Wat voor fiets hebben jullie?

23-04-2014 19:37 203 berichten
Ik ben helemaal in de wolken want ga vrijdag een nieuwe fiets kopen! Voor mij mijn hoofdvervoermiddel dus het gaat een goede fiets worden. Ik zweer bij een zwarte omafiets want dat vind ik het mooist en dat past ook helemaal bij mij. En met terugtraprem want ik kan absoluut niet met handremmen overweg. De laatste keer dat ik dat probeerde vloog ik bijna over de kop.



In december eentje gekocht via marktplaats maar dat was mijn grootste miskoop ever. Buiten gezet en toen is hij gelukkig gestolen. Maar nu gaat er dus een goede fiets komen!



Nu is mijn vraag: wat voor fiets hebben jullie en waar letten jullie op bij aankoop? Versnellingen of niet? Nieuw of gebruikt? Een elektrische fiets of een gewone? Lijkt me gewoon leuk om te lezen
Alle reacties Link kopieren
Super, een nieuwe fiets kopen! Leuk!



Ik ben ook omafietsliefhebber, fiets dagelijks 10 km naar mijn werk (en dus ook 10 terug) dus heb er wel één met versnellingen. Hiervoor had ik een Cortina, onverwoestbaar ding, heb er bijna 10 jaar dag in dag uit op gefietst. Tot aan versleten tandwielen toe!!

Nu een Batavus Old Dutch, paars, met versnellingen, en ik vind hem, ook al fietst hij lekker, wel wat gammeler. Er zijn al een paar dingen kapot gegaan, hij rammelt eerder en roest ook al. Voor mij hierna geen Batavus meer.

(overigens beweert de fietsenmaker dat bovenstaande normaal is met het gebruik dat ik heb, en dat ik uitermate veel geluk heb gehad met mijn Cortina. Misschien zeur ik dus gewoon).
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Batavus Diva met transportrekje, maar da's niet altijd handig bij fietsenstallingen.

Maar met terugtraprem en drie versnellingen en met maar slechts 1 kabeltje, want al die kabels zijn ook niet handig in een stalling.

Heerlijke fiets, ik zou hem zo een tweede keer kopen. Had hiervoor ook een zwarte omafiets en wilde ook een terugtraprem.
quote:Hilary schreef op 23 april 2014 @ 20:04:



NummerZoveel:

Dat is handig van je vader! Altijd goed wanneer je weet waar ik op moet letten. Ook al ben ik al jaren uit huis, mijn ouders gaan me vergezellen bij het uitzoeken van de fiets Als je er zelf geen verstand van hebt, is het heel verstandig om hulp in te roepen!
Alle reacties Link kopieren
quote:hartenvier schreef op 23 april 2014 @ 20:01:

Miezemuis, laatste keer dat ik op de diva fietste was toen ik 8mnd zwanger was. Daarna nooit meer op gefietst

Dus misschien valt het idd wel mee!ik heb wel7 versnellingen....scheelt ook denk ik
Alle reacties Link kopieren
Man ook. Heeft er ook 7

Maar ik had gewoon geen lucht meer
Akakia, met iedere dag 20 kilometer fietsen snap ik wel dat je graag versnellingen hebt! En leuk, weer een omafiets-liefhebber De Cortina ziet er ook wel onverwoestbaar uit moet ik zeggen. En als zelfs de tandwielen versleten zijn dan heb je er echt het maximale uit gehaald! Ik heb de Old Dutch ook op het oog, ik ga je mening in mijn achterhoofd houden.



Chocs, dan heb je met terugtraprem en handrem denk ik? Fijn is dat he, als je echt zweert bij een fiets en weet dat je echt een goede hebt



NummerZoveel, ik heb er inderdaad geen verstand van en vind het handig maar vooral eigenlijk ook wel leuk dat mijn ouders meegaan
Ik heb de Rih Sigma echt n superfijne nederlandse fiets
Heb even gegoogeld en ziet er ook uit als een goede degelijke fiets!



Mijn liefde voor omafietsen is trouwens begonnen in mijn kindertijd. Ze waren er in het lilapaars, mintgroen en knalroze. Op een aangegeven moment was er een buurmeisje met een omafiets en toen gingen we allemaal ruzie maken wie de standaard omhoog en omlaag mocht doen, haha! Toen kreeg ik een roze
Hilary



Ik had mijn old dutch wel thuis altijd binnen staan, dat scheelt wel heel erg qua roest. Had er na 5 jaar nog steeds heel weinig roest op. Alleen op die chromen rand bij de kettingkast. Rammelen vond ik bij de mijne ook heel erg meevallen, ik was er iig altijd heel blij mee maar met een kleine was hij gewoon niet handig.

Die krat voor op mijn cortina vind ik heel handig, maar het fiets wel ineens heel anders. Je ziet je voorwiel niet en dat leverde in het begin nogal wat gezwabber op. Maar nu dochter achterop zit en de fietstassen eraf moesten ben ik wel blij met de krat. Zo kan ik tenminste nog iets aan boodschappen meenemen
Een hele oude. Op de achterkant staat zelfs nog een telefoonnummer van de fietsenmaker, toen zijn telefoonnummer nog uit vier cijfers bestond.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen handremmen. Alleen terugtraprem. Wil echt geen handremmen.

Eigenlijk ook geen versnellingen, maar dit was acceptabel.
DH, mijn fiets komt sowieso ook binnen te staan. Niet alleen vanwege roest maar hier worden ook heel veel fietsen gestolen. Ik kan me voorstellen dat je wensen met een kind veranderen en dat het even wennen is als je het voorwiel niet kan zien. Maar eigenlijk vind ik iedere nieuwe fiets wel even wennen.



NYC



Chocs, nog iemand die zweert bij de terugtraprem
Ik heb een omafiets van Gazelle. Met terugtraprem zonder versnellingen. Ik fiets gewoon in ons stadje dus ik hoef niet dagelijks kilometers te fietsen. Hij is oerdegellijk en fietst heerlijk.



Ik heb op mijn oude fiets meer dan 20 jaar gefietst. Twee kinderen op vervoerd en toen viel hij uit elkaar. Nu dus de oerdegelijke omafiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben supergelukkig met mijn fiets. Ik had een hele goede gazelle fiets gekocht via MP voor 350 euro. Daar had ik lang voor gespaard en met verjaardagsgeld kon ik eindelijk een gelikt model kopen, wat in de winkel wel iets van 900 euro had gekost. Kon dus nooit een slechte fiets zijn toch? Jeweetwel, met zadelpenvering, 7 (8, 9,10???) versnellingen, aerodynamisch en weet ik veel. Nou, binnen twee maanden had ik al gedonder met de versnellingen en het ding was loeizwaar. Fiets moest ik bijna aanzwengelen om vanaf een stoplicht een beetje op tempo te komen. Dus gewicht, tja, dat was weer niet waar ik op gelet had bij aanschaf (wel doen dus, want een zware fiets, fietst gewoon minder lekker).



Helaas werd deze fiets al binnen het half jaar gestolen en helaas had ik geen verzekering afgesloten. Dat werd dus opnieuw sparen. Maar deze keer wilde ik niet opnieuw teleurgesteld zijn in een fiets. Dan maar geen zadelpenvering en aerodynamische bladiebla, maar gewoon een goede, lekker fietstende, degelijke en stevige fiets. En om dat bedrag bij elkaar te sparen had ik toch wel de tijd om flink na te denken wat ik wilde. De uitkomst was:



drie keer een klein vakantietje in Nederland hebben en drie keer een fiets huren bij een fietsverhuurder en drie keer constateren dat het steeds dezelfde fiets was die drie totaal verschillende verhuurders aanboden. Van zuid limburg (bulten, man, niet normaal), tot strand (zand en tegenwind) tot veluwe, alledrie de fietsen waren:



Gazelle Ambiance.



En ik vond ´m toch lekker fietsen. Die bulten kon ik fluitend aan, de tegenwind idem. En ook nog eens lekker licht. Als drie verhuurders steeds dezelfde fiets hebben, dan moet het toch wel goed zitten. Dus, ik heb 250 euro gespaard en net zo lang op MP zitten wachten, totdat er eentje voorbij kwam en die werd het! En is het nog steeds



*en ik heb een heeeeeeeel goed slot gekocht!



Ik heb een merkloze smurfenblauwe omafiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Heb er een paar jaar geleden een transportbak opgezet. Fietst wel wat zwaarder, maar je kan veel meer meenemen en is dus héél handig. Fiets er denk ik wekelijks een kilometer of 60 mee, maar dat varieert.
Tuorrebout, wat mooi, twee kinderen op vervoerd. Heeft mijn moeder vroeger ook gedaan. Een voorzitje (met windscherm) en een achterzitje Fijn dat de Gazelle goed bevalt!



Schouderklopje, wat balen, zo hard sparen en je verjaardagsgeld inleggen en dan zo'n tegenvaller. Zonder verzekering sta je inderdaad nergens. Maar de tijd weer te sparen goed benut zo te lezen Fijn dat je nu zo blij bent met je fiets! En dan nog wel via marktplaats! Ik waag de gok niet meer maar blij dat het bij jou zo goed is uitgepakt nu Een mooie en volgens mij goede fiets! En op verschillende terreinen getest zie ik! Zuid-Limburg is inderdaad heuvels, heuvels en nog eens heuvels. Wel heel mooi. En een goed slot is inderdaad nooit weg. Ik heb nog een extra kabelslot zo goed als nieuw dus die kan ik op mijn nieuwe fiets gewoon verder gebruiken
quote:Saracenen schreef op 23 april 2014 @ 21:13:

Ik heb een merkloze smurfenblauwe omafiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Heb er een paar jaar geleden een transportbak opgezet. Fietst wel wat zwaarder, maar je kan veel meer meenemen en is dus héél handig. Fiets er denk ik wekelijks een kilometer of 60 mee, maar dat varieert.Oh wat gaaf! Lees hier goede dingen over extra transportopties. En 60 km is best nogal wat
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf ook in bulten land en ik kan me slecht voorstellen dat mensen een oma fiets willen. Want je kunt altijd alleen maar remmen als je benen in de juiste stand staan. Ergens vind ik dat zelfs gevaarlijk als je hard aan het fietsen bent en heel onverwacht moet remmen. Vind je handremmen dan niet handiger? En dan bedoel ik geen blokjesrem die zo snel slijten, maar trommelremmen.
Alle reacties Link kopieren
Zit momenteel 6 maanden in Engeland (student) maar heb hier een fiets aangeschaft, vrij goedkope fiets maar met 7 versnellingen en handremmen. Ben zeer blij met de 7 versnellingen want het is hier verschrikkelijk heuvelachtig maar wat een ondingen zijn handremmen toch na een week begonnen ze al wat te slippen en verschrikkelijk te piepen bij het remmen. Denk altijd sorry, sorry, sorry ik moet echt remmen ik weet dat ik een ongelooflijk lawaai maak met die piepende dingen maar ik moet echt remmen



Ik zweer bij een terugtraprem en thuis heb ik een oude merkloze damesfiets zonder versnellingen maar ach NL is toch zo goed als plat maar met terugtraprem!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Cortina Comfort zonder versnellingen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Schouderklopje, ik woon zelf in een vlakke omgeving, midden in een stadscentrum dus dat maakt voor mij niet zoveel uit. En met harde vaart ineens remmen kan ik goed, daar heb ik veel op geoefend in mijn tienerjaren



Ik moet ook iets met mijn voeten doen als ik iets bestuur, anders heb ik het gevoel dat het niet 'in evenwicht' is, hoe stom het misschien ook klinkt. Bij mij zijn handremmen juist gevaarlijk
Beagle10, wat gaaf, in Engeland! Maar inderdaad een stuk heuvelachtiger dan hier. Ik ben ook wel eens in Schotland (Edinburgh) geweest, daar lijkt fietsen me helemaal geen pretje Ik kan me indenken dat je daar blij bent met de versnellingen!



Susan: ook geen versnellingen Heb een fiets het liefste heel basic.
Alle reacties Link kopieren
Een gejatte..
Alle reacties Link kopieren
Als slot heb ik nu zo´n twee in 1 ding Hilary. Dat is volgens mij zo´n standaard dief-proof axa slot. Alleen kun je er -als je wilt- een kabel/ketting uittrekken en ook gebruiken. Hier in het dorp gebruik ik meestal niet de kabel voor een kleine boodschap. Maar als ik naar de stad ga, dan zeker wel. En het werkt op 1 en hetzelfde sleuteltje.



Zo eentje heb ik

Alle reacties Link kopieren
quote:Hilary schreef op 23 april 2014 @ 21:20:



Ik moet ook iets met mijn voeten doen als ik iets bestuur, anders heb ik het gevoel dat het niet 'in evenwicht' is, hoe stom het misschien ook klinkt. Bij mij zijn handremmen juist gevaarlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven