Vriend ongelukkig in structuur

23-04-2014 18:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,



Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een hele lieve vriend en we zijn allebei erg blij met onze relatie. Hij doet echter, zijn moeder is ziek geworden tijdens zijn pubertijd wat voor allerlei moeilijkheden zorgde, iets langer over de middelbare school dan gewoon. Op zich niets mis mee, dingen kunnen soms raar lopen. Hij doet nu voor het 2e jaar thuisonderwijs en heeft vorig jaar een deel van zijn eindexamen moeten doen en dit jaar weer (zijn eindexamens werden verdeeld over 2 jaar). Vorig jaar heeft hij echter niet alle vakken gehaald en die moet hij nu dit jaar opnieuw doen. Nu maak ik me redelijk druk over zijn examens en ik ben bang dat hij het niet gaat halen. Iedere keer als ik er met hem over praat dan verandert hij snel van onderwerp of wimpelt hij me een beetje af. Nu hebben we er net een discussie over gehad en hij zei dat zich er constant druk om maakt. Dit verwachtte ik al wel, want ik denk dat hij erge faalangst heeft, maar als resultaat hiervan alles uitstelt tot het laatste moment. Vervolgens zei hij ook dat hij erg ongelukkig wordt van deze structuur (de structuur van de maatschappij/samenleving), maar dat hij zich er toch aan moet houden. Ik snap hem wel, maar ik zei wel tegen hem dat je toch wel een diploma moet hebben om een baan te kunnen krijgen en om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Hier reageerde hij kortaf op en zei dat hij geen motivatie kon opbrengen om iets te doen waar hij ongelukkig van werd.



Ik snap hem helemaal wat betreft structuur en er ongelukkig van worden, maar toch weet ik niet wat ik hiermee aanmoet. Ik wil hem steunen en helpen. Ik wil dat hij gelukkig wordt in het leven, maar ik vraag me wel af of dit mogelijk is zonder diploma in de huidige samenleving. Hij is overigens 20 en ik ben 21 en studeer aan de universiteit. Wat denken jullie? Wat moet ik hiermee? Help?
@borderwalk eens! Niks gaat vanzelf en misschien is een leuk leven opbouwen met een alternatieve structuur juist wel extra moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
En ergens snap ik vriend ook wel. Ik denk dat we allemaal wel eens dromen van een zorgeloos leven zonder financiele zorgen, zonder baas, zonder verplichtingen. De staatsloterij spint er garen bij. Ik heb ook een koningsdaglot gekocht, maar wat telt is wat je doet op maandag 28 april als je niet die 10.000 per maand hebt gewonnen.
Als hij zich niet kan vinden in de structuur van de maatschappij, dan neem ik aan dat hij ook niet zijn handje wil ophouden bij diezelfde maatschappij. Dan zal hij toch iets anders moeten verzinnen. Verhongeren is ook weer zoiets.
quote:ingelise schreef op 23 april 2014 @ 19:40:

Persoonlijk word ik erg ongelukkig van mensen van 20 die nog nooit zelfstandig in de Structuur van de Maatschappij geleefd hebben, maar alleen al bij het vooruitzicht ongelukkig worden en maar roepen dat ze dat niet willen en dus niet eens een poging doen om het te proberen.....En dat zijn dan mensen aan wie we de wereld doorgeven... schop onder zn kont zou ik 'm gevenEr zijn ook mensen die het niet kúnnen. Mag jij niet snappen, doe ik ook niet, maar ik zíe het wel, elke dag. En ik zie ook de moeite die sommigen doen om wel te passen in de structuur, om wel zich te voegen naar wat er van hen gevraagd wordt. Het is zo makkelijk roepen vanaf de zijlijn, 'een schop onder zijn kont moet hij hebben'....
Ik heb wel begrip voor mensen die het niet kunnen, misspoez, maar dan moeten ze het toch minstens geprobeerd hebben?? Hoe kunnen ze nou zeggen dat ze ongelukkig worden van de Structuur vd Maatschappij (blijkbaar in de zin van een9-tot-5 baan en een hypotheek) als ze dat nooit ervaren hebben en ook geen poging doen tot alternatieven.

Wat jij ziet -en ik ook genoeg zie- zijn mensen die moeite doen om in te passen en soms lukt dat niet. Daar heb ik respect voor. Wat ik hier lees (en correct me if I am wrong) is iemand die al bij voorbaat roept dat hij er ongelukkig van wordt...
quote:matroesjka_ schreef op 23 april 2014 @ 18:52:

[...]



Klopt. Maar er is best wat ruimte om je leven anders dan "9-17 met hypotheek" in te richten.Uiteraard. Maar zonder opleiding en/of bijzonder talent wordt dat een stuk lastiger.
Je bent niet zijn moeder
quote:fransebrie schreef op 23 april 2014 @ 18:45:

[...]





Dankjewel. Je hebt ook gelijk, ik moet me niet als zijn moeder opstellen en ik moet het loslaten, maar hoe. Ik blijf me er toch druk om maken en dit moet ik stoppen, maar ik vraag me af hoe.als je niet kan leven met zijn laksheid en ambitieloosheid kan je beter de relatie verbreken
Zijn leven, zijn keuzes. dat is regel 1.



Regel 2 is dat jullie niet gaan samenwonen tot hij voldoende geld in het laatje brengt om zijn deel van de huur, watergaselectratelefoontvinternetrekeningen en de boodschappen kan betalen. Ergo: tot hij zichzelf kan onderhouden.



Dus: als hij samen wil wonen, zal hij op de een of andere manier geld moeten verdienen. Of dat nou met een eigen bedrijfje, in de horeca, als artiest of op een kantoor is, maakt niet uit. Als het maar voldoende opbrengt om zijn eigen broek op te houden, want jij gaat hem NIET onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken heel veel mensen die geen diploma's hebben en toch of topbanen hebben of doen wat ze het leuk vinden. Kunstenaars, musici of zpp'ers die eigen tijden invullen. Veel van deze vrienden zijn allemaal begonnen ergens onderaan en zijn gaan uitzoeken wat bij ze past. Eigenlijk hebben ze zichzelf een vak geleerd, werkend leren. Ik zou me maar meer focussen op jezelf en hem vooral laten uitzoeken wat bij hem past. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou m niet achter zn broek aanzitten, je bent z'n moeder tenslotte niet. Dus hem steunen als ie er om vraagt en als ie er niet om vraagt, 'm gewoon maar laten gaan.



Dat structuurgelul vind ik een typisch jongens van 20 dingetje. De kans is 90% dat het vanzelf weer over gaat (dat kan soms even duren). In de tussentijd kan ie vast een ongeschoold baantje fixen voor zichzelf. Mocht ie geheel toevallig bij die andere 10% horen dan zie je dat over een paar jaar wel weer.

Tenzij je met bovenstaande niet kunt leven. Dan blijft alleen uitmaken nog over als optie want hij gaat echt heus niet harder lopen als jij maar aan zijn hoofd blijft zeuren. En aan iemands hoofd zeuren is ook nog eens rete vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Kom op, die gast is 20.

Hij heeft nog een heel leven voor zich, en nog genoeg tijd om uit te vogelen wat hij precies wil.



Het is zijn leven TO, niet het jouwe.
quote:snoopy85 schreef op 23 april 2014 @ 21:24:

Ik ken heel veel mensen die geen diploma's hebben en toch of topbanen hebben of doen wat ze het leuk vinden. Kunstenaars, musici of zpp'ers die eigen tijden invullen. Veel van deze vrienden zijn allemaal begonnen ergens onderaan en zijn gaan uitzoeken wat bij ze past. Eigenlijk hebben ze zichzelf een vak geleerd, werkend leren. Ik zou me maar meer focussen op jezelf en hem vooral laten uitzoeken wat bij hem past. Succes!Oh ja? Wat doen die ongediplomeerden dan allemaal aan topbanen? Ik ken ze namelijk niet. Iedere werkende die ik ken heeft een opleiding. Degene zonder opleiding zitten in de uitkering.
Nu maak ik me redelijk druk over zijn examens en ik ben bang dat hij het niet gaat halen



Want? Als hij zijn examens verprutst is jouw leven voorbij? Stort jouw wereld in? Kun jij niet vooruit in het leven?



Jij bent niet zijn moeder, niet zijn hulpverlener en ook niet de leerplichtambtenaar. Als hij zich niet kan vinden in de mentaliteit van Nederland, dan gaat hij een tijd antikraak wonen, of in een tent van Occupy wonen, wordt ie hippie en schopt tegen de heersende cultuur aan. En dan is ie 35 en komt ie bij zinnen. Niets mis mee op zich, is zijn keuze.



Aan jou de keuze of je daarin mee wilt gaan of dat je toch op zoek wil naar iemand die qua normen en waarden en opvattingen meer bij jou past.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 23 april 2014 @ 21:39:

Nu maak ik me redelijk druk over zijn examens en ik ben bang dat hij het niet gaat halen



Want? Als hij zijn examens verprutst is jouw leven voorbij? Stort jouw wereld in? Kun jij niet vooruit in het leven?



Jij bent niet zijn moeder, niet zijn hulpverlener en ook niet de leerplichtambtenaar. Als hij zich niet kan vinden in de mentaliteit van Nederland, dan gaat hij een tijd antikraak wonen, of in een tent van Occupy wonen, wordt ie hippie en schopt tegen de heersende cultuur aan. En dan is ie 35 en komt ie bij zinnen. Niets mis mee op zich, is zijn keuze.



Aan jou de keuze of je daarin mee wilt gaan of dat je toch op zoek wil naar iemand die qua normen en waarden en opvattingen meer bij jou past.



+1000



Het begint me steeds meer op te vallen dat bepaalde mensen een beeld voor zich hebben hoe hun leven zou moeten zijn. Alleen hebben ze een partner die om een of andere manier niet mee wil of kan in dit plaatje.

Dan begint de ideaalplaatjepersoon te werken/te zorgen/druk te maken om die ander in het plaatje te persen.

Gewoon kappen: met je ideale plaatje of met die persoon.

Het is verspilde energie en dwangmatig en te gek voor woorden dat je denkt het recht te hebben om een ander te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij heeft zichzelf met een vlotte babbel als leidinggevende in de bankwereld weten te praten. Ik heb het overigens wel over jongens die durven en met lef leven. een andere vriend van me is zzp'er in groenvoorziening en zijn vriend is kunstenaar en woont in een rijdende trailer. die houdt niet van structuur maar maakt hele mooie kunstwerken en krijgt er goed voor betaald. Ook hij heeft nooit een diploma behaald. Misschien ontmoet ik de laatste jaren juist de creatieve mensen die toch bewijzen dat het ook anders kan

Ik moet hierbij wel zeggen dat zij al vanaf hun 14e werken/ontdekken en we zijn nu allemaal 30. Misschien was het toen ook een goede tijd om zonder diploma's te werken. Want ik weet uit eigen ervaring dat een HBO diploma al niet eens meer genoeg is



- keep thinking positive -
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Mooi ook om al die verschillende opvattingen te lezen.



In hoe ik hem ken is hij niet lui en we zijn samen hartstikke gelukkig. Ik moet me er inderdaad gewoon minder mee bemoeien en hem zijn gang laten gaan. We moeten nog maar eens goed praten en van daaruit zien we dan wel weer verder
quote:snoopy85 schreef op 23 april 2014 @ 21:50:

Een vriend van mij heeft zichzelf met een vlotte babbel als leidinggevende in de bankwereld weten te praten. Ik heb het overigens wel over jongens die durven en met lef leven. een andere vriend van me is zzp'er in groenvoorziening en zijn vriend is kunstenaar en woont in een rijdende trailer. die houdt niet van structuur maar maakt hele mooie kunstwerken en krijgt er goed voor betaald. Ook hij heeft nooit een diploma behaald. Misschien ontmoet ik de laatste jaren juist de creatieve mensen die toch bewijzen dat het ook anders kan

Ik moet hierbij wel zeggen dat zij al vanaf hun 14e werken/ontdekken en we zijn nu allemaal 30. Misschien was het toen ook een goede tijd om zonder diploma's te werken. Want ik weet uit eigen ervaring dat een HBO diploma al niet eens meer genoeg is



- keep thinking positive -O, ze zijn 30. De kritiek leeftijd begint nu. Zonder een diploma ben je helemaal nergens. ook niet met een vlotte babbel
quote:snoopy85 schreef op 23 april 2014 @ 21:50:

Een vriend van mij heeft zichzelf met een vlotte babbel als leidinggevende in de bankwereld weten te praten. Ik heb het overigens wel over jongens die durven en met lef leven. een andere vriend van me is zzp'er in groenvoorziening en zijn vriend is kunstenaar en woont in een rijdende trailer. die houdt niet van structuur maar maakt hele mooie kunstwerken en krijgt er goed voor betaald. Ook hij heeft nooit een diploma behaald. Misschien ontmoet ik de laatste jaren juist de creatieve mensen die toch bewijzen dat het ook anders kan

Ik moet hierbij wel zeggen dat zij al vanaf hun 14e werken/ontdekken en we zijn nu allemaal 30. Misschien was het toen ook een goede tijd om zonder diploma's te werken. Want ik weet uit eigen ervaring dat een HBO diploma al niet eens meer genoeg is



- keep thinking positive -En leidinggevende of ZZP'er in de groenvoorziening of kunstenaar, dat zijn geen topbanen kom nou toch!
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 april 2014 @ 21:35:

Oh ja? Wat doen die ongediplomeerden dan allemaal aan topbanen? Ik ken ze namelijk niet. Iedere werkende die ik ken heeft een opleiding. Degene zonder opleiding zitten in de uitkering.



Zo ver ik weet heeft Bill Gates zijn opleiding nooit afgerond.



We hadden hier ook iemand die een taleninstituut (NTI) heeft opgericht, ene Bram van Leeuwen, die nooit een fatsoenlijke opleiding had gehad maar wel als miljonair de kist in ging.



Ik weet zeker dat er alleen in Nederland al meerdere van dit soort voorbeelden te vinden zijn.



Andere voorbeelden zijn George Bush en Michael Dell
Niet geschoten is altijd mis
quote:snoopy85 schreef op woensdag 23 april 2014 21:24 Ik ken heel veel mensen die geen diploma's hebben en toch of topbanen hebben of doen wat ze het leuk vinden. Kunstenaars, musici of zpp'ers die eigen tijden invullen. Veel van deze vrienden zijn allemaal begonnen ergens onderaan en zijn gaan uitzoeken wat bij ze past. Eigenlijk hebben ze zichzelf een vak geleerd, werkend leren. Ik zou me maar meer focussen op jezelf en hem vooral laten uitzoeken wat bij hem past. Succes!Ik ken ze ook! Ongeveer een handvol, denk ik. Ik ken ongeveer 4x zoveel mensen die dat ook graag zouden willen doen, maar het die het niet lukt. Altijd grootse dromen en wilde plannen, maar nooit komt iets echt van de grond. En per saldo zijn ze hartstikke ongelukkig doordat ze hun idealen maar niet realiseren, door niemand serieus genomen worden, en altijd maar weer de eindjes aan elkaar moeten knopen.
Ook voorbeelden zat in NL hoor. Ik denk bijv aan John de Mol en Joop vd Ende. Maar de gemeenschappelijke deler van die self-made miljonairs is toch wel dat ze geen 20 meer zijn, en dat wel waren in een hele andere tijd!
Alle reacties Link kopieren
quote:ingelise schreef op 23 april 2014 @ 19:40:

Persoonlijk word ik erg ongelukkig van mensen van 20 die nog nooit zelfstandig in de Structuur van de Maatschappij geleefd hebben, maar alleen al bij het vooruitzicht ongelukkig worden

Ik was ook zo hoor, vroeger.



Was er van overtuigd dat ik nooit in een sleur zou komen, zoals mijn suffe ouders. Ik zou Grote Reizen maken. Geld zou ik verdienen met mijn geniale roman, die natuurlijk De Stem Van Mijn Generatie zou zijn.



Hoort er toch een beetje bij de leeftijd.
John de Mol kwam uit een welgesteld gezin en in zekere zin was zijn bedje als gespreid. Volgens mij heeft Joop van den E. de ambachtsschool volbracht en is hij technicus van het 1 of ander.
Dus Joop is wel degelijk geschoold. John de M weet ik neit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven