Werk & Studie alle pijlers

Meeloopdag(en) in de Horeca. Normaal?!

24-04-2014 11:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het grootste deel al.

Afgelopen zaterdag had ik een meeloopdag in de horeca voor een baan. Erg leuk bevallen en ik zou na 1,5 week terug gebeld worden of ik aangenomen zou worden of niet.



Nu belde ze gisteren.

Met de mededeling dat ik as vrijdag en zaterdag de hele dag stond ingepland. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik dus aangenomen zou worden, dus ik vroeg aan de desbetreffende meneer die mij belde wat ik zou gaan verdienen en wanneer mijn contract klaar lag.



Waarop hij antwoordde; dit zijn nog 2 extra proefdagen vrijdag van 12 tot 23:00 en zaterdag van 11:00 tot 's avonds laat.

Verder begon hij erover dat ik de week erop op maandag , donderdag en zaterdag(!!!!) nog 3 proefdagen had.

Wat uit zou komen op 6 proefdagen . Wat in mijn ogen een beetje erg veel is...



Meneer heeft letterlijk gezegd dat hij aankomend weekeinde handen te kort heeft en daarom mensen inzet als proefdagen..



Ik heb netjes tegen meneer gezegd dat ik 6 proefdagen wel erg veel vind om er achter te komen of ik wel bij het bedrijf pas, en dat ik best 1 avondje extra wil komen proefdraaien, maar niet nog 5 ?!



Waarop hij reageerde dat ik nog wel van hem zou horen..



Dit is toch niet normaal?! Of zie ik het verkeerd?



Hoe zouden jullie reageren in zo een situatie?

Ik zit namelijk al wel 1,5 maand in de WW, en wil dolgraag weer aan het werk maar ben bang dat er op dit moment kei en keihard misbruik van me wordt gemaakt...
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
Je kun dus eigenlijk geen Nee zeggen.

Vraag even na hoe dit geregeld is. Ken wel meer mensen die proefdraaiden en als je dan aangekomen word krijg je die dagen betaald, je schrijft net als iedereen je uren op. Als je niet aangenomen word krijg je 50%. Overleg dat even en zeg dat je met alle plezier wil komen werken. Benader het positief..
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Zoveel meeloopdagen klinkt wel als misbruik maken van ja...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt groot gelijk. In de horeca is een proefdag vaak wel gebruikelijk, maar daarnaast heb je nog een proeftijd in de arbeidsovereenkomst.



Dit klinkt meer als iemand die zijn personeelsplanning niet op orde heeft en van sollicitanten wil profiteren.
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 24 april 2014 @ 11:24:

Je kun dus eigenlijk geen Nee zeggen.

Vraag even na hoe dit geregeld is. Ken wel meer mensen die proefdraaiden en als je dan aangekomen word krijg je die dagen betaald, je schrijft net als iedereen je uren op. Als je niet aangenomen word krijg je 50%. Overleg dat even en zeg dat je met alle plezier wil komen werken. Benader het positief..Is met mijn eerste proefdag besproken. Ik zou niks krijgen tijdens de proefdagen dus ik weet eigenlijk wel zeker dat ik niks krijg tijdens al deze dagen. Ook is er al gezegd dat als ik aangenomen wordt ik deze dagen niet uitbetaald krijg. Zit dus wel een beetje in dubio. want iedere proefdag die ik zou draaien, zou voor mij betekenen dat ik geen andere sollicitaties kan versturen, omdat ik gewoon bijna 12 uur op 'n dag mee moet draaien.
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
quote:tialtngo schreef op 24 april 2014 @ 11:26:

Je hebt groot gelijk. In de horeca is een proefdag vaak wel gebruikelijk, maar daarnaast heb je nog een proeftijd in de arbeidsovereenkomst.



Dit klinkt meer als iemand die zijn personeelsplanning niet op orde heeft en van sollicitanten wil profiteren.Het is inderdaad een nieuw bedrijf die nog meer vestigingen heeft in een andere stad. Al het personeel wat er nu loopt komt vanuit die stad, en moet met de aankomende dagen weer terug omdat ze daar oranje nacht hebben en het zaterdags ook druk bezocht is..
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
Dit is inderdaad niet normaal. Heb zelf ook jaren in de horeca gewerkt. En nooit meer als 1 proefdag hoeven te draaien, als dit al nodig was. En dit klinkt als iemand die misbruik van je wilt maken. Ook ben je volgens mij niet verzekerd zolang je geen contract hebt getekend. Dus als er iets gebeurd (en in de horeca zit n ongeluk echt in n klein hoekje) heb je een nog groter probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:tialtngo schreef op 24 april 2014 @ 11:26:

Je hebt groot gelijk. In de horeca is een proefdag vaak wel gebruikelijk, maar daarnaast heb je nog een proeftijd in de arbeidsovereenkomst.



Dit klinkt meer als iemand die zijn personeelsplanning niet op orde heeft en van sollicitanten wil profiteren.





dus dat. proefdag vindt ik oké . 2 ook nog wel want ik heb nu een middag shift meegedraaid en zou graag ook nog een avond mee willen draaien en dat heb ik toen ook gezegd. maar om nou 6 dagen mee te draaien ?! dat gaat mij gewoon wat te ver eigenlijk.

zeker ook omdat ze nog niks zeggen of ik uberhaupt wordt aangenomen of niet.. en dat zit mij gewoon dwars
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
quote:mennn___ schreef op 24 april 2014 @ 11:27:

[...]





Is met mijn eerste proefdag besproken. Ik zou niks krijgen tijdens de proefdagen dus ik weet eigenlijk wel zeker dat ik niks krijg tijdens al deze dagen. Ook is er al gezegd dat als ik aangenomen wordt ik deze dagen niet uitbetaald krijg. Zit dus wel een beetje in dubio. want iedere proefdag die ik zou draaien, zou voor mij betekenen dat ik geen andere sollicitaties kan versturen, omdat ik gewoon bijna 12 uur op 'n dag mee moet draaien.

Ik weet niet precies wat de regels van het UWV zijn, maar wellicht dat als je nog meer proefdagen gaat draaien dit als (vrijwilligers)werk wordt gezien en je daarom wordt gekort op je uitkering?



Echt niet aan beginnen, geen risico's mee lopen hoor! Wat ik al zei, een proefdag is gebruikelijk maar meer niet. In zo'n dag kan een werkgever, maar ook jij zelf, voldoende uitvinden of er wel of niet een klik is.
I would rather shit in my hands and clap
Alle reacties Link kopieren
Kun je vandaag je contactpersoon bij het UWV bellen? Misschien kan hij of zij contact op nemen met de werkgever en zeggen; of je neemt haar aan, of niet. Beetje druk erachter zegmaar.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Zes proefdagen is echt gewoon misbruik. Zou ik me ook niet voor laten lenen, kom nou. Als je tenminste nog betaald kreeg is het nog te overwegen, maar zes dagen gratis werken? Ik heb lang in de horeca gewerkt maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt inderdaad als een goedkope manier om mensen voor hem te laten werken. Het zou mij ook niet verbazen als je na die proefdagen niks meer hoort en er gewoon weer andere mensen gratis zes dagen werken. Er zijn genoeg werkzoekenden, dus voorlopig kan hij wel even vooruit op die manier, als er maar genoeg intrappen. Goed dat je nee hebt gezegd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrsnem schreef op 24 april 2014 @ 11:35:

Kun je vandaag je contactpersoon bij het UWV bellen? Misschien kan hij of zij contact op nemen met de werkgever en zeggen; of je neemt haar aan, of niet. Beetje druk erachter zegmaar.dat is een goede. ik heb zojuist gebeld en moet nu de situatie via een email uitgaan leggen , daarna wordt deze beoordeeld. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Belachelijk! Ze kunnen je gewoon zwart uitbetalen die dagen dat ze je nog geen contract willen geven. Je hebt al gratis gewerkt en nu willen ze dat je nog extra dagen gratis komt werken? Ik zou zeggen, staat er gekke henkie op m'n voorhoofd? Nee dus! Niet doen! Vraag eerst om uitbetaling van je voorgaande dagen, als ze je werk niet goed vonden hadden ze je namelijk niet teruggevraagd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op donderdag 24 april 2014 11:42 Dat klinkt inderdaad als een goedkope manier om mensen voor hem te laten werken. Het zou mij ook niet verbazen als je na die proefdagen niks meer hoort en er gewoon weer andere mensen gratis zes dagen werken. Er zijn genoeg werkzoekenden, dus voorlopig kan hij wel even vooruit op die manier, als er maar genoeg intrappen. Goed dat je nee hebt gezegd.Dit dus! Helemaal met koningsdag is dit wel heel makkelijk. Gratis hardwerkende mensen, want je wil natuurlijk je beste kant laten zien, plus dronken klanten die toch niet klagen. Ben je ook wel verzekerd tijdens die dagen? Maf hoor!
Tjee, dat is ook asociaal. Ik vond het al twijfelachtig dat de snackbar hier om de hoek mensen op een 0-urencontract laat meedraaien. Lekker makkelijk voor ze, want in geval van nood kunnen ze altijd iemand bellen en als het bevalt kunnen ze mensen ook inzetten wanneer ze willen.
Alle reacties Link kopieren
Betjebig: in geval van een 0-uren contract staat nee zeggen als je word opgeroepen vrij in mijn ervaring. Zo werkt dit in de horeca vaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al jaren in de horeca en ik geloof er geen bal van. Je gaat niet iemand laten proefdraaien in een koningsdagweekend! Kortom; je hebt je proefdraaien kennelijk zo goed gedaan dat hij denkt dat je dan mee kan draaien, en natuurlijk zitten ze om mensen te springen. Maar dan moet hij je gewoon aannemen!

Ik heb overigens ook nog nooit een onbetaalde proefdag gedraaid, maar ik zat ook nooit zo erg om werk te springen...



Het is natuurlijk klote als je wel heel hard werk nodig hebt want als je je nu hard opstelt gaat die baan misschien aan je neus voorbij. Maar ik vind toch minstens dat je wel tegen hem kan zeggen dat 6 dagen gratis werken echt te veel is, dus dat je vanaf het koningsweekend wel betaald wil worden en of jullie het dan direct over je salaris kunnen hebben.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft die 6 dagen meedraaien, nee zeggen als je dit niet ziet zitten. Een dag of eventueel 2 om te proberen is normaal. Maar 6 dagen en dan dagen van 8 uur of meer is overdreven en onnodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:mennn___ schreef op donderdag 24 april 2014 11:43 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mrsnem in "Meeloopdag(en) in de Horeca. Normaal?!"" class="messagelink">mrsnem schreef op 24 april 2014 @ 11:35</a>:</b>

Kun je vandaag je contactpersoon bij het UWV bellen? Misschien kan hij of zij contact op nemen met de werkgever en zeggen; of je neemt haar aan, of niet. Beetje druk erachter zegmaar.</div></blockquote>dat is een goede. ik heb zojuist gebeld en moet nu de situatie via een email uitgaan leggen , daarna wordt deze beoordeeld. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen Goedzo
Geniet van elke dag!
Als student heb ik ook 'n paar jaar als serveerster gewerkt bij 'n v.d. Valk, maar die hebben elk uur (dus ook m'n eerste!) gewoon netjes (wel zwart) uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
En je proefdagen krijg je, normaal gesproken, gewoon betaald.
Een dagje proefdraaien kan. 6 dagen proefdraaien zonder salaris is belachelijk en schaart onder de noemer uitbuiting. De wet voorziet in een wettelijke proeftijd (mits schriftelijk overeengekomen) waar de werkgever (en werknemer!) gebruik van kan maken, maar die periode dient gewoon fatsoenlijk uitbetaald te worden.
quote:mrsnem schreef op 24 april 2014 @ 11:24:

Je kun dus eigenlijk geen Nee zeggen.

Vraag even na hoe dit geregeld is. Ken wel meer mensen die proefdraaiden en als je dan aangekomen word krijg je die dagen betaald, je schrijft net als iedereen je uren op. Als je niet aangenomen word krijg je 50%. Overleg dat even en zeg dat je met alle plezier wil komen werken. Benader het positief..Ook dat is uitbuiting, De wet voorziet in een wettelijk minimum loon en CAO kunnen ook nog hogere salarissen voorschrijven.
quote:mennn___ schreef op 24 april 2014 @ 11:27:

[...]





Is met mijn eerste proefdag besproken. Ik zou niks krijgen tijdens de proefdagen dus ik weet eigenlijk wel zeker dat ik niks krijg tijdens al deze dagen. Ook is er al gezegd dat als ik aangenomen wordt ik deze dagen niet uitbetaald krijg. Zit dus wel een beetje in dubio. want iedere proefdag die ik zou draaien, zou voor mij betekenen dat ik geen andere sollicitaties kan versturen, omdat ik gewoon bijna 12 uur op 'n dag mee moet draaien.Niet in dubio zitten, gewoon niet accepteren. Als deze werkgever zo al met sollicitanten omgaat, dan wil ik niet weten hoe hij zijn personeel behandelt! Het is beter om daar zelf duidelijke grenzen in te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven