hoe ga ik om met werkzoekende vriend?

21-04-2014 09:07 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend is sinds een half jaar werkloos, maar doet sindsdien 4 ochtenden in de week vrijwilligerswerk, enigszins in de richting van zijn vakgebied. hij heeft een sociale HBO-opleiding afgerond, heeft een aantal jaren werkervaring, en volgt momenteel nog een HBO-thuisstudie. hij heeft dus een goede dagbesteding, en dat vind ik super van hem! zeker gezien depressieklachten ien weinig zelfdiscipline n het verleden, is dit gewoon heel goed van hem. ben daarom best trots op mijn vent!



het solliciteren op betaald werk gaat alleen nog mondjesmaat. in dit half jaar heeft hij nu twee keer iets gedaan, en hij heeft de derde vacature op het oog. ik maak me zorgen om dit lage tempo, want ik wil heel graag in de toekomst met hem samenwonen en kindjes krijgen. als we geen kinderen wilden, was het prima als hij zijn dag vult met vrijwilligerswerk/opleiding, want we zouden (net) rond kunnen komen van alleen mijn salaris. je kunt echter je kinderen geen goede toekomst geven als je niet allebei werkt, vind ik. stel dat ik wegval, dan moet hij rondkomen van een bijstandsuitkering met kinderen, en dat zie ik absoluut niet zitten.



daarom zit ik regelmatig achter hem aan om te blijven solliciteren. ik heb hem bijv. een vacature toegestuurd die volgens mij geknipt is voor hem, maar hij weigert daarop te solliciteren, puur omdat ik hem gevonden heb, en niet hijzelf. ik vind zijn cv ook niet fantastisch, ik vind dat dat beter kan (benadrukken wie/wat hij is en wat hij zoekt). heel voorzichtig probeer ik dat te zeggen, want ik wil zijn zelfvertrouwen niet kwetsen. het heeft hem vier maanden gekost om een cv te maken, dus ben al blij dat er íets ligt. verder zou hij minimaal een sollicitatie per week kunnen doen, meer rondbellen en netwerken. maar ja, dat komt er niet zo van bij hem.



ik vind het moeilijk om het te houden bij stimuleren, en geen kritiek te geven en al mijn zorgen te spuien, want begrijpelijkerwijs vind hij dat laatste irritant. dan zegt hij: 'begin je er nou al weer over'? het probleem ligt voornamelijk bij mij: hij ziet het nog steeds zitten, en maakt zich totaal geen zorgen over de toekomst. hij zegt heel duidelijk dat hij alleen met mij wil samenwonen als hij werk heeft, dus op zich is zijn houding goed, alleen gedraagt hij zich er naar mijn mening onvoldoende naar. ik heb dus de irritatie, het is mijn probleem dat ik me zo voel. hoe kan ik hier het beste mee omgaan? ik vind het loslaten heel moeilijk en te vertrouwen op zijn intentie. het moet gezegd worden dat het solliciteren echt iets is van de laatste maand, zijn verplichte sollicitatiecursus is een goede stok achter de deur, dus hopelijk komt hij nu in een 'flow'.
Alle reacties Link kopieren
@Captain_Obvious. ik denk idd aan een deadline en hem tot die tijd positief stimuleren zoals ik tot nu toe doe. en een serieus gesprek aangaan zoals loetje84 voorstelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je verdrietig bent over het feit dat je vriend met zijninstelling je toekomstdroom verpest.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
dat zie je denk ik goed.
Alle reacties Link kopieren
funky, 5 minuten geleden

Hoezo? Heeft iedere uwv per regio niet andere regels per uitkering/persoon?



Nee.

Maar ik begrijp inmiddels dat hij geen ww heeft, maar bijstand.
.
Je wilt hem een deadline geven, seriously?
Misschien is het een idee dat je hem eens vraagt hoe hij zijn eigen en jullie gezamenlijke toekomst ziet. Nu ben je vooral je eigen toekomstbeeld op hem aan het projecteren. Dat heeft niet zoveel met een volwassen relatie te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 21 april 2014 @ 09:47:

Hij heeft depressies gehad, hij heeft geen zelfdiscipline, hij is begin 30 en vindt het prima om te leven van een bijstandsuitkering, het kost hem 4 maanden om een c.v. te maken, hij weigert te reageren op een prima vacature alleen maar omdat jij die vacature hebt gevonden en niet hij, hij heeft blijkbaar zo weinig arbeidsverleden dat zijn WW al na slechts een half jaar werkloosheid is afgelopen en hij een beroep moet doen op de sociale dienst, hij doet welgeteld twee sollicitaties in 6 maanden.Ik vind het ook heel erg ondermaats.
Dus dat vrijwilligerswerk is volgens jullie volkomen nutteloos? En een extra studie leidt natuurlijk ook helemaal nergens toe...



TO heeft een plaatje in haar hoofd, en de vriend moet zich maar schikken naar dat plaatje. Anders krijgt ie een deadline... Als ik de vriend was wist ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Guinnevere schreef op 21 april 2014 @ 10:29:

@Captain_Obvious. ik denk idd aan een deadline en hem tot die tijd positief stimuleren zoals ik tot nu toe doe. en een serieus gesprek aangaan zoals loetje84 voorstelt.



Een deadline lijkt me zeer onverstandig, maar een goed gesprek lijkt me geen overbodige luxe.



Wat mensen voor mij al aanhaalden, zijn instelling matcht totaal niet met jouw toekomstbeeld. Je kunt dus bij jezelf te rade gaan of hij wel de juiste man is voor jou. Of jij de juiste vrouw voor hem.
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 21 april 2014 @ 09:24:



Ten slotte, als ik al een half jaar zonder werk zat en het zou maar niet op schieten, dan had ik al lang iets aangenomen dat 'onder mijn niveau' zat. Puur om het maar even te overbruggen...Zo werkt het dus helaas niet. Iemand met HBO-niveau wordt niet aangenomen als schoonmaker of vakkenvuller. En ik spreek uit ervaring.
I am surrounded by morons
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 21 april 2014 @ 10:51:

Dus dat vrijwilligerswerk is volgens jullie volkomen nutteloos? En een extra studie leidt natuurlijk ook helemaal nergens toe...



TO heeft een plaatje in haar hoofd, en de vriend moet zich maar schikken naar dat plaatje. Anders krijgt ie een deadline... Als ik de vriend was wist ik het wel!



Het gaat er meer om dat hij een luie houding heeft mbt het vinden van echt werk, zodat hij wel gewoon geld heeft en niet een uitkering.



Maar even terugkomend op de ww periode, 6 maanden wil toch zeggen dat hij 6 jaar gewerkt heeft. Is op zich niet een teken dat hij al die tijd niets gedaan heeft.
quote:Twisted schreef op 21 april 2014 @ 10:54:

[...]





Zo werkt het dus helaas niet. Iemand met HBO-niveau wordt niet aangenomen als schoonmaker of vakkenvuller. En ik spreek uit ervaring.Met de hoge werkeloosheid op het moment werkt het inderdaad zo. Er zijn ook op dat lage niveau heel veel mensen werkeloos, dan ga je niet iemand aannemen die eigenlijk te hoog is die meteen weg is zodra er een kans voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twisted schreef op 21 april 2014 @ 10:52:

[...]





Een deadline lijkt me zeer onverstandig, maar een goed gesprek lijkt me geen overbodige luxe.



Wat mensen voor mij al aanhaalden, zijn instelling matcht totaal niet met jouw toekomstbeeld. Je kunt dus bij jezelf te rade gaan of hij wel de juiste man is voor jou. Of jij de juiste vrouw voor hem.@Guinevera: een deadline kan ook voor de ander stiekem best fijn zijn. Mijn vriend heeft ooit behoorlijke problemen gehad om zijn scriptie af te ronden (ik herken mijn frustraties van toen in de frustraties van TO) en het hielp mijn vriend heel goed om (okay, nadat ik een aantal keer had gezegd dat dit een zware wissel op mij trok) heb gezegd dat hij een periode x om actie te ondernemen en dat er anders consequenties waren (hij zou naar mijn stad verhuizen nadat hij afgstudeerd was, maar dat gebeurde maar niet, dus toen heb ik gezegd over een half jaar wonen wij samen en anders zoek je het maar helemaal zelf uit, heftig, en je moet het alleen zeggen als je het meent, maar voor mij vriend bleek dit toch een eye opener...)
Alle reacties Link kopieren
Dus voorwaarde om kinderen te krijgen is 2 werkende ouders. Wie zorgt er dan voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
O, dom, ik snap het al. Dat 2e salaris heb je natuurlijk nodig om de opvang te betalen......
Alle reacties Link kopieren
Hoezo inactieve houding?



De vriend van to is juist heel erg actief bezig.

Hij doet 4 ochtenden in de week vrijwilligerswerk en doet daarmee werkervaring op zodat hij kans maakt op een baan. Daarnaast volgt hij een HBO thuisstudie.



4 ochtenden per week actief bezig zijn met kans op een baan is meer dan veel andere mensen doen die hooguit een uurtje per dag bezig zijn met tig standaard sollicitaties de deur uitdoen.



Dit mag zo van het uwv omdat zij ook wel weten dat hij met zijn niet recente werkervaring, depressieve klachten en opleiding 0,0 kans maakt op een baan als hij nu gaat solliciteren.



Als to hem nu achter de vodden aan gaat zitten door hem te dwingen sollicitaties te versturen waarop hij 100% zeker wordt afgewezen dan verliest hij alle hoop en komt nooit meer aan een baan.



Als hij over een tijd zijn HBO opleiding heeft afgerond en voldoende werkervaring heeft opgedaan via het vrijwilligerswerk en weer beter in zijn vel zit is het veel zinvoller om te solliciteren omdat hij dan echt een kans maakt. Het is dan jammer als hij tegen die tijd het gevoel heeft dat het zinvol is omdat hij nu al moet solliciteren op banen die hij toch niet krijgt.



Ik kan mij voorstellen dat de vriend van to de kont tegen de krib gooit want nu zit het uwv hem niet op zijn dak en gaat zijn vriendin ineens moeilijk doen. Je hebt niets aan mensen die zeggen dan wordt je toch vakkenvuller, schoonmaker etc want die banen krijgt hij niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 21 april 2014 @ 11:17:

Hoezo inactieve houding?



De vriend van to is juist heel erg actief bezig.

Hij doet 4 ochtenden in de week vrijwilligerswerk en doet daarmee werkervaring op zodat hij kans maakt op een baan. Daarnaast volgt hij een HBO thuisstudie.



4 ochtenden per week actief bezig zijn met kans op een baan is meer dan veel andere mensen doen die hooguit een uurtje per dag bezig zijn met tig standaard sollicitaties de deur uitdoen.



Dit mag zo van het uwv omdat zij ook wel weten dat hij met zijn niet recente werkervaring, depressieve klachten en opleiding 0,0 kans maakt op een baan als hij nu gaat solliciteren.



Als to hem nu achter de vodden aan gaat zitten door hem te dwingen sollicitaties te versturen waarop hij 100% zeker wordt afgewezen dan verliest hij alle hoop en komt nooit meer aan een baan.



Als hij over een tijd zijn HBO opleiding heeft afgerond en voldoende werkervaring heeft opgedaan via het vrijwilligerswerk en weer beter in zijn vel zit is het veel zinvoller om te solliciteren omdat hij dan echt een kans maakt. Het is dan jammer als hij tegen die tijd het gevoel heeft dat het zinvol is omdat hij nu al moet solliciteren op banen die hij toch niet krijgt.



Ik kan mij voorstellen dat de vriend van to de kont tegen de krib gooit want nu zit het uwv hem niet op zijn dak en gaat zijn vriendin ineens moeilijk doen. Je hebt niets aan mensen die zeggen dan wordt je toch vakkenvuller, schoonmaker etc want die banen krijgt hij niet.Geheel mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 advies: loslaten. Je schrijft zelf al dat hij goed bezig is met zijn vrijwilligerswerk en hbo studie. En dan ga je hem nog bekritiseren (want zo voelt dat kennelijk voor hem) terwijl hij depressieve klachten heeft. Chill out man. Laat hem zijn tempo volgen, het laatste wat je wilt is dat zijn depressieve klachten verergeren.

Het stukje over samenwonen (pas als hij werk heeft), snap ik niet. Maar goed, heb ook niet alle posts gelezen.
Als ik je vriend was zou ik me in elk geval niet in de val laten lokken van kinderen, want het is crisis en ook al vindt ie vroeg of laat 'n baantje, de kans is groot dat ie dat ook weer kwijtraakt. Tegenwoordig werkt men vooral met wegwerpwerknemers (uitzendbureaus) dus geen enkele zekerheid. Dan kun je beter de rust hebben dat je niet nog 'n koter moet bekostigen.
quote:sugarmiss schreef op 21 april 2014 @ 11:17:

Hoezo inactieve houding?



De vriend van to is juist heel erg actief bezig.

Hij doet 4 ochtenden in de week vrijwilligerswerk en doet daarmee werkervaring op zodat hij kans maakt op een baan. Daarnaast volgt hij een HBO thuisstudie.



4 ochtenden per week actief bezig zijn met kans op een baan is meer dan veel andere mensen doen die hooguit een uurtje per dag bezig zijn met tig standaard sollicitaties de deur uitdoen.



Dit mag zo van het uwv omdat zij ook wel weten dat hij met zijn niet recente werkervaring, depressieve klachten en opleiding 0,0 kans maakt op een baan als hij nu gaat solliciteren.



Als to hem nu achter de vodden aan gaat zitten door hem te dwingen sollicitaties te versturen waarop hij 100% zeker wordt afgewezen dan verliest hij alle hoop en komt nooit meer aan een baan.



Als hij over een tijd zijn HBO opleiding heeft afgerond en voldoende werkervaring heeft opgedaan via het vrijwilligerswerk en weer beter in zijn vel zit is het veel zinvoller om te solliciteren omdat hij dan echt een kans maakt. Het is dan jammer als hij tegen die tijd het gevoel heeft dat het zinvol is omdat hij nu al moet solliciteren op banen die hij toch niet krijgt.



Ik kan mij voorstellen dat de vriend van to de kont tegen de krib gooit want nu zit het uwv hem niet op zijn dak en gaat zijn vriendin ineens moeilijk doen. Je hebt niets aan mensen die zeggen dan wordt je toch vakkenvuller, schoonmaker etc want die banen krijgt hij niet.Ik ben het hier ook mee eens. Het werkt averechts als je hem blijft pushen. Wat voor studie doet hij TO?
quote:Phips schreef op 21 april 2014 @ 11:16:

O, dom, ik snap het al. Dat 2e salaris heb je natuurlijk nodig om de opvang te betalen......Ja of eentje blijft thuis om voor de kinderen en de huishouding te zorgen. Maar dan moet de ander wel genoeg geld verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Niet straks als jullie kinderen hebben komen piepen dat hij in huis geen baan heeft, in huis geen flikker uitvoert, en niet naar de kinderen omkijkt he. Of zou 'ie ook te lui zijn om je te bevruchten?





Even serieus: is dit de man waarmee je verder wilt? Past hij qua levenshouding, ambitie, karakter en activiteit bij je? En hoe ziet hij dat zelf dan?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt erop dat ie het gewoon naar zijn zin heeft bij het vrijwilligerswerk en dat begrijp ik wel, waarschijnlijk is de werkdruk daar laag en het is gezellig.

Ik zou zo'n man niet pushen, waarschijnlijk is dit al een grote stap en als de druk te hoog wordt werkt het averechts.



Gewoon die man accepteren zoals ie is of iets anders zoeken. Veranderen voor een partner houdt toch niemand lang vol? Is het misschien zo dat jij graag thuis blijft voor de kinderen in de toekomst?
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 21 april 2014 @ 10:39:

Je wilt hem een deadline geven, seriously?Ik denk voornamelijk voor haarzelf. Ik bedoelde het in ieder niet voor hem maar voor haar.
Uiteindelijk gaat het niet om hem, maar om jou. Wil jij dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven