Werk & Studie alle pijlers

Oppastarief?

21-04-2014 00:32 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik lees al enige tijd mee en zou graag een vraag willen stellen. Ik ben een student pedagogiek van 21 en nu 4 jaar op bij mijn vaste oppasgezin. Het gezin bestaat uit 3 kinderen van 3, 4 en 7 jaar. Soms heb ik ze alledrie, soms maar twee. Ik krijg nu al 4 jaar hetzelfde tarief, namelijk 5 euro per uur, of ik nu overdag of 's avonds oppas (als ik 's avonds oppas, breng ik ze ook naar bed). Zo nu en dan krijg ik een euro meer. Ook 'vergeten' ze wel eens te betalen en moet ik er zelf weer achteraan... Hoe denken jullie hierover? Moet ik aankaarten dat 5 euro misschien te weinig is? En wat zou dan een redelijk tarief zijn? Of is hetgeen ik nu krijg meer dan genoeg?

Alvast heel erg bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal zelf voor een tweeling, 's avonds na 19.00 uur ¤ 5,00 euro en overdag tot 19.00 uur ¤ 6,50 euro / ¤ 7,50 euro.

Dat zijn hier gangbare tarieven
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik zou dus iets meer kunnen vragen? Het gaat me er meer om dat ik in die 4 jaar nooit iets meer heb gekregen. Was 17 toen ik begon en nu 21...
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg uit je bericht de indruk dat jij vijf euro per uur te weinig vindt. Als dat inderdaad zo is, zou ik het inderdaad met de ouders bespreken en proberen tot een compromis te komen. Ik ben net zo oud als jij, doe dezelfde studie en pas voornamelijk 's avonds (inclusief naar bed brengen) op twee kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd als jouw oppaskinderen. Ik krijg daar ook vijf euro per uur voor, soms iets meer. Ik vind dat zelf genoeg, maar ik ben niet afhankelijk van de inkomsten vanuit het oppassen en doe het vooral omdat ik het erg leuk vind.



Ik zou je adviseren om gewoon eens met de ouders van je oppaskinderen te praten, aan te kaarten dat je het vervelend vindt dat ze wel eens vergeten te betalen en eventueel te vertellen dat je eigenlijk meer betaald wil worden en er ook bij zeggen wat jij ongeveer in je hoofd hebt
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het inderdaad aan de lage kant. Ik kom namelijk ook voor een uurtje opdagen en dan krijg ik maar 5 euro. Ook zijn het geen rustige (maar wel lieve!) kinderen en neem ik vaak ook vriendjes en vriendinnetjes mee uit school. Maar ik zal het dan inderdaad met de ouders moeten bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat je na 4 jaar inderdaad wel wat opslag verdiend hebt. Is het nooit ter sprake geweest?
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze hebben het nooit aangeboden terwijl ik de afgelopen 4 jaar toch wel vaak voor ze klaar heb gestaan. Oppassen tot 2 uur 's nachts was geen uitzondering en op het laatste moment ben ik ook altijd beschikbaar. Ik overweeg om te stoppen omdat ik misschien elders meer kan verdienen. Maar aan de andere kant zou ik de kinderen wel missen...
Alle reacties Link kopieren
quote:lieke222 schreef op 21 april 2014 @ 01:01:

Nee, ze hebben het nooit aangeboden terwijl ik de afgelopen 4 jaar toch wel vaak voor ze klaar heb gestaan. Oppassen tot 2 uur 's nachts was geen uitzondering en op het laatste moment ben ik ook altijd beschikbaar. Ik overweeg om te stoppen omdat ik misschien elders meer kan verdienen. Maar aan de andere kant zou ik de kinderen wel missen...Ik zou gewoon eerst met ze in gesprek gaan. Aangeven dat je nu al 4 jaar met plezier voor hun werkt. Alleen dat jouw kosten ook omhoog gaan en jij graag meer wilt verdienen. Kijk hoe hun er tegenover staan en misschien valt het allemaal wel mee. Heb je zelf al in gedachten wat je minimaal wilt verdienen? En wat voor zekerheid heb je bij die andere baan? Is het verschil heel groot?
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij de adviezen van het Nibud:



http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/oppas.html
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
De tarieven van het Nibud had ik inderdaad al gezien. Maar het lijkt mij niet dat zij mij ineens in plaats van 5 euro, tussen de 8 en de 10 euro willen betalen. Bij de andere baan zal ik 12 euro gaan verdienen en krijg ik een contract. Momenteel kan ik van de 5 euro per uur gewoon niet mijn boeken etc. betalen en moet ik telkens een beroep doen op mijn ouders. Dit wil ik niet meer. Maar als je 4 jaar vaak ergens oppast, krijg je vanzelfsprekend een hele hechte band met de kinderen. De jongste twee heb ik vanaf de geboorte meegemaakt en ik zou ze niet willen missen.
Ik vind ¤5 ook wel heel weinig. Ik kan me voorstellen dat ze niet ineens ¤10 willen betalen. ¤7,50 mooie compromie? Ik zou in gesprek gaan.

Ik vind het daarnaast niet kunnen dat ze "vergeten" te betalen.
Als ik jou was zou ik voor die baan en het contract gaan. Niet alleen omdat het meer betaald maar ook omdat je daarmee werkt aan de opbouw van een CV.



En wie weet kun je daarnaast nog een keer oppassen zodat je de kindjes wel af en toe blijft zien.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk zeggen dat het te weinig is en dat 10 euro een heel gangbaar tarief is per uur. Ik vind het overigens ook niet erg netjes dat ze het zelf nooit aangekaart hebben om het te verhogen. Als ze tevreden met je zijn betalen ze je vast meer. Het is niet gemakkelijk om een betrouwbare aardige oppas te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een oppasmeisje voor mijn zoontje. Tarief is niet echt te vergelijken, want we zitten in het buitenland. Maar als zij komt krijgt ze sowieso voor 2 uur betaalt. Ik studeer namelijk en mijn man komt uit zijn werk. Zij past dan op. Soms is dat maar drie kwartier, soms is het 4 uur verschil. Maar het minimum tarief is dus wel 2 uur. Vind ik heel redelijk. Misschien kun jij ook zoiets voorstellen?



Sowieso vind ik dat als je een volwassen oppas hebt je ook een volwassen tarief moet betalen. Ik betaalde voor de 23 jarige oppas die we eerst hadden 2x zoveel als voor het 16 jarige meisje van nu. Dus ik vind dat als jij nu een gesprek met de ouders hierover aangaat je iets heel redelijk vraagt hoor. Succes!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 25 maar vraag 10¤ per uur overdag en 8¤ in de avond. Maakt niet uit hoeveel kinderen

5¤ is echt te weinig Als 21 jarige
Alle reacties Link kopieren
Vijf euro per uur voor 3 kinderen die nog niet eens slapen, dat is echt absurd. Dat krijgen ongeschoolde meisjes van 14 jaar die op 1 slapend kind moeten passen ook!



Je bent nu een volwassen vrouw en je kunt niet tot je 40ste aan deze liefdadigheid blijven doen.

Zeker nu je een contract kunt krijgen en 12 euro per uur, moet je je niet laten leiden door emotionele argumenten (band met de kinderen).



Je zult de feiten zakelijk bij deze mensen op tafel moeten leggen. Het is tijd voor een baan waarmee je in je levensonderhoud kunt voorzien.

Natuurlijk zullen ze het vreselijk vinden, want ze zijn de afgelopen jaren ontzettend verwend geraakt.



Deze mensen kunnen wat mij betreft kiezen of delen: Of ze gaan op zoek naar een 13-jarige die zo gek is dat ze voor 5 euro per uur op 3 wakkere kinderen wil passen, of ze gaan jou minstens 10 euro per uur betalen.

(Ik kan hier echt een beetje kwaad om worden: Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan ook nog regelmatig 'vergeten' te betalen. Schandalig!)
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad weinig.

Heb het erover met je oppasadres en vertel ook dat je een andere betere betaalde baan kan krijgen.

Ik kan mij voorstellen dat je niet 1 2 3 weg wilt daar. 4 Jaar is lang. CV opbouwen door die andere baan aan te nemen, ben ik het niet mee eens. Je hoeft niet vele baantjes te hebben gehad voor een goede cv. Als je zolang bij 1 oppasadres/werkgever zit geeft, het wel aan dat je werk goed doet en betrouwbaar bent.

Succes.
Toen ik nog oppaste gaf ik gewoon aan dat m'n tarief was verhoogd.

Fruity, kan jij zaterdag vanaf 19:00 uur oppassen?

Ja hoor, dat kan. Mijn tarief is echter verhoogd naar X euro.



Ik heb nooit overlegd, alleen medegedeeld.
8 of 10 euro per uur vind ik gebruikelijk.

Ik zou als ze dat niet willen betalen, een ander baantje zoeken.

Of een ander oppasadres.
Ik zou die baan van 12 euro per uur maar aannemen. Deze mensen buiten je al jaren uit.
Alle reacties Link kopieren
Vijf euro per uur voor twee/ drie kinderen op te passen als 21-jarige is echt belachelijk weinig. Ik zou de tip van fruity opvolgen: gewoon het nieuwe tarief mededelen.



Maar eerlijk gezegd: ik zou die baan aannemen. Meer inkomen, cv opbouwen, contract, geen gedoe wanneer men eens wil betalen/niet vergeet te betalen.



Jij komt erg lief over TO, maar je moet ook aan jezelf denken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
@TO

Hoe is de situatie van het gezin? Hebben ze misschien zelf weinig geld? Hoe is de omgang verder met dit gezin? Voel je je prettig daar? Heb je ook een vriendschappelijke band of is de relatie echt puur zakelijk vanuit beide kanten?
Alle reacties Link kopieren
quote:boekenlegger0 schreef op 21 april 2014 @ 09:50:

@TO

Hoe is de situatie van het gezin? Hebben ze misschien zelf weinig geld? Hoe is de omgang verder met dit gezin? Voel je je prettig daar? Heb je ook een vriendschappelijke band of is de relatie echt puur zakelijk vanuit beide kanten?Een vriendschappelijke band of niet maakt in dit geval eigenlijk niet uit. Ik ga ook niet bij mijn vriendinnen voor een schijntje het huis poetsen omdat ze mijn vriendinnen zijn, bijvoorbeeld. Er is hier gewoon sprake van een zakelijke relatie. Dat die mensen daarnaast ook vrienden kunnen zijn, staat daar buiten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
De kinderen zijn net zo aan jou gehecht als jij aan hen. Je bent al jaren een betrouwbare en geliefde oppas. Ze willen je vast niet kwijt. Ik zou ook het nieuwe tarief meedelen (je hebt zelfs nooit inflatiecorrectie gehad).
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ik zou het ze voorleggen, wij hebben een soort van vergelijkbare situatie gehad.



Onze vaste oppas melde ons ook naar 4 jaar dat ze een ander bijbaantje had. Ik vroeg haar wat ze daar kon verdienen en dat was ¤ 2,50 meer dan bij ons. Ik heb haar het verschil betaald zodat ze de vaste avond in de week kon blijven oppassen van 19.00 - 23.00 uur. ¤ 30 per avond kreeg ze toen, ze is nog zo een 2 jaar gebleven. Ze is vanaf haar 16e tot haar 22e bij ons geweest. De kinderen en wij vonden haar geweldig.



Inmiddels al weer zo een 7 jaar geleden. Een goede fijne betrouwbare oppas is veel waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven