Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel betaal jij je oppas aan huis en wat doet ze ervoor?

14-04-2014 12:26 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een jaar hebben wij een fijne oppas aan huis. inmiddels hebben we er een derde bij gekregen waar ze binnenkort ook op gaat passen. Dan zal ze op gaan passen op een schoolgaand kind, een kind dat naar de peuterschool en binnenkort ook naar school zal gaan en dus de baby.



Voor 3 kinderen betalen we haar E10,- per uur. Daarvoor verzorgt ze de kinderen, doet ze 1-2 wasjes per dag en heeft ze om 6 uur het eten klaar staan.

Straks zal ze echter ook momenten hebben met alleen de baby, zeker als we 2 schoolgaande kinderen hebben. We willen haar vragen om dan ook het huis te poetsen. Wat doen/ vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Een kennis heeft 4 (schoolgaande) kinderen. Ze betaalt de nanny E3,50 per uur per kind, dus E14,- daarvoor doet ze ook het hele huishouden in de tijd dat de kinderen op school zitten (poetsen, de was, boodschappen, koken, afwassen).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd verbaasd dat mensen een poetshulp meer willen betalen dan een oppas.....

Ik pas zelf op 3 bso kinderen en verdien meer dan ¤10,- pu. En hoef niks in huis te doen behalve koken en boodschappen voor die dagen.

3 kids, poetsen daar zou ik me bed niet voor uitkomen
quote:romig50 schreef op 17 april 2014 @ 10:30:

Ik ben altijd verbaasd dat mensen een poetshulp meer willen betalen dan een oppas.....





Ik ook eigenlijk.



Een poetshulp verdient netto 10-15 euro per uur voor alleen poetsen.



Ik vind het zorgen voor jonge kinderen een stuk meer verantwoordelijkheid vragen van iemand.
Het basisbedrag vind ik al niet erg hoog als je bedenkt wat ze daar al voor doet. Ik kreeg 10 euro per uur toen ik 15 was als ik dan de kinderen avondeten gaf, badderde en in bed legde.

Daarnaast ligt het er denk ik aan wat je onder schoonmaken verstaat. Wil je dat ze net als een 'normale' schoonmaakster het hele huis doorgaat en zware huishoudelijke klussen (badkamer, ramen zemen) doet? Dan daarvoor zeker extra betalen. En dan niet teleurgesteld zijn als dat er niet van komt, bijvoorbeeld omdat één van de kinderen ziek is of vrije dag/vakantie heeft. Je hebt dan natuurlijk ook niet dat je een keer in de week alles schoon hebt, wel dat het door de week heen elke keer een klus gedaan wordt.

Ook een reële optie is dat baby over een paar weken niet zo veel slaapt als de andere kinderen, waardoor er minder tijd is voor het huishouden.

Ik zou me als oppas een beetje genaaid voelen denk ik, omdat dat betekent dat je er een baby bij krijgt (wat ze al spannend vindt) en zodra de peuter dan naar school gaat moet je ook nog eens poetsen om aan je geld te komen, zonder dat er wat extra's tegenover staat. Bedenk eens hoe intensief de meeste mensen een baby vinden, misschien vond jij dat ook wel bij je eerste. Voor haar is het helemaal nieuw, dus spannend en meer werk.

Als je het besluit wel te doen, dan zou ik inderdaad niet verbaasd zijn als je binnenkort op zoek mag naar een andere oppas. Maar goed, misschien heeft dat ook wel z'n voordelen, dat kan ik natuurlijk niet inschatten.
Onze hulp krijgt 12,50 per uur... Jij wilt haar voor die ¤10,- ook nog op jouw baby laten passen? Ik zou het niet eens durven voor te stellen...
Alle reacties Link kopieren
Ik had al een topic geopend, maar vinden jullie 5 euro voor 3 kinderen (3, 4, 7 jr.) dan te weinig? Ik pas al 4 jaar op bij dit gezin en nooit een cent meer gekregen en vroeg me af of ik hier wat van kon zeggen. Ben trouwens een 21-jarige student.
Alle reacties Link kopieren
Als het incidenteel in de avonduren is dan vind het een heel normaal bedrag.



Is het overdag en moet je ze dus ook echt bezig houden dan is het wel een laag bedrag. Aan de andere kant je bent nog maar 21 en zou dus nog onder de jeugdlonen vallen en dan krijg je sowieso minder betaald.



Ik zou een 21 jarige ook nooit de verantwoordelijkheid geven over 3 kinderen maar dat is weer een ander verhaal.
TO, heb je aan de mogelijkheid gedacht dat de oppas dat misschien wel helemaal niet wil, dat poetsen?



Ik snap niet zo goed hoe je het bedenken kan, oppassen is iets heel anders dan poetsen. Mag ze ineens twee banen in een doen voor hetzelfde geld. Ik vind het gewoon raar, sorry.
Je hebt geen oppas, je hebt een huishoudster. En daar moet je voor betalen. Zodra je iemand al de was laat doen en een volwaardige maaltijd laat koken, ben je het stadium oppas al voorbij. Jij wil voor een dubbeltje op de eerste rang.

Als jij zelf te lui bent om je handjes te laten wapperen in huis, zul je je knip moeten trekken. En goed ook. Een tientje per uur is een lachertje en ik heb medelijden met jouw oppas die uitgebuit wordt.

Ondanks het feit dat niet alle drie de kinderen altijd thuis zijn, vallen ze wél al die uren onder háár verantwoording. En dat kost geld.

Poetsen is van een heel andere orde en ik zou het eerst maar een goed overleggen wat je van haar verwacht én wat je biedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lieke222 schreef op 21 april 2014 @ 00:48:

Ik had al een topic geopend, maar vinden jullie 5 euro voor 3 kinderen (3, 4, 7 jr.) dan te weinig? Ik pas al 4 jaar op bij dit gezin en nooit een cent meer gekregen en vroeg me af of ik hier wat van kon zeggen. Ben trouwens een 21-jarige student.Ik kan je topic niet terug vinden. Ik vind ongeacht je leeftijd 5 euro veels te weinig. Heb je al met het gezin gesproken, ik ben eigenlijk heel benieuwt hoet het afgelopen is..
quote:ElleMichelle schreef op maandag 14 april 2014 12:56 Een echte advocaat zit gemiddeld aan 200 euro per uur echt niet aan 25 euro bruto

En die dure bekendere advocaten tussen de 400 en 500 euro per uur exclusief. Een duurdere advocaat kan wel 800 euro per uur kosten! Maar dat betekent niet dat hij dat zelf in zijn zak stopt. Ik denk dat hij blij mag zijn met zo'n 60 euro br per uur (+ nog een flink pakket arbeidsvoorwaarden en winstdeling natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Je zegt een paar keer dat ze tijd overhoudt. Waar dan? Als de baby wakker is houdt ze zich bezig met de baby. Zodra die slaapt snel een wasje erin en koken. Baby weer wakker. Volgende slaapje was ophangen en een nieuwe erin. Snel even de vaatwasser uitruimen, wat speelgoed opruimen en de baby is al weer wakker. Tussendoor nog ergens 2x heen en weer naar pz.



Je hebt haar aangenomen om er voor de kinderen te zijn. Iemand die ook nog moet poetsen kan zich niet op de kinderen

richten.

Daarnaast... Ik vind voor kinderen zorgen leuk, daar zou ik dus graag voor komen. Als ik er ineens poëtswerk bij in mijn schoenen geschoven zou krijgen was ik zo weg. Dat werk vind ik niet leuk.... Daar heb ik niet voor gekozen.

(Stel je voor dat jouw baas aangeeft dat je vanaf nu ook verantwoordelijk bent voor 1x per dag alle bedrijfswc's schoonmaken en het onderhoud van de tuin incl grasmaaien aldaar.

Zou je daar op zitten te wachten??)



Het enige dat ik redelijk vind is af en toe een stofzuiger door het huis halen.
quote:Zusenzoo schreef op maandag 14 april 2014 12:55 Gemiddeld gezien mensen:



<a href="http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddel ... ld-uurloon" class="link">http://gemiddeldgezien.nl ... lden/80-gemiddeld-uurloon</a>





Maar dan nog, ze betaalt nu 10.- per uur, kan je weinigen vinden of niet, dat zijn nou eenmaal de afspraken die ze gemaakt hebben.

En daar kun je over discussiëren maar ook gewoon leuk vinden voor TO, dat ze zo een leuke oppas heeft en niet de hoofdprijs hoeft te betalen. Dat lijstje lijkt niet helemaal te kloppen. Een algemeen directeur verdient gemiddeld meer dan 7000 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 14 april 2014 @ 12:44:

Dan nog, 25,- bruto per uur verdien je gemiddeld als advocaat of notaris.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Je wel lachen, maar een gemiddelde advocaat verdient dat wel hoor, hun uurtarief is wellicht anders, maar ze zijn gewoon in loondienst en verdienen soms zelfs minder dan dat hoor. Kijk maar eens bij De big four.



Alle reacties Link kopieren
En het lijstje is verouderd inderdaad, maar soms sta ik echt te kijken van de rare vooroordelen.
Nou, geloof mij maar, ook een advocaat in loondienst verdient meer dan 25 euro per uur. Een loodgieter of timmerman vraagt nog meer (en terecht). Maar goed, om op dit topic terug te komen. Ik zou de oppas eerst maar eens vragen wat ze wil. Misschien wil ze geeneens poetsen! En dan maar eens samen overleggen. 15 euro lijkt me een mooi bedrag.
quote:Zusenzoo schreef op 24 april 2014 @ 07:24:

Je wel lachen, maar een gemiddelde advocaat verdient dat wel hoor, hun uurtarief is wellicht anders, maar ze zijn gewoon in loondienst en verdienen soms zelfs minder dan dat hoor. Kijk maar eens bij De big four.







Hier een onderzoek naar salarissen van advocaten uit 2013. Er zijn absoluut advocaten die "veel" verdienen (maar uiteraard nooit zoveel als hun uurtarief), maar er zijn ook veel beginnende advocaten die de gemiddelden flink naar beneden schroeven.



http://www.advocatie.nl/s ... -top-50-advocatenkantoren



Volgens dit overzicht begint het bij minimaal 13 euro per uur voor een startende advocaat en zou een advocaat met 7 jaar ervaring op max 45 euro per uur zitten. (Ik ga er wel vanuit dat dit advocaten in loondienst betreft, en geen partners).
quote:zas schreef op 24 april 2014 @ 08:06:

Nou, geloof mij maar, ook een advocaat in loondienst verdient meer dan 25 euro per uur. Een loodgieter of timmerman vraagt nog meer (en terecht). Maar goed, om op dit topic terug te komen. Ik zou de oppas eerst maar eens vragen wat ze wil. Misschien wil ze geeneens poetsen! En dan maar eens samen overleggen. 15 euro lijkt me een mooi bedrag.Als ZZPer wel, maar in loondienst verdienen ze vele malen minder!
quote:NummerZoveel schreef op donderdag 24 april 2014 08:18 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Hoeveel betaal jij je oppas aan huis en ..."" class="messagelink">zas schreef op 24 april 2014 @ 08:06</a>:</b>

Nou, geloof mij maar, ook een advocaat in loondienst verdient meer dan 25 euro per uur.<b> Een loodgieter of timmerman vraagt nog meer (en terecht). </b>Maar goed, om op dit topic terug te komen. Ik zou de oppas eerst maar eens vragen wat ze wil. Misschien wil ze geeneens poetsen! En dan maar eens samen overleggen. 15 euro lijkt me een mooi bedrag.</div></blockquote>Als ZZPer wel, maar in loondienst verdienen ze vele malen minder! Dat klopt. Maar dan moet je daarnaast ook kijken naar bruto of netto bedragen. Ik kan me niet voorstellen dat die advocaat van die 13 euro (wat ik overigens betwijfel, misschien een klerk?) ook nog btw, inkomstenbelasting, pensioenpremie etc. moet afdragen.
zas, 19 minuten geleden

"Nou, geloof mij maar, ook een advocaat in loondienst verdient meer dan 25 euro per uur. Een loodgieter of timmerman vraagt nog meer (en terecht)."



Ja dat vragen ze. Maar dat krijgt deze timmerman in loondienst echt niet van zijn baas hoor.

Mijn vriend is ict-er. Komt hij bij je thuis dan betaal je daar zo'n ¤60 per uur voor. Maar dat krijgt mijn vriend natuurlijk niet per uur betaalt. Dat gaat naar zijn baas en mijn vriend krijgt gewoon loon.
Alle reacties Link kopieren
Voor alleen een avondje oppassen betaal ik 2,50 per uur.

De oppas hoeft verder niks te doen. (kinderen slapen door)

Krijgt hiervoor verder eten drinken en mag de hele kast leeg eten als ie wil.
Alle reacties Link kopieren
klinkt meer als een nanny
quote:zas schreef op 24 april 2014 @ 08:24:

[...]



Dat klopt. Maar dan moet je daarnaast ook kijken naar bruto of netto bedragen. Ik kan me niet voorstellen dat die advocaat van die 13 euro (wat ik overigens betwijfel, misschien een klerk?) ook nog btw, inkomstenbelasting, pensioenpremie etc. moet afdragen.



Nee, het gaat niet om een klerk, het gaat om een startende advocaat. 13 euro bruto per uur = 2.254 bruto per maand. Dat is helemaal niet zo slecht voor iemand die vers van school af komt! Zeker niet als je bedenkt dat een startende advocaat vooral uitzoekwerk doet, onder supervisie van een ervaren advocaat. En natuurlijk moeten daar nog belastingen ed vanaf gedragen worden.



En BTW is op salaris natuurlijk niet van toepassing. Wel op het uurtarief dat aan de klant gerekend wordt.



Je moet bedenken dat de klant ca 70 euro per uur betaalt voor een beginnend advocaat. Daarvan gaat dus 13 euro als bruto loon naar de advocaat zelf. Die overige 57 euro is dus voor de werkgever, maar daarvan moet de werkgever nog wel BTW afdragen en alle kosten voor arbeidsvoorwaarden, werkgeverslasten,scholing, bureaukosten, enz. betalen.
¤2,50 per uur???

Kinderen? Dus nog oppassen op meerdere ook?

Ik mag dan aannemen dat het om een 16 jarige gaat. Anders is het echt veels te weinig.

Dat zou ik nooit durven betalen, en als oppas kwam ik dan niet eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven