schoolreisje, ouders zelf rijden....

21-04-2014 10:17 177 berichten
Ja ik zit toch weer met iets.....

Mijn zoontje ( groep 4) heeft de brief meegekregen voor het schoolreisje. Ze gaan iets heel leuks doen maar in de brief staat nu dat er voor is gekozen om met eigen auto te rijden en dus de hulp van ouders nodig is. ( vraag me niet waarom ze dit jaar niet met een bus gaan want dat staat er niet in. Nu wil ik niet gaan doemdenken maar er gaan toch enkele alarmbellen bij me af....normaal heb ik hier niet zo'n last van maar nu wel......Het is 75 km rijden ( retour)...Ik heb toch mijn twijfels hierover...Het gaat me dus om het rijden, niet het dagje zelf. Hoe zit het met de verantwoording voor de kinderen, hoe zit het met verzekering indien iets gebeurd onderweg...Gaan ze er maar klakkeloos vanuit dat iedereen een beetje fatsoenlijk rijdt en een veilige auto heeft....Op de brief staat dat er 1 ouder met 4 kinderen wordt verdeeld, dus 3 kinderen op de achterbank en 1 voorin.. Ik vind dat erg veel, heeft iedereen 3 gordels achterin ? En dan, ik vraag me af of iedereen wel zomaar geschikt is om dat stuk te rijden met 4 drukke kinderen in de auto en dan ook nog eens de aandacht op de weg houden....Hier wordt dus helemaal miet over gecommuniceerd en ik vind dat toch ergens niet fijn....ben ik nou de enige die hier over nadenkt? Kijk, ik geef mezelf wel op om te rijden maar de kans dat ik mee mag is klein omdat er geloot gaat worden!!! Wat vinden jullie? Om er altijd maar vanuit te gaan dat alles wel goed gaat vind ik erg kort door de bocht....ik hoor heel graag jullie meningen.......
Alle reacties Link kopieren
Toch een wonder dat we (de 40ers) onze jeugd overleefd hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:pepersteak schreef op 21 april 2014 @ 12:29:

Is verplicht dus dat snap ik dan wel weer impala.

Het wantrouwen tegenover andere ouders snap ik weer niet maar goed dat zal wel aan mij liggen.Had ik aanvankelijk ook niet, totdat ik zag wat de gemiddelde norm bij andere ouders was bij het vervoeren van kinderen bij kinderfeestjes. Werd ik als een complete debiel beschouwd als ik een stoelverhoger meegaf. Want het was toch maar een klein stukje rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepersteak schreef op 21 april 2014 @ 12:39:

Toch een wonder dat we (de 40ers) onze jeugd overleefd hebben Vele ook niet natuurlijk maar die kunnen het niet navertellen. Bovendien kun je het verkeer van tientallen jaar gelden niet meer vergelijken met dat van nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 21 april 2014 @ 12:24:

Ik snap niet zo goed waarom er perse autozitjes moeten zijn. Die heb je in een bus toch ook niet? Niet eens gordels.Omdat het verplicht en veilig is.
Alle reacties Link kopieren
vroeger waren er veel meer verkeersongelukken met dodelijke afloop. vlgns wiki 3500 in 1970, nu is het aantal jaarlijks iets van 600.



het verkeer is nu ook veel drukker en gestresster, dan moet je die oude regels niet eens meer willen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dat zeg ik ook niet maar ik vind wel dat er soms flink doorgeslagen wordt. En dan bedoel ik niet alleen in het verkeer maar in alles.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik met je eens pepersteak. Straks moet je nog verplicht een helm op op de fiets. Of wordt je verplicht helemaal thuis te blijven, want buiten loeren allerlei gevaren.
.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn serieus wetsvoorstellen geweest om een helm op de fiets te verplichten impala.

De regelgeving slaat op sommige vlakken compleet door.
quote:maureen70 schreef op 21 april 2014 @ 10:38:

Even voor de duidelijkheid , het betreft groep 4 ( leeftijd 7-8 jaar).

Ik wil ook echt niet doemdenken maar gewoon realistisch mijn vragen hardop stellen....want als er echt iets gebeurd en het gaat om jouw kind, en achteraf blijkt dat er niet goed genoeg over nagedacht is nou dan heb je wat!

Ik vind 4 kinderen in de auto echt wel veel en ja het is idd zo dat je datzelfde groepje blijft begeleiden de hele dag...

En als je auto gekeurd is is deze is mijn ogen nog niet gelijk veilig...Er rijdt zoveel op de weg waarvan ik me afvraag hoe deze door de keuring zijn gekomen...



Ik vind je te beschermend, mijn bezwaar zou eerder zijn dat ik dan als ouder de hele dag mee moet.

Vier kinderen vind ik normaal en zo'n autokeuring stelt niet zoveel voor. Dus pech krijgen kan overal, een schoolbus trouwens ook.

Heen en terug 75 kilometer, vind ik goed te doen.
Hier zou ik ook niet blij mee zijn. Ik vind het nogal een verantwoordelijkheid om bijna 80 km met die kinderen te rijden. Ook zal het wel lastig worden want hoeveel ouders hebben twee auto's op het oprit staan?



Ik zou het knap vinden als er ouders mee willen:

- vrij nemen van het werk?

- wat met oudere of jongere broers of zussen die in andere klassen

zitten en dus thuis moeten eten etc. en na school ook thuis zijn.

- 2e auto wel beschikbaar
Ik vindt dat je echt verschrikkelijk overdrijft. Iedere auto in Nederland is in principe goed, want je hebt apk. Verder heeft iedereen een rijbewijs (ga ik dan even vanuit dat dat wel even gechecked wordt) en zou dus in principe veilig moeten kunnen rijden.

Kinderen mogen op een goedgekeurde zitverhoger voorin, dus waarom niet. Het is vaak al moeilijk genoeg om genoeg vrijwilligers voor zoiets te krijgen, dus maar 3 kinderen in 1 auto schiet dan dus niet op.

En hoe lang is enkele reis 37,5 km rijden, hooguit een 45 minuten. Als je dat al niet aankunt hoor je niet op de weg thuis.

In een bus wordt veel meer gedold en gelopen ,zit geen gordel in en je moet ook maar afwachten wat voor chauffeur je krijgt en of je niet een hele oude bus hebt.



Enige oplossing: Rij zelf mee en zorg dat je je eigen kind in de auto krijgt. Hoef je je nergens druk over te maken en kun je je kind extra goed in de gaten houden. Of het voor het kind leuk is om de eigen ouder mee te hebben is dan een tweede.
quote:pejeka schreef op 21 april 2014 @ 11:05:

En wat zielig voor die kinders die de hele dag hun eigen moeder op hun nek hebben tijdens het schoolreisje. Ik herinner me nog van vroeger dat één van de spannende dingen van het schoolreisje juist was eens zónder ouders weg te gaan, dat je eens kon dollen zonder direct door vader of moeder vermaand te worden als je eens iets té uitgelaten werd, enz. Na afloop thuis de opgewonden verhalen over wat je allemaal had gezien en gedaan en meegemaakt, tja, dat hoeft ook niet meer als moeder de hele dag op je hielen heeft gezeten...Inderdaad
quote:hkgirl schreef op 21 april 2014 @ 11:19:

Ik deel je bezorgdheid. Ik laat ook zeker niet mijn kind meerijden in een auto waarvan ik de wildvreemde (?) bestuurder en zijn/haar rijgedrag niet ken. Er zal maar iets gebeuren, je vergeeft het jezelf nooit! Wat ontzettend overdreven!
Ik zou niet eens mee willen. Ik ben heel vaak op school ivm ouderraad en andere hulpvragen. Mijn kinderen hangen dan best wel aan mij. Ik vind het juist prettig als ze even bij mij vandaan zijn en lekker kunnen donderjagen.
Ongezellig zonder bus op schoolreis, en onverantwoord ook, een bus is groot en als er iemand gaat kotsen, kan een begeleider het schoonmaken. Om maar iets te noemen.

Een schoolreisje begint met de voorpret samen in de bus en niet allemaal verdeeld in andere auto s.

Armoedig zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ja armoedig.



De kosten van een schoolreisje (die omhoog zijn geschoten de afgelopen jaren) moeten wel betaald worden. Met regelmaat vinden ouders het jaarlijkse schoolgeld te hoog en betalen ze dit om die reden dan ook gewoon niet. Daarnaast zijn er meer mensen die kinderen op school hebben zitten en die dus gewoon geen beurs voor schoolreisjes in bussen hebben. Grappig, iedereen moet het momenteel met minder doen en dan is de keuze van een school om op een goedkope wijze toch op schoolreis te kunnen plots armoedig.



Als er maar wat te drammen valt of niet toch ?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dan schaffen de scholen de schoolreisjes maar af, simpel, maar ga niet zitten kloten met allerlei auto s met dito chauffeurs, dat is toch geen schoolreisje meer?
quote:Enn schreef op 21 april 2014 @ 13:11:

Ja armoedig.



De kosten van een schoolreisje (die omhoog zijn geschoten de afgelopen jaren) moeten wel betaald worden. Met regelmaat vinden ouders het jaarlijkse schoolgeld te hoog en betalen ze dit om die reden dan ook gewoon niet. Daarnaast zijn er meer mensen die kinderen op school hebben zitten en die dus gewoon geen beurs voor schoolreisjes in bussen hebben. Grappig, iedereen moet het momenteel met minder doen en dan is de keuze van een school om op een goedkope wijze toch op schoolreis te kunnen plots armoedig.



Als er maar wat te drammen valt of niet toch ? Weet ik niet... waarom moet een schoolreis altijd ver weg zijn. Als ze hier in de buurt naar een leuke speeltuin gaan met een frietje en een ijsje zijn ze ook al blij hoor. Tenminste in groep 1 tot en met 5 nog wel. Het is maar hoe je het bekijkt.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een erg goed plan om de schoolreisjes af te gaan schaffen. Niemand die daar op zit te wachten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
hier in de stad zit ook een vernieuwingsschool, die hebben nog nooit aan schoolreisjes gedaan.

ze vinden het zonde van het geld, gaan lopend met de kinderen iets leuks doen in de omgeving.



en het zijn toch niet de armste ouders die hun kinderen daarheen sturen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet zien zitten. En dan niet eens alleen vanwege zoveel verschillende chauffeurs enzo, verzekering etc etc.

Maar gewoon om het feit dat de ouders er weer mee opgezadeld worden.

Ik help op school met vanalles en nogwat, leesmoeder, luismoeder, bibliotheek, paasontbijt, kerstdiner, schooltheater, en dan ook nog eens chauffeur. Nee, dat mogen ze lekker zelf regelen. Met een bus wel te verstaan.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Alle reacties Link kopieren
Joh, natuurlijk was dat leuk in die bus en je dan verstoppen voor je ouders. Maar zo spectaculair was dat nou ook weer niet hoor.



Na een dag (binnen) speeltuin, pretpark of wat dan ook, vinden die kinderen een auto vast ook wel prima.



Beter een schoolreisje op deze manier dan helemaal geen schoolreisje.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Nee, ook geen uitstapjes meer, laat me in godsnaam gewoon mijn werk doen en neem die kinderen zelf mee de buurt in. Of gooi ze eens naar buiten na drie uur.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Oh, op de school waar mijn dochter zit staan de ouders te dringen om mee te mogen met een schoolreisje, geen probleem dus als een groep ouders niet kan of wil.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Wat een overbezorgdheid, zijn jullie bij alles zo moeilijk?



De (rijdende) ouders hebben zelf een kind van dezelfde leeftijd als de mijne, waar ze (ga ik zo maar even van uit) net zo zuinig op zijn als ik op de mijne.

Ergo; door kinderen bij hun eigen ouders in de auto te zetten kan je er van uit gaan dat ouders voorzichtig zullen zijn.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven