Geld & Recht alle pijlers

Van hoeveel rondkomen per maand met 2 kinderen?

22-04-2014 13:46 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Graag zou ik van anderen willen weten met hoeveel jullie per maand kunnen rondkomen met een gezin met 2 kleine kinderen (0 en 2 jaar oud). En dan exclusief de vaste lasten als hypotheek/huur, kinderopvang, auto, gas, water, licht, telefoon, internet, etc.



Ik ga misschien een hele andere kant op qua werk, waardoor ik minder ga verdienen maar wel hetgeen ga doen wat ik altijd heb gewild.



Nu hebben we berekend wat we overhouden per maand en ik wil graag zeker weten dat we gaan rondkomen. Ik denk het zelf wel, als we goed op gaan letten wat we uitgeven.



Ik ben benieuwd.
als je van die 900 eerst de boodschappen afhaalt (reken op 500?), daarna de zwemlessen, verjaardagen, uitjes in de weekenden, keer wat extra kleding en misschien ook eens extra tanken omdat je naar het strand oid bent geweest, blijft er al een stuk minder over



als het moet dan kan het natuurlijk, maar de vraag is hoe jullie willen leven

dat kunnen jullie alleen zelf bepalen
Alle reacties Link kopieren
quote:enya29 schreef op 23 april 2014 @ 07:34:

Ik zal wel een Miep zijn maar ik vind t niet eens zo veel.

Je moet daar dus ook kleding van kopen, boodschappen doen en sparen?

Maar goed misschien heb ik t wel heel luxe.



Zo zie je dat voor de een 900,= voor bovenstaande zaken veel is , en voor anderen weinig.

Veel mensen kunnen niet sparen en kleding wordt van de kinderbijslag gekocht net als andere extra's , en 500,= pm aan boodschappen , er zijn mensen die de helft daarvan te besteden hebben.



Het is maar net wat je gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
Alles behalve vaste lasten, ca 700 euro. Zit oudste op zwemles en paardrijden, jongste op zwemles en scouting. Dus 900 moet ruimschoots kunnen, kun je nog 200 sparen
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
wij (twee volwassenen en twee kinderen in de kleuterleeftijd) hebben het boodschappenbudget terug geschroefd naar 100 per week dus 400 per maand, sparen 300 per maand. Dit zijn eigenlijk de enige twee bedragen die vast staan, de rest fluctueert per week. Als je bv met een stel uit eten gaat en je trakteert ben je al snel 200 euro kwijt. op 900 euro is dit een flinke hap. Nmi is het goed te doen, maar je kan geen gekke bokkensprongen maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier gezin twee peuters waarvan 1 in de luier. Na vaste lasten gebruiken we per maand rond de 1300¤ Om van te leven dat is incl. 1x op vakantie. Dit lukt ons makkelijk. Verder houden we nog geld over van onze salaris om te sparen. Ik weet niet of TO nog kan sparen naast die 900¤.

900¤ is geen vetpot je kunt financiele tegenslagen (nieuwe tv, wasmachine) niet makkelijk opvangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 23 april 2014 @ 07:25:

[...]





Nee dat dat is waar je alles van moet doen , plus je toeslagen.



Kort gezegd bedoel ik dus dat TO 900,= over heeft en iemand met bijstand er van leven moet.

Dan lijkt mij 900,= veel als het voor de "leuk" is begrijp daarom eerlijk gezegd niet dat de vraag gesteld wordt of daarvan rond te komen is ( na aftrek vaste lasten ) , terwijl er mensen zijn die daar van leven moeten al dan niet icm voedselbank ed.



Oh, op die manier. Dan delen we deze mening



Ik denk dat het prima te doen is. Ik denk ook dat het maar net is wat je gewend bent (zoals je hier boven ook al beschreef). Wij waren, voor we een kind kregen, gewend om wekelijks uit eten te gaan. Soms zelfs twee maal per week. Dit is maandelijks geworden. Ik ben dan ook parttime gaan werken ipv fulltime. Verder is er is een auto weg. En toch leven we verder precies zoals we eerder ook deden.



Je leeft naar wat je hebt. 'Wijze uitspraak van mijn oma ooit'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet hier eens het lijstje van een WWB'er neer, eerst als alleenstaande, vervolgens als familie van 4.

De vaste lasten voor een alleenstaande op een rij, zoals maandelijks betaalt moeten worden:

huur = 475

gas/licht = 160

gem.belasting = 50

zorgverzekering= 125

uitvaart=15

sparen eigen bijdrage=35

tel/internet=40

verzekeringen=20

Dan kom je op een aardig bedrag = 920 aan uitgaven



Stel daar een alleenstaanden-bijstandsuitkering ad 910 en huurtoeslag ad 218 en zorgtoeslag ad 72 (totaal 290) tegenover dan je weet dat je maar 280 te besteden hebt... PER MAAND! (zonder vakantiegeld ad 600)



De vaste lasten voor een gezin op een rij, zoals maandelijks betaalt moeten worden:

huur = 475

gas/licht = 160

gem.belasting = 110

zorgverzekering= 250

uitvaart=30

sparen eigen bijdrage=70

tel/internet=40

verzekeringen=20

Dan kom je op een aardig bedrag = 1155 aan uitgaven

Een gezin met 4 personen heeft de volgende bedragen ertegenover staan:

Bijstandsuitkering ad 1299, huurtoeslag ad 218 kinderbijslag ad 127 en zorgtoeslag ad 137 hetgeen totaal 1781 aan inkomsten is. Hierdoor zal er 626 overblijven om van te leven... PER MAAND (zonder vakantiegeld ad 920)



Dit is op basis van bijstandsnivo (WWB-uitkeringen) en alle toeslagen en een relatief goedkope (lees verouderde) kleinere tussenwoning, zonder kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vergelijken met bijstandsuitkering?

Ik snap t wel een beetje.

Maar je hoopt toch dat je iets meer te besteden hebt?

Er zijn altijd mensen die t minder hebben.

Ik blijf 900 niet heel vinden, als je er ook van moet sparen, ete, vrolijk zijn.

Alles is tegenwoordig erg duur geworden!

Wij zijn beide best zuinig, maar t geld vliegt je soms uit de portomonee....
quote:enya29 schreef op 24 april 2014 @ 07:29:

Waarom vergelijken met bijstandsuitkering?

Ik snap t wel een beetje.

Maar je hoopt toch dat je iets meer te besteden hebt?

Er zijn altijd mensen die t minder hebben.

Ik blijf 900 niet heel vinden, als je er ook van moet sparen, ete, vrolijk zijn.

Alles is tegenwoordig erg duur geworden!

Wij zijn beide best zuinig, maar t geld vliegt je soms uit de portomonee....Wij hebben het lange tijd niet gehad. Hielden 450-500,- per maand over om alles van te doen na de vaste lasten . Toen ook met twee jonge kinderen. En wij werkten wel gewoon. Nu werken we meer uren (althans ik) en zijn de kinderen in de basisschoolleeftijd, maar we houden nog steeds max 750,- euro per maand over. Daarvan sparen we eerst (wat ik eigenlijk ook een vaste last vind) en dan is er tussen de 550,- en 600,- over om van te leven. Dat redden we makkelijk en leven we prima van.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 22 april 2014 @ 15:27:

Mensen met een bijstand kunnen er niet van rondkomen.

Ze hebben geen keus, maar komen van alles te kort.



900 euro moeten jullie van kunnen leven.

Jullie hebben dan niet een luxe leven, maar dat hoeft ook niet.

Als je er ook een vakantie moet betalen, wordt het low budget.

Kamperen dus. Maar wat is voor kinderen leuker dan kamperen.Ben ik niet echt mee eens ik ken mensen genoeg die een wwb uitkering hebben en die komen precies rond en gaan elke jaar ook op vakantie. Ik denk dat je gewoon geen geld uit moet geven als dat hoeft.Mijn ex kan er prima van rond komen en heeft geen schulden en eet elke dag, geen hulp van de voedselbank nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven