Wat zeg JIJ nou?

23-04-2014 09:21 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iederen kent het wel, behalve ik. Want ik doe niet aan streekpraat dacht ik. Tot ik een week of twee geleden naar buiten de kantoortuin in keek. "Kijk wat lief! Die heeft wel 8 pulletjes!", riep ik.



Waarop men me wat raar aan keek. Pulletje blijkt namelijk geen ABN te zijn. En niemand wist wat het was! En ik maar denken dat een pulletje DE term was voor een eendenkuikentje. Want die huppelden achter moeder eend aan daar in de tuin. Ik wist niet beter.



Deel hier dus je streekwoorden waarvan jij dacht dat iedereen wel wist wat dat betekende,
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Siepels hebben we hier ook.



En tukken. Veel geluk in de tuk. Dat zij mijn oma altijd met oud en nieuw. En dan kregen we een gulden in onze tuk ( zak van je broek).
Alle reacties Link kopieren
quote:mennn___ schreef op 23 april 2014 @ 10:56:

[...]

Net als dat ''t Alexandrium nog steeds de Oosterhof is, en Rotterdam The Hague Airport nog steeds Zestienhoven Rotterdam Centraal, station Kapsalon.
Alle reacties Link kopieren
Tuk is Twents toch? Bij ons zeggen ze buus! Siepels wordt ook gebruikt hier. En wat mij ook opvalt is dat heel veel mensen hier (Drenthe) het woord 'is' gebruiken waar eigenlijk 'eens' moet staan!



In het Twents zeggen ze ook 'sjikke' betekent dronken..
Ja klopt is Twents. Sjikke zeggen we hier ook idd.
quote:boerderijgeit028 schreef op 23 april 2014 @ 10:50:

Deze is ook leuk.



[afbeelding]

Haha de koop goot. Waargebeurd verhaal: ik loop lekker door Rotterdam, komt er een belg naar me toe.

belg: "pardon mevrouw, kunt u mij vertellen waar de zogeheten 'koopgleuf' zich bevindt?"

Grump: " de watt?!?! Oooo de koopgoooot"
Haallooow hullie uit Rotjeknor, vergeet de harstkarbonade niet.



Het is geen porrum = het is geen gezicht.



Kouwe jattuh= koude handen.



Jutte= pliesie= politie.



Een dubbetje=dub= dubbeltje.



Mafkees= mafketel.
Alle reacties Link kopieren
quote:noah88 schreef op 23 april 2014 @ 10:57:

Bij mijn ouders zet je ook alles 'aon de dijk, zoals de kliko (container).



Toen ik op m'n werk zei dat het vandaag de taak was van ...... Om de kliko aan de dijk te zetten werd hij me toch boos! "Eerst bij ons aan de weg, toen op het verzamelpunt en nu helemaal naar de dijk toe lopen?"
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
O ja mijn Rotterdamse ex noemde een langpootmug een spekvreter. Had ik ook nog noooooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 23 april 2014 @ 10:41:

[...]





Mijn gevoel zegt dat kroelen eerder dialect is dan knuffelen? Ik zou het woord kroelen heel misschien gebruiken waar het mijn kat betreft die mij kopjes geeft, maar mijn kinderen kroelen? Nee.ja hoor kroelen doe je juist wel met kinderen (en katten) niet met volwassen mensen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 23 april 2014 @ 11:40:

O ja mijn Rotterdamse ex noemde een langpootmug een spekvreter. Had ik ook nog noooooit van gehoord.die noemde ik altijd hooiwagens.. xD
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Ben je aangeschoten, dan ben je een beetje roezig dronken.



Ben je lazerus, dan ben je echt goed dronken.



Op je pik getrapt, dan ben je op je teentjes getrapt.



Heb je lange tenen, dan ben je snel op je teentjes getrapt.
quote:GrumpyCat1983 schreef op 23 april 2014 @ 11:40:

O ja mijn Rotterdamse ex noemde een langpootmug een spekvreter. Had ik ook nog noooooit van gehoord.Ik ken het als spekkedief.
quote:Cateautje schreef op 23 april 2014 @ 11:38:

Jutte= pliesie= politie.

Hey die kennen wij in het Noorden ook, de Juten!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 23 april 2014 @ 11:38:

Haallooow hullie uit Rotjeknor, vergeet de harstkarbonade niet.



Het is geen porrum = het is geen gezicht.



Kouwe jattuh= koude handen.



Jutte= pliesie= politie.



Een dubbetje=dub= dubbeltje.



Mafkees= mafketel.





Haha zo inderdaad..

Denk omdat ik niet zovaak buiten Regio Rotterdam ben dat ik niet eens merk dat ik zoveel van die uitspraken gebruik.



Harses, bakkes en muil als gezicht heb je ook nog xD
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Achterhoeks tellen: 1 poal, 2 pus, 3 peul. ... gaat over palen. :-)

1 hond, 2 (of meer) hund. Honden dus.

Wietweg... ver weg.

Krek ut eiguste: hetzelfde.

Drukkel: sufferd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 23 april 2014 @ 09:38:

[...]





Maar toch kennen heel veel mensen die term niet hoor. Ik gebruik ook altijd het woord pulletje en hier op het forum en irl kijken je echt aan met een blik van `waar heb JIJ het nou over` .



Ik kom ook nog wel verbaasde blikken tegen als je het hebt over ceentjes in het vlees. En poesjes op eten.



Hier nog een leuk topic;

Gezins~ of familiewoorden

Toch even hierop inhaken. Ceentje ken ik als zeen of zenen, is ook gewoon een bestaand woord.

Poesjes gebruik ik nooit om schimmel op eten aan te duiden, wel poes. Als in "er zit poes op het brood".



Poesjes heb ik eigenlijk nog nooit gehoord of gelezen, behalve van jou dan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 23 april 2014 @ 11:40:

O ja mijn Rotterdamse ex noemde een langpootmug een spekvreter. Had ik ook nog noooooit van gehoord.Oh, die ken ik ook als spekvreter hoor. Ben niet Rotterdams, wel een R
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetDevil1 schreef op 23 april 2014 @ 11:48:

[img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 9991_n.jpg[/img]volgens mij gaan achterhoekers ook brommers kiek'n
Geen porum, koude jatten en mafkees gebruiken we hier ook. ( mafketel vind ik zo gek klinken haha).
Alle reacties Link kopieren
Hejt of kriejt?



En dan natuurlijk keurig zeggen: Heb je het of krijg je het?

Kind stopt van verbazing met blèren,schreeuwen, stampen en zegt: Wat juf?



“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 23 april 2014 @ 11:38:

Haallooow hullie uit Rotjeknor, vergeet de harstkarbonade niet.



Het is geen porrum = het is geen gezicht.



Kouwe jattuh= koude handen.



Jutte= pliesie= politie.



Een dubbetje=dub= dubbeltje.



Mafkees= mafketel.Waar heb je hullie en zullie gelaten dan ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven