tegen de regionale omroep dat ''buitenlanders niet in Duindorp horen''.



''Wij vinden dit heel ernstig en zijn bezig het op te lossen met de betrokken partijen. We willen dit in de kiem smoren'', zegt een woordvoerster van woningcorporatie Vestia, die woningen verhuurt in de wijk.

Zij kent één concreet geval van een huurder die na een maand vertrok vanwege intimidaties. Volgens Omroep West worden allochtonen ''stelselmatig weggepest'', maar in die omschrijving kan Vestia zich niet vinden.

De corporatie kent een aantal buurtbewoners die betrokken zijn geweest bij de incidenten. De vestigingsmanager gaat met hen in gesprek om duidelijk te maken dat ze grenzen overschrijden.

In het uiterste geval kunnen bewoners die anderen intimideren worden uitgezet, aldus Vestia. Volgens de woordvoerster is van een aantal incidenten aangifte gedaan. Cijfers kon de politie niet direct geven.

Burgemeester

''Dit gedrag tolereren we niet'', liet ook burgemeester Jozias van Aartsen via zijn woordvoerder weten. ''Niet in Duindorp, niet in Scheveningen, nergens in de stad.''

Hij verwijst naar soortgelijke incidenten in de burgemeestersbuurt in Loosduinen, ongeveer drie jaar geleden. ''Toen hebben we hard en direct ingegrepen in samenwerking met de politie en de woningcorporatie. Dat doen we nu ook in Duindorp.''
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 19 april 2014 @ 15:45:

Dus als men vind dat dit soort gedrag niet door de beugel kan bij Marokkanen dan moet men dit soort gedrag ook niet door de beugel kunnen vinden bij de mensen uit Duindorp.Tuurlijk is dat gedrag niet goed te praten. Echter..ik kom nooit in Duindorp, ik zou er nog niet dood gevonden willen worden, dus heb geen last van de mensen die daar bier zuipen op hun stoep enz.. Van de andere groep heb ik overigens wel last.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 19 april 2014 @ 15:43:

Nee de discussie hoeft niet over Marokkanen te gaan, maar het komt omdat sommigen hier op dit forum vonden dat het aan de andere kant ook altijd gebeurt-lees door Marokkanen dus- en dat dus deze Duindorp people dit ook mogen/kunnen doen, begrip voor hun frustratie en boosheid, aantasting van hun cultuur door die mensen op kamelen etc etc.

Ik vind dit soort gedrag en acties gewoon niet kunnen, voor geen enkele doelgroep en allemaal moeten ze aangepakt worden.

Het heeft niet eens primair met racisme te maken, Duindorp is van de Duindorpers en iedereen die daarbuiten valt moet wegwezen. Barbie is er net zo hard weggepest, en blonder dan Barbie komen ze niet.



Heb je dat interview met die allochtone Duindorpse taxichauffeur gezien? Die zei ook voor de camera dat iedereen die er niks te zoeken had weg moest wezen. Ook allochtonen. Hij was er zelf dan wel een, maar ja.
quote:noesa schreef op 19 april 2014 @ 16:15:

[...]



Het heeft niet eens primair met racisme te maken, Duindorp is van de Duindorpers en iedereen die daarbuiten valt moet wegwezen. Barbie is er net zo hard weggepest, en blonder dan Barbie komen ze niet.



Heb je dat interview met die allochtone Duindorpse taxichauffeur gezien? Die zei ook voor de camera dat iedereen die er niks te zoeken had weg moest wezen. Ook allochtonen. Hij was er zelf dan wel een, maar ja.Dat vind ik van realisme getuigen. Leuke kerel!
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 19 april 2014 @ 16:23:

[...]





Dat vind ik van realisme getuigen. Leuke kerel!Ja, vond ik ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 19 april 2014 @ 16:23:

[...]

Dat vind ik van realisme getuigen. Leuke kerel!



Ja dat was zeker een leuk gozer!

Ik hoop dat we over een paar jaar kunnen zeggen:



De Revolutie* begon in Duindorp!



(Een *Revolutie is een plotselinge radicale omslag of verandering) Bron Wikipedia.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 19 april 2014 @ 14:45:

Dat hij nu maar eens zijn mond open doet over het inslaan van ruiten, bedreigen en terroriseren van buurtbewoners in Duindorp. dan pas neem ik hem misschien eens serieus, anders niet.De criminaliteitscijfers en -feiten voor wat betreft Marokkanen liggen er. Het is helemaal niet van belang hoe serieus jij degene neemt die ze onder de aandacht brengt, de harde feiten zijn wel degelijk serieus. Shooting the messenger is meer een trucje om de serieusheid van die cijfers te omzeilen. Waarvan akte.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 10 X liever Duindorp wonen, dan helemaal gratis wonen in dit wijkje in Deventer.



https://www.youtube.com/watch?v=NIzHgZIe5xQ



of hier in dit wijkje in Enschede:



https://www.youtube.com/watch?v=SFm2pRYUJY8
Alle reacties Link kopieren
carola_c
https://www.youtube.com/watch?v=f_Bt231ewHo



Ik vind het niet zo ingewikkeld. Als mensen worden geïntimideerd en met geweld worden weggepest uit de buurt, dan moet er gewoon worden opgetreden. Als we dit normaal vinden, is het einde gewoon zoek.



De reacties in de trant: 'ja maar elders gebeurt het ook / anderen doen het ook': inderdaad, er zal wel vaker wat gebeuren, en er

moet altijd worden opgetreden om te voorkomen dat dit normaal wordt gevonden. Zoek uit wie de daders zijn, en als er een paar families daar de dienst uitmaken en de buurt terroriseren, dan geef ze maar een laatste kans op beterschap en anders gaan ze maar elders onderdak zoeken.



Wat in Duindorp gebeurt is puur racisme en heeft niets te maken met (vermeende) overlast.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 20 april 2014 @ 09:03:

https://www.youtube.com/watch?v=f_Bt231ewHo



Ik vind het niet zo ingewikkeld. Als mensen worden geïntimideerd en met geweld worden weggepest uit de buurt, dan moet er gewoon worden opgetreden. Als we dit normaal vinden, is het einde gewoon zoek.



De reacties in de trant: 'ja maar elders gebeurt het ook / anderen doen het ook': inderdaad, er zal wel vaker wat gebeuren, en er

moet altijd worden opgetreden om te voorkomen dat dit normaal wordt gevonden. Zoek uit wie de daders zijn, en als er een paar families daar de dienst uitmaken en de buurt terroriseren, dan geef ze maar een laatste kans op beterschap en anders gaan ze maar elders onderdak zoeken.



Wat in Duindorp gebeurt is puur racisme en heeft niets te maken met (vermeende) overlast.Helemaal mee eens!!!
mensen moeten niet overal willen wonen. zelfs mars willen ze afpakken.
Alle reacties Link kopieren
En toch: ik fiets 's avonds liever door Duindorp dan door de schilderwijks/transvaal of stationskwartier.



Tokkies roepen wel een keer, maar komen je niet achterna in een auto, dat is wel een verschil.



Jo12345, hele mooi post en sluit mij volledig bij jou aan. Verder vind ik de mentaliteit in Duindorp niet schokkend (wel dat er geweld wordt gebruikt), want in veel hoge/midden/lagere klasse gezinnen heerst indirect deze mentaliteit ook.



Hoeveel vaders hebben de afgelopen jaren niet tegen hun dochters gezegd: maakt mij niet uit met wie je thuis komt al is het geen moslim?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 20 april 2014 @ 10:45:

[...]





Helemaal mee eens!!! Heb je echt zoveel last van de Duindorpers? Je springt hier zo als een bok op de haverkist... Ben je zelf allochtoon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven