Geld & Recht alle pijlers

Kennis is dakloos en nu?

24-04-2014 10:21 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Weer een vriend/kennis is dakloos topic. Ik heb in eerdere topics gelezen dat er hier wat experts zitten qua schuldhulpverlening en ik zou graag van jullie expertise gebruik maken.



Voorgeschiedenis: Kennis had een zaak, huis, auto. Is uit zijn zaak gezet door woningbouw, huis is verkocht door bank (hypotheekschuld is daarbij ingelost), auto is verkocht.



Geen vaste woon- en verblijfplaats. Hij heeft nu 4 weken onderdak bij een kennis. Hij kan eventueel een postadres krijgen bij een andere kennis.



Het schuldhulpverleningstraject was al opgestart, maar door laksheid is zijn dossier gesloten. Nu is de situatie veranderd door dat hij geen inkomsten en bezit meer heeft en mag hij zich nu nog een keer gaan aanmelden.



Hij heeft al contact met het zgn daklozenteam van de gemeente.



Maar hoe nu verder?



Hij heeft het afgelopen jaar zich totaal afgesloten van de realiteit. In het ziekenhuis gelegen zonder verzekering, geen post meer open gemaakt.



De jaarafrekening van zijn niet meer bestaande zaak wordt nog gedaan (uit coulantie) door zijn boekhouder.



Hij wordt nu nog door 3 vrienden/kennisen achter zijn broek aangezeten en ik zou graag concrete stappen willen weten. Waar kunnen wij hem nog meer heensturen?



(Even een disclaimer, het is echt niet allemaal zijn eigen schuld, wel heel veel, maar er komt nu geen einde aan. Boete op boete, incasso op incasso. Hij staat dus momenteel niet bij het GBA ingeschreven, maar zodra dat weer gebeurd (postadres) komen ze natuurlijk weer zijn kant op).
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Niet allemaal zijn schuld? Vast van zijn secretaresse dan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het leest voor mij alsof kennis er echt helemaal doorheen zit en naast praktische hulp wellicht ook psychische hulp kan gebruiken.
quote:Fame schreef op 24 april 2014 @ 10:25:

Niet allemaal zijn schuld? Vast van zijn secretaresse dan?Nou, in deze tijd gaan ook veel ondernemers failliet omdat bijv hun klanten niet meer betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op donderdag 24 april 2014 10:27 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Fame in "Kennis is dakloos en nu?"" class="messagelink">Fame schreef op 24 april 2014 @ 10:25</a>:</b>

Niet allemaal zijn schuld? Vast van zijn secretaresse dan?</div></blockquote>Nou, in deze tijd gaan ook veel ondernemers failliet omdat bijv hun klanten niet meer betalen. Ook daar ben je als ondernemer bij.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hij zal zelf moeten willen, anders kunnen er nog 483785 kennissen hem achter de broek zitten.

Een schuldhulpverleningstraject zou ik nu nog niet op inzetten. Eerst stabiliseren. Dus een huis, inkomen en regelmaat. Pas daarna iets doen met de schulden. Nu is alles nog zo instabiel, dat nieuwe schulden zo gemaakt zijn en dan is je traject weer naar de knoppen.



Eerst de boel stabiel maken, zorgen dat alles van zijn onderneming is afgerond (anders kom je voor een gemeentelijke schuldhulpverlening niet eens in aanmerking) en hij geen nieuwe schulden maakt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kom je zonder inkomen ook niet in aanmerking voor de schuldhulpverlening.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Laten we het erop houden dat het grotendeels zijn schuld is en dat het alleen maar erger is geworden. Gevalletje kop in het zand steken en van de zooi een enorme teringzooi maken.



Ik had al gehoopt dat jij zou regaeren Doreia.



Onderneming wordt nu afgerond door de boekhouder.



Hoe stabiliseer je zoiets? Huis komt hij niet voor in aanmerking. Inkomen op zijn leeftijd (hij is ruim in de 50)? Hoe?



Is hier een stappenplan voor?



Psychische hulp krijgt hij bij Kwintess en hij heeft een maatschappelijk werker.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Hij kan altijd een sociale huurwoning betrekken. Kan even duren voor hij een heeft, maar laat hem vooral overal inschrijven.



Inkomen zal een WWB worden bij de gemeente. Zal hij zelf aan moeten vragen.



Zodra beide bovenstaande dingen geregeld zijn, de vaste lasten kunnen worden betaald en hij weer enigszins zijn kop uit het zand heeft gehaald, is het tijd om zijn schulden te regelen. Dat kan even duren. Tot die tijd is het elke schuldeiser die komt vragen naar de status vertellen wat er aan de hand is, als er beslag wordt gelegd op inkomen, de beslagvrije voet vaststellen en kijken of de deurwaarder zich aan de regels houdt en meer is op dit moment even niet mogelijk.



Maar nogmaals, hij kan alleen geholpen worden, als hij dit zelf wil en aangeeft.
quote:Fame schreef op 24 april 2014 @ 10:28:

[...]



Ook daar ben je als ondernemer bij.Dat is erg kort door de bocht. Voor de meeste ondernemers is het geen vetpot de laatste jaren en die leven vaak van klus/opdracht/verkoop naar klus/opdracht/verkoop. Als dan ook de opdrachtgever/afnemer nog eens niet betaalt, kan hen dat over de kop helpen. En dan kun je wel zeggen "op tijd stoppen en een baan zoeken" maar ook dat is in deze tijd meestal geen snelle oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft al contact met de sociale dienst met betrekking tot een uitkering.



En al ook contact met de schuldhulpverlening van de gemeente.



Hij wil graag geholpen worden en eruit komen, hij weet alleen niet meer hoe. Hij heeft echt in een schijnwereld geleefd de afgelopen jaren. Ook schulden gemaakt bij bekenden.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Wat positief dat deze man kennisen heeft die hem met zijn alle achter de broek zitten.



Het is weer een ander dakloostopic dan normaal.



Meestal hebben de mensen die daar in voorkomen helemaal niemand meer. En dan blijkt dat er opeens nog een welwillend familielid opduikelt.



Fijn dat deze man hulp heeft door sociaal betrokken mensen.
En ingeschreven bij de woningbouw? Als dakloze krijgt hij slechts een daklozenuitkering van ¤300 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hij staat ingeschreven bij de woningbouw. Lange wachtlijsten hier en aangezien hij als wanbetaler te boek staat (pand zaak was ook van de woningbouw) geef ik hem weinig kans.



Daklozenteam is ingeschakeld, zij hebben ook weer contact met de Sociale Dienst, Kwintess.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Dan is alles wat er momenteel gedaan kan worden ook gedaan. Meer kan hij nu gewoon even niet. Alle hulp is aanwezig, nu moet de tijd alleen zijn werk gaan doen.
In godsnaam bemoei je er niet mee. Laat de man de consequenties van zijn handelen ervaren. Ik wordt echt ziek van dat bemoeizuchtvirus dat de laatste jaren rondwaart en overal neergedaald lijkt te zijn.



Wil de man hulp, dan zal hij erom vragen. Zo simpel is het. En dan kan voortaan iedereen zich alleen met zijn eigen zaken bemoeien wat wel lastig kan zijn maar confronterend en louterend.
Alle reacties Link kopieren
Sorry blommit, de beste man vraagt om hulp omdat hij zelf niet meer voor elkaar kan krijgen. Ik lig er geen nacht extra wakker van, laten we dat voorop stellen. Hij is de enige die dit kan oplossen, maar best fijn dat je weet dat je er met mensen over kan praten.



Volgende vraag:



Krijgt de kennis waar hij zich gaat inschrijven (postadres) geen problemen?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Juist ontzettend nobel ben je en fijn dat men in dit individualistische tijdperk nog de compassie voor elkaar kan opbrengen!



Ontzettend veel sterkte gewenst!!
Kennis kan dit even navragen bij de gemeente. Beter is het als het postadres bij de daklozenopvang wordt gedaan, die zijn daar speciaal voor. Dan voorkom je problemen nog voor ze zijn ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 24 april 2014 @ 10:28:

[...]



Ook daar ben je als ondernemer bij.

Flink gezegd in de 'alles is altijd je eigen schuld' -stijl. Dan hoef je iemand ook niet te helpen. Als je klanten andere bedrijven zijn die als dominosteentjes failliet gaan door de crisis en niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen ben je toch echt snel de klos.



TO, doe wat je kunt doen, natuurlijk zonder zelf meegezogen te worden, daar heeft niemand iets aan. Er voor iemand zijn en begrip tonen geeft ook al veel steun.
Alle reacties Link kopieren
Had ik ook al gezien Doreia. En dit ook al doorgegeven aan kennis. Hij is nu al 2 x daar op gesprek geweest, ik heb alleen het gevoel dat er zo weinig binnen komt bij hem.



En het is voelt niet nobel, helemaal niet. Het is alleen dat kennis een fijn persoon is die niemand een vlieg kwaad zal doen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
quote:fjorgyn schreef op donderdag 24 april 2014 12:22 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Fame in "Kennis is dakloos en nu?"" class="messagelink">Fame schreef op 24 april 2014 @ 10:28</a>:</b>

[...]



Ook daar ben je als ondernemer bij.</div></blockquote>

Flink gezegd in de 'alles is altijd je eigen schuld' -stijl. Dan hoef je iemand ook niet te helpen. Als je klanten andere bedrijven zijn die als dominosteentjes failliet gaan door de crisis en niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen ben je toch echt snel de klos.



TO, doe wat je <i>kunt</i> doen, natuurlijk zonder zelf meegezogen te worden, daar heeft niemand iets aan. Er voor iemand zijn en begrip tonen geeft ook al veel steun. Deze ondernemer stuurde voorschotfacturen. Iets met vooruitdenken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het is meer Fame dat hij een winkel had waar geen klanten meer kwamen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
In het begin komt er ook weinig binnen. Daarom niet meer geven dan hij aankan. Voor nu is dat: regelen postadres. Waar: daklozenopvang. Hoe: laat hem dit samen met de maatschappelijk werker uitzoeken.



Het regelen van een (daklozen)uitkering komt daarna.



En zo stap voor stap. Doe het niet namens hem, neem het niet van hem over, hoe verleidelijk dat ook is omdat het zo'n lieverd is. Hij heeft zichzelf in de nesten gewerkt en zal nu, met hulp, dingen moeten doen om er weer uit te komen.
quote:blommit schreef op 24 april 2014 @ 11:55:

In godsnaam bemoei je er niet mee. Laat de man de consequenties van zijn handelen ervaren. Ik wordt echt ziek van dat bemoeizuchtvirus dat de laatste jaren rondwaart en overal neergedaald lijkt te zijn.



Wil de man hulp, dan zal hij erom vragen. Zo simpel is het. En dan kan voortaan iedereen zich alleen met zijn eigen zaken bemoeien wat wel lastig kan zijn maar confronterend en louterend.Ik persoonlijk zou het heel raar vinden als iedereen zijn handen af zou trekken van mensen die in de problemen komen. Als de beste man niet geholpen wil worden, dan houdt het absoluut op, dat ben ik met je eens. Maar die hulp in de eerste plaats aanbieden, vind ik niet meer dan normaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven