Hoe handig is een stuurslot op een fiets met zitje?

20-04-2014 09:14 46 berichten
Goedemorgen op deze Paasmorgen,



In plaats van paaseieren zoeken ben ik aan het zoeken naar nieuwe fiets of misschien toch niet.



Smarttje is bijna oud genoeg om lekker mee te mogen op de fiets, ik kan niet wachten. Het lijkt me heerlijk om niet meer voor alle, wat minder makkelijk te lopen, stukken de auto te hoeven pakken.



Nu heb ik een fiets staan waar een fietszitje voorop kan en waarbij je meer dan genoeg ruimte over hebt om zelf prettig op en af te stappen. Ook de ruimte tussen zitje en mijn buik is meer dan prima. Maar op deze fiets kan geen stuurslot geplaatst worden en als smarttje tzt naar een achterzitje gaat moet er een opzetstuk op de bagagedrager om het zitje goed vast te kunnen zetten.



Ook heb ik een zo goed als nieuwe fiets staan. Die heb ik een jaar geleden gekocht, maar eigenlijk had ik al heel snel spijt. Fiets er ook heel weinig op. De 'haartjes' zitten nog op de banden



Nu zit ik te denken wat ik zal gaan doen. Ga ik die zo goed als nieuwe fiets inruilen voor een exemplaar waar wel een dubbele standaard en stuurslot op zitten of is een stuurslot zwaar overrated en heb je die eigenlijk niet nodig met een voorzitje? Hetzelfde geldt voor een dubbele standaard.



Kortom; hoe 'noodzakelijk' zijn een dubbele standaard en een stuurslot?
quote:Lariba schreef op 20 april 2014 @ 10:03:

Dat opzetstuk voor de achterstoel snap ik trouwens niet. Ons stoeltje hangt ook aan mijn zadelstang, en volgens mij de meeste modellen tegenwoordig.Hier weigert een fietswinkel deze te plaatsen omdat zij het niet zo veilig vinden en daarom de veiligheid niet willen garanderen.
Ik fiets al 8 jaar lang met 4 verschillende kinderen voorop en ik kom nu pas achter het bestaan van een stuurslot. Nooit gemist dus . Dubbele standaard heb ik wel sinds een paar jaar, maar ook die heb ik in de jaren daarvoor nooit gemist.
Alle reacties Link kopieren
Ai lelijke spelfout in mijn laatste stukje... Wilde er eerst 'jouw fietsen' van maken ipv alleen jou ;)



Die dikke banden heb ik gelukkig niet ;) ik heb sowieso geen moederfiets maar een moederstuur op een gewone fiets, dit toen gedaan omdat mijn eigen fiets veel lekkerder fietste dan de moederfietsen, minder log en lichter. Nu is ie wel af trouwens ;) althans, de versnelling is stuk en er moet een nieuwe naaf in...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Waarom kijk je eigenlijk niet gewoon hoe het zou gaan zoals de fiets nu is? Ik vind de dubbele standaard ideaal, maar die zat er al op. Ik kan mij goed voorstellen dat als ik dat niet had gehad dat ik er ook prima mee overweg had gekund.



Ervaar het gewoon even en kijk daarna of het soepel gaat of dat er dingen zijn waar je tegenaan loopt. Genoeg mensen voor ons die al die poespas niet hadden.
Ik heb een gewone fiets, zonder stuurslot en dubbele standaard, heb beide nooit gemist. Misschien handig als je het hebt, maar echt noodzakelijk niet denk ik.
quote:Penelope_ schreef op 20 april 2014 @ 10:30:

Ik heb een gewone fiets, zonder stuurslot en dubbele standaard, heb beide nooit gemist. Misschien handig als je het hebt, maar echt noodzakelijk niet denk ik.



Iets waarvan je het bestaan niet kent, mis je niet zo snel. Mijn fiets had zo'n slot veertien jaar geleden toevallig, en ik was er zeer blij mee. De dubbele standaard kocht ik pas vier jaar later, en ik had echt spijt dat ik dat niet eerder had gedaan!



Nu vorige maand een nieuwe sportievere fiets gekocht en mijn moederfiets is nu de reserve fiets van de kinderen en vooral de kranten fiets. Die zijn nu erg blij met de dubbele standaard en het stuurslot. Hoeven geen muurtje te zoeken voor hun volgepakte fiets, kunnen dubbel zoveel kranten/folders meenemen dan op hun eigen fiets! Standaard kostte toen 40 euro, leek veel geld, maar gaf echt veel gemak!
Ik had een gewone simpele fiets en het zitje werd aan de zadelklem bevestigd. Of althans, voor zover ik me herinner. Ik was geen fan van een kind voor op mijn fiets.



Een dubbele standaard heb ik nooit gemist. In het begin was de gewone standaard prima en vanaf pakweg 2,5 jaar hield ik de fiets vast en klom Dochter zelf op het zitje. Dan deed ik de gordel over haar hoofd en zij klikte hem vast.



Wel heel leuk trouwens, samen op de fiets. Dochter vond dat veel leuker dan in de auto, ze zag meer, zwaaide naar iedereen (en iedereen zwaait ook altijd braaf terug ) en ik had aan het stuur een mandje voor kleinere boodschappen. Het grootste voordeel vond ik dat, als zij moe werd, ze tussendoor in de stad best even op de fiets kon zitten terwijl ik die aan de hand had. Zo hoefde zij niet alle kilometers te lopen en konden we makkelijker babbelen dan met de buggy.
quote:sandt schreef op 20 april 2014 @ 10:55:

[...]





Iets waarvan je het bestaan niet kent, mis je niet zo snel. Mijn fiets had zo'n slot veertien jaar geleden toevallig, en ik was er zeer blij mee. De dubbele standaard kocht ik pas vier jaar later, en ik had echt spijt dat ik dat niet eerder had gedaan!



Nu vorige maand een nieuwe sportievere fiets gekocht en mijn moederfiets is nu de reserve fiets van de kinderen en vooral de kranten fiets. Die zijn nu erg blij met de dubbele standaard en het stuurslot. Hoeven geen muurtje te zoeken voor hun volgepakte fiets, kunnen dubbel zoveel kranten/folders meenemen dan op hun eigen fiets! Standaard kostte toen 40 euro, leek veel geld, maar gaf echt veel gemak!



Maar wat is er dan zo makkelijk aan een stuurslot? Best kans dat ik het jaren gemist heb zonder te weten, maar ik snap hem niet zo.



Zelfde met dubbele standaard, ik kreeg er 1 omdat mijn oude standaard kapot was, maar heel veel verschil heb ik niet gemerkt. Dat het voor een krantenwijk handig is, kan ik me voorstellen (fiets even makkelijk parkeren als je naar de brievenbus loopt), maar met een kind kan dat sowieso niet.



Edit: nu ik er over denk besef ik me dat ik mijn fiets eigenlijk altijd tegen een muur of in een fietsenklem parkeer. In beide gevallen mis je een stuurslot en dubbele standaard dan niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen stuurslot, geen dubbele standaard en sinds kort een opzetstuk op de bagagedrager voor het achterzitje. Toen dochter nog in het voorstoeltje zat, had ik een moederstuur. Ik moest sowieso een nieuwe fiets en ik heb bijna alle soorten moederfietsen geprobeerd. Ik vond ze allemaal maar log en zwaar. Uiteindelijk dus een gewone fiets gekocht en daar een moederstuur op gezet. Zo had ik voldoende ruimte om fatsoenlijk op en af te stappen. Dochter zit nu achterop en ik heb het normale stuur er nu weer op. Een stuurslot heb ik nooit gemist. Ik hield het stuur met mijn buik tegen en tilde dochter er makkelijk uit. Ook nu ze achter zit sta ik tegen de fiets aan als ik haar uit het stoeltje til. Mijn schoonmoeder fiets ook regelmatig met mijn dochter en ik heb nog geen klachten gehoord .



Het stoeltje dat ik achterop heb kan in principe rechtstreeks op mijn bagagedrager, maar dan zat dochter wel heel erg dicht tegen mij aan. Met het opzetstuk zit ze verder naar achteren. Het opzetstuk heeft me 25 euro gekost en heeft mijn vriend erop gezet.
Zoals verwacht zijn de meningen verdeeld.



Wellicht had ik beter een poll kunnen maken om een duidelijker beeld te krijgen.



Ik blijf dus nog in dubio.
Ik heb geen ervaring met een kind, maar wel met een mand voorop mijn fiets. Vorige fiets had een normaal standaard, geen stuurslot en wel een mandje. Wat een gedoe! Bleef nergens goed staan, heel vervelend.



Huidige fiets heeft mand, stuurslot en zo'n omgekeerde V als standaard. Wat een verschil maakt dat! Fiets is nog nooit gevallen, ook niet als mand vol boodschappen zat. Ik kan me dus zeker met een kleintje voorop indenken dat het echt geen overbodige luxe zal zijn.
quote:anky schreef op 20 april 2014 @ 14:05:

[...]





Maar wat is er dan zo makkelijk aan een stuurslot? Best kans dat ik het jaren gemist heb zonder te weten, maar ik snap hem niet zo.



Zelfde met dubbele standaard, ik kreeg er 1 omdat mijn oude standaard kapot was, maar heel veel verschil heb ik niet gemerkt. Dat het voor een krantenwijk handig is, kan ik me voorstellen (fiets even makkelijk parkeren als je naar de brievenbus loopt), maar met een kind kan dat sowieso niet.



Edit: nu ik er over denk besef ik me dat ik mijn fiets eigenlijk altijd tegen een muur of in een fietsenklem parkeer. In beide gevallen mis je een stuurslot en dubbele standaard dan niet zo erg.Nou, je hoeft dus niet altijd tegen die muur te staan, kind erin tillen zonder dat het stuur wegdraait gewoon midden op de stoep! Twee handen voor je kind beschikbaar, zonder dat je met je buik het stuur tegen houdt.
Ik vond met 1 kind een gewone fiets prima te doen. Tot ik in verwachting raakte van nr 2. Sindsdien heb ik een moederfiets en ik vind het ideaal ( alhoewel hij met een peuter en kleuter wel heel zwaar trapt. ) Ik heb geen stuurslot, maar ik zie hem wel bij andere moeders en hij lijkt me erg fijn.

Toen nr 2 te zwaar werd voor in het voorzitje hebben we zo'n zadeltje voor voorop gekocht. De uitvinding van de eeuw. Mocht je eventueel een andere fiets kopen, kijk dan of de 'stang' niet te dik is voor zo'n zadeltje.
Alle reacties Link kopieren
Nietnoodzakelijk maar wel erg handig, ligt er denk ik een beetje aan hoeveel geld je er aan uit wil of kunt geven.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik vind een stuurslot en dubbele standaard superhandig! Mijn zoontje van 16 maanden zit achterop in een fietsstoeltje, maar dan nog. Ik kan hem als eerste in het stoeltje zetten (minder gevaar voor weglopen!) en hoef dan pas mijn fietsslot los te maken en eventuele boodschappen aan mijn stuur te hangen.



Als je een van je bestaande fietsen fijn vindt, zou je inderdaad kunnen overwegen deze aan te laten passen ipv een nieuwe te kopen. Succes met je keuze!
Beide erg handig naar kan je ook prima op je huidige fiets zetten.
Goedemorgen allemaal!



Fijn dat er nog steeds reacties komen.



quote:chica812 schreef op 21 april 2014 @ 07:34:

Als je een van je bestaande fietsen fijn vindt, zou je inderdaad kunnen overwegen deze aan te laten passen ipv een nieuwe te kopen. Succes met je keuze!



Klopt, maar dat stuurslot kan zeer waarschijnlijk niet omdat de voorvork er niet geschikt voor is. De dubbele standaard en het opzetstukje kunnen wel. Daar voor zal ik rond de ¤ 85,- tot ¤ 100,- kwijt zijn.



Maar als ik daar bovenop nog een keer ongeveer ¤ 150,- leg dan heb ik een nieuwe fiets die alles gelijk vanuit de fabriek heeft. En heb ik een fiets die veel lekkerder fiets dan die zo goed als nieuwe die ik heb staan.



Overigens zal de fiets gebruikt worden voor 1 kind, dus niet dat ik straks heel lang een zitje voorop heb of én een kind voorop én een kind achterop.



Moederfietsen vind ik niet zo mooi en vanwege bovenstaande (gebruik voor 1 kind) ook niet nodig.



Ik twijfel tussen de Giant Single 4U of de Gazelle MissGrace. Iemand ervaring met een van deze fietsen?
Ik heb een fiets met krat voorop en tot voor kort een voorzitje. Ik heb een stuurslot en zou niet zonder kunnen. Mijn stuur klapt door het gewicht van die krat al meteen om, dus schiet niet op. Dochter kan ik er gewoon rustig in zetten en ik kan nog even de poort op slot doen zonder dat ik de fiets ook vast moet houden. Dochter blijft stil zitten, dus ik kan haar in het zitje laten zitten met stuurslot erop en heb dan mijn handen vrij om de poort dicht te doen enzo. Niet dat ik helemaal weg loop als ze erin zit hoor, maar dan staat de fiets naast me en heb ik even 2 handen vrij.

Dubbele standaard vind ik ook heerlijk! Fiets staat goed stevig en recht, dat vind ik erg fijn.

Sinds kort heb ik een achterzitje en onze fietsenmaker gaf ook asn dat je hem beter op de bagagedrager kan bevestigen ipv aan het frame. Zit steviger en is veel sneller bevestigd. Aan het frame deed hij er een uur over om het goed vast te zetten, bagagedrager was 5 minuten

Ik heb trouwens een cortina roots transport. Ben daar heel blij mee, is wel een wat lompere fiets, breed stuur, brede banden enzo. Maar ik vind die krat voorop heel fijn nu, want met achterzitje kan er geen fietstas meer op en ik heb nu toch nog voldoende plek om boodschappen mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 21 april 2014 @ 08:40:



Klopt, maar dat stuurslot kan zeer waarschijnlijk niet omdat de voorvork er niet geschikt voor is. De dubbele standaard en het opzetstukje kunnen wel. Daar voor zal ik rond de ¤ 85,- tot ¤ 100,- kwijt zijn.



Maar als ik daar bovenop nog een keer ongeveer ¤ 150,- leg dan heb ik een nieuwe fiets die alles gelijk vanuit de fabriek heeft.



En nieuwe fiets voor ¤ 300, 00 met dubbele standaard? Heb je dan geen twijfels over de kwaliteit van de fiets?



Dubbele standaard kostte mij ¤50, 00. Stuurslot heb ik nu wel, maar heb ik met een voorzie niet gehad. Toen miste ik dat niet. Ik vind het nu wel handig.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je fietsen bekeken. Ik kon ze niet vinden voor ¤300 maar dat zal dan met inruil zij n, of niet?



Op die fietsen moet ook nog een beugel voor een kinderzitje. Dat je dat niet vergeet



Ik vind ze wel mooi.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
@Florienepien, dat is inderdaad met inruil, anders had ik helemaal geen twijfels gehad



De Giant heeft nu een actie waarbij de bagagedrager er gratis bij zit en dat is een bagagedrager die al geschikt is voor het Yepp stoeltje wat ik graag wil.



De Gazelle moet inderdaad nog een bagagedrager op a ¤ 50,- maar dat kan ook later. Die is overigens dan ook al geschikt.



Uiterlijk is zo goed als gelijk dus geen verschil en allebei fietsen ze enorm lekker.



Mijn twijfelpunten tussen beide fietsen;

- Gazelle heeft als pluspunt dat hij ook in framemaat 59 leverbaar is, dat is met mijn lengte fijn én de afstand tussen stuur en zadel is daardoor ietsje groter

- Giant heeft een framemaat die kleiner is en dan moet het zadel en stuur wat hoger staan wat ik niet zo mooi vind staan

- De Gazelle heeft nog geen bagagedrager a ¤ 50,-

- De Giant wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven