Geld & Recht alle pijlers

erkennen kind

22-04-2014 16:45 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemiddag dames/heren



Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het onderwerp bij de juiste pijler zet ( ik ben nieuw) dus alvast excuses als het niet de juiste is.



De situatie is als volgt: na een kortstondige relatie ben ik zwanger geworden. Ik slikte de pil niet en medicijnen die tijdelijk mijn vruchtbaarheid aantastte. Hierdoor heb ik er niet aan gedacht een MAP te halen nadat het condoom gescheurd was. Niet zorgvuldig daar ben ik mij bewust van. Na de shock die ik kreeg toen ik zag dat ik zwanger was heel goed nagedacht en er bewust voor gekozen mijn kindje te houden. De vader leek er in eerste instantie niks van te willen weten, maar trok later weer bij. Tot mijn 20e week van de zwangerschap, en hij ineens verdween. Ik stond er alleen voor. Hierdoor ben ik allerlei dingen uit gaan zoeken wat betreft de rechten die ik heb als alleenstaande moeder. Zo heb ik volgens berekening van de belastingdienst wel recht op alleenstaande ouder korting, PGB en kinderopvangtoeslag. Nu is het geval dat sinds enkele weken de vader weer contact zoekt. Hij heeft spijt, wil graag een rol spelen in dochters leven etc. Hoe ik over zijn acties dan ook mag denken, ik zou hem niet bij zijn kind weg houden. Omdat hij vrij vroeg in de zwangerschap verdwenen was heb ik dus allerlei dingen uitgezocht betreft alleenstaand moederschap. Hoe zit het met die dingen als hij wel zijn kind erkend? Heb ik dan nog recht op boven genoemde dingen? Of gaat dan alles via alimentatie regeling? Ik hoop dat iemand mij kan helpen .
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Een spermadonor is geen verwekker.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Artemis schreef op 22 april 2014 @ 17:06:

[...]





Waar jij het over hebt is het gezamenlijk gezag; erkennen is iets anders.



Je hebt helemaal gelijk.



Voor mij ligt gezamenlijk gezag dan gevoelsmatig wel dichterbij. Kan de vader dit dan wel makkelijker opeisen. Maar of dat waar is of alleen mijn gevoel weet ik eigenlijk niet.



De hindernis dat hij moet aantonen dat het echt zijn kind is, is dan in ieder geval al genomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:madredefamilia schreef op 22 april 2014 @ 17:30:

[...]





Oprechte vraag: wat voor medicijnen tasten tijdelijk je vruchtbaarheid aan?De medicatie die ik slikte voor mijn schildklier zorgden ervoor dat mijn cyclus zo goed als naar de knoppen was. Wat niet inhoud dat je dan onvruchtbaar bent maar ik had gewoon nooit gedacht dat het na 1 x met die combinatie raak zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 22 april 2014 @ 17:40:

[...]





Je hebt helemaal gelijk.



Voor mij ligt gezamenlijk gezag dan gevoelsmatig wel dichterbij. Kan de vader dit dan wel makkelijker opeisen. Maar of dat waar is of alleen mijn gevoel weet ik eigenlijk niet.



De hindernis dat hij moet aantonen dat het echt zijn kind is, is dan in ieder geval al genomen.Moeder ontkent niet dat het kind van deze vader is, dus vervangende toestemming tot erkenning vragen bij de rechter is niet zo spannend. Ook erkennen is namelijk een recht, moeder moet aantonen dat vader niet de vader is, of dat erkenning ernstig nadeel op levert voor het kind, als ze erkenning wil voorkomen. En volgens mij is daarvan allemaal geen sprake, dus kan moeder zich die moeite beter besparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht van zijn kant geen juridisch gezever eigenlijk, hij zou de laatste zijn die naar de rechter zou stappen. Het erkennen gedeelte kwam ter sprake omdat we wat praktische dingen aan het bespreken waren. Daar had hij zelf aangegeven dat hij dat wel graag zou doen. Ik dacht dat ik vader onbekend in moest vullen als de vader er niet bij was en dat voelde een beetje tegendraads. Vandaar dat ik toen af ging vragen wat het nou allemaal inhield dat erkennen. Maar wat ik begrijp uit de reacties is of hij nou wel of niet erkend eigenlijk maakt het geen fluit uit.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs voor alimentatie maakt het niet uit of hij het kind al dan niet erkend.



Ook al zou hij het kind niet erkennen, via de rechtbank is dan middels een gedwongen vaderschapstest alimentatie te eisen.



Een erkenning maakt een alimentatieverzoek wel eenvoudiger.

Gezien zijn houding de afgelopen maanden zou ik niet meteen ouderlijk gezag toestaan.

Doe je dit wel en hij verdwijnt straks weer dan krijg je straks de grootste problemen bij evt medische handelingen, het verkrijgen van officiele documenten en je hebt ook zijn (schriftelijke) toestemming nodig om met je dochter naar het buitenland op vakantie te gaan.
Niet geschoten is altijd mis
quote:emmylou schreef op 22 april 2014 @ 17:18:

[...]





Soms kan het ook in het ziekenhuis. Maar jijzelf of elk ander die bij de geboorte aanwezig was kan je kind aangeven. Dan komt er gewoon alleen jouw naam op de geboorte akte. Ze zetten er niet: vader onbekend opZo ver ik weet komt er wél bij vader "onbekend" te staan!
Alle reacties Link kopieren
Nee er komt niet vader onbekend te staan! De verwekker van mijn dochter staat ook niet op de geboorteakte. Er staat achter de naam van de vader gewoon niets ingevuld.



Dochter heeft mijn achternaam en is dus ook niet erkend. Zij ziet haar vader 1x per maand een paar uurtjes. Meer wil hij niet maar beter iets dan niets. Dochter weet dus wel wie haar vader is, heeft contact met hem maar hij speelt verder nagenoeg geen rol in haar leven.



Bij het aanvragen van het paspoort van dochter vroegen ze wel naar de vader. Ze zochten ook op of mijn verhaal klopte. Ik weet alleen niet of daar nog verschil is in erkennen en gezag.
Alle reacties Link kopieren
quote:druifje* schreef op 22 april 2014 @ 17:13:

KGB= kind gebonden budget.

Ik zie door alle bomen het bos niet meer. Door hem wel te laten erkennen als vader staat er op papier dat hij de vader is. Maar daaraan zijn verder toch nog geen rechten en plichten ontleend? Ik dacht dat dat weer apart moest. Voor de alimentatie ga ik het in ieder geval niet doen. Ik vind het alleen gevoelsmatig wel een prettig idee ofzo dat er op papier staat wie de vader is ipv vader onbekend. Maar als ik mijzelf daarbij in de vingers zou snijden zou ik het niet doen. Maar wat ik van jullie begrijp is dat het geen invloed heeft op de rechten die ik heb als alleenstaande ouder en dat stelt me wel gerust.



Ik heb hetzelfde, ex en ik waren niet getrouwd dus moest ex mijn dochter aangeven, als vader heeft ze uiteraard mijn naam ingevuld.



Door mijn eigen lakse gedrag heb ik geen gezag, dat moest ik bij de rechtbank aanvragen maar het ligt nog steeds in de kast.



In de praktijk heb ik daar weinig last van, mijn ex hoeft van mij geen handtekening voor een school wijziging, paspoort, buitenlandse reis of medische behandeling maar overlegt altijd wel.



Bepaalde rechten en plichten heb ik wel, een bezoek-regeling kan ik, indien nodig, afdwingen maar ik betaal ook alimentatie.



Overigens hebben ex en ik dit soort zaken in goed overleg opgelost

dus heb ik in de praktijk nog geen problemen gehad.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar daar moest jij ook voor tekenen en meegaan met de aangifte toch? Tjah.. Misschien laks maar schijnbaar is de drang er niet geweest dat jij je genoodzaakt voelde om het via de rechter te moeten regelen. En dat is alleen maar goed lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:druifje* schreef op 22 april 2014 @ 20:24:

Maar daar moest jij ook voor tekenen en meegaan met de aangifte toch? Tjah.. Misschien laks maar schijnbaar is de drang er niet geweest dat jij je genoodzaakt voelde om het via de rechter te moeten regelen. En dat is alleen maar goed lijkt mij.



Nee, de moeder doet de aangifte en geeft de naam van de vader, ik kan me niet herinneren dat ik iets moest tekenen.



Ik was er eerst alleen, ex lag met complicaties in ziekenhuis maar omdat we de ongeboren vrucht niet erkent hadden moest mijn ex dus komen.

Nou dat hebben we toen een week later gedaan en ik kreeg meteen de formulieren voor de rechtbank mee en die heb ik dus nog in de kast liggen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijk gezag aanvragen kan tegenwoordig heel eenvoudig met je digiD, hier in de gemeente tenminste wel. Voor de jongste hebben we dat in vijf minuten geregeld achter de computer, en twee dagen later lag de akte in de bus. Je moet wel beiden je digiD invullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op dinsdag 22 april 2014 21:14 Gezamenlijk gezag aanvragen kan tegenwoordig heel eenvoudig met je digiD, hier in de gemeente tenminste wel. Voor de jongste hebben we dat in vijf minuten geregeld achter de computer, en twee dagen later lag de akte in de bus. Je moet wel beiden je digiD invullen.Tot welke leeftijd kan dat gedaan worden? Want ik wil juist nu nog geen ouderlijk gezag geven
Alle reacties Link kopieren
Tot 18 jaar, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 22 april 2014 @ 17:14:

Overigens komt er bij erkennen na de geboorte nog steeds geen vader op de geboorteakte te staan. Er wordt alleen aan akte van erkenning aangeniet.





Vóór de geboorteaangifte erkennen zorgt ervoor dat je als vader wel direct op bladzijde 1 staat. Snoezeman staat er gewoon op.



De familienaam van de moeder doorgeven is het meest logische.

Mama maakt geen bastaard.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Bij niet-erkennen staat er bij de vadergegevens een streepje.



Als gezamenlijk gezag wordt vastgelegd, dan ontvangt de gemeente waar de ouders wonen een kennisgeving. De gemeente verwerkt dit in de gba.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:madredefamilia schreef op 22 april 2014 @ 17:30:

[...]





Oprechte vraag: wat voor medicijnen tasten tijdelijk je vruchtbaarheid aan?



Antibiotica.

Sintjanskruid.



En vast nog wel meer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mijn docher is ook niet erkend door vader. Ik dacht hetzelfde als jij: woorden zeggen mij niet zoveel, daden des te meer.



Een vriendin die bij de bevalling was heeft dochter aangegeven. Ze mocht meteen haar eigen naam als tweede naam doorgeven. Dochter heeft mijn achternaam en achter 'vader dubbele punt' staat niets, ook niet 'onbekend'.



Ik dacht toen: gaat het over 5 jaar nog steeds goed tussen ons dan kan dat erkennen altijd nog.



Achteraf ben ik heel blij dat ik het zo gedaan heb. Vader heeft er nooit over gepraat. Hij vindt het enkel vervelend dat ze zijn achternaam niet heeft. Dit terwijl hij naar de andere kant van de wereld is verhuisd.
quote:Snoesje666 schreef op 22 april 2014 @ 22:33:

Antibiotica.

Sintjanskruid.



En vast nog wel meer.Die tasten de werking van je anticonceptie aan, niet je vruchtbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
Even een tussennoot: indien je als vader geen gezag hebt over je kind en de moeder overlijdt, ontstaat er een zogeheten gezagsvacuüm en zou je kind bij een pleeggezin terecht kunnen komen in plaats van bij jou.



Just so you know. Ik heb het zien gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 23 april 2014 @ 08:29:

[...]



Die tasten de werking van je anticonceptie aan, niet je vruchtbaarheid.Oh ja, niet goed gelezen.:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Artemis schreef op 23 april 2014 @ 10:16:

Even een tussennoot: indien je als vader geen gezag hebt over je kind en de moeder overlijdt, ontstaat er een zogeheten gezagsvacuüm en zou je kind bij een pleeggezin terecht kunnen komen in plaats van bij jou.



Just so you know. Ik heb het zien gebeuren.Niet als er een (juridische) vader in het leven van het kind is die family-life heeft met het kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 23 april 2014 @ 12:39:

[...]





Niet als er een (juridische) vader in het leven van het kind is die family-life heeft met het kind.

Dan heb jij gelukkig andere ervaringen dan ik heb.

Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 22 april 2014 @ 20:16:

Bepaalde rechten en plichten heb ik wel, een bezoek-regeling kan ik, indien nodig, afdwingen maar ik betaal ook alimentatie.







Ik begrijp nooit dat mensen een alimentatiebetaling altijd zo vast pinnen aan een omgangsregeling.

Het één heeft toch totaal niets met het ander te maken ?



Alimentatie is toch geen kijkgeld ?



Ook zonder bezoekregeling kan er een alimentatieverplichting zijn en omgekeerd, ook zonder alimentatieverplichting kan er een omgangsregeling zijn, zelfs vastgelegd door de rechtbank.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 23 april 2014 @ 13:16:

[...]





Ik begrijp nooit dat mensen een alimentatiebetaling altijd zo vast pinnen aan een omgangsregeling.

Het één heeft toch totaal niets met het ander te maken ?



Alimentatie is toch geen kijkgeld ?



Ook zonder bezoekregeling kan er een alimentatieverplichting zijn en omgekeerd, ook zonder alimentatieverplichting kan er een omgangsregeling zijn, zelfs vastgelegd door de rechtbank.





Ik bedoel dat je ook zonder ouderlijk gezag rechten hebt en plichten

onder andere die alimentatie en omgangsregeling.



Wij hebben niets via een rechter of advocaat geregeld, gewoon een paar maanden nadat we uit elkaar gegaan waren een kop koffie gedronken en alles besproken.



Maaaaaaaaaar ik moet zeggen dat het bij ons wel heel makkelijk ging, mijn ex is TOP en ik ben ook makkelijk.



De enige winnaars bij een vechtscheiding zijn de wederzijdse advocaten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven