Ik kan niet zwemmen

23-04-2014 20:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meisje van 16 jaar (misschien beetje jong voor het vivaforum maar wist zo gauw geen ander forum) en ik kan niet zwemmen.

Ik was als kind doodsbang van water dus mijn ouders hebben me niet 'gedwongen' om op zwemles te gaan. Als kind kwam ik niet in situaties waar ik moest zwemmen dus het had mijn interesse niet, ook al was ik op een gegeven moment minder bang van water. Het is er zeg maar nooit van gekomen. Een paar vriendinnen van de basisschool wisten dat ik het niet kon, maar voor de rest vertelde ik het nooit aan iemand.

Toen ik naar de middelbare ging durfde ik het tegen niemand te vertellen omdat ik bang was buitengesloten en uitgelachen te worden. Ik schaam me er namelijk echt voor. Niemand uit mijn klas weet het dus, zelfs mijn vriendinnen niet (wel een paar die niet in mijn klas zitten). Binnenkort gaan we op excursie waarbij we naar een watersportpark gaan, en je moet dus aangeven of je kan zwemmen of niet. Mijn klas zal er vanzelf achterkomen, maar ik vertel het ze liever zelf voordat ik daar opeens een zwemvest aanmoet. Ik ben alleen ontzettend zenuwachtig (ik heb het heel lang verzwegen) en weet geen goede manier om het te vertellen. Geen idee hoe ze gaan reageren namelijk, iedereen kan zwemmen.

Heeft iemand tips? Liefst zo snel mogelijk!

(Nog liever zou ik leren zwemmen maar daar heb ik nu geen tijd voor. Volwassenenzwemmen is op schooldagen en ik ga NIET tussen kleuters zwemmen waar ik ook nog de kans heb bekenden tegen te komen)
Alle reacties Link kopieren
Hier alvast een paar tips



http://www.hoedoe.nl/spor ... sport/hoe-leer-ik-zwemmen
Alle reacties Link kopieren
Danku ik zie dus al dat ik eerst aan water moet wennen, m'n vader heeft ooit geprobeerd me te leren drijven maar was te gespannen!
Je bent echt niet de enige die niet kan zwemmen, ken meerdere mensen die niet kunnen zwemmen. In het begin was ik wel wat verbaasd aangezien ik het als een basis iets zie zoals kunnen fietsen maar no big deal. Maak het jezelf niet onnodig moeilijk en vertel het gewoon. Waarschijnlijk vinden je vriendinnen het alleen maar rot voor jou omdat je het niet durfde te zeggen.



En ga op zwemles als je wilt leren zwemmen, er zijn vast zwembaden die klasjes hebben voor volwassenen.
Mijn schoonvader kan/kon ook niet zwemmen, maar hij heeft het zichzelf aangeleerd. Er zijn ook aparte zwemlessen voor volwassenen. Ik zou nog even kijken of het lukt voor je uitje. En wat een lieve aanbiedingen allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips hierboven allemaal, gaat wel goedkomen met je.



Nog een tip: vertel het aan een goede vriendin van je die ook meegaat dan kan zij op je passen en je steunen.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Ga het denk ik toch maar vertellen, wordt even spannend maar hoop dat het lukt! Ik heb het al aan mijn beste vriendin verteld, helaas is zij van school af en zie ik haar niet vaak. Het geeft me wel moed dat niemand van wie ik het verteld heb raar reageert! Ik denk alleen dat de drempel vrij hoog is omdat ik iedereen al zo lang ken.

Heb wel de meiden die ik het meest mag/vertrouw gekozen om in hetzelfde gastgezin te zitten :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het moeilijk is om te zeggen, maar gewoon doen. Met een paar lessen, zal je de basis best onder de knie hebben, maar voor een beetje waterpark, heb je toch echt meer ervaring nodig. Denk aan stroomversnellingen, leuke jongens die op je nek springen enz.



Een beetje glijbaan is trouwens best te doen, in de meeste baden waar ze op uitkomen kan je gewoon staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit Rotterdam, niet echt vlak naast brabant maar ook weer geen wereldreis. Mijn aanbod om je te leren zwemmen staat open. Ik zwem zelf op mijn 32ste nog steeds wedstrijden, ben aan het trainen voor een kanaal oversteek (van Engeland naar Frankrijk) en heb onlangs 30 wannabee-triatleten dusdanig borstcrawl leren zwemmen dat ze veilig 1 km in buitenwater kunnen zwemmen. Een aantal van hun konden bij aanvang helemaal niet zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Twee van mijn vriendinnen kunnen ook niet zwemmen, ik heb ooit zwemles aangeboden, ik kan héél goed zwemmen, mede dankzij een intensieve duikopleiding, maar ze durven de stap niet te nemen uit een soort valse schaamte, dat laatste is nou precies wat je moet overwinnen, er zijn zelfs bejaarden die nog zwemles nemen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het zwembad, zie ik avonds genoeg volwassenen die zwemles krijgen. Dus in de avond moet dat voor jou toch ook geen probleem zijn.



Is echt niet betuttelend ofzo, je bent nooit te oud om te leren



En wij weet ga je zwemmen wel heerlijk vinden. Ook fijn als je straks een x met vriendinnen op vakantie gaat naar de zee...
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Het feit dat er zwemlessen voor volwassenen zijn in heel veel zwembaden geeft in ieder geval aan dat je lang de enige niet bent...
Alle reacties Link kopieren
Kun je als niet-achttienjarige eigenlijk wel meedoen aan zwemles voor volwassenen? Ik ben 's avonds ook vaak druk door huiswerk. Tenzij het ergens in de buurt op vrijdagavond kan ga ik misschien toch aan privéles denken.

Ik heb het nog niet verteld, wilde het toch eerst tegen mijn mentor vertellen. Misschien kan hij me helpen de 'stap' te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even vragen, denk dat ze bij een zwembad ook wel snappen,dat je als 17 jarige niet in een groep met 5 jarige wil zwemmen.



En gewoon vertellen, het is echt niet iets om je voor te schamen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan echt in een middagje leren zwemmen! Geen mooie slag ofzo. Maar dat je je zelf red. In een zwemparadijs ga je ook geen banen zwemmen. Een beetje watertrappelen en schoolslag. Je hoeft helemaal niets te vertellen aan je klasgenoten als je dat niet wil. Je schamen is ook echt niet nodig! 1 van mijn beste vrienden kan niet zwemmen. Hij gaat wel mee naar strand of zwembad. Maar staat of zit daar alleen in het water. Het valt niet eens op!
Alle reacties Link kopieren
Zwemles voor volwassenen is meestal vanaf 16 jaar.



Succes!!
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:lucifers schreef op 24 april 2014 @ 15:54:

Je kan echt in een middagje leren zwemmen! Geen mooie slag ofzo. Maar dat je je zelf red. In een zwemparadijs ga je ook geen banen zwemmen. Een beetje watertrappelen en schoolslag. Je hoeft helemaal niets te vertellen aan je klasgenoten als je dat niet wil. Je schamen is ook echt niet nodig! 1 van mijn beste vrienden kan niet zwemmen. Hij gaat wel mee naar strand of zwembad. Maar staat of zit daar alleen in het water. Het valt niet eens op!Juist in zwemparadijs is het belangrijk te kunnen zwemmen. Voor dot soort zwembaden, zijn juist de nieuwe diploma's ingevoerd!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik! Natuurlijk moet je kunnen zwemmen. Maar dat het er niet gelikt uitziet is wat anders dan dat je je niet red. Daarnaast ga je niet in het golfslagbad dan. Maar dat je na de glijbaan naar de kant komt. Dat kun je in een middag leren. Heb je wel eens die kinderen met hun net behaalde A zien gaan? Ziet er niet uit! Maar ze redden zich..
Alle reacties Link kopieren
Neem privé les, willen je ouders vast wel betalen. En er zijn best veel volwassenen die nog niet kunnen zwemmen en pas later zwemles nemen daar ben je echt niet de enige in.
quote:nina1966 schreef op 24 april 2014 @ 16:20:

Neem privé les, willen je ouders vast wel betalen. En er zijn best veel volwassenen die nog niet kunnen zwemmen en pas later zwemles nemen daar ben je echt niet de enige in.



Er is al les aangeboden door ervaren/gediplomeerde forummers.



@TO

Ik snap best dat het een beetje eng is om als 16-jarige op zo'n aanbod in te gaan van iemand die je eigenlijk niet kent, hoe lief dat ook bedoeld is. Misschien wordt dat minder eng als je gewoon iemand meeneemt (je ouders, broer/zus, vriendin)?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of iemand dit topic nog leest (vast niet) maar dan doe ik het voor mezelf. Ik plan om het deze woensdag even aan mijn klas te vertellen en hoop mezelf aan te moedigen door mijn mentor vanavond een mailtje te sturen. Ik wil graag in de zomervakantie leren zwemmen, hopelijk word ik daarvoor ook gemotiveerd als ik het verteld heb! Bedankt allemaal <3
Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:anne20 schreef op maandag 19 mei 2014 19:19 Ik weet niet of iemand dit topic nog leest (vast niet) maar dan doe ik het voor mezelf. Ik plan om het deze woensdag even aan mijn klas te vertellen en hoop mezelf aan te moedigen door mijn mentor vanavond een mailtje te sturen. Ik wil graag in de zomervakantie leren zwemmen, hopelijk word ik daarvoor ook gemotiveerd als ik het verteld heb! Bedankt allemaal <3Go girl. Niets om je voor te schamen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als iemand hier zwemles kan geven.....
Je maakt het echt groter dan dat het is hoor Anne! Echt waar!



Trouwens ik ken veel volwassene die ook niet in het diepe durven te zwemmen. Die doen pootje baden en vinden het leuk om te zien hoe ik juist "los" ga in het zwembad.

Tja hun vinden het prima zo dan is het toch ook prima. Jij vind het niet prima en gaat er wat aan doen, ook prima.
Wat goed van je! Inderdaad niets om je voor te schamen. Als ik niet over drie weken moest bevallen, was ik naar je toe gekomen, woon namelijk in Limburg.



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven