Lijf & Lijn alle pijlers

Op de fiets - race/ATB/MTB/spinning/etc

08-03-2012 22:08 625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het forum verschillende hardlooptopics, maar ik mis het fiets-topic.



De zon komt tevoorschijn, de dagen worden langer, en de temperatuur stijgt. Oftewel, tijd om mijn fiets weer te pakken!



Wie heeft er zin om mee te schrijven? Over de mooie momenten (heerlijk met wind om je hoofd op een zomeravond) en de vervelende momenten (hoe kom ik toch van die zadelpijn af)...
Alle reacties Link kopieren
test
Alle reacties Link kopieren
Baukje,

Ik woon toch écht in Nederland. Tussen de huizen en in/langs het bos viel het wel mee daar reed ik redelijk beschut, maar precies de weg die letterlijk in-the-middle-of-nowhere ligt met 0,0 beschutting en natuurlijk ook kaarsrecht had ik pal tegen! Misschien maakte dat het ook wel zwaar....



Vandaag trouwens mijn Garmin Edge uitgeprobeerd. Heb ingegeven hoeveel kilometer ik wilde fietsen en vervolgens geeft hij 3 opties waar ik er een van heb gekozen. Zeker in het begin moest ik er aan wennen, toen gaf hij een paar dingen niet echt goed aan. Ook wilde hij mij een weg/pad insturen waar je niet mkcht fietsen. Natuurlijk rijd precies de boswachter achter mij.... Ik zag het bordje, maar moest nog los van. Mijn trapper komen (nog niet zo gewend) dus dat duurde ff 1,5 meter. Daar was de boswachter niet echt blij mee geloof ik, erg goed gehumeurd was hij niet.... ook had ik zelf wat leukere/rustigere routes bedacht, nu ging een groot gedeelte langs drukke autowegen (wel op veel op fietspaden gereden)
Alle reacties Link kopieren
Hier toch ook wel door hele stukken polderlandschap gefietst hoor en ik merkte wel of ik win mee of tegen had maar veel wind stiller dan dit kunnen we het hier in Nederland en zeker richting kustgebieden toch echt niet krijgen. Volgens mijn garmin was de windsnelheid gisteren 8km/hr (en dat klopt wel zo'n beetje met de landelijke voorspellingen) terwijl ik 10 dagen terug een keer nog een keer gefietst heb toen er 37km/hr staat. En in vergelijking daarmee was het echt windstil.



Gebruik je ook iets van garmin connect of zo om de gegevens op computer te zetten?



Ik maak nog steeds gebruik van knooppunten. Heb fietskaarten van heel nederland dus heel soms wijk ik even van de knooppunten af om nog niet verbonden stukken te verbinden of om nog meer te variëren. Dan vermijd je alle grote doorgaande wegen en pakt zoveel mogelijk natuurgebieden mee. Geen zin om langs het drukke verkeer te rijden dat doe ik al dagelijks als ik naar mijn werk fiets. En ondanks de reeds vele km's die ik al in mijn eigen omgeving heb gefietst, gisteren toch weer een nieuw stuk natuurgebied ontdekt. Lag dicht langs eens tad waar ik anders met een groter boog omheen ga.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren ook weer een rondje gemaakt, 36 km om te beginnen. Niet veel maar conditie moet weer opgebouwd worden. Hier waaide het ook echt heel hard overigens.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week echt veel km's weggetrapt. Met name in het weekend ( ja door de week moet er ook gewoon gewerkt worden he). Heb er nu zelfs een beetje spierpijn van. Heb zojuist ook voor begin mei een fietsweekend gepland samen met een van mijn zoons. Heb een 120km van huis een paar overnachtingen geboekt. Gaan we via een omweg heen, de volgende dat een toertocht maken vanuit die locatie en de dag erna al dan niet via een omweg weer naar huis. Heb er zin in.
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Het is al weer heel lange tijd geleden dat ik eens op dit forum was. Leuk om te lezen dat er lekker wordt gefietst. Doe ik zelf ook. Geniet komende maanden van de langere avonden en hopelijk steeds warmere dagen!
Not a day goes by I don t think about you.
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Hier ook nog lekker aan het fietsen.

Hele winter doorgefietst op de MTB, maar vind het nu ook weer heerlijk op het asfalt - scheelt ook heel veel tijd in schoonmaken...

Merk alleen dat ik nog een beetje last van nek heb op fiets; raar, daar heb ik nooit eerder last van gehad en fiets is ook goed afgesteld... Mogelijk dat ik ook te veel op computer zit (deadlinestress voor thesis...). Hopelijk als dat achter rug is verdwijnt spanning uit lijf en kan ik weer rustig fietsen...
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen tijd met een peesplaatblessure gezeten en dus extra veel fietskm's gemaakt. gelukkig lijkt het blessureleed zo goed als voorbij en kan ik zowel de intensiteit als de omvang van het hardlopen weer op gaan voeren. Maar de langere avonden en even op korte termijn nog geen wedstrijdplanningen zorgen ervoor dat ik mijn fietsomvang daarmee voorlopig nog niet terug hoef te schroeven. Fiets nu meestal om de dag een tochtje van 70-80km. Soms iets korter en soms een langere route van meer dan 100km.

Het fietsen kan bij mij het hardlopen niet vervangen maar omdat ik zie dat het tempo de afgelopen weken toch wel omhoog is gegaan begin ik steeds meer lol in te krijgen. Alleen ik zie dat mijn bovenbenen in anderhalve maand tijd wezenlijk dikker geworden zijn. Daar ga ik natuurlijk bij het hardlopen geen profijt van krijgen. Dat is toch weer extra massa dat ik mee moet sjouwen.
Alle reacties Link kopieren
Waar haal je toch al die tijd vandaan Baukje?
Alle reacties Link kopieren
In het weekend zijn er altijd wel genoeg uurtjes te vinden en door de week eten we al redelijk vroeg omdat er altijd nog een paar in de avond willen sporten en nu het langer licht is kun je dan na het eten ook nog wel een 2 1/2 tot 3 uur gaan fietsen. En net als morgenmiddag ben ik vrij en geen hardloop training in de planning, dan kan ik weer een lange route inplannen. Met een beetje geluk heeft mijn man dan het eten klaar als ik thuis kom.



Gisteren morgen een lange fietstocht gemaakt. Vanmorgen een hardlooptraining en zojuist met dochter gaan paardrijden. Kan best zijn dat ik vanavond na het eten nog een 1 1/2 uurtje ga fietsen.



Maar ik werk dus momenteel maar 28 uur in de week ,het huishouden vind ik niet echt belangrijk dus daar besteed ik niet meer tijd aan dan strikt noodzakelijk en de kinderen hebben niet meer de leeftijd dat ik ze niet alleen thuis kunnen zijn. Of te wel ik pak mijn kansen.
Alle reacties Link kopieren
Haaaaa dames,



Daar ben ik ook weer!!!! Lang geleden dat ik geschreven heb! Ik heb nog niks teruggelezen, zal ik volgende week doen.



Ik heb al heel wat fietskilometers achter de rug. Ben in maart met mijn lief 2.5 week in Zuid Afrika geweest, we hebben de Cape Argus gefietst, met windkracht 5 was dat enorm bikkelen maar het ging erg goed.

Daarna een 6-daagse fietstocht met gids en nog 2 andere fietsers. Het was GE-WEL-DIG. Prachtig landschap, heel mooi weer, super.

Op dag 5 begon ik mijn rug toch wel te voelen dus ik was toch wel blij dat het voorbij was.

In totaal hebben we in ZA 830 km gefietst en iets van 9500 hoogtemeters.



2 weekends geleden, toen het zo'n mooi weer was, zijn we in Limburg geweest en daar heb ik alle steile klimmen gehad. Poehee..



Afgelopen zondag voor het eerst met de mannen van mijn club meegegaan, ik was best nerveus omdat ik totaal geen snelheid in de benen heb, maar ik kon ze goed bijhouden.



Komend weekend zitten we weer in Limburg (we hebben zaterdagavond een feestje), maar ik weet niet of het tot fietsen komt :-)



Vanaf 1 juli kan ik elke dag fietsen want ik ben helaas ontslagen... Het dringt nog niet echt tot me door, ben vooral heel boos want de reden waarom is een beetje vreemd... Ben nu in onderhandeling met de werkgever. Heel erg veel kan ik niet eisen want ik ben pas 3 jaar in dienst.



Fiets ze het weekend!
Alle reacties Link kopieren
Veloce,

Fijne fietsverhalen van je. Iets minder fijn het nieuws van je werk! Maar wanhoop niet! Begin maart kreeg ik te horen dat het bedrijf waarvoor ik werkte failliet was, volkomen onverwacht stond ik van de een op andere dag op straat. Ik heb precies 1 maand thuis gezeten, want ben afgelopen week begonnen bij mijn nieuwe werkgever! Het kan dus! En ik hoop dat het jou ook lukt!



Ik hoop dat het volgend weekend een beetje lekker weer is want dan wil ik de Ronde van Noord-Holland gaan fietsen. Heb mij nog niet ingeschreven, dat doe ik pas op de dag zelf. Zijn er nog meer hier die hem gaan fietsen?
Alle reacties Link kopieren
Veloce dat klinkt als geweldige tochten. Het bericht van je werk is natuurlijk een heel stuk mindere.



Als ik jouw omschrijving van je fietstochten zo lees stellen die van mij niet zo veel voor. Fiets vrijwel altijd enkel in mijn eigen omgeving. In mijn eentje fietsen vind ik wel lekker maar om dan eerst nog met de auto naar een andere locatie te rijden komt er niet van. Daar zie ik dan te veel tegen op. Voor zover ik dan überhaupt de auto ter beschikking heb.



Maar de afgelopen week toch weer mooie fietstochten gemaakt. En over drie weken dus 3 dagen met een van mijn zoons een fietstocht in de planning.



Heb vandaag een beetje een inactief 'sport' dagje. Zo meteen de marathon van Rotterdam en van Londen volgen dan met dochter naar een paardenevent. En die is zowat in de achtertuin dus daar hoef ik de fiets voor niet uit stal te halen. Heb vandaag een verplichte rustdag wat betreft hardlopen dus zelfs dat staat niet in de planning (voelt heel vreemd op een weekend dag) Maar waarschijnlijk ik ga ik na het avondeten nog wel een klein rondje van een 50km fietsen. Kijken of ik een van de jongens nog mee krijg dan.
Alle reacties Link kopieren
Weer even uppen.....



Vandaag de Ronde van Noord-Holland gereden, gekozen voor de 110 km, samen met naar de start rijden en na de finish weer naar huis kwam ik op 126 km.

Het was een mooie route, maar vooral tussen Alkmaar en Hoorn best wel pittig vanwege de tegenwind. Niet echt spierpijn, maar ik fiets nog niet zo heel lang met van die fietsplaatjes zodat je voeten vast aan de pedalen zitten. Ik merk nu wel dat ik de spieren voel die aan de buitenzijde van mijn knieeen naar beneden lopen, vooral mijn rechterknie. Met mijn rechterbeen klik ik altijd uit de pedalen. Ik hoop dat het een kwestie van wennen is. Ik werd wel aan alle kanten voorbij gereden, maar dat maakte mij niets uit. Uiteindelijk een gemiddelde van 21 km/u. Nu een voldaan gevoel en dat vind ik het belangrijkste!



En net op het nieuws zag ik de Amstel Gold race voor amateurs, die lijkt mij ook wel eens gaaf om te fietsen. Misschien volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wat een leuk topic! Wat ik me afvraag, voor degenen die op 'latere' leeftijd zijn begonnen met wielrennen... Hoe heb je dat aangepakt? Ik ben 27, fiets altijd al veel op mijn 'gewone' fiets (wel een sportieve KKoga Miyata dus geen omafiets), wielrennen lijkt me helemaal leuk maar waar/hoe begin ik?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dan wel geen wierenfiets maar een crosshybride. Maar die heb ik dus op mijn 45ste gekocht. Ik had een hardloopblessure , zou een aantal weken niet mogen lopen en besloot me dus maar tijdelijk op het fietsen te storten. nu maakte ik wekelijks al wel vele km's op mijn stadsfiets (destijds een 200km per week) Maar dan bestaande uit vele korte stukken.



Dus nieuwe fiets aangeschaft en begonnen met tochtjes van een paar uur en die in een aantal weken uitgebouwd tot tochten van 100km/plm 4 uur. Inmiddels zit ik aan een tempo dat ik me bij een wielerclub zou kunnen aansluiten. Maar dat valt niet met mijn hardlooptrainingen te combineren bovendien kies ik liever voor de kleine fietspaden dan de doorgaande wegen waar de wielerclub meestal voor kiest.



Ik zou denk ik wel veel profijt kunnen halen uit het gerichter trainen. Mijn hardlooptrainer begon al over interval trainingen op de fiets in blessure periodes. Maar verder is fietsen /wielrennen denk ik juist op iedere leeftijd heel laagdrempelig. Gewoon een goede fiets aanschaffen en gaan. evt via marktplaats of zo een tweede handsje om het een tijd uit te proberen in hoeverre het bevalt en om dan te bekijken hoeveel geld je er in wil investeren.



Ik heb zelf dus een helemaal niet zo'n dure crosshybride. Maar hij bevalt me prima. Heb hem nu al vijf jaar.



Voor mij is het voordeel boven een wielrenfiets met name dat ik ook over bospaden en grint paden kan. Probeer altijd zoveel mogelijk in natuurlijke omgeving te fietsen.



Morgen een tochtje van 85-90km gepland, samen met mijn zoon waarmee ik over twee weken de driedaagse tocht van 350-375km mee gepland heb.
Alle reacties Link kopieren
Fiorah,

Hoewel ik veel fiets (woon-werk) heb ik pas sinds eind augustus vorig jaar een racefiets. Ik ben gewoon begonnen. Ik had hem nog maar net toen ik een startbewijs voor de Dam tot Damclassic over kon nemen. Van de winter niet op de racefiets gefietst, ik race ook nog niet echt! vandaag werd ik ook telkens ingehaald, reed 126 km in een gemiddelde van 21 km/u, maar dat maakt mij niet uit! Ik heb genoten en een voldaan gevoel en daar gaat het mij om. Dus ik zou zeggen: gewoon beginnen! Misschien kan je ergens in racefiets in de juiste maat voor jou lenen?
Alle reacties Link kopieren
Fietstochtje zit er al weer op. Terwijl schijnbaar iedereen nog aan de paasbrunch zat had ik mijn paasontbijt er al afgefietst. Had een zeer toeristische route waar het anders op zondagochtend heel druk is maar nu gelukkig heerlijk rustig op het fietspad. Uiteindelijk op dik 90km uitgekomen. Gelukkig werd zoon deze keer niet geweld door kuitkrampen. Twee weken terug had hij daar vanaf 45km al last van en toen moesten we toch nog een 25-30km om thuis te komen. Maar deze keer ging het vlekkeloos. De eerste helft heel rustig gefietst en pas daarna wat harder gaan fietsen. We kwamen uiteindelijk op precies 26km/hr uit. Zoon heeft overigens ook geen racefiets maar is op de (veel te zware) mountainbike van mijn man gegaan.



Hij mocht wel de fiets van zijn broer lenen maar die heeft een baanfiets. Leek me niet zo'n goed idee als je daar nog nooit op gefietst hebt. Gezien het aantal keren dat de andere zoon in het begin toen hij zijn fiets pas had over kop is gegaan. Heeft mij al een bril en tandartskosten en hemzelf al heel wat schaafwonden gekost.
Alle reacties Link kopieren
Jouw tempo red ik echt niet met mijn gewone fiets, Baukje. Nou zul jij veel beter getraind zijn dan ik maar ik fiets regelmatig en zeker met een beetje tegenwind vind ik de mijne nog te zwaar. Een crosshybride ligt me dan te dicht bij mijn eigen (wat voor 1 heb jij?) dus dan zou ik echt een racefiets willen. Maar die houding, straks krijg ik rugklachten ofzo. Mijn vriend vind trouwens dat we ook wel mijn fiets kunnen ombouwen maar dat lijkt me in het dagelijks gebruik danweer niet praktisch.



Wat voor fiets heb jij, Koekkie? Van marktplaats of in een winkel gekocht? Ik heb 1 iemand die volgens mij een racefiets in mijn maar heeft maar hij is altijd heel zuinig opzijn spullen en hij heeft z'n dure carbon... dus ik durf niet zo goed
Alle reacties Link kopieren
Toch zit er wel veel verschil tussen mijn hybride fiets en mijn gewone stadfiets met drie versnellingen hoor. Ook wat betreft tempo dat ik haal. Ook een geheel andere houding op de crosshybride. Daar moest ik eerst wel aan wennen inderdaad. Maar dat komt ook omdat ik door de dagelijkse woon-werk fietskm's al een redelijke fietsconditie had en dus gelijk met tochten van een paar uur begon. De eerste maand had ik na zo'n fietstochtje wel last van mijn nek en hoog in de rug. Maar dat was schijnbaar een kwestie van wennen.



Ik heb een trek maar weet uit mijn hoofd niet welk specifiek type. Was destijds een 550 euro. Maar voldoet nu na 5 jaar nog steeds heel goed. Ik vind het toch zonde om tijdens een fietstocht steeds gebonden te zijn aan goede wegen/fietspaden omdat ik juist graag veel door het bos fiets en juist die kleine fietspaadjes naar en door veel mooiere gebieden leidt.



Heb overigens even gezocht op de koga miyata en weer even terug op mijn stoel geklommen waar ik vanaf gevallen was toen ik de prijzen zag. Maar ze lijken uiterlijk wel een beetje op de trek die ik heb. Neem aan dat ze kwalitatief dan beter/duurzamer zijn. Maar daar kun je toch prima mee uitproberen en opbouwen.



Wat weerhoudt je om gewoon op deze fiets te beginnen met trainingsritjes te maken. Dan wel intervallen dan wel toertochtjes. Mogelijk ga je met een wielrenfiets iets sneller maar voor het trainingseffect maakt het natuurlijk niet uit. ik bedoel in een groepje kan ik ook sneller fietsen maar dan train ik me mogelijk nog minder dan dat ik iets langzamer alleen tegen de wind in moet stampen.



Kan je altijd een andere fiets aanschaffen als je weet dat je er verder mee wil gaan, maar dan kun je ook een gerichtere keuze maken. Ik had destijds het idee op termijn over te stappen op een wielrenfiets maar zie bovenstaande, dat zal voor mij niet veel meerwaarde hebben. Voor hetzelfde geld was ik uiteindelijk voor een mountainbike gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met Bauke eens dat het op zich niet uit maakt op welke fiets je fietst als je wilt trainen. Dat kan net zo goed op een huis tuin en keuken fiets (bij wijze van spreken) als op een racefiets.



En 26 km/u bij een afstand van 90 km dat haal ik ook niet hoor! Maakt ook niet uit, het gaat er om dat jij je lekker voelt en er voldoening uit haalt!



Ik heb een Specialized fiets, het instapmodel. Ik heb hem vorig jaar in een fietsenzaak gekocht die in de wijde omtrek bekend staat om zijn kennis op het gebied van racefietsen. Daar had ik toch even iets meer vertrouwen in dan een 2e hands van MP. Ik kan niet goed zien of de tandwielen etc. Versleten zijn, straks koop ik een goedkope fiets op MP en blijkt dat je er vervolgens allemaal dure opknapkosten aan heb! Daarnaast moet je ook maar precies een fiets vinden die bij je lichaamsbouw past!

Bij de fietsenmaker werd ik helemaal opgemeten: binnenbeenlengte, armlengte, etc. Die gegevens hebben ze gebruikt toen ze de fiets van mijn keuze gingen opbouwen. Kostte niets extra's, alleen als ik besloot ergens anders een fiets te kopen rekenden ze er kosten voor. De fiets zelf was één van de goedkoopste racefietsen die ze er hadden staan en hij fiets echt super! Geen rugpijn of pijn in mijn nek bijvoorbeeld. Dus wil je echt kijken voor een racefiets dan raad ik je zo'n meting wel aan!



Hebben jullie het trouwens ook nog gelezen, dat er een hoop dure racefietsen waren gestolen in Limburg met de Amstel Goldrace? Kijk daar hoef ik dan weer niet bang voor te zijn met mijn simpele, maar voor mij perfecte, Specialized!

En gisteren tijdens de Ronde van Noord-Holland nog stiekem naar andere racefietsen gekeken en zag er toch weinig die ik net zo mooi vond als mijn eigen racefiets! Ook al heeft die voor maar twee bladen en simpel afgemonteerd. Het frame vind ik mooi en wie weet ga ik hem nog wel eens om laten bouwen naar 3 bladen voor als de tandwielen versleten zijn!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik hier ook meeschrijven? Ik heb vroeger veel gefietst, ook gezwommen en hardgelopen. Hardlopen kan ik helaas niet meer ivm een versleten heup, fietsen nog wel. Ik heb vorig jaar een super bianchi via marktplaats gekocht. Mijn framemaat en maar 8 km van huis en 400 euro!! Echt een lekkere fiets! Gisteren voor de tweede keer dit jaar gefietst. 42,5 km, 27,2 gemiddeld. Wat een harde wind! Ik wil weer minstens 3x per week gaan fietsen, hopelijk lukt het me zo ook om af te vallen :-)
Leuk, ik had nog niet gezien dat er ook een fietstopic is. Mijn eerste sport hardlopen zit er momenteel niet in, maar ik wil gaan proberen of fietsen wel lukt.



Qua fietssoorten heb ik mijn gewone stadfiets (een Gazelle, onverwoestbaar, al heel veel kilometers mee gemaakt), een racefiets en een stokoude ATB. Alle zijn ongeveer even veel gebruikt.

Overigens rijd ik met de racefiets ook gewoon over bos- en schelpenpaden. Heel veel wielrenners doen dat uit principe niet, maar eigenlijk is dat gewoon onzin, want ze pakken wel gewoon de kasseienstroken mee en die verschillen amper van een bospad met boomwortels. Alleen echte zandpaden met mul zand gaan niet, daar moet je een atb voor hebben met bredere banden.



Qua trainingen moet ik een beetje gaan schipperen, maar er zijn in ieder geval 2 a 3 avonden in de week dat vriend thuis is en voor de momenten dat vriend in het buitenland zit kan ik de fietskar gebruiken voor zoon, die bijna 1 jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Daantje75,

Natuurlijk mag je hier mee schrijven, leuk juist! Dat is mazzel! Bianchi zijn toch die fietsen met turquoise? Ik heb vorig jaar nog even getwijfeld tussen mijn Specialized en een fiets van Bianchi, maar uiteindelijk voor Specialized gekozen vanwege het prijsverschil. Maar die kleur van Bianchi vind ik wel helemaal geweldig!



Anky,

Jij ook welkom hier! Tot een paar jaar terug heb ik ook met een fietskar achter mijn fiets gefietst, ideaal! Toevallig had ik het er afgelopen week nog met mijn jongste over, maar die kan het zich alleen niet meer herinneren......



Ik zou gisteren op de fiets naar een verjaardag gaan, maar heb uiteindelijk de trein gepakt en het laatste stukje met mijn rolschaatsen gedaan. Ik voelde mijn spieren nog van zaterdag en er stond een keiharde wind en had niet veel zin om helemaal bezweet aan te komen.......
Alle reacties Link kopieren
Koekkie, mijn bianchi is inderdaad met turquoise. Ik vind het een mooie fiets maar nog veel belangrijker is dat ie heerlijk rijdt!



Fiora, ben je al wat wijzer geworden? Het zou natuurlijk fijn zijn als je een keer een racefiets in jouw maat zou kunnen lenen om te kijken hoe de houding bevalt. Ik weet eigenlijk niet of er veel (jonge) mensen zijn die moeite hebben met de houding.



Vanmorgen heb ik 40 km gefietst. En nog 15 km op m'n gewone fiets naar Ggz zoon en atletiek zoon. Wat een weer ook!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven