Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
springbok: wisselkolven heet clusterkolven. Daar zijn verschillende methoden voor. Het verhoogte je productie, net als bij wisselvoeden en regeldagen. Hier staat een overzichtje hoe je dat zou kunnen doen.



Ik heb toen ik moeite had om voldoende te kolven gekozen om dagelijks op een thuisdag 1x extra te kolven, halverwege de ochtend (wanneer ik op mijn werk ook kolfde). De eerste dagen ging mijn dochter daarna wat regelen, maar daarna was mijn productie gewend. Het voordeel was niet alleen dat ik zo wat extra melk had om door de week mee te geven, ook steeg mijn kolfopbrengst op diezelfde tijd op mijn werk. Het is wel belangrijk om het consequent vol te houden, anders past je productie zich na een paar dagen niet (thuis) kolven zo weer naar beneden aan.



Ik kolfde op die thuisdagen trouwens geen hele voeding, ik stopte altijd na een halve voeding. Zo had ik er niet al te veel last van als ik het een keer over moest slaan.



Verdere kolftips: heb je wel eens geprobeerd die syntocinonspray halverwege het kolven nog eens te gebruiken? Voor een tweede tsr?



Met wat oefening kun je trouwens best dubbelzijdig kolven en borstcompressie toepassen tegelijkertijd. Een tafel om tegen te leunen is dan wel fijn.



Over de tijd: dat is heel persoonlijk. Mijn melk stroomde gewoon niet zo snel. Live voedend niet, kolvend ook niet. Na 10 minuten had ik pas 1/3 flesje. Ik kolfde dus vaak wel 30 minuten, inclusief spullen afwassen e.d. was ik dan 40 minuten bezig. Maar als bij jou na 10 minuten het grootste deel al klaar is zou ik eerder voor 4x 15-20 gaan. Vaker is beter voor je productie.



Verder kan borstvoedingsthee soms wat helpen. Al is het maar voor het placeboeffect. Ik kolfde sowieso altijd met iets warms erbij.



Over afbuigende curve: zolang het verder goed met je baby gaat is dat niet zo erg. Ik zou het wel in de gaten houden, maar niet te krampachtig gaan meten.
Alle reacties Link kopieren
Pff even zeuren, sorry!

Ik zit volgens mij midden in de 4 maanden dip! Zoon komt sinds anderhalve week steeds vaker. We zaten een hele tijd op 6 voedingen, waarvan 2 tussen 1:00 en 6:00.

Na een regeldag anderhalve week geleden werden het er 7, toen 8 en zit nu op 9, waarvan 3 tussen 0:00 en 6:00. Pff vermoeiend die nachten met een wekker om 5:30 als ik moet werken.

Zoon zakt dus qua gewicht onder zijn eigen curve, en oogt ook minder tevreden. Hij huilt na borst 1, en blijft af en aankoppelen na borst 2. Als ik hem dan opnieuw borst 1 aanbied doet ie hetzelfde, ik schiet niet meer toe. Als ik dan ga spelen is hij wel tevreden, maar vandaag komt hij elke 1,5 tot 2 uur.

Ik wil zeker de zes maanden vol maken en misschien nog door tot een jaar, maar ik denk deze week elke dag wel aan stoppen.. Dat mijn tepels pijn doen sinds vier dagen helpt niet echt mee..

Manlief was nooit voor de bv, dus daar heb ik weinig steun aan, (als ik iets zou zeggen dan is het meteen: dan geef je toch de fles, en dat word dan erg aanlokkelijk, maar ik wil niet zomaar opgeven) iemand hier die me een schop onder mn kont kan geven?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb trouwens wel net borstvoedingsthee gekocht in de natuurdrogist (niet van weleda, eigen samenstelling)

Dus die zit al in mn tas voor op mn werk morgen.
Alle reacties Link kopieren
Jomi, wat vervelend. Vooral ook dat je man je niet steunt trouwens, dat helpt ook niet. Juist als je er zo doorheen zit heb die steun hard nodig. Laat hij je in het weekend wel bijslapen, als je er 's nachts zo vaak uitmoet?



Je zou bij het wisselvoeden (dus terug naar borst 1) ook borstcompressie in kunnen zetten voor wat extra melkstroom.



Clustert hij 's avonds ook? Anders zou je nog kunnen proberen of een avondje samen op de bank met thee, iets lekkers en een baby de nachtvoedingen wat vermindert.



En nog even een andere optie bij pijnlijke tepels en ontevreden baby: kan je menstruatie weer op gang komen? Of zou je zwanger kunnen zijn?



En als je echt héél moe ben, een keertje een nachtvoeding overslaan en je man een fles (gekolfde) melk laten geven is niet meteen een ramp. Of misschien kun je een dag vrij nemen en overdag wat uren bijslapen? Sterkte in ieder geval!



Voor je tepels: purelan kan fijn zijn. En check even of je geen spruw ziet bij je kind.
Alle reacties Link kopieren
Jomi, wat vervelend inderdaad, en dan ook nog een man die je niet erg steunt hierin. Ik wil je best een schop onder de kont geven hoor, *schopt*.

Heel herkenbaar, het geregeld denken aan stoppen maar ook niet zomaar op willen geven. Wat mij helpt is het per week te bekijken. Zo van 'ik ga deze week volmaken en dan zie ik weer verder'. Vaak ben ik aan het einde van die week dan net het mentale dipje weer voorbij en zo schuiven we steeds een week op ;)



@Reglisse, clusterkolven ken ik wel Heb ik in het begin ook gedaan. Blijft een optie in mijn gedachten, maar ga nu eerst wat andere tips toepassen.



Ik ben gister begonnen met ook (voor nu in elk geval de ochtend) thuis kolven op de tijd dat ik het op mijn werk ook doe. Ga dat wel even volhouden (als zoon niet toevallig ook op dat moment wil drinken) en hopelijk levert het wat op. Als ik de tijd kan vinden ga ik de middag er ook nog bij pakken thuis. Sowieso probeer ik na de ochtendvoeding ook nog even te kolven voor wat extra beetjes, alleen komt het daar niet altijd van.



Vandaag op werk de synto tijdens het kolven nogmaals gebruikt, leverde helaas niet veel extra op. Wat ik wel ga doen is proberen strikter te zijn en echt 3x te kolven en niet een voeding over te slaan (overigens heb ik eigenlijk nooit stuwing dus wat dat betreft is overslaan geen probleem). Ik zie de komende twee weken daar wel een paar probleemdagen bij, maar ga er proberen relaxt mee om te gaan.



Mocht wat ik nu doe (thuiskolven en strikter zijn op werk) niet voldoende helpen is mijn voornemen over te gaan op 4x kolven.



Iemand had het ook over wisselvoeden, dat ben ik gister ook gaan toepassen. Wissel nu sneller tussendoor van borst en dan gewoon een paar keer wisselen. Leek wel te werken op zich, zoon was ipv na 3 kwartier een paar keer na een half uur al klaar. Voor de rest blijft het wat rommelig met vannacht ook weer 2 voedingen, maar ik geef me er maar aan over.



Voel me vandaag al een stuk relaxter, het helpt ook dat ik voor morgen alle voeding al klaar heb in de koelkast dus wat ik vandaag kolf is alleen maar mooi extra meegenomen.



Goed, ik brei er weer even een eind aan, kolftijd!
Alle reacties Link kopieren
Na mijn berichtje van woensdag kreeg ik zoonlief niet meer tevreden en klokte een half uur na de voeding nog eens 100cc flesvoeding weg.



Hij heeft heel lang niet geclusterd, maar sinds hij weer vaker komt, komt hij tussen 17 en 20 uur een keer of drie/vier. Daarna gaat hij naar bed. Hij drinkt sowieso kleine porties, uit de fles drinkt hij ook 110-120 cc max.



Qua menstruatie: ik ben al 2x ongesteld geweest, eerste keer was zoon 12 weken oud. Hij kwam allebei de keren 2 dagen a 2 uur en daarna weer 'gewoon' a 3 uur dus dat was prima te doen. Hij was ook tevreden na de voeding. Zwanger kan ik niet zijn.



Ik kijk regelmatig in zoons mondje, en deze week elke dag nav mijn pijnlijke tepels maar geen spruw te zien.

Ik denk dat het misschien kan komen door het kolven op mijn werk, dat hebben mijn tepels nooit leuk gevonden zeg maar.



En ik probeer zelf nu dus op vrije dagen bij te slapen, voorheen ging ik vroeg van bed, lekkere lange dag enzo, maar sinds zoon de frequentie opschroeft kies ik voor mijn slaap :-)

Man heeft een hobby in het weekend waarvoor hij vroeg moet opstaan en ik werk ook af en toe weekenden (ben vpk).



Gister gewerkt, en dan denk ik meteen niet meer aan stoppen :-) Dan kan ik aan het eind van de dag juist niet meer wachten tot ik hem weer zelf kan voeden, even lekker knus!
Alle reacties Link kopieren
quote:jomi schreef op 18 april 2014 @ 11:55:

Na mijn berichtje van woensdag kreeg ik zoonlief niet meer tevreden en klokte een half uur na de voeding nog eens 100cc flesvoeding weg.



Hij heeft heel lang niet geclusterd, maar sinds hij weer vaker komt, komt hij tussen 17 en 20 uur een keer of drie/vier. Daarna gaat hij naar bed. Hij drinkt sowieso kleine porties, uit de fles drinkt hij ook 110-120 cc max.



Qua menstruatie: ik ben al 2x ongesteld geweest, eerste keer was zoon 12 weken oud. Hij kwam allebei de keren 2 dagen a 2 uur en daarna weer 'gewoon' a 3 uur dus dat was prima te doen. Hij was ook tevreden na de voeding. Zwanger kan ik niet zijn.



Ik kijk regelmatig in zoons mondje, en deze week elke dag nav mijn pijnlijke tepels maar geen spruw te zien.

Ik denk dat het misschien kan komen door het kolven op mijn werk, dat hebben mijn tepels nooit leuk gevonden zeg maar.



En ik probeer zelf nu dus op vrije dagen bij te slapen, voorheen ging ik vroeg van bed, lekkere lange dag enzo, maar sinds zoon de frequentie opschroeft kies ik voor mijn slaap :-)

Man heeft een hobby in het weekend waarvoor hij vroeg moet opstaan en ik werk ook af en toe weekenden (ben vpk).



Gister gewerkt, en dan denk ik meteen niet meer aan stoppen :-) Dan kan ik aan het eind van de dag juist niet meer wachten tot ik hem weer zelf kan voeden, even lekker knus!Bedankt voor jullie steun en reacties! Ik vind dit zo'n fijn topic! (Sowieso raakt ik bijna niet uitgepraat over bv..) :-)
Alle reacties Link kopieren
Even klagen hoor, ik heb nu al voor de tweede keer in 1 week verstopte klieren in dezelfde borst. De eerste keer na een dag met kolven op het werk, een warm kompres erop en stevig masseren (au!) weg weten te krijgen. Nu is het echter weer zover en ik snap niet waarom.



Zoon heeft toevallig beide keren de nacht doorgeslapen, maar 's ochtends goed gedronken (daarna nog gekolfd ook) en de rest van de dag ook. Vanmiddag was hij wel erg huilerig tijdens het voeden, en dat leek vooral bij de borst waar nu de verstopping zit. Ik ben nu maar weer aan het kolven want tijdens het voeden krijg ik het weg masseren niet voor elkaar. Op deze manier vind ik het allemaal toch een stuk minder leuk worden.



Hebben jullie enig idee waardoor dit zo opeens kan komen? Zowel de verstopping als dat huilen tijdens het voeden? Ik krijg nu erg de neiging er de brui aan te geven...
Alle reacties Link kopieren
Springbok, wat vervelend! Is de plek nu echt helemaal weg? Let even op dat je niet ziek wordt.



bij live voeden kun je ook eerst een warme doek erop leggen en dan je baby met de kin naar de zere plek gericht aanleggen. Dat kan wat acrobatische toeren vergen (ondersteboven boven je liggende kind gaan hangen bijvoorbeeld). Zo kan je kind de verstopping het beste wegdrinken.



Mogelijke oorzaken: heb je misschien een knellende bh? Met iets knellends geslapen? Kind gedragen met drager die over je borst loopt? Andere manieren van druk? Doorslapen kan ook een oorzaak zijn, als je er gevoelig voor bent.



Huilen tijdens het voeden: pijn of ontevreden? Bij pijn: kan van alles zijn: buikpijn/kramp, oorpijn (druk op oortjes door drinken en liggen), pijn in de mond (tandjes, spruw). Kinderen kunnen ook ontevreden gaan huilen als ze veel honger hebben en er komt niets/weinig, maar dat zou je moeten merken. Bij een verstopping komt er trouwens duidelijk minder melk uit, dat zou voor frustratie kunnen zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je Springbok! Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad.



Ik gebruikte ook warmte compressen voor elke voeding. Om een borstontsteking te voorkomen moest ik van de lactatiekundige juist koelen na elke voeding en ook tussendoor. Een handige manier hiervoor is om een halve pot appelstroop in een boterhamzakje te doen en dat in de diepvries te leggen (ik zou er meteen 2 maken, dan heb je altijd een koude). De appelstroop blijft zacht en kan zich dus precies naar je borst vormen.



In plaats van massage heb ik tijdens het voeden met mijn vingers op de pijnlijke plek getrild. Dit schijn je ook met een electrische tandenborstel te kunnen doen.



Verder heb ik na 1 voeding de borst een keer helemaal leeggekolfd. Bij mij was 1 keer genoeg. Anders 1 keer per 24 uur was het advies dat ik kreeg.



Wat je ook nog kunt doen is je kindje op bed leggen en er op handen en voeten boven gaan zitten en dan zo voeden. Het is even wennen, maar de zwaartekracht werkt dan mee.



Bij mij is het waarschijnlijk door kou of tocht gekomen. Zou dat bij jou ook kunnen? Hopelijk krijg je het snel weg!
Alle reacties Link kopieren
@Reglisse, de plekken zijn nu gelukkig weer weg! Heb gisteravond een hele tijd met warm kompres gezeten en een paar keer gekolfd met goed masseren. Gelukkig deze keer niet de hele nacht last van gehad.



De volgende keer (hoop niet dat die komt) zal ik wat acrobatische toeren gaan proberen ;) Wat betreft de oorzaak, ik heb twee dingen bedacht. Het doorslapen zou natuurlijk kunnen, maar dat heeft hij zo af en toe wel eerder een paar nachten gedaan en toen leverde dat geen probleem op.



Verder voed ik de laatste tijd veel liggend met mijn shirt omhoog getrokken maar gister en de vorige keer heb ik ook gewoon zittend gevoed bedacht ik me. Daarbij haal ik dan mijn borst uit mijn voedingsshirt (wat ik overigens altijd ook al deed), misschien dat dat nu opeens wat knelt aan die kant? Ik ga er in elk geval op letten en voorlopig dat niet meer doen, mocht het dan toch weer gebeuren dan heb ik in elk geval 1 oorzaak uitgesloten.



@Haddassah, goede tip van die appelstroop, altijd handig om zoiets in de vriezer te hebben. Ga ik doen



O ja, dat huilen tijdens het voeden, ik denk dat het in dit geval toch was dat de melk minder stroomde door de verstopping in combinatie met veel trek. Spruw heeft ie niet en tandjes gelukkig ook nog niet. Bij de andere borst dronk hij wel redelijk tevreden dus hopelijk vandaag ook gewoon weer een normale dag!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 maanden drinkt sinds een aantal weken erg onrustig aan de borst, omdat ie nogal nieuwsgierig is en rond wil kijken. Hij laat dan steeds los en draait z'n hoofd om of gaat liggen lachen tegen mij. Heel schattig, maar nogal onhandig. Iemand tips?
Gewoon van de borst af en even laten kijken. De mijne had ook graag ogen in zijn achterhoofd willen hebben. Wat ook helpt, heb ik bij toeval ontdekt, is iets aan te trekken wat interessant is. In mijn geval, een vest met een capuchon met touwtjes. Die touwtjes zijn onder het drinken machtig interessant. En hou het verder rustig in huis, geen tv aan, of andere afleidende geluiden (voor zover mogelijk). En als ie echt honger heeft, dan drinkt ie wel, anders zijn het slokjes. Hij zal zichzelf niet laten verhongeren om iets te zien. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde bij onrust altijd iets interessants bij mijn bosrt te doen. Zodat ze in ieder geval de goede kant op bleef kijken. Allerlei "vingerspelletjes" (rare wiebelpatronen met je vingers, vingerknippen, ritmewisselingen). Je hebt zelfs speciale borstvoedingskettingen met bijzondere kralen. Die touwtjes van Doreia lijken me ook heel geschikt. Zolang het interessanter is wat er bij je borst gebeurt wordt er in ieder geval niet achterovergehangen.



Die van mij verhongerde zich trouwens rustig overdag, dronk alleen het hoogstnodige, om dan 5 nachtvoedingen te vragen. Maar dat was rond een maand of 8-10, net wat ouder dus.



Springbok, fijn dat het beter gaat!!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Interessant kledingstuk ga ik uitproberen. Misschien dat een opvallende ketting dan ook helpt?

Geen afleiding hebben we idd al geprobeerd en helpt soms. Vriend moet dan ook uit de buurt blijven, want zoon wil anders steeds naar papa kijken.
Alle reacties Link kopieren
Pittig reglisse! Hoop dat dat me bespaard blijft! Zoon gaat 4 dagen maar het kdv en drinkt dan uit een flesje, dus heb er alleen de andere dagen 'last' van. Geen ramp, alleen nogal onhandig. Vingerspelletje klinkt ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Lousy, ik wilde je niet bang maken hoor, sorry. Ik had om allerlei redenen (ook medische) heel lang een slechte slaper, daar wen je vanzelf aan. En gelukkig is het helemaal goed gekomen, ze slaapt best goed tegenwoordig.
Laat vriend anders naast je komen zitten. Maar alleen zitten, niet spelen of aandacht vragen. Gewoon saai zitten zijn. Succes, Dorian gooit zichzelf soms opeens helemaal achterover, gekromde rug, om te kijken naar zogenaamd iets interessants om vervolgens weer terug te zwaaien naar mijn borst. De buitenste arm zwaait dan heel hard mee en landt dan ergens op mij



Ik moet er wel om lachen. Oh en ik vraag hem: moet je nog een beetje drinken meneertje? Of: kom maar weer drinken bij mama. En zachtjes kletsen of zingen helpt ook enigszins.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Doreia! Ik vind het ook wel grappig hoor, maar niet echt prettig voor m'n tepels en het wordt zo'n knoeiboel met rondspuitende melk. Vriend naast me werkt niet. Die moet echt de kamer uit.

Mij maak je niet zo snel bang Reglisse :-) Klinkt heftig, jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Lousy, ook hier herkenbaar. Ik heb nog niet de manier gevonden om het te voorkomen, en dat zal ook wel niet lukken. Nieuwsgierigheid blijft natuurlijk :-) Wat ik wel doe is als ik het aan zie komen dat zoon zijn hoofd wil gaan draaien is snel een vinger tussen z'n kaken steken zodat hij mijn tepel los laat. Dan wordt die in elk geval niet plat geknepen en uitgerekt...
Alle reacties Link kopieren
Slim springbok! Ik had gisterenavond echt last van m'n tepels. Gelukkig nooit grote problemen, maar vooral een soort schraal gevoel.

Ik merk wel dat als zoon echt honger heeft, het beter gaat. Ook als ik liggend in bed voed drinkt ie meestal rustig. Er is onze slaapkamer dan ook weinig te zien. Ik ga de andere tips eens in de praktijk brengen. Kom hier nog wel terug om te vertellen hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Even een succesje delen!

Zoonlief is zondag voor het eerst wezen logeren bij oma en kwam toen om 1:30 en 6:00.

Vannacht thuis kwam hij om 4:00 en 7:00! En dat vanaf 20:30!

Hij komt nu overdag elke 2 uur en vanaf einde middag elke 1,5 uur. Zo komt hij alsnog aan 8-9 voedingen, prima!

(Ik lag vannacht zelfs te wachten tot hij wakker werd) :-)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja nog voor Lousy: hier een nieuwsgierige zoon van 4,5 maand. Hier helpt het om steeds op dezelde plaatsen te voeden (zijn slaapkameren de vaste plaats in de bank). Ook helpt het om zoon mijn aandacht te geven, dusgeen boekof ipad op schoot. Als er gezelschap is moet ik niet teveel praten want dan is hij ook afgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Heb een vraagje voor reglisse. Mijn dochter van ruim 2 maandem nu had erge last van krampen, stinkwinden en eczeem in het gezixht en hals. Heb nu de koemelk en ei uit mijn dieet geschrapt en het leek een stuk beter te gaan.1e paasdag proef op de som gwnomen en producten met koemelk gegeten en gisteren weer helemaal overstuur door de krampen. Dan kan ik er toch vanuit gaan dat ze allergisch is voor koemelk? En weet je ook hoe ik om zou moeten gaan met producten waarop staat kan sporen bevatten en gemaakt in een fabriek weer melk wordt bereid? Die neem ik nogwel en ook soja. Klachten zijn dus sterk verminderd, maar nog niet helemaal over, voornamelijk stinkwinden. Zou je aanraden ook de soja te laten staan ( zal wel lastig worden ben ik bang) of moet ik het nog even de tijd geven?
Alle reacties Link kopieren
Groentje, het is vooral belangrijk om dit soort dingen heel systematisch te doen. Dus eerst alles (ook soja) schrappen gedurende 4-6 weken en dan precies bijhouden wat er gebeurt. Klachten zouden dan echt duidelijk moeten verdwijnen. (Al hoort een enkele keer kramp er wel bij, bij een baby van die leeftijd). (Soja is trouwens goed te vervangen met haver/rijstemelk/room/etc. Er is hier ergens een oud topic vol dieettips, ik geloof van Pucker?).



Als je al een tijdje koemelkvrij hebt gegeten en je krijgt na 1x koemelk zo'n reactie is de kans best groot dat je dochter inderdaad reageert op koemelk. Helemaal zeker weet je het pas bij een dubbelblinde provocatie, maar daar zou ik op deze leeftijd nog niet aan beginnen (dat moet in het ziekenhuis).



Sporen van/bereid in een fabriek kun je over het algemeen negeren. Dat zijn "voor alle zekerheid" claims. Datzelfde geldt voor melkzuur (want geen melk) en meestal ook voor sojaleicitine (te kleine hoeveelheid, ik wou dat ik dat geweten had, want sojaleicitine zit echt overal in!). Veel baby's reageren pas boven een bepaalde "drempelhoeveelheid".



Je kunt het op zich best alleen uitvogelen allemaal. Er zijn hier en op andere fora ook goede topics vol tips te vinden. Maar als je langere tijd met dieet wilt voeden zou ik een dietist zoeken om te voorkomen dat je zelf tekorten krijgt. Soms kan dat via het consultatiebureau, maar daar was ik zelf niet heel tevreden mee. Op borstvoeding.com staat een lijst met bv-vriendelijke dietisten. Ik heb zelf via email een paar consulten bij Stefan Kleintjes zelf gedaan, dat is me goed bevallen (ook omdat ik vegetarisch eet, en veel "gewone" dietisten daar niet zo veel mee kunnen).



Misschien mijn 2 belangrijkste tips:



1) Uit onderzoek naar koemelkallergie blijkt dat de meeste kinderen waarvan de huisarts (dus niet alleen de ouders!) dacht dat er een allergie was geen kma hebben na een dubbelblinde test.

2) zelfs al heeft je kind een allergie, niet alles ligt daaraan. Ook allergische kinderen krijgen (soms zelfs meer dan gemiddeld) griepjes en andere virussen, buikkrampjes etc.



Het klinkt misschien wat onaardig, maar ik heb, zowel hier op het forum als ook bij mezelf, gemerkt dat als er eenmaal een vermoeden van allergie speelt dat je dan al heel snel alles daaraan gaat wijten. Baby huilt? Wat heb ik gegeten? En voor je het weet eet je alleen nog maar droge rijst. Daar moet je echt voor uitkijken, want dat maakt het onnodig zwaar en blijkt vaak helemaal niet nodig.



Juist omdat zowel dochter als ikzelf een allergische aanleg hebben heb ik er regelmatig naastgezeten en bleken klachten na nader (medisch) onderzoek een heel andere oorzaak te hebben.



Veel sterkte in ieder geval, ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben wat er aan de hand is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven