Werk & Studie alle pijlers

Oppastarief?

21-04-2014 00:32 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik lees al enige tijd mee en zou graag een vraag willen stellen. Ik ben een student pedagogiek van 21 en nu 4 jaar op bij mijn vaste oppasgezin. Het gezin bestaat uit 3 kinderen van 3, 4 en 7 jaar. Soms heb ik ze alledrie, soms maar twee. Ik krijg nu al 4 jaar hetzelfde tarief, namelijk 5 euro per uur, of ik nu overdag of 's avonds oppas (als ik 's avonds oppas, breng ik ze ook naar bed). Zo nu en dan krijg ik een euro meer. Ook 'vergeten' ze wel eens te betalen en moet ik er zelf weer achteraan... Hoe denken jullie hierover? Moet ik aankaarten dat 5 euro misschien te weinig is? En wat zou dan een redelijk tarief zijn? Of is hetgeen ik nu krijg meer dan genoeg?

Alvast heel erg bedankt.
Ik zou dat andere baantje aannemen, je moet ook aan jezelf denken. Daarnaast kan je altijd nog oppassen bij hun, gewoon wanneer het jou uitkomt.



Zelf heb ik een aantal vaste oppasgezinnen naast mijn vaste baan, het gezin waar ik het langste oppas is nu 7 jaar. Ik pas niet meer zo vaak op, maar als ik er ben is de band met de kinderen altijd als vanouds.



Wat je ook doet, je hoeft het contact met hen en de kinderen niet stop te zetten als je niet meer, of minder oppast.
Alle reacties Link kopieren
een fijne, betrouwbare oppas is heel veel waard.

die scheep je niet af met een schijntje en ,,vergeet,, je niet te betalen.



ik zou die baan van 12 euro nemen, to.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 7 jaar opgepast, en 1 keer 0,50 ct verhoging gekregen. Toen ik begon was ik 10, ben op mijn 15e maar een baantje ernaast gaan zoeken Zou als je het durft het gewoon kenbaar maken!
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
Opslag vragen of die andere baan aannemen.

Laat je weten hoe het gegaan is?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het aankaarten en als ze niet meer betalen, ga ik voor de baan met het contract. Nog even over de gezinssituatie: ik pas op in een villawijk en het desbetreffende gezin woont dan ook in een villa. Vader is directeur, moeder advocate.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf 23 en krijg ook maar 5 euro.

Ik heb dit al met pijn en moeite kunnen verhogen want eerst kreeg ik minder. Maar nu zijn wel wel weer 2 jaar verder.

Het is zo moeilijk om er over te beginnen.

Ik krijg bij heel veel adressen altijd een paar euro extra maar hier krijg ik nog geen cent extra. Ze ronde alles in hun voordeel af. En dan kom ik ook nog eens voor een uurtje en krijg geen cent extra. Ik zeg nu maar meestal dat ik niet kan voor een uur. En ik kan bijna altijd en ook op het laatste moment. Of hun zeggen op het laatste moment nog af, dan heb ik vrij gehouden.

Ik kan mijzelf er echt verschrikkelijk boos om maken.

Maar ik pas al op sinds de geboorte en het is het enige werk wat ik heb op dit moment. Ik herken je verhaal.



En ook hun hebben hoge functies en er kan geen cent extra van af.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken me daar ook heel erg in. Heb je vrij gehouden, wordt er 10 minuten van tevoren weer afgebeld. Heel erg vervelend! Ik maak me er ook heel erg boos om.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 21 jaar en krijg voor een meisje van 9 jaar ¤4,20 per uur. Dit is voor 's avonds en overdag. Als ik er slaap krijg ik ongeveer de helft, wat uit komt op 20 euro per nacht.



Ik dacht dat dit redelijk normaal was, maar nu ik al deze reacties lees weet ik het even niet meer..



Als jij er zelf al zo lang werkt en altijd voor ze klaar staat vind ik dat je wel wat meer mag verdienen! Je kan dit in elk geval bespreekbaar maken en zeggen dat je erover denkt om een ander baantje te gaan zoeken.
Ik heb hetzelfde, verdien 6 euro per uur bij 2 jonge kinderen overdag. Ik heb dit echter van begin afgesproken, omdat ouders mijn eigen tarief (8-10) niet konden betalen. Merk dat ik er nu een baantje bij moet zoeken vanwege m'n huur, eten etc, want opzeggen wil ik niet.



Ik zou aangeven dat je niet rondkomt van 5 en of het omhoog naar 7-8 zou kunnen?
Het verschilt ook per regio en buurt!



Bij mijn ouders was 10 euro voor een hele avond al veel. In Amsterdam is 8-10 euro per uur normaal en in de stad waar ik nu woon is 4-7 normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar heb je zeker gelijk in. Ik woon in de omgeving van Laren en de ouders zelf wonen in Laren. Omdat daar voornamelijk de buitenlandse au-pairs oppassen, heb ik geen idee wat het gangbare tarief nu is. Vriendinnen die in andere plaatsen in de omgeving oppassen krijgen rond de 10 euro per uur voor 2 kinderen. Overigens lijkt me 4,20 voor 1 kind redelijk normaal (is een 'normaal tarief' volgens het Nibud)
Alle reacties Link kopieren
Advocaat en directeur??? En ze schepen je af voor ¤5,- voor 3 kinderen????????
quote:lieke222 schreef op 21 april 2014 @ 01:36:

De tarieven van het Nibud had ik inderdaad al gezien. Maar het lijkt mij niet dat zij mij ineens in plaats van 5 euro, tussen de 8 en de 10 euro willen betalen. Bij de andere baan zal ik 12 euro gaan verdienen en krijg ik een contract. Momenteel kan ik van de 5 euro per uur gewoon niet mijn boeken etc. betalen en moet ik telkens een beroep doen op mijn ouders. Dit wil ik niet meer. Maar als je 4 jaar vaak ergens oppast, krijg je vanzelfsprekend een hele hechte band met de kinderen. De jongste twee heb ik vanaf de geboorte meegemaakt en ik zou ze niet willen missen.



Dat verschil zit hem in het zwart of wit werken. ¤12 p/u is bruto. Nu krijg je ¤5 netto.





quote:Sunny81 schreef op 22 april 2014 @ 01:46:

Advocaat en directeur??? En ze schepen je af voor ¤5,- voor 3 kinderen????????



Ja want die verdienen zó reuze.. Rare opmerking. Die directeur hoeft niet de eigenaar van het bedrijf te zijn, directeur is slechts een titel. En de advocate kan net zo goed juriste zijn op de afdeling rechtsbijstand bij een verzekeraar.

Met deze 'goede baan' kiezen zo voor een mooi huis, wat denk je wat dat niet aan hypotheek en vaste lasten kost?



Beetje ongenuanceerde opmerking, alsof je ool meer moet betalen bij de kassa van de supermarkt omdat je een betere baan hebt.



Ze betalen je naar wat ze het waard vinden. ¤5 is echt makkelijk verdiend, helemaal als ze slapen. Je kan het allicht aankaarten om het te verhogen.



Met een witte baan komen meer verplichtingen hé, je hebt x aantal uur per week. Je moet belasting afdragen. Maar ook fijne dingen, 8% vakantiegeld, bij ziekte doorbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, maar je gaat niet in een villa wonen als je het amper kan betalen.

Alsof je meer moet betalen aan de kassa? Dit gaat nergens over.
Alle reacties Link kopieren
Ik pas nu ongeveer een jaar op 3 kinderen erbij krijg 3 euro per uur.



Nu moet ik er wel bij zeggen dat de jongste 2 vaak al op bed liggen als ik kom en de oudste gaat naar ongeveer een half uur ook.



Daarom vind ik het een best redelijk bedrag. Scheelt ook dat er altijd op tijd betaald wordt en dat het vaak wordt afgerond in mijn voordeel.
What doesn't kill you makes you stronger!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat wanneer iemand meer verdient, diegene ook meer moet betalen. Maar ik kan wel zeggen dat ik meer waard ben dan 5 euro per uur. Word deze maand 22 en ben begonnen toen ik 17 was. 5 euro per uur is zeker redelijk als je 17 bent, maar als je 22 bent en je in de loop van de tijd er steeds meer verplichtingen bij hebt gekregen (zoals koken en stofzuigen), dan vind ik het niet meer oke. Overigens ronden ze het bedrag ook altijd naar beneden af. Ik heb het inmiddels aangekaart en ze gaan het bespreken.
Wow, ze gebruiken je ook nog als huissloof? Ik zou 12 euro vragen en als ze niet bereid zijn dat te geven dat andere baantje aannemen. Als huishoudster/oppas zouden ze je eigenlijk minstens 15 euro moeten geven. Zij verdienen dat waarschijnlijk al in de 5 minuten dat ze op kantoor even naar de koffieautomaat wandelen.
Koken horen in zekere zin bij je oppastaken, als je rond etenstijd oppast. Vind ik dan, daarbij scheelt je je een keer thuis koken. Dus daar zou ik niet te moeilijk over doen. Mits de boodschappen in huis zijn en de maaltijd niet te ingewikkeld te maken is.

Dat is net als het kind in bad doen of omkleden als het zich ondergepoept heeft, de kleren in de wasmachine doen vind ik dan weer een twijfelgeval.

Echter als er boodschappen, afwassen en al die dingen bij komen valt het meer onder huishoudelijke taken, wat Elninjoo zegt.



Stofzuigen zou ik helemaal niet doen als ze niet meer betalen. Uitzonderingen daar gelaten, als wanneer er bijvoorbeeld iets valt en je moet het opruimen.



Een van mijn vaste oppasgezinnen betaalt meer of dubbel als ik huishoudelijke taken erbij zou doen. Maar daar heb ik niet veel zin in, dus kies ik ervoor om het niet te doen.

Bij een ander gezin eet ik elke maandag met de kinderen, drie uur oppassen tijdens etenstijd. Een van de taken van de kinderen is de tafeldekken, de andere moet de tafel afruimen en de vaatwasser inruimen. Ze zijn 12 en 14. Er is nog een zusje van 7, voor hem ben ik daar. Dus die breng ik naar bed, lees ik voor, stop ik als het moet onder de douche en alles. Of de tafel wel of niet afgeruimd is en de vaatwasser ingeruimd is is de verantwoording van die van 14. Doet hij het niet krijgt hij ruzie met zijn moeder, niet ik.

Natuurlijk herinner ik hem er wel een aantal keer aan..... Tevergeefs meestal. De oudste help ik indien nodig wel met huiswerk, maar dat doe ik omdat ik het vooral leuk vind.

Bij hen pas ik ook al langer op, die van 14 zou het ook wel alleen aankunnen, maar ze vinden het zo gezellig dat ik kom.
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 22 april 2014 @ 22:29:

Koken horen in zekere zin bij je oppastaken, als je rond etenstijd oppast. Vind ik dan, daarbij scheelt je je een keer thuis koken. Dus daar zou ik niet te moeilijk over doen. Mits de boodschappen in huis zijn en de maaltijd niet te ingewikkeld te maken is.

Dat is net als het kind in bad doen of omkleden als het zich ondergepoept heeft, de kleren in de wasmachine doen vind ik dan weer een twijfelgeval.

Echter als er boodschappen, afwassen en al die dingen bij komen valt het meer onder huishoudelijke taken, wat Elninjoo zegt.



Stofzuigen zou ik helemaal niet doen als ze niet meer betalen. Uitzonderingen daar gelaten, als wanneer er bijvoorbeeld iets valt en je moet het opruimen.



Een van mijn vaste oppasgezinnen betaalt meer of dubbel als ik huishoudelijke taken erbij zou doen. Maar daar heb ik niet veel zin in, dus kies ik ervoor om het niet te doen.

Bij een ander gezin eet ik elke maandag met de kinderen, drie uur oppassen tijdens etenstijd. Een van de taken van de kinderen is de tafeldekken, de andere moet de tafel afruimen en de vaatwasser inruimen. Ze zijn 12 en 14. Er is nog een zusje van 7, voor hem ben ik daar. Dus die breng ik naar bed, lees ik voor, stop ik als het moet onder de douche en alles. Of de tafel wel of niet afgeruimd is en de vaatwasser ingeruimd is is de verantwoording van die van 14. Doet hij het niet krijgt hij ruzie met zijn moeder, niet ik.

Natuurlijk herinner ik hem er wel een aantal keer aan..... Tevergeefs meestal. De oudste help ik indien nodig wel met huiswerk, maar dat doe ik omdat ik het vooral leuk vind.

Bij hen pas ik ook al langer op, die van 14 zou het ook wel alleen aankunnen, maar ze vinden het zo gezellig dat ik kom.Ik vind het ook niet erg om te koken hoor! Maar ik kook niet voor mezelf, ik kook tot een van de ouders thuis is. Die neemt het dan over, maar meestal is het al klaar en ga ik naar huis. Hoeveel krijg jij betaald voor het oppassen? Ik vind het ook echt wel leuk om op te passen, maar ik moet ook mezelf onderhouden. Ik doe het niet uit liefdadigheid.
Alle reacties Link kopieren
Jemig volgens mij buiten die mensen jou uit!

Ik betaal onze oppas (voor 2 kinderen) 5 euro per uur als ze slapen, en 7,50 als ze wakker zijn. Met een minimum bedrag van 15 euro.

Als de oppas rond etenstijd komt dan vraag ik wat ze wil eten en zorg dat dat er is. Voor de kinderen regelen we iets makkelijks.
Ik krijg bij wisselende adressen tussen de 8 en de 10 euro per uur. Varierend van 1 tot 3 kinderen. Ik heb een opleiding gericht op kinderen, een kinder EHBO diploma en een x aantal jaar werkervaring met kinderen. Ben zeker geen student meer,ook niet qua leeftijd.

Voor mij is het oppassen een extra-tje naast mijn werk. Ik doe heb vooral omdat ik het leuk vind, en ja, soms tikken de extra-tjes lekker aan.



En wat mijn voorgangster zei, als ik rond etenstijd moet beginnen zorgt het gezin voor eten, ook voor mij. Of ik mag zelf koken met de kinderen of ik eet mee. Mocht het oppassen tot etenstijd zijn eet ik ook regelmatig mee, het wordt me in elk geval wel altijd aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij werkt bij hulpstudent en krijgt volgens mij 7 euro per uur. Ze heeft gewoon een vast gezin waar zij 1 keer per week oppast. Wat ze er verder moet doen weet ik niet maar misschien heb je er wat aan.
Ik zou een ander oppas adres zoeken, wat een knieperigheid hé.

Ik heb het al vaker geschreven, als wij een oppas hadden dan betaalden we rustig 10 euro per uur, en nee wij zijn niet extreem vermogend

Ben zelf in mijn jonge jaren gestopt met oppassen omdat ik het gewoon slecht betaald vind, veel mensen willen liefst voor een dubbeltje eerste rang zitten. Hun kostbaarste bezit, hmhm...

Ook mensen die gewoon een uur later thuis kwamen, maar dan net niet een heel uur en dan dus ook niet voor dat extra uur betalen. Of proberen af te dingen op 3 f*cking guldens, echt
Alle reacties Link kopieren
Ook nog koken en stofzuigen?

Ik val van de ene verbazing in de andere.



En, wat is de uitkomst van hun "bespreking"?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niets gehoord! Ze zullen wel niet meer dan 5 euro willen betalen. Hun buurmeisje van 14 past wel eens op als ik niet kan, dus waarschijnlijk zullen ze er wel vaker laten oppassen voor 3 euro per uur o.i.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven