Schoonmoeder heeft het licht gezien

23-04-2014 20:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers.



Ik lees al een lange tijd mee, maar ook ik kan nu jullie raad en meningen gebruiken.



Drie jaar geleden, toen ik in Nederland woonde voor een project voor mijn werk, heb ik mijn vriend ontmoet. We kregen al snel een relatie. Het project was echter na een half jaar al afgerond, waardoor ik weer naar België verhuisde, wat resulteerde in een lange afstandsrelatie. Omdat ik een eigen loft en goedbetaalde job heb hier in België, besloten we dat het beter zou zijn dat mijn vriend naar hier zou verhuizen. Sinds september wonen we samen, wat echt super gaat.



Maar nu het probleem:



Mijn vriend zijn vader is al enkele jaren dood. Mijn vriend is grotendeels opgevoed door zijn moeder, waardoor deze twee een hechte band hebben. Toen mijn vriend eindelijk uit huis ging, bleef hij in het zelfde dorp wonen en zag zijn moeder nog 3 keer in een week. Sinds hij naar België verhuisd is, voelde moeder zich vaak eenzaam. Nu is ze sinds kort lid geworden van de Getuigen van Jehova, waar mijn vriend en ik ons nogal zorgen over maken. Ze vertoont raar gedrag, zegt dat ze geen band mag aangaan met mensen uit de maatschappij en heeft de overtuiging dat mensen haar vijand willen maken van God. Ook is ze steeds bezig dat het “einde der tijden” snel zal aanbreken. Ze heeft nog weinig contact met de buitenwereld en zelfs haar beste vriendinnen hebben haar al in tijden niet meer gesproken. Kortom, van die leuke, spontane vrouw is niets meer te bekennen. Na enig onderzoek op internet komen we op verschillende sites uit die dit geloof als sekte bestempellen. Moeten we ons nu zorgen maken? Heeft iemand ervaringen met mensen uit deze religie?
Alle reacties Link kopieren
"en heeft de overtuiging dat mensen haar vijand willen maken van God"



"Ze heeft nog weinig contact met de buitenwereld en zelfs haar beste vriendinnen hebben haar al in tijden niet meer gesproken."



Dit zijn wel zorgwekkende ontwikkelingen, dus ja jullie moeten je zorgen maken.



Ik heb maar 2 Jehova Getuigen gekend en ik had niet veel met ze, maar ze deden wel met de maatschappij. Werken etc. etc.
Oei, dat is een lastige situatie. Zeker omdat jullie nu niet in de buurt wonen, zal vooral voor je vriend moeilijk zijn.



Ik weet te weinig van het geloof af om je daar meer over te kunnen zeggen. Ik heb wel ooit een meisje in de klas gehad met hetzelfde geloof, ik vond sommige dingen die ik hoorde echt heel apart.



Maar goed, ik heb met geen enkel geloof iets.



Ik hoop dat er mensen zijn die je meer kunnen vertellen. En misschien ook gerust kunnen stellen.



De JG kunnen veel compensatie bieden voor eenzame mensen. Ze geven structuur, vastigheid, doel en zin, voor wie dat nodig hebben. Maar voor buitenstaanders hebben ze vaak wel iets sektarisch en engs.



Maar maak je geen zorgen, ze hebben niet de neiging hun leden uit hoereren te sturen, en collectieve zelfmoorden doen ze ook niet aan. Ze voorspellen het einde der tijden, maar als dat dan niet komt, voorspellen ze gewoon een nieuwe datum. Allemaal redelijk veilig.



Er zit wel een vrij sterk "wij, tegenover de verdorven wereld" in, dat is in de sociale relaties buiten de JG wel wat lastig soms. En met verjaardagen zijn ze vaak wat saai, die vieren ze niet.
Ja, je moet je serieus zorgen gaan maken, heel erg zelfs. Ik zou nog iets langer er op gaan googelen als ik jou was en hopelijk is ze nog niet erg genoeg gehersenspoeld en komt ze tot inkeer.
Zijn moeder, jouw schoonmoeder is een volwassen vrouw. En hoe meer je tegen haar ingaat, hoe meer zij in haar overtuiging gaat zitten. Mij lijkt het het beste om erin mee te gaan, contact te houden en haar op regelmatige basis (een weekend per maand bijvoorbeeld) uit te nodigen of daar naartoe te gaan.
Alle reacties Link kopieren
We gaan ook minstens 1 weekend per maand. Ook komt zij vaak eens een weekend naar hier. We willen alle lijnen open houden. Mijn vriend is bang dat het contact zou stoppen door druk van de groep, maar ik vind nergens bewijs dat zijn zorgen terecht zijn.
Het varieert, maar er zijn meer dan genoeg Getuigen die een redelijk normaal sociaal leven hebben.
Alle reacties Link kopieren
@netniet, hoe bedoel je? Waar moeten we ons dan juist zorgen over maken?
En ze is al zo eenzaam en dan mag ze geen contact met de maatschappij en haar vrienden.

Misschien is het een optie om haar te leren dat God Liefde is en er niet op zit te wachten dat mensen zich afzonderen van hun medemens. Zelf heb ik het niet zo op religie, maar als je schoonmoeder behoefte heeft aan zoiets, dan lijkt het me beter dat ze een geloofsgemeenschap zoekt waar medemenselijke liefde wel belangrijk wordt gevonden, zoiets als de pinkstergemeente of zo.

Ik wens jullie sterkte en wijsheid, want de jehova's zijn een harde noot om te kraken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ook het gekke idee in zijn hoofd dat schoonmoeder al haar spaargeld zou kwijtraken. Dit lijkt mij echter een beetje vergezocht. Daar heb ik nog nooit iets van gehoord en kan er ook niets over vinden op het internet.
God zij dank is er nog steeds hier zoiets als vrijheid van mening, overtuiging en religie
Je schoonmoeder leren wat ze moet geloven lijkt me niet de allerbeste optie
Alle reacties Link kopieren
We voelen ons vooral slecht omdat we haar niet “in de gaat kunnen houden” (misschien nogal slecht gekozen woordkeuze). De afstand is op dit moment een groot probleem. Ik heb al voorgesteld aan vriend om misschien een week of 2 vakantie op te nemen en tijdelijk bij haar in te trekken. Misschien moet hij maar eens meegaan naar de bijeenkomsten, zodat hij met eigen ogen kan zien dat het allemaal niet zo eng is.
Alle reacties Link kopieren
We willen haar zeker niets opdringen, of haar verbieden hierin te geloven. Eerst was vriend blij dat schoonmoeder een nieuwe hobby had, nieuwe mensen leerde kennen. De angst komt vooral door de afzondering van haar vriendinnen, haar sociaal vangnet. Schoonmoeder verlaat laatste maanden enkel het huis nog om naar bijeenkomsten te gaan, en dat baart mijn vriend zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Vriend is afgelopen weekend opgebeld door haar vriendinnen, die bezorgd zijn. Sindsdien zit de angst er bij mijn vriend ook goed in.
Het is jammer dat je mensen moeilijk kan overtuigen dat een religie vaak nergens over gaat; verzonnen door mensen.



Misschien moet je het boek "The Age of Reason" van Thomas Paine kopen. Dit boek is geschreven rond 1800 door één van de founding fathers van de VS. Hij legt in heldere woorden zijn kritiek op (met name) de Christelijke Kerk uit, maar is in principe van toepassing op alle religies.



Het hangt natuurlijk van je schoonmoeder af hoe open ze staat voor de (heldere) argumentatie. Maar het boek geeft zoveel incorrecte punten aan op de Bijbel, zonder te vervallen in Christen-bashing, dat het toch wel overtuigend is. Thomas Paine was waarschijnlijk geen Christen-basher, omdat hij opgevoed was in een familie van Quakers (een Christelijke stroming) en van daaruit wel veel goeds mee heeft gekregen.



Door het boek zie ik mezelf nu als Deist (iemand die wel gelooft dat er een soort schepper is, maar voor de rest alles in het midden laat).



"The Age of Reason" op Amazon: http://www.amazon.com/Age-Reason-Thomas ... 1603863400
Alle reacties Link kopieren
De Jehova's zijn een echte sekte. Ze verstoten kinderen die zich niet houden aan de regels en schermen zichzelf af van de wereld. Ik zou me ook zorgen maken als ik jou was. Geen fijne club.



Of de Jehova's geld aftroggelen van hun nieuwe leden weet ik niet. Het is wel zo dat je 10% of meer moet afdragen van je verdiende geld en daar is geen uitzondering op mogelijk...



Lees je goed in over deze club, want een leuke groep is het zeker niet....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:sonnet116 schreef op 23 april 2014 @ 21:09:

Vriend is afgelopen weekend opgebeld door haar vriendinnen, die bezorgd zijn. Sindsdien zit de angst er bij mijn vriend ook goed in.



Daar kan ik me best wel wat bij voorstellen! Ze is zich aan het isoleren, lijkt me niet echt gezond.



Ik weet niks van JG's af, maar de twee die ik kende draaiden zoveel mogelijk mee in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen eens op zoek naar het boek, bedankt, ziet er heel interessant uit. Schoonmoeder is een heel wijze, intelligente vrouw, daarom dat we het ook zo raar vinden dat ze, ui het niets, zo zwart/wit – jaren ’50 is gaan denken. Er is niet veel van haar karakter terug te vinden momenteel, maar weet niet of dit komt vanuit de groep, of de “groepsdruk” (schoonmoeder die zich wel aanpassen aan de groep om erbij te horen).
Alle reacties Link kopieren
*Zich wel aanpassen = zich wil aanpassen

(moet echt beter nalezen)
Alle reacties Link kopieren
Ai, 10% is wel wat. Mijn vriend maakt zich ook veel zorgen over het verbod op bloedtransfusies. Schoonmoeder is natuurlijk ook geen twintiger meer.
Iemand gelooft omdat hij dat nodig heeft. Niet omdat hij niet kan denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 23 april 2014 @ 21:14:

De Jehova's zijn een echte sekte. Ze verstoten kinderen die zich niet houden aan de regels en schermen zichzelf af van de wereld. Ik zou me ook zorgen maken als ik jou was. Geen fijne club.



Of de Jehova's geld aftroggelen van hun nieuwe leden weet ik niet. Het is wel zo dat je 10% of meer moet afdragen van je verdiende geld en daar is geen uitzondering op mogelijk...



Lees je goed in over deze club, want een leuke groep is het zeker niet....



Waar haal jij je informatie in godsnaam vandaan?



To, ik ben opgevoed als een jg en echt, van bovenstaande heb ik nog nooit gehoord! 10% pff.. geld aftroggelen ook nooit van gehoord. Wel staat er een kist voor vrijwillige bijdragen.



Verder is het idd een nogal hechte, gesloten groep. Geen rare rituelen ofzo, ze komen 3x per week bijeen voor bijbelstudies en ze willen maar al te graag het geloof prediken. En ze vieren geen verjaardagen. En ja, vrienden van buiten de club is een punt, als zijnde mogelijk slechte invloed om dingen te doen die niet gewaardeerd worden binnen de club.



Dan heb je wel nog (ook al hoort het niet) verschillen in de verschillende gemeenten: de eerste gemeente waar ik in zat was als een warm bad. Iedereen vriendelijk, hartelijk en behulpzaam. Echt leuke lui. De tweede gemeente was posh, dikdoenerij & zo niet gezellig. De kijk ons eens voor het oog van de buitenwereld goed doen, maar ondertussen.



Ik hoop dat je schoonmoeder snel weer normaal gaat doen & mocht ze bij die club blijven, hoop ik dat ze de leuke leu heeft getroffen!
quote:Hasse88 schreef op woensdag 23 april 2014 21:14 De Jehova's zijn een echte sekte. Ze verstoten kinderen die zich niet houden aan de regels en schermen zichzelf af van de wereld. Ik zou me ook zorgen maken als ik jou was. Geen fijne club.



Of de Jehova's geld aftroggelen van hun nieuwe leden weet ik niet. Het is wel zo dat je 10% of meer moet afdragen van je verdiende geld en daar is geen uitzondering op mogelijk...



Lees je goed in over deze club, want een leuke groep is het zeker niet.... Die 10% klopt niet (in tegenstelling tot veel andere kerken trouwens). Wat ze wel doen, is een bijdrage naar eigen inzicht vragen. En dat is eigenlijk nog erger, omdat de "morele verplichting" zwaar kan drukken. En er dus toe kan leiden dat men nog veel meer geeft, om hun liefde voor God vooral niet alleen in woord maar ook in daad te laten blijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven