Geld & Recht alle pijlers

schade prive auto tijdens thuiszorgdienst

19-04-2014 17:36 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo



mijn vriendin werkt voor een thuiszorg organisatie en moet dit doen met haar eigen auto ze krijgt de eerst 10 km niks en daarna 19 ct



nu wil het geval dat tijdens haar dienst iemand ( tuig ) schade heeft gemaakt aan haar auto waarschijnlijk met een buis of iets dergelijks op de a-stijl heeft geslagen ..een beste deuk



nu is mijn vraag kan ze haar werkgever hiervoor aansprakelijk stellen

omdat ze in haar prive auto klantenbezoek doet
Alle reacties Link kopieren
quote:fireandice schreef op 19 april 2014 @ 19:24:

De kortste route naar een antwoord is de vraag stellen aan de werkgever.



En wat denk je dat het antwoord van de werkgever dan zal zijn ?

Het antwoord dat hem de minste problemen geeft is: Nee.



Ik zou beginnen bij een rechtsbijstandverzekeraar of het juridisch loket.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 19 april 2014 @ 20:03:

En hoe kan je vriendin bewijzen dat die deuk er in is gekomen toen die auto bij een klant voor de deur stond en niet toen ze zelf even voor haar eigen boodschappen naar de super reed?



Dat is misschien niet aan haar.

Als TO of vriendin een eigen auto voor het werk gebruikt dan zou het maar zo kunnen dat daar iets over op papier staat
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 19 april 2014 @ 20:09:

[...]





Dat is misschien niet aan haar.

Als TO of vriendin een eigen auto voor het werk gebruikt dan zou het maar zo kunnen dat daar iets over op papier staat



Natuurlijk is het wel aan haar om te bewijzen dat die deuk er in is gekomen terwijl ze de auto voor het werk gebruikte. Anders kan iedereen die zijn auto wel eens voor het werk gebruikt en er schade aan krijgt tijdens privégebruik, wel beweren dat die schade is ontstaan tijdens het zakelijk gebruik. Ik hoor het ze al bespreken thuis.



"Schat, net bij de Albert Heijn kwam ik terug bij de auto, zit er opeens een deuk in".

"Maakt niet uit, lieverd, ik moet morgen toch voor de zaak op pad, zeg ik wel gewoon dat het is gebeurd toen die auto bij de klant voor de deur stond, kan mijn baas het mooi betalen."



Zou wel érg makkelijk zijn als het zo zou werken, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:hercules100 schreef op 19 april 2014 @ 18:18:

sorry had het verkeerd geformuleerd ..



ze rijd van klant naar klant en en openbaar vervoer kan natuurlijk niet ....

Ze kan misschien ook wel op die fiets of brommer

ik bedoel als deze organisatie bedrijfsauto,s had dan had mijn vriendin ook niet voor de schade opgedraaid

Heb je enig idee hoeveel thuizorgmedewerkers er zijn? Om die nou allemaal een auto te verschaffen is wat overdreven.

geen getuigen en geen dader natuurlijk
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tip voor je vriendin: laat de politie alvast PV opmaken. Ze staat dan al beduidend sterker mbt werkgeversaansprakelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 19 april 2014 @ 20:15:

[...]





Natuurlijk is het wel aan haar om te bewijzen dat die deuk er in is gekomen terwijl ze de auto voor het werk gebruikte.



Ik weet niet of er een contract is over de auto en wat daarin staat.



Maar daar gaat het hier niet over



We weten nauwelijks iets, TO haalt de namen bijv al door elkaar. Daarbij kan de auto-eigenaar wel of niet verplicht een auto nodig hebben ( staat los van het gebruik tijdens werktijd) en weten we ook niets van een evt extra verzekering.
Je bent zelf een theepot
quote:oscarzetaacosta schreef op zaterdag 19 april 2014 18:24 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bianca2612 in "schade prive auto tijdens thuiszorgdienst"" class="messagelink">Bianca2612 schreef op 19 april 2014 @ 18:21</a>:</b>

Ja hiervoor kan je vriendin haar werkgever aansprakelijk stellen. Ze heeft tijdens het uitoefenen van haar werk schade ondervonden dus kan werkgever aansprakelijk gesteld worden.



De rechter heeft een aantal uitspraken gedaan waardoor de aansprakelijkheid van de werkgever ontzettend uitgebreid is. De rechter heeft gesteld dat de werkgever voor een veilige werkomgeving moet zorgdragen. Dat kan bijv. door het afsluiten van bepaalde verzekeringen. Welke heeft de rechter niet vermeld dus als werkgever ben je al heel snel de Sjaak.</div></blockquote>kuch..bullshit..kuch.. Nee hoor, het klopt wel degelijk wat Bianca2612 schrijft!
De werkgever is idd aansprakelijk voor schade aan de auto onder werktijd. Voor woon-werkverkeer ligt de aansprakelijkheid bij de werknemer.
En voor wie het na wil lezen: artikel 7:658 BW
quote:NummerZoveel schreef op 19 april 2014 @ 21:09:

De werkgever is idd aansprakelijk voor schade aan de auto onder werktijd. Voor woon-werkverkeer ligt de aansprakelijkheid bij de werknemer.Zelf woon-werkverkeer is een component dat meeverzekerd kan worden maar wordt niet altijd gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 19 april 2014 @ 17:52:

[...]



Dus als ik maandag naar mijn werk rij en ik rij schade kan ik die ook op mijn werkgever verhalen?

Want als ik niet naar mijn werk had gehoeven had ik daar niet gereden?



..



Onze monteurs mogen niet meer met eigen auto's op cursus omdat de werkgever aansprakelijk is als er werk gerelateerde zaken met de auto gebeuren en er ontstaat schade.

Op cursus gaan is werk gerelateerd.



Zelfs al verleend een monteur geen voorrang o.i.d. dan nog dient de werkgever de schade te vergoeden.



Wij huren dus een auto in of geven een demonstratiemodel mee.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Navraag gedaan



Nee je bent niet verzekerd voor werk-werk verkeer met je eigen auto ..

De auto,s van de thuiszorg organisatie zijn wel verzekerd ( nachtdiensten )

We weten het zeker dat het tijdens het werk is gebeurd maar niet hoe en door wie



In het contract staat niks over wel of niet verzekerd van eigen auto tijdens werk-werk verkeer ....



Het lijkt erop dat dit een dure maand gaat worden .( balen)
Heeft ze al geinformeerd bij haar eigen verzekering?
quote:hercules100 schreef op woensdag 23 april 2014 11:24 Navraag gedaan



Nee je bent niet verzekerd voor werk-werk verkeer met je eigen auto ..

De auto,s van de thuiszorg organisatie zijn wel verzekerd ( nachtdiensten )

We weten het zeker dat het tijdens het werk is gebeurd maar niet hoe en door wie



In het contract staat niks over wel of niet verzekerd van eigen auto tijdens werk-werk verkeer ....



Het lijkt erop dat dit een dure maand gaat worden .( balen) Nogmaals, de werkgever is aansprakelijk! De kosten kunnen dus bij de werkgever verhaald worden. Dat hoeft niet in het contract te staan, want dat is gewoon wetgeving. Ik heb het betreffende artikel al eerder genoemd in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 23 april 2014 @ 13:37:

[...]





Nogmaals, de werkgever is aansprakelijk! De kosten kunnen dus bij de werkgever verhaald worden. Dat hoeft niet in het contract te staan, want dat is gewoon wetgeving. Ik heb het betreffende artikel al eerder genoemd in dit topic.





Contact gehad met p&o en dit was het antwoord



De dienstreisvergoeding in verband met gebruik van een auto/motor of bromfiets/scooter/snorfiets is inclusief de kosten voor een verzekering. Dit houdt in dat eventuele schade ontstaan tijdens dienstreizen niet verhaald kan worden op de werkgever.



- De werknemer die gebruik maakt van een eigen motorvoertuig dient een WA



verzekering te sluiten, die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt en waarbij tevens een Schadeverzekering Inzittenden is gesloten. De werknemer dient de polis desgevraagd aan de werkgever ter inzage te verstrekken (CAO Thuiszorg, Uitvoeringsregeling J, artikel 3).



Schade is getaxeerd op 800 euro , ik heb ze gewezen op art7:658 BW ......afwachten maar
De verzekering waar werkgever op wijst, is uitsluitend voor schade aan derden (en inzittenden). Dat zij een vergoeding geven voor die verzekering is tof, maar dat heeft niets te maken met schade aan het eigen voertuig.



Ik ga mee met Nummerzoveel en ik vermoed dat werkgever bezig is met een potje blufpoker in de hoop dat werknemer zich af laat schrikken. Niet chique.
Alle reacties Link kopieren
Dat de verzekering van de werkgever het niet dekt wil natuurlijk niet zeggen dat de werkgever niet aansprakelijk is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik ga mee met Nummerzoveel. Het heeft tijdens werktijd plaatsgevonden en dan is werkgever aanprakelijk tenzij je bewust roekeloos bent geweest of opzettelijk hebt gehandeld.
En voor TO, stuur eventueel deze tekst ook nog even naar de werkgever (of je vriendin)



Werkgever moet schade aan privé-auto vergoeden

januari 17, 2012 in Rechtspraak, Thuiszorg

Een wijkverzorgster van een Thuiszorginstelling rijdt in januari 2006 tijdens haar avonddienst in haar eigen auto naar een volgende patiënt. Zij rijdt stapvoets, omdat het heeft geijzeld. Bij een verkeersdrempel glijdt ze tegen een trottoirband. De schade aan haar auto bedraagt zo’n ¤ 290. De auto was WA-verzekerd, ruim negen jaar oud en had ruim 180.000 kilometer op de teller. Zij kan de reparatiekosten nergens verhalen en spreekt haar werkgever aan.



De werkgever weigert dit en wijst naar de cao Thuiszorg. Daarin staat dat een werknemer die van een eigen auto gebruik maakt een WA-verzekering moet afsluiten die ook de aansprakelijkheid van de werkgever dekt. De rechter oordeelt dat de Hoge Raad (HR 16 oktober 1992, NJ 1993, 264) heeft uitgesproken, dat een werkgever aansprakelijk is voor schade die een werknemer tijdens de uitvoering van zijn werk aan zijn auto oploopt, behalve als er sprake is van eigen opzet of grove nalatigheid. In dit geval was er geen sprake van opzet of bewuste roekeloosheid van de wijkverzorgster.



Arbeidsovereenkomst

Verder staat in de arbeidsovereenkomst niet, dat de kilometervergoeding ook bedoeld is voor het betalen van een all risk of cascoverzekering. Integendeel, die vergoeding is zo gering dat het maar de vraag is, of dit zelfs de kosten van daadwerkelijk gereden kilometers dekt. In het Uitvoeringsreglement wordt gesproken over het afsluiten van een WA-verzekering. Maar die verzekering beschermt een bestuurder tegen aanspraken van derden aan wie hij schade toebrengt en beschermt daarmee indirect de werkgever. En geldt niet als de werknemer zelf schade lijdt bij gebruik van de eigen auto tijdens het werk.



Aansprakelijkheid

De werkgever heeft op grond van artikel 7:6589 BW een zorgplicht voor de werknemer. Hij kan van die aansprakelijkheid niet afwijken ten nadele van de werknemer. Als de cao-bepaling wel zou zijn bedoeld om van die aansprakelijkheid af te komen, dan mag dat alleen als de positie van de werknemer niet slechter wordt. Maar van zulke voorzieningen is niets gebleken. Zeker niet nu de autokostenvergoeding niet eens de werkelijke autokosten dekt. De vordering van de werkneemster wordt daarom toegewezen.



Kantonrechter Arnhem, 16 oktober 2006, VR 2007, 108
Alle reacties Link kopieren
dat is ook onze opvatting ,,ze sturen mijn vraag door naar iemand binnen de organisatie die er een antwoord op gaat geven

Het zal mij benieuwen .
quote:hercules100 schreef op 23 april 2014 @ 14:31:

[...]





Contact gehad met p&o en dit was het antwoord



De dienstreisvergoeding in verband met gebruik van een auto/motor of bromfiets/scooter/snorfiets is inclusief de kosten voor een verzekering. Dit houdt in dat eventuele schade ontstaan tijdens dienstreizen niet verhaald kan worden op de werkgever.



- De werknemer die gebruik maakt van een eigen motorvoertuig dient een WA



verzekering te sluiten, die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt en waarbij tevens een Schadeverzekering Inzittenden is gesloten. De werknemer dient de polis desgevraagd aan de werkgever ter inzage te verstrekken (CAO Thuiszorg, Uitvoeringsregeling J, artikel 3).



Schade is getaxeerd op 800 euro , ik heb ze gewezen op art7:658 BW ......afwachten maar



Een WA verzekering dekt geen schade aan het eigen voertuig. Lees dit even:



Verzekering



Hoewel er geen verplichting is voor werkgevers om zich te verzekeren, wordt een ongevallenverzekering wel sterk aangeraden. Niet alleen omdat de aansprakelijkheid in bepaalde gevallen tot hoge bedragen kan oplopen, zeker in geval van volledige arbeidsongeschiktheid, maar ook omdat de aansprakelijkheid van de werkgever vrij ver gaat. De verwachtingen luiden dat er meer schade en ook hogere bedragen gevorderd zullen worden door medewerkers, voornamelijk als aanvulling op lagere sociale uitkeringen. Aan de aansprakelijkheid zoals omschreven in dit hoofdstuk kan de werkgever niet ontkomen door bijvoorbeeld de aansprakelijkheid in de arbeidsovereenkomst (of cao) uit te sluiten (art 7:658-3 BW).



Komt van deze site: http://www.arbeidsrechter ... chade-die-werknemer-lijdt
Alle reacties Link kopieren
quote:hercules100 schreef op 23 april 2014 @ 14:31:

[...]





Contact gehad met p&o en dit was het antwoord



De dienstreisvergoeding in verband met gebruik van een auto/motor of bromfiets/scooter/snorfiets is inclusief de kosten voor een verzekering. Dit houdt in dat eventuele schade ontstaan tijdens dienstreizen niet verhaald kan worden op de werkgever.



- De werknemer die gebruik maakt van een eigen motorvoertuig dient een WA



verzekering te sluiten, die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt en waarbij tevens een Schadeverzekering Inzittenden is gesloten. De werknemer dient de polis desgevraagd aan de werkgever ter inzage te verstrekken (CAO Thuiszorg, Uitvoeringsregeling J, artikel 3).



Schade is getaxeerd op 800 euro , ik heb ze gewezen op art7:658 BW ......afwachten maar

De schadevergoeding is geen vrijgestelde vergoeding, maar in principe belast met loonheffing. Daar is p&o denk ik mee in de war.

Onbelast is ¤ 0,19, alles daarboven is (in principe) belast. Maar dat staat los van de aansprakelijkheid van de werkgever.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Personeelszaken wijst het standaard af en hopen dat je het hierbij laat zitten, de aansprakelijkheid van de werkgever gaat ver, hier een voorbeeld uit onze werkplaats (details ivm herkenbaarheid iets veranderd)



Monteur A en B zijn op vrijdagmiddag een beetje aan het dollen, monteur A denkt leuk te zijn en gooit water naar monteur B die achteruit stapt (van schrik) struikelt en zijn pols breekt.



Monteur B stapt naar de vakbond omdat mijn werkgever het eigen risico van zijn ziektekosten verzekeraar (¤235,-) niet wil betalen.



Mijn werkgever vind het een principekwestie en raadpleegt een advocaat die binnen 3 dagen het advies geeft die ¤235,- te betalen, mijn werkgever is tenslotte aansprakelijk voor de gedragingen van monteur A daarbij komt ook nog dat monteur B schade oploopt onder werktijd.



Overigens had mijn werkgever er voor kunnen kiezen die ¤235,- weer te verhalen op de veroorzaker (monteur A) maar dat hebben ze niet gedaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Waarom neem jij contact op met P en O en stel jij vragen als het om het werk van een vriendin gaat?
Ik denk dat het om de partner van TO gaat.



Neem anders eens contact op met je verzekeraar, zij kunnen in deze ook wat betekenen volgens mij, zij leggen in de regel de rekening neer bij de aansprakelijke persoon of instantie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven