Werk & Studie alle pijlers

Meeloopdag(en) in de Horeca. Normaal?!

24-04-2014 11:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het grootste deel al.

Afgelopen zaterdag had ik een meeloopdag in de horeca voor een baan. Erg leuk bevallen en ik zou na 1,5 week terug gebeld worden of ik aangenomen zou worden of niet.



Nu belde ze gisteren.

Met de mededeling dat ik as vrijdag en zaterdag de hele dag stond ingepland. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik dus aangenomen zou worden, dus ik vroeg aan de desbetreffende meneer die mij belde wat ik zou gaan verdienen en wanneer mijn contract klaar lag.



Waarop hij antwoordde; dit zijn nog 2 extra proefdagen vrijdag van 12 tot 23:00 en zaterdag van 11:00 tot 's avonds laat.

Verder begon hij erover dat ik de week erop op maandag , donderdag en zaterdag(!!!!) nog 3 proefdagen had.

Wat uit zou komen op 6 proefdagen . Wat in mijn ogen een beetje erg veel is...



Meneer heeft letterlijk gezegd dat hij aankomend weekeinde handen te kort heeft en daarom mensen inzet als proefdagen..



Ik heb netjes tegen meneer gezegd dat ik 6 proefdagen wel erg veel vind om er achter te komen of ik wel bij het bedrijf pas, en dat ik best 1 avondje extra wil komen proefdraaien, maar niet nog 5 ?!



Waarop hij reageerde dat ik nog wel van hem zou horen..



Dit is toch niet normaal?! Of zie ik het verkeerd?



Hoe zouden jullie reageren in zo een situatie?

Ik zit namelijk al wel 1,5 maand in de WW, en wil dolgraag weer aan het werk maar ben bang dat er op dit moment kei en keihard misbruik van me wordt gemaakt...
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dus echt af wat er gebeurd als je een bedrijfsongeval krijgt, of een klant letsel veroorzaakt oid..
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 11:58:

Als student heb ik ook 'n paar jaar als serveerster gewerkt bij 'n v.d. Valk, maar die hebben elk uur (dus ook m'n eerste!) gewoon netjes (wel zwart) uitbetaald.Zwart is niet netjes, bizarre opmerking.
Zeg maar Spijker.
Kun je niet niet ergens melden? 6 dagen onbetaald werken? Dagen van 11 tot middernacht en nul uitbetaald krijgen?



Wat een schofterig bedrijf, idioot gewoon.

Dit is toch niet legaal?
quote:Spijk-er schreef op 24 april 2014 @ 11:56:

Het is natuurlijk klote als je wel heel hard werk nodig hebt want als je je nu hard opstelt gaat die baan misschien aan je neus voorbij.Bij een werkgever die zo met zijn (toekomstige) personeel omgaat, ga je waarschijnlijk niet gelukkig worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 24 april 2014 @ 12:05:

[...]



Zwart is niet netjes, bizarre opmerking.

Inderdaad.

En ik begrijp dat het verkeerd voelt (want dat is het ook), maar gezien de tijden waarin we leven zou ik toch overwegen om die dagen dan maar te accepteren. Tenminste, indien je op die dagen verder niets te doen hebt: werk hiervoor afzeggen zou ik dan weer niet doen.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Heb zojuist contact opgenomen met het uwv.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Moest een mail naar mn "coach" sturen en daarin beschrijven wat de situatie is. Heb ik dus netjes gedaan.



Gisteren ook met een paar van mijn buren gesproken. Deze werken zelf in de horeca, en zeiden dus precies hetzelfde als wat jullie allemaal zeggen.



@Spijk-er na mijn eerste proefdag zei deze meneer ook al dat ik alles erg goed en netjes had gedaan voor iemand die amper horeca ervaring heeft. Blijk klantvriendelijk te zijn tegenover de gasten en spontaan over te komen op iedereen..



Mn vriend zei zelf ook al, als je het niet goed had gedaan zouden ze niet willen dat je met koningsdag de hele godganselijke dag komt werken. Maar die was ook in staat om gister naar t desbetreffende bedrijf te rijden om te vertellen dat hij het er niet mee eens was hoe ze met me omgaan.
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met Susan eens. En ik ga er ook vanuit dat er genoeg mensen zijn die hier wel intrappen en hij zo een heel goedkoop seizoen tegemoet gaat. Er zijn ook bedrijven die leven op stagiaires en een paar betaalde krachten en ik denk dat proefdagen gewoon zijn invulling zijn van goedkope krachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 24 april 2014 @ 12:13:

[...]



Inderdaad.

En ik begrijp dat het verkeerd voelt (want dat is het ook), maar gezien de tijden waarin we leven zou ik toch overwegen om die dagen dan maar te accepteren. Tenminste, indien je op die dagen verder niets te doen hebt: werk hiervoor afzeggen zou ik dan weer niet doen.





en dat is het hem.

Omdat ze afgelopen zaterdag zeiden, je krijgt over 1 a 1,5 week te horen of je wordt aangenomen of niet ben ik plannen gaan maken voor aankomend weekeinde. Maargoed iedereen doet dat die niet hoeft te werken. Verder zou ik mijn tussentijdse toets moeten afzeggen om dan daar te werken.. omdat ze ineens na n paar dagen later al komen met de mededeling dat ik dit weekeinde al moet komen.. ja eeh,, daar had ik dus geen rekening mee gehouden? maar dat kwam der niet bepaald in bij 'm...
anoniem_197115 wijzigde dit bericht op 24-04-2014 12:16
Reden: enorm stomme niet begrijpelijke zin..
% gewijzigd
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Je wordt genaaid, echt.



Dat hier nog mensen intrappen, joh.



Toch maar doen vanwege 'de tijden waarin we leven'?



Serieus? 6 dagen gratis werken en dan misschien nog steeds werkloos? Dat ga je toch niet serieus overwegen?
Alle reacties Link kopieren
quote:masque schreef op 24 april 2014 @ 12:05:

Ik vraag me dus echt af wat er gebeurd als je een bedrijfsongeval krijgt, of een klant letsel veroorzaakt oid..Dit dus: volgens mij is deze situatie niet te vatten in de omschrijving 'proefwerken' maar eerder te duiden als onbetaald zwartwerk waardoor er geen verzekering e.d. geregeld is. Als dit het geval is en je een ongeluk krijgt of veroorzaakt, ben je zelf aansprakelijk. Zelfs het ziekenfonds kan zich terugtrekken waardoor alle kosten op jou verhaald kunnen worden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:oudblond schreef op 24 april 2014 @ 12:22:

[...]





Dit dus: volgens mij is deze situatie niet te vatten in de omschrijving 'proefwerken' maar eerder te duiden als onbetaald zwartwerk waardoor er geen verzekering e.d. geregeld is. Als dit het geval is en je een ongeluk krijgt of veroorzaakt, ben je zelf aansprakelijk. Zelfs het ziekenfonds kan zich terugtrekken waardoor alle kosten op jou verhaald kunnen worden.Ja ook,
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 24 april 2014 @ 12:19:

Je wordt genaaid, echt.



Dat hier nog mensen intrappen, joh.



Toch maar doen vanwege 'de tijden waarin we leven'?



Serieus? 6 dagen gratis werken en dan misschien nog steeds werkloos? Dat ga je toch niet serieus overwegen?



Eens. Ik denk dat het je kans op een baan sowieso niet echt verhoogt. Deze man wil zo weinig mogelijk betalen. Als hij je al aanneemt, zal hij alles aangrijpen om zoveel mogelijk op je te bezuinigen. Maar ik denk dat hij grotendeels draait op 'sollicitanten'.



De tijden waarin we leven maken niet dat je je hoeft te laten uitbuiten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, koningsdag dus ze hebben mensen nodig, zo wordt het voor de horeca wel lekker voordelig, er zullen echt wel mensen zijn die erin trappen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 24 april 2014 @ 12:19:

Je wordt genaaid, echt.



Dat hier nog mensen intrappen, joh.



Toch maar doen vanwege 'de tijden waarin we leven'?



Serieus? 6 dagen gratis werken en dan misschien nog steeds werkloos? Dat ga je toch niet serieus overwegen?Heb ook heel vriendelijk gezegd dat ik 6 dagen wel erg veel vind. en dat ik wel bereid ben om een avond extra te komen proefdraaien. Maar meer ook niet. Hoe graag ik ook weer aan het werk wil..
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 24 april 2014 @ 12:19:

Je wordt genaaid, echt.



Dat hier nog mensen intrappen, joh.



Toch maar doen vanwege 'de tijden waarin we leven'?



Serieus? 6 dagen gratis werken en dan misschien nog steeds werkloos? Dat ga je toch niet serieus overwegen?

Dit.



Meebewegen omdat de tijden qua werk vinden slecht zijn vind ik logisch. Je laten uitbuiten omdat je geen werk hebt gaat alle grenzen over. Kan je dit figuur niet ergens melden? Het is gewoon een huftertje eerste klas die eigenlijk een keer moet zweten omdat hij zich als ondernemer macht toe-eigent die hij in mijn ogen niet mag hebben .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mennn___ schreef op 24 april 2014 @ 11:27:

[...]



Is met mijn eerste proefdag besproken. Ik zou niks krijgen tijdens de proefdagen dus ik weet eigenlijk wel zeker dat ik niks krijg tijdens al deze dagen. Ook is er al gezegd dat als ik aangenomen wordt ik deze dagen niet uitbetaald krijg.



Zoals al eerder gezegd is een proefdag in de horeca vrij normaal, maar dit moet je dus echt niet doen. Je hebt volgensmij zeer gelijk met je gevoel dat er misbruik van je gemaakt gaat worden. Zoveel onbetaalde proefdagen zijn namelijk NIET normaal of gebruikelijk.



Bij mijn vorige werkgever heb ik trouwens ook een proefdag gehad, en deze is nadat ik was aangenomen ook netjes uit betaald. Echt hoor, hoe graag je ook aan het werk wil, doe dit niet.
quote:Miss_Communicatie schreef op 24 april 2014 @ 12:13:

[...]



Inderdaad.

En ik begrijp dat het verkeerd voelt (want dat is het ook), maar gezien de tijden waarin we leven zou ik toch overwegen om die dagen dan maar te accepteren. Tenminste, indien je op die dagen verder niets te doen hebt: werk hiervoor afzeggen zou ik dan weer niet doen.Instemmen is meewerken aan de instandhouding van dit soort praktijken. Daar laat je je toch niet voor misbruiken? Kom op zeg!
Ik werk in de horeca en hier krijg je meeloopdagen betaald zelfs als je niet word aangenomen en boventallig staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 24 april 2014 @ 12:37:

Ik werk in de horeca en hier krijg je meeloopdagen betaald zelfs als je niet word aangenomen en boventallig staat.





Dan vind ik dat jou bedrijf het netjes regelt =)

Hier stond ik ook nog eens niet boventallig. Onverwachts ging het terras ook nog eens open, en moest ik dus samen met een ander collegatje het terras draaien en binnen de lunches doen... terwijl de andere 2 achter de bar stonden...
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Alle reacties Link kopieren
Echt niet doen hoor! Je wordt gewoon gebruikt, geen enkel zichzelf respecterend bedrijf zou zo met personeel omgaan.



Ik heb als 16 jarige hetzelfde meegemaakt in een pizzeria. Drie meeloopweekenden waarbij ik dan een pizza mocht eten en "het vak" kon leren. Tijdens het laatste weekend bleek dat er nog een meisje was die het ook zo deed. Dat vonden we al vreemd, want er was maar 1 vacature. De week daarna hoefden we niet meer te komen, ze hadden de zus van de bazin aangenomen...

Echt, ik kan er nog steeds boos om worden! Wat erg dat ze bij jou ook zoiets proberen!



Niet doen, er komt vast nog wel iets leuks jouw kant op!
Ja doen ze ook. Behalve dat de oude garde je maar voor een deel laat meedelen in de fooi maar daar heeft de nieuwe garde een stokje voor gestoken.

Maar zo hoort het en zo kan het ook. Dus niet akkoord gaan met deze misbruiker en zou mij dus ook afvragen of je daar wel wilt werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 24 april 2014 @ 13:02:

Ja doen ze ook. Behalve dat de oude garde je maar voor een deel laat meedelen in de fooi maar daar heeft de nieuwe garde een stokje voor gestoken.

Maar zo hoort het en zo kan het ook. Dus niet akkoord gaan met deze misbruiker en zou mij dus ook afvragen of je daar wel wilt werken.Het bedrijf is verder wel erg leuk, de collega's waar ik mee heb gewerkt op mijn eerste proefdag ook , maar ik ga er inderdaad steeds meer mijn twijfels bij krijgen..
Never hold your head down, never say you can't, never limit yourself, never stop believing
Idioot, onder zo'n werkgever wil je niet werken, hoor. Ik heb ervaren dat de horeca bij uitstek een werkgebied is waarin lang niet altijd netjes met personeel omgegaan wordt. Als het zo al begint zou ik daar niet meer hoeven te werken. Kan je op je buik schrijven dat er dingen gaan gebeuren als onder druk zetten om meer te werken dan je kunt/wilt (of juist veel minder dan afgesproken, ook niet fijn), geen of nauwelijks pauzes, gezeik met vakantie opnemen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog even opgezocht voor de zekerheid, maar een niet betaalde proefdag is illegaal....



Ik heb al mijn proefdagen uitbetaald gekregen in de 8 jaar die ik in de horeca heb gewerkt, en dat waren er een aantal (wegens verhuizingen, seizoens werk etc).



Deze meneer denkt even gebruik te kunnen maken van mensen die hier geen ervaring mee hebben.



Als ik jouw was zou ik alle andere proefdraaiers ook vertellen dat ze geld moeten eissen!
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd, maar een proefdag, betaald of onbetaald, is in de horeca illegaal. Daar is de proeftijd voor bedoeld die in de horeca tot nu toe nog vaak 2 maanden duurt. Dan mogen ze je binnen de twee maanden zonder enkele opgaaf van redenen weer ontslaan, dus waarom gratis proefdagen? Dat is misbruik maken van jou, je krijgt niet of nauwelijks betaald en je bent niet verzekerd. Zeker niet meer gaan! Lekker makkelijk zo met een druk weekend voor de boeg gratis werknemers. Ik zou er op deze manier zelfs niet meer willen werken met contract en bijbehorend salaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven