schoolreisje, ouders zelf rijden....

21-04-2014 10:17 177 berichten
Ja ik zit toch weer met iets.....

Mijn zoontje ( groep 4) heeft de brief meegekregen voor het schoolreisje. Ze gaan iets heel leuks doen maar in de brief staat nu dat er voor is gekozen om met eigen auto te rijden en dus de hulp van ouders nodig is. ( vraag me niet waarom ze dit jaar niet met een bus gaan want dat staat er niet in. Nu wil ik niet gaan doemdenken maar er gaan toch enkele alarmbellen bij me af....normaal heb ik hier niet zo'n last van maar nu wel......Het is 75 km rijden ( retour)...Ik heb toch mijn twijfels hierover...Het gaat me dus om het rijden, niet het dagje zelf. Hoe zit het met de verantwoording voor de kinderen, hoe zit het met verzekering indien iets gebeurd onderweg...Gaan ze er maar klakkeloos vanuit dat iedereen een beetje fatsoenlijk rijdt en een veilige auto heeft....Op de brief staat dat er 1 ouder met 4 kinderen wordt verdeeld, dus 3 kinderen op de achterbank en 1 voorin.. Ik vind dat erg veel, heeft iedereen 3 gordels achterin ? En dan, ik vraag me af of iedereen wel zomaar geschikt is om dat stuk te rijden met 4 drukke kinderen in de auto en dan ook nog eens de aandacht op de weg houden....Hier wordt dus helemaal miet over gecommuniceerd en ik vind dat toch ergens niet fijn....ben ik nou de enige die hier over nadenkt? Kijk, ik geef mezelf wel op om te rijden maar de kans dat ik mee mag is klein omdat er geloot gaat worden!!! Wat vinden jullie? Om er altijd maar vanuit te gaan dat alles wel goed gaat vind ik erg kort door de bocht....ik hoor heel graag jullie meningen.......
Ik vind dat je ontzettend overdrijft.

Ja ze gaan er klakkeloos van uit dat iedereen goed rijdt en een fatsoenlijke auto heeft. Wat moeten ze dan? Vragen of je minimaal een porsche hebt? Ze moeten er gewoon op kunnen vertrouwen dat de auto gekeurd is. De persoon die rijdt heeft een rijbewijs dis mag er vanuit gegaan worden dat deze persoon rijden kan.

Iedereen die dat niet met 4 kids kan zal zich niet opgeven. Van een buschauffeur weet je het ook niet.

Auto is nog veiliger ook want gordels, deze zitten inveel bussen niet eens.

Als er niet 3 gordels achterin zitten is de auto niet geschikt. Er wordt immers gezegd dat je 3 kinderen achterin krijgt. Je kunt dan zelf wel bedenken dat jeje niet op hoeft te geven.



Maar meeststal houden acholen in dit soort gevallen nog een speciale bij eenkomst voor iedereen die zich heeft opgegeven. Oa voor dit soort vragen. Anders wordt de brief nl geen A4 maar 3 a4tjes.



Je kunt je vragen ook aan de juf stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar school gaan met de vragen/zorgen die je hebt.

Weet je waarom hiervoor gekozen is?
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 21 april 2014 @ 10:37:

[...]





Daar zou ik niet zomaar van uitgaan. Ouders gaan soms zo graag mee op schoolreisje dat ze hun eigen beperkingen even vergeten. Met je been in het gips naar een pretpark, een moeder die pas zes weken haar rijbewijs heeft, een moeder met een drank probleem. Zomaar een greep van dingen die ik zag bij mijn kinderen op school. Gelukkig heeft die moeder met het drankprobleem niet gereden, maar toch vier kinderen begeleiden in een pretpark?



Lekker dan...



OT: de afstand (retour) vind ik nog niet zo heel raar, ligt natuurlijk ook aan het gebied waar je woont. Hier is het ook minimaal 25 km enkele reis voor de 'plaatselijke' speeltuin.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 21 april 2014 @ 10:41:

75 km is toch retour, dus 2 keer 37,5 km. Dat valt dan alweer iets mee.

Wij rijden ook wel eens voor de school met auto's, alle kinderen een zitverhoger mee naar school.

Ik zou 't denk ik niet zo'n probleem vinden.



Inderdaad 2 x 37 km, en kinderen van 7/8 jaar.



Ik vind dat je overdrijft, begrijp je wel want ik hou ook ieder jaar mijn hart vast als ze in de schoolreis bus stappen - die ik veel gevaarlijker vind dan personenauto's,



Maar hetzelfde gevoel heb je als je kind voor het eerst bij onbekende klasgenootjes thuis speelt, voor het eerst alleen naar het speeltuintje mag en voor het eerst alleen naar school fietst.



Heet loslaten en is inderdaad heel moeilijk...
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
"pejeka, 10 minuten geleden

En wordt er dan van al die ouders verlangd dat ze ook maar even een dagje vrij nemen op eigen kosten? Zelf opdraaien voor de kosten van benzine en de verdere kosten die ze zelf moeten maken die dag (eten en drinken, evt. entreegelden, enz.)?"



Wie zegt dat? Ik lees dat nergens. Grote kans dat alles gewoon door school betaalt wordt. Ik heb dit op stage toen de tijd ook een paar keer mee gemaakt en met scouting deden we het ook vaak op deze manier. Wij betaalden dan alles voor de ouders, maar dat stond niet in de brief. Dit werd later mee gedeeld. In de brief wordt immers alleen gevraagd om ouders die willen rijden.

Ouders mochten bij ons dan gezellig mee.
Alle reacties Link kopieren
vandale, de chauffeur moet in dit geval ook nog de hele dag een groepje begeleiden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je niet overdrijft.

De school zet ouders ontzettend voor het blok. Zelf rijden en dus ern hele dag kinderen begeleiden, of maar duimen dat je kind wordt ingedeeld bij iemand met een deugdelijke auto en fatsoenlijke rijstijl.

Ik zou hier zeker niet blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 21 april 2014 @ 10:51:

vandale, de chauffeur moet in dit geval ook nog de hele dag een groepje begeleiden.Nou en? Ben je dan daarna te moe om nog 37 km terug naar school te rijden?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=16131025,noline]vandale schreef op 21 april 2014 @ 10:55

[...]





Nou en? Ben je dan daarna te moe om nog 37 km terug naar school te rijden?



je kan idd erg moe worden van zo,n schoolreisje.

misschien ben jij gewend aan modelkinderen, maar er zijn erbij die je constant moet corrigeren.



en vanachter het stuur is het erg lastig op kinderen letten.

ik heb er weleens 1 in mijn auto gehad die geen knopje met rust kon laten.
wij slapen nooit.
Ik vind de afstand wel meevallen. 40 kilometer met een stuk snelweg stelt niets voor.



Ik begrijp je overige zorgen wel, maar dan weer niet de reacties dat het zo'n zware opgave is om mee te gaan. Ik vind dat juist leuk, maar misschien dat ik er anders over denk wanneer ik voor een werkgever zou werken. Nu kan ik mijn werkzaamheden zelf inplannen.
Ik zou het geen probleem vinden. Het enige verschil met een 'normale excursie' waar ook ouders rijden en een groepje begeleiden, is dat hier de hele school gaat i.p.v. 1 klas.

Volgens mij heb ik trouwens nog nooit een benzinevergoeding gekregen voor een excursie, en schoolreisjes doe ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
En wat zielig voor die kinders die de hele dag hun eigen moeder op hun nek hebben tijdens het schoolreisje. Ik herinner me nog van vroeger dat één van de spannende dingen van het schoolreisje juist was eens zónder ouders weg te gaan, dat je eens kon dollen zonder direct door vader of moeder vermaand te worden als je eens iets té uitgelaten werd, enz. Na afloop thuis de opgewonden verhalen over wat je allemaal had gezien en gedaan en meegemaakt, tja, dat hoeft ook niet meer als moeder de hele dag op je hielen heeft gezeten...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je overdrijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook. Heel erg zelfs.
.
Alle reacties Link kopieren
Poeh wat een drama.. Ik ga er vanuit dat de school dit prima kan regelen. Ik zou als juf zijnde toch een beetje gniffelen
Alle reacties Link kopieren
Wat een hysterisch gedoe. Ik zou een rolletje bubbeltjesplastic meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je overdrijft. Zou precies hetzelfde hebben. Vind het sowieso vreemd dat ze voor het schoolreisje ouders laten rijden. Met z'n allen in de bus is ook veel leuker maar ja, waarschijnlijk is dat te duur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 21 april 2014 @ 10:32:

4 jarige kids !



Groep 4... Niet 4 jaar. Goed lezen



Ik hoor al jarenlang dat scholen op deze manier op schoolreisje gaan. Ik heb het nooit begrepen maar het zullen de kosten wel zijn.
Je bent zelf een theepot
Vraag de MR om uitleg. Daar zijn ze voor. Zij weten hoe het zit met de schoolverzekering en veiligheid is meestal een groot agendapunt. Ze bemoeien zich ook met de uitgave van de vrijwillige bijdrage waar het schoolreisje over het algemeen van betaald wordt.

Meestal kun je mailen met de MR, maar niet iedere MR is erg snel in antwoorden. In dat geval kun je de directie van de school contacten. Hoewel de directie van een school nooit lid is van de MR hebben ze meestal wel goed contact met de MR.

Ik zit zelf in de mr en geloof me, jouw vraag is niet overdreven.
En wat betreft de kosten; de goedkoopste busmaatschappij rekent al gauw 10 tot 15 euro per kind. Dus als je 4 kinderen in een auto zet, dan zou je voor 40 tot 60 euro aan benzine uit kunnen geven.
Doemdenken... Als er iets gebeurt met een auto, dan zijn er vier kinderen de pineut. Als er iets gebeurt met een bus, dan zijn 60 kinderen de pineut.



Per 4 kinderen wordt een ouder als begeleiding gewenst. Nou ging onze basisschool wel altijd met een bus (maar de héle school inclusief docenten en begeleiding paste dan ook in 2 bussen ) maar echt, leuke schoolreisjes, daar nam iedereen wel vrij voor. De begeleidende ouders kregen entree en eten maar er waren er ook nog genoeg die hun kind niet alleen wilden laten gaan of het zo leuk vonden dat ze alsnog meegingen, op eigen kosten. Maar 1 ouder op 4 kinderen is dus niets abnormaals.



Het enige punt, vind ik dan, is dat het kind voorin ofwel groot genoeg moet zijn, ofwel op een verhoger moet zitten. Persoonlijk vind ik 1.35 mtr in een auto waarvan de gordel niet verstelbaar is, niet de beste methode. Maar goed, dat kun jij als ouder zelf inschatten en eventueel jouw verhoger meegeven.
Ik deel je bezorgdheid. Ik laat ook zeker niet mijn kind meerijden in een auto waarvan ik de wildvreemde (?) bestuurder en zijn/haar rijgedrag niet ken. Er zal maar iets gebeuren, je vergeeft het jezelf nooit!
Ik begrijp je zorgen!



Ik zou net als jij reageren en me zaken ernstig afvragen.



Vervolgens zou ik andere ouders inschakelen en dit bespreekbaar maken bij de school.



En om heel eerlijk te zijn.....ik zou hiermee niet akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Een vraagje aan al diegene die het nooit zouden toestaan:

Wat als jullie kind naar een partijtje gaat en dan met de auto ergens heen gaat? Mag het dan wel?

Of als ze met de sportvereniging een uitwedstrijd hebben? Mag het dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je wel overdrijft. Het gaat om 2x 37.5 km.

Ik heb altijd minstens 3 kinderen in de auto en dat gaat prima. De herrie is zo groot als je zelf toelaat.

ik rij ook weleens voor schoolreisje. Gooi een filmpje aan of kindermuziek. Je bent er zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven