Dilemma: weekend weg en baby uit logeren

24-04-2014 10:36 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken trouwt een vriendin van mij in het buitenland. Man en ik zouden hier graag naartoe gaan; de vliegtickets en het hotel zijn geboekt. Met mijn ouders hebben we een paar maanden geleden al afgesproken dat we de kinderen (dochter van 3 en zoon van 9 maanden) bij hun brengen voor 3 nachten.

Afgelopen weekend zijn man en ik voor het eerst zonder de kinderen uit eten geweest; zij werden toen ook door mijn ouders naar bed gebracht (bij hun thuis). Geen enkel probleem voor dochter, die vindt het helemaal gezellig, maar zoon trok het heel slecht. Hij wilde niet eten of drinken, heeft alleen maar gehuild en is uiteindelijk in slaap gevallen. Jullie voelen ons dilemma al aankomen: hoe gaan we dit oplossen i.v.m. het weekend weg? Ik zou dolgraag een paar dagen alleen met man naar die bruiloft gaan, maar niet tegen elke prijs (zoon weekend lang helemaal over zijn toeren). Zoon is een gevoelig kereltje die erg aan man en mij hangt; we gaan regelmatig naar mijn ouders (ongeveer iedere drie weken), maar blijkbaar voelt zoon zich (nog?) niet zo fijn bij hun.

Kans is natuurlijk aanwezig dat zoon even moet wennen en dat de logeerpartij die drie dagen prima verloopt. Alternatief is dat ik alleen naar de bruiloft ga en man thuis blijft bij de kinderen. Wat te doen? Hebben jullie misschien tips of advies?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties alvast! Jullie lijken over het algemeen te adviseren om gewoon te gaan, maar dan wel te kijken of zoon de komende weken nog wat vaker tijd (alleen) kan doorbrengen met opa en oma en mijn ouders te vragen of ze bij ons thuis willen oppassen. Ik neigde al naar alleen gaan, dus dit is een fijne opsteker
Nee, ik zou het niet doen. 9 Maanden is een rotleeftijd in dit opzicht (verlatingsangst, hechting) en een weekeinde is wat langer dan een uurtje of wat oppassen. Ik zou alleen gaan en zoon bij man laten.

Maar ik ben een zacht ei... .
Alle reacties Link kopieren
Doe effe normaal over 'hechting' zeg. Praat haar geen schuldgevoel aan. Mijn ouders brachten me ook gerust een weekendje bij oma en ik ben prima gehecht. Zo ook mijn eigen dochters.

TO, bespreken met je ouders en genieten van een feestelijk weekendje weg met je man. Want die hechting is zéér belangrijk!
Ik zou zeker de komende weken oefenen om te kijken of hij zich wat beter thuis gaat voelen bij opa en oma. Zonder dat zou ik echt niet met een gerust gevoel weggaan en van mijn weekend kunnen genieten.

Maar ik ben ook een zacht ei
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 24 april 2014 @ 11:58:

Doe effe normaal over 'hechting' zeg. Praat haar geen schuldgevoel aan. Mijn ouders brachten me ook gerust een weekendje bij oma en ik ben prima gehecht. Zo ook mijn eigen dochters.

TO, bespreken met je ouders en genieten van een feestelijk weekendje weg met je man. Want die hechting is zéér belangrijk!Als ze uiteindelijk besluit om niet samen met haar man te gaan dan praat je haar hiermee toch net zo goed iets aan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie dat jouw ouders in jouw huis komen voor dat weekend? Dan is je zoon in ieder geval in zijn eigen omgeving. Dat kan al heel veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op 24 april 2014 @ 12:02:

[...]





Als ze uiteindelijk besluit om niet samen met haar man te gaan dan praat je haar hiermee toch net zo goed iets aan?Ja, maar geen schuldgevoel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 24 april 2014 @ 12:04:

Ja, maar geen schuldgevoel.Nee, maar wel onzekerheid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon met je man heen gaan en genieten. Anky zegt zelf ook al dat ze een zacht ei is en dat hoeft niet in te houden dat jij daarom ook een zacht ei hoeft te worden. Als het hele uit logeren gaan al vreemd was is het niet zo gek dat je zoon zo veel huilde. Papa was weg, mama was weg en hij weet nog niet dat jullie wel weer terug komen. Misschien als hij vaker uit logeren gaat en jullie daarna weer terug ziet dat het vertrouwen ook wel komt. Ik hoop dat je hem de eerst komende tijd iets vaker naar je ouders kan brengen en dat oefenen en uit logeren laten gaan maakt je geen slechte moeder hoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij een vrouw die net moeder is geworden en tjokvol hormonen zit vind ik het idioot om te beginnen over hechting (sowieso een stomme zweefterm) als ze een weekendje weg wil met haar man. Dat is een schuldgevoel aanpraten. Tijd samen is belangrijk, ze kijken er naar uit en dan begint er eentje over hechting met je baby van negen maanden.



En verder eens met Blije_Bij
nessemeisje wijzigde dit bericht op 24-04-2014 12:15
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 24 april 2014 @ 11:45:

Nee, ik zou het niet doen. 9 Maanden is een rotleeftijd in dit opzicht (verlatingsangst, hechting) en een weekeinde is wat langer dan een uurtje of wat oppassen. .Dan zouden hele volksstammen bij de psychiater lopen omdat hun moeder wel eens een paar daagjes in het ziekenhuis gelegen heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 24 april 2014 @ 12:26:

[...]

Dan zouden hele volksstammen bij de psychiater lopen omdat hun moeder wel eens een paar daagjes in het ziekenhuis gelegen heeft.Nou inderdaad. En wat dacht je van de generatie crechekinderen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 20 maanden en zou gaan logeren bij schoonouders die hij op dat moment 3 weken niet gezien had, normaliter 1 x per week. Omdat hij nu huilt bij iedereen die hij ziet ( ook de buurvrouw) heb ik hem thuis gehouden. Schoonmoeder is nogal van het laten huilen dan gaat hij wel slapen genre, en ik zag dat niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hechting maak ik me niet druk om, maar verlatingsangst zou mee kunnen spelen. Zoon wil nog wel eens heel verdrietig zijn als we hem 's avonds in bed leggen en weglopen.
Alle reacties Link kopieren
Punt is: ik zou me absoluut niet schuldig voelen om de kinderen een weekend bij mijn ouders te laten logeren, als ik op de een of andere manier maar wist dat zoon het (na even wennen) naar zijn zin heeft. We kunnen moeilijk na een dag terugvliegen als het niet gaat...
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op donderdag 24 april 2014 12:33 Mijn zoontje is 20 maanden en zou gaan logeren bij schoonouders die hij op dat moment 3 weken niet gezien had, normaliter 1 x per week. Omdat hij nu huilt bij iedereen die hij ziet ( ook de buurvrouw) heb ik hem thuis gehouden. Schoonmoeder is nogal van het laten huilen dan gaat hij wel slapen genre, en ik zag dat niet zitten.



Maar dat is toch totaaaal niet vergelijkbaar??



TO, ik zou zeker nog een keer proefdraaien (indien mogelijk 2 keer) en dan later beslissen.

Ik ben ook een redelijk zacht ei en zou drie nachten lang vinden als ik zelf niet op mijn gemak ben (als je je steeds druk zou maken).



Als je het goed los kunt laten én op je ouders kunt vertrouwen, kan je sowieso gaan.



Maar het is gelukkig pas over een paar weken.
Gewoon samen gaan, anders went je zoontje er nooit aan om ergens anders te slapen en kunnen jullie nooit weg.
Alle reacties Link kopieren
Als je je zoon in de tussentijd bij je ouders laat logeren gaat het misschien makkelijker omdat hij meer gewend is. Is het mogelijk om in de tussentijd een paar nachtjes bij je ouders in te plannen? En ik snap dat je dit heel vervelend vind, maar wat vind je man hier van? Misschien kijkt hij wel heel erg uit naar die paar dagen zonder kinderen en met jou en is dit voor hem helemaal geen issue.
Alle reacties Link kopieren
quote:blije-bij schreef op 24 april 2014 @ 12:08:

Gewoon met je man heen gaan en genieten. Anky zegt zelf ook al dat ze een zacht ei is en dat hoeft niet in te houden dat jij daarom ook een zacht ei hoeft te worden.



Ik zou zelf dus niet genieten als ik wist dat één van mijn kinderen zich op dat moment niet lekker voelde.

En er is niks mis met zachte eieren. Volgens mij kun je trouwens geen zacht ei worden, maar ben je dat of niet (of ergens er tussenin).



In deze situatie zou ik nogmaals een proef inlassen (en dan zoals je het bij het werkelijke weekend ook zou doen), met de wetenschap dat je dichtbij bent en het logeren kunt afbreken als het niks wordt. Afhankelijk van dat succes, zou ik beslissen.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 24 april 2014 @ 13:10:

Gewoon samen gaan, anders went je zoontje er nooit aan om ergens anders te slapen en kunnen jullie nooit weg.Want een baby van 9 maanden die nog nooit ergens anders heeft geslapen, went inderdaad nooit meer aan logeren. Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk jammer dat je ouders het je verteld hebben, van dat huilen. Mijn ouders wonen ook verder weg en passen vanaf het begin al eens een nachtje of weekend op, vinden ze heerlijk. En bij het ophalen heb ik nooit anders gehoord dan dat het geweldig was, zo lief, zo rustig, nauwelijks gehuild, we hoefden er bijna niet uit 's nachts, keurig groenten gegeten, hij luistert zo goed, helemaal niet stout geweest. Geweldig, die roze bril, niks is ze te gek of te veel, terwijl het (zeker in het begin) vast niet allemaal zo makkelijk geweest zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben precies dit dilemma (en kinderen van dezelfde leeftijden ). De jongste heeft nog nooit ergens gelogeerd (erg slechte slaper tot een maand geleden), dus ik vond 4 dagen/3 nachten ineens wel heftig. Zeker omdat ze opa en oma niet heel vaak ziet. Uiteindelijk hebben we besloten dat ik samen met een vriendin ga (de bruid is ook meer een vriendin van mij dan van ons samen). De kinderen gaan volgende maand wel een keer logeren (1 nachtje), maar dan halen we ze gewoon de volgende dag weer op. Natuurlijk overleven ze die 3 nachten bij opa en oma heus wel, maar ik geniet er op deze manier zélf meer van (en man dacht er gelukkig hetzelfde over, die gaat volgend jaar een weekje met vrienden weg).
Alle reacties Link kopieren
Even door de zure appel heen bijten, als hij er eenmaal is en leuke dingen ga doe doen komt het vast wel goed toch ?

Straks wilt hij niet meer met jullie mee naar huis hahaha
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben je ouders hem trouwens naar bed gebracht?

Vergelijkbaar met hoe jullie dat doen? Of juist niet? Het kan ook helpen daar iets in te veranderen.



Ons zoontje slaapt thuis in zijn eigen bed.

Maar als hij bij opa en oma slaapt, slaapt hij in hun bed.



Daarmee wil ik niet zeggen dat het bij jullie ook zo moet, maar het kan best dat jouw ouders er een andere weg in gaan vinden dan jij.



Misschien leggen jullie hem thuis wel wakker weg en valt hij dan zelf in slaap. En wil hij bij opa en oma bijvoorbeeld dat ze erbij blijven/zijn handje vast houden/in slaap vallen met een flesje melk/of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwmetstippen schreef op 24 april 2014 @ 13:17:

[...]





Ik zou zelf dus niet genieten als ik wist dat één van mijn kinderen zich op dat moment niet lekker voelde.

En er is niks mis met zachte eieren. Volgens mij kun je trouwens geen zacht ei worden, maar ben je dat of niet (of ergens er tussenin).



In deze situatie zou ik nogmaals een proef inlassen (en dan zoals je het bij het werkelijke weekend ook zou doen), met de wetenschap dat je dichtbij bent en het logeren kunt afbreken als het niks wordt. Afhankelijk van dat succes, zou ik beslissen.Ik denk dat dit 'm gaat worden: proef met logeren en zelf echt weggaan. Als dat helemaal niet gaat, kunnen we altijd nog beslissen dat ik alleen naar de bruiloft ga. Geld voor het ticket krijg je toch niet meer terug, of je nu beslist dat man niet meegaat of een week vantevoren....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven