Boodschappen doen in Denemarken

20-04-2014 20:48 75 berichten
Van de week, last minute een huisje geboekt in Denemarken, voor de meivakantie. We kennen eigenlijk alleen Frankrijk als vakantieland heel goed dus al wat aan het rondkijken voor hoe en wat. Vorig jaar in Duitsland vooral voor boodschappen een beetje vastgelopen. Kleine supermarkten waar vooral vlees en groenten beperkt beschikbaar waren. Weinig keus, zeker in vergelijking tot de Franse supers. In Frankrijk gaan we ook vaak naar de markt. In Duitsland geen markt ontdekt, daar waar we waren.



Dus mijn vraag: waar en hoe doe je boodschappen in Denemarken?
Alle reacties Link kopieren
Als je met de auto gaat zou ik gewoon een krat eten meenemen. Wat pasta, rijst, groente, zak appels etc.
Alle reacties Link kopieren
Haha dat biodanza :-)



Wij hebben er ook veel supermarkten gezien,Lidl was voor ons het dichtste bij maar was ook prima.
Zou in elk geval zelf je flessen wijn meenemen, want alcohol is daar wel duurder...

Verder kun je gewoon op google maps naar supermarkten zoeken in je regio. Ook al heeft het dorp waar je zit niks fatsoenlijks, wellicht als je 'n paar dorpen verder gaat dat je daar 'n walhalla treft.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het Denemarken is en niet Noorwegen ?
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 20 april 2014 @ 22:03:

Weet je zeker dat het Denemarken is en niet Noorwegen ?Ja! Noorwegen is te ver weg, en ik ben bang voor trollen!
quote:Saracenen schreef op 20 april 2014 @ 21:26:

Ik herinner me dat het inderdaad wat duurder is daar, maar welke producten ook weer (buiten alcoholische dranken) weet ik niet meer. Misschien heb je hier iets aan: http://en.wikipedia.org/w ... rmarket_chains_in_Denmark



Mijn ervaring met scandinavische landen (noorwegen en zweden, geen denemarken) is dat er prima supermarkten te vinden zijn in de iets grotere steden. Daarbuiten is het vaak alle winkels apart, bakker,slager enzovoort. Vlees en alcohol zijn er verhoudingsgewijs duur, vis is goedkoper. Het lastige is soms dat je de verpakkingen niet kan lezen :P Maar met een vertaalapp of woordenboekje kom je een eind en men is vaak heel behulpzaam als je er niet uitkomt.



Ik vond afgelopen zomer Tsjechie icm baby van 6 maanden een groter avontuur. Ik had echter wel alle babyvoeding meegenomen en dat was maar goed ook, want kant en klare babypotjes kennen ze daar nauwelijks ;P. En zelf maken in een tent werd te lastig. Boodschappen doen in het dorp was een hele leuke, want er werd daar geen Engels of Duits gesproken en de verpakkingen waren niet te lezen ;P We zaten in een gebied wat wel toeristisch was maar waar eigenlijk alleen Tsjechen komen :P
Alle reacties Link kopieren
Bilka (of was net blika) is een grote en fijne super .. Veel buiten centrum. Prijzen zinn hoog
Alle reacties Link kopieren
Google maps is mijn vaak mijn vriend in dit soort gevallen. Je kan van tevoren even zoeken op 'supermarkt in de buurt van...' en dan kijken of er een (grote) winkel verschijnt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik er net 18,alleen, een paar maanden woonde viel mij op dat ze, de "inboorlingen" boodschappen gingen doen bij enorme supers in hele kleine afgelegen dorpjes waar men speciaal groot in ging kopen. B.v. Een enorme staaf grof hakket lever pastej o.i.d. (Weet niet meer hoe je het schrijft is bijna 25 jaar geleden) dat deden ze geloof ik thuis in de vriezer om er in delen uit te halen. Oh verukkelijk met zelf ingemaakte pompoen op remoelade (van die mac Donalds of mad saus) met daarop "chilipep poe" (chilli peper poeder) en dat op zelf gesneden roggebrood...



En hun zachte jonge kazen zijn verukkelijk. Vond huttenkase nooit iets maar daarna begreep ik het oppeens.



Eten is erg belangrijk voor hun, het is echt een Hobbit landje, je zal er niets tekort komen, ze eten ook vaak nog een extra uitgebreide smørebrød maaltijd soms zelfs na het avondeten. Toen ik Deense vrienden mee naar huis nam (ik onmoete ze koortsig van de honger alle geld op in Amsterdam) deden ze talloze laagjes op hun brood wat mijn moeder die ze weken gastvrij spontaan opving tot wanhoop dreef, ze maakten ons wijs dat ze dat thuis talloze laagjes luxe beleg op hun smørebrød gewend waren. Eenmaal daar ontdekte ik dat dat wel mee viel in elk geval bij hun moeders thuis.



Sigaretten en drank waren vreselijk duur. Snaps hele sterke drank waren ze gek op. Sterke drank haalde ze zelf om kosten te besparen speciaal in Duitsland.

Een biertje koste er op een goed terras omgerekend 4 tot 8 gulden !



Sigaretten waren daar toen dubbel zo duur en verkochten ze in halve pakjes voor de prijs van een heel pakje hier. Ik paste daar op in ruil voor een half pakje



Groenten werden (ook) op onbemande hand karretjes bij de boer voor aan de weg verkocht, schoteltje voor het geld erop en iedereen rekende braaf af en liet de kronen netjes liggen.



Gebak is er amper en vreselijk, ik dacht ik ga daar goed gebak introduceren maar een banket bakker hier vertelde mij dat dat komt omdat de lucht vochtigheid daar anders is, je kan het daar niet eenvoudig goedhouden ofzoiets.



Ook bloemen waren er amper en heel duur.

Maar is dus alweer kwart eeuw geleden



Ik heb ook in Odense gezeten kan mij helemaal geen grote super herinneren.., wel dus dat ze in sommige dorpjes mega mega super markten hadden enorme hallen met immense parkeer terreinen waar stedelingen en dorpelingen speciaal heen gingen. (Zou ik dus wel even navragen waar ik weet zelf geen namen mijn Deense vrienden (nu contact verloren) namen mij mee). In andere dorpjes hadden ze bijna niets in de kleine super ja meer soort buurt kruideniertje bv "alleen" kleffe dure chocolade cake in dik plastic staat me bij haha.



Engels konden ze juist amper. Zelfs de leraar Engels waar ik bij zat kon amper meekomen met mijn steen kolen Engels. Maar de meesten spreken het voldoende om je te redden.

En ik had b.v.een vriend die alleen Deens sprak. Maar Deens is zo geleerd hoor. Verstaan deed ik het met wat concentratie direct, net een zwaar Drents dialect ofzo.



Vond de mensen ontzettend sociaal. Bijzonder naar mijn zin gehad daar.



Je hoeft je behalve misschien ff uit te zoeken waar de voordeelknallers zitten niets uit te zoeken maar omkomen van de honger zal je er niet. Integendeel. Ze houden van puur en lekker eten.



Maar alles is niet zo heel anders dan hier.

Oh en eet ook de rode soort geperste kuit goedkope "caviaar" in blik en gebakken spekjes in zak, soort chips dat noemen ze "gamle dags" chips, alles wat oud, ouderwets, "gamel" is is daar heilig. Ze hebben liever een haakje op de wc deur dan een draaiknop enzo.



Wel zou ik wat meer eet/ rook / drink (en benzine of bus geld meenemen (om die supers in soms ietwat afgelegen dorpen te bereiken)) dan gebruikelijk. Hun hebben zelf bv hogere uitkeringen, wij vinden het er aardig duur.
Alle reacties Link kopieren
Als je verwacht dat je daar net als in Nederland verse roerbakgroenten zo uit de koeling kan trekken heb je het mis.. Ze hebben wel soort van gemixte groenten maar dan alleen in de vriezer. Verder hebben ze daar wel veel verse groenten in de winkels vergelijkbaar met Nederlandse winkels..



De zuivel lijkt niet op wat het hier is.. Ooit op vakantie het idee gehad yoghurt te eten en melk te drinken.. Oei dat was even wennen aan de smaak..



Beleg hebben ze daar wel.. Salami.. Ontbijtspek Honing.. Jam.. Oh en in sommige hebben ze Goudse kaas?
Wauw, ben benieuwd waar je dan in Duitsland hebt gezeten....
quote:unuance schreef op 21 april 2014 @ 04:59:

Toen ik er net 18,alleen, een paar maanden woonde viel mij op dat ze, de "inboorlingen" boodschappen gingen doen bij enorme supers in hele kleine afgelegen dorpjes waar men speciaal groot in ging kopen. B.v. Een enorme staaf grof hakket lever pastej o.i.d. (Weet niet meer hoe je het schrijft is bijna 25 jaar geleden) dat deden ze geloof ik thuis in de vriezer om er in delen uit te halen. Oh verukkelijk met zelf ingemaakte pompoen op remoelade (van die mac Donalds of mad saus) met daarop "chilipep poe" (chilli peper poeder) en dat op zelf gesneden roggebrood...



En hun zachte jonge kazen zijn verukkelijk. Vond huttenkase nooit iets maar daarna begreep ik het oppeens.



Eten is erg belangrijk voor hun, het is echt een Hobbit landje, je zal er niets tekort komen, ze eten ook vaak nog een extra uitgebreide smørebrød maaltijd soms zelfs na het avondeten. Toen ik Deense vrienden mee naar huis nam (ik onmoete ze koortsig van de honger alle geld op in Amsterdam) deden ze talloze laagjes op hun brood wat mijn moeder die ze weken gastvrij spontaan opving tot wanhoop dreef, ze maakten ons wijs dat ze dat thuis talloze laagjes luxe beleg op hun smørebrød gewend waren. Eenmaal daar ontdekte ik dat dat wel mee viel in elk geval bij hun moeders thuis.



Sigaretten en drank waren vreselijk duur. Snaps hele sterke drank waren ze gek op. Sterke drank haalde ze zelf om kosten te besparen speciaal in Duitsland.

Een biertje koste er op een goed terras omgerekend 4 tot 8 gulden !



Sigaretten waren daar toen dubbel zo duur en verkochten ze in halve pakjes voor de prijs van een heel pakje hier. Ik paste daar op in ruil voor een half pakje



Groenten werden (ook) op onbemande hand karretjes bij de boer voor aan de weg verkocht, schoteltje voor het geld erop en iedereen rekende braaf af en liet de kronen netjes liggen.



Gebak is er amper en vreselijk, ik dacht ik ga daar goed gebak introduceren maar een banket bakker hier vertelde mij dat dat komt omdat de lucht vochtigheid daar anders is, je kan het daar niet eenvoudig goedhouden ofzoiets.



Ook bloemen waren er amper en heel duur.

Maar is dus alweer kwart eeuw geleden



Ik heb ook in Odense gezeten kan mij helemaal geen grote super herinneren.., wel dus dat ze in sommige dorpjes mega mega super markten hadden enorme hallen met immense parkeer terreinen waar stedelingen en dorpelingen speciaal heen gingen. (Zou ik dus wel even navragen waar ik weet zelf geen namen mijn Deense vrienden (nu contact verloren) namen mij mee). In andere dorpjes hadden ze bijna niets in de kleine super ja meer soort buurt kruideniertje bv "alleen" kleffe dure chocolade cake in dik plastic staat me bij haha.



Engels konden ze juist amper. Zelfs de leraar Engels waar ik bij zat kon amper meekomen met mijn steen kolen Engels. Maar de meesten spreken het voldoende om je te redden.

En ik had b.v.een vriend die alleen Deens sprak. Maar Deens is zo geleerd hoor. Verstaan deed ik het met wat concentratie direct, net een zwaar Drents dialect ofzo.



Vond de mensen ontzettend sociaal. Bijzonder naar mijn zin gehad daar.



Je hoeft je behalve misschien ff uit te zoeken waar de voordeelknallers zitten niets uit te zoeken maar omkomen van de honger zal je er niet. Integendeel. Ze houden van puur en lekker eten.



Maar alles is niet zo heel anders dan hier.

Oh en eet ook de rode soort geperste kuit goedkope "caviaar" in blik en gebakken spekjes in zak, soort chips dat noemen ze "gamle dags" chips, alles wat oud, ouderwets, "gamel" is is daar heilig. Ze hebben liever een haakje op de wc deur dan een draaiknop enzo.



Wel zou ik wat meer eet/ rook / drink (en benzine of bus geld meenemen (om die supers in soms ietwat afgelegen dorpen te bereiken)) dan gebruikelijk. Hun hebben zelf bv hogere uitkeringen, wij vinden het er aardig duur.



In het centrum van Odense zitten meerdere supermarkten, geen mega grote, maar wel een normale supermarkt waar je gewoon prima boodschappen kan doen.

En met Engels of Duits kan je je prima redden in Denemarken. En de prijzen zijn inmiddels te vergelijken met Nederlandse prijzen, die zijn hier nogal omhoog gegaan de laatste jaren.
Alle reacties Link kopieren
En ik vraag me af of je überhaupt wel uit je vertrouwde omgeving weg moet gaan...
Ja ja, nu weet ik het wel!
quote:asma schreef op 21 april 2014 @ 08:49:

En ik vraag me af of je überhaupt wel uit je vertrouwde omgeving weg moet gaan...



Goh, jij vraagt je zeker nooit iets af?



Soms is het met je Nederlandse gewoontes best lastig zoeken in het buitenland. En we gaan slechts een weekje, hebben dus niet echt de tijd om zelf vanalles te gaan ondervinden!
Alle reacties Link kopieren
Wat s nu je probleem? Is dat dat je naar iets onbekends gaat of is dat daadwerkelijk je zorgen om eten?



Het eerst speelt zich af in je hoofd. Denemarken is niets engs aan, de Denen spreken goed engels. En ook qua gewoontes e.d. staat het dicht bij Nederland.



En qua eten, de Denen moet ook eten toch? Maak je geen zorgen om supermarkten, die zijn er genoeg.



Ik snap je Duitse probleem ook niet, daar zijn ook vele grote supermarkten, gewoon even beter zoeken.
Jeetje zeg, mijn vraag staat bij reizen, niet bij psyche! Was gewoon op zoek naar wat praktische tips. Onze navigatie kan zoeken naar dichtstbijzijnde supermarkt, maar dan weet je niet hoe groot of klein dat is. Dus als ik dan lees dat ze vooral aan de uitvalswegen te vinden zijn kan ik die info koppelen en wat gerichter zoeken.



Iemand schreef hier over onbemande stalletjes, daar heb ik dus echt iets aan, dank daarvoor, dat wist ik niet.



En dat ik beter thuis kan blijven, dat Denen zelf ook eten, dames ga effe terug in bed en probeer je andere been. Iemand die vraagt of een stuurslot op je fiets handig is hoeft toch ook niet door de mangel!
Alle reacties Link kopieren
He niet zo aangebrand! Ik verbaasde me ook over je vraag aangezien Denemarken geen Congo is

Als je in Frankrijk je zelf goed hebt weten te redden lukt dat in Denemarken zeker,echt.



Ik vond het er echt leuk,wil wel een keertje terug. Wij waren er ook maar 1 weekje.
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 21 april 2014 @ 09:31:

He niet zo aangebrand! Ik verbaasde me ook over je vraag aangezien Denemarken geen Congo is

Als je in Frankrijk je zelf goed hebt weten te redden lukt dat in Denemarken zeker,echt.



Ik vond het er echt leuk,wil wel een keertje terug. Wij waren er ook maar 1 weekje.+1
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Doe eens avontuurlijk. Laat je verrassen. Denemarken is geen ontwikkelingsland.
Ook ik vind de vraag best merkwaardig. Heb reiservaring zowel binnen als buiten Europa, maar heb me nog nooit ergens van te voren afgevraagd "hoe het moet met eten". Overal ter wereld waar toeristen komen (en dat is bijna elke plek op aarde) daar kun je aan eten komen. Van grote supermarkten tot kleine bakkertjes en groentestalletjes, van fastfoodketens tot luxe restaurants. Het lijkt me juist iets dat je ter plekke ontdekken kunt en dat je dan niet de goedkoopste en grootste supermarktketen hebt kunnen vinden die buiten de stad ligt, dat is dan voor een weekje toch ook niet erg?
Alle reacties Link kopieren
Wat een stress om niks.... En nee, ik vraag me niks af omtrent eten als ik op reis ga. Ga sowieso vrij open op reis. Ben de hele wereld al over geweest. Overal is eten. Zelfs op Groenland (is ook deel van DK).



Fijne vakantie! (Toch denk ik dat je beter thuis kunt blijven, maar zo is het wel een superavontuurlijke reis natuurlijk)
Ja ja, nu weet ik het wel!
quote:dolfje schreef op 21 april 2014 @ 09:31:

He niet zo aangebrand! Ik verbaasde me ook over je vraag aangezien Denemarken geen Congo is

Als je in Frankrijk je zelf goed hebt weten te redden lukt dat in Denemarken zeker,echt.



Ik vond het er echt leuk,wil wel een keertje terug. Wij waren er ook maar 1 weekje.Denemarken is geen Congo, maar heeft niet ieder mens zulke vragen wel eens? Ik woon onder de rook van Keukenhof, ik tref hier ook Duitsers die een goed gesorteerde supermarkt zoeken, of een eenvoudige niet te dure camping. Veel Duitser kopen bloemen en bollen bij stalletjes langs de doorgaande weg, enkelen gaan op zoek naar stalletjes direct bij kwekers, voor versere bloemen en meer keus. Anderen stelen de bloemen van het veld! En sommigen hebben zich thuis goed voorbereid, en weten van de regels en gebruiken! Niks mis mee! In tegendeel! Zij vinden de gratis gedoog camping voor hun camper. Kopen bloemen in het tuincentrum tegen niet toeristische prijzen. Fietsen langs de mooiste velden, en genieten van de echte pracht van ons land!
Zelfs hier in Saoedie Arabie vind je goed gesorteerde supermarkten met verse producten dus dan zal het in Denemarken wel prima in orde zijn.
quote:liubi schreef op 21 april 2014 @ 11:07:

Zelfs hier in Saoedie Arabie vind je goed gesorteerde supermarkten met verse producten dus dan zal het in Denemarken wel prima in orde zijn.Ik ben ook niet bang dat ze er niet zijn, wil alleen weten waar je ze vindt. Ik heb geen zin om veel tijd kwijt te zijn aan zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me er nooit zo druk om, zeker niet als ik naar ontwikkeld land ga. OK, dan liggen er misschien andere producten in de supermarkt dan we gewend zijn, of is het aanbod van verse groenten en fruit bijv. kleiner. Nou ja, daar ga je ook niet dood van, als je in plaats van uit tien, uit vier soorten groente kunt kiezen. Dat zie ik dan wel weer. Maar de primaire levensbehoeften als koffie en thee, brood, beleg, groente en fruit e.d. zijn altijd wel verkrijgbaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven