Lijf & Lijn alle pijlers

mijn vriend moet afvallen.

24-04-2014 18:55 110 berichten
Dag dames,



Ik ben nieuw hier en zit met iets waar ik graag anderen hun mening wil over horen. Het zit zo, een tweetal jaar geleden heb ik mijn vriend leren kennen. Hij had toen behoorlijk wat overgewicht maar was volop aan het sporten en lijnen mét resultaat. Hij viel geleidelijk af en uiteraard steunde ik hem. Sinds 1 jaar wonen we nu samen en helaas, door wat tegenslagen in zijn familie merkte ik dat hij weer wat was bijgekomen, ik zei er echter niets van, dacht dat het allemaal wel meeviel. Tot op een dag dat zijn pa zelf zei dat hij toch wel bijgekomen was. Toen hij hem de dag erna woog bleek dat hij wel 15kg bijgekomen was! Ik schrok ernorm en was ook wel teleurgesteld in mijn vriend, thuis at hij helemaal niet zoveel, dus er moet wel stiekem gesnoept enz geweest zijn.Het was des te meer een opdoffer omdat hij van zo ver kwam en het leek of hij opnieuw moest beginnen. Ik probeer sindsdien hem zoveel mogelijk te stimuleren om te bewegen, gezond te eten enz, en daar wringt het schoentje, ik push hem teveel en ben teveel een strenge juf Het resultaat blijft dan ook uit, tot grote frustratie bij mij... Het heeft niks te maken met uiterlijk, hij stond nog 10 kilo zwaarder toen ik hem leerde kennen, maar ik maak me zorgen om zijn gezondheid... Maar nu begin ik al te freaken als we eens moeten gaan eten bij fam/vrienden of resto. Zeker bij zijn thuis,het zijn daar allemaal 'zware' mensen die geen kleine borden serveren, en mijn vriend ziet dan mijn blik en zijn honger is dan al over zegt hij Ergens begrijp ik het wel, maar ik wil het alleen voor zijn eigen goed! Hij heeft een kleerkast vol hemden en broeken waar hij momenteel niet meer in kan, dat is toch super jammer? Ik ben bang dat hij de moed gaat laten zakken...Ikzelf ben absoluut niet dik, maar door de situatie nu ben ik 5 kg afgevallen, ik kook thuis veel magerder en chocola of snoep probeer ik niet te eten in zijn omgeving... Frieten of macaroni heb ik al in maanden niet meer gemaakt, allemaal voor hem. Eigenlijk ben ik het zat, zat om te zeuren en te piekeren over dat eten altijd, maar aan de andere kant, als ik hem aan tafel zie zitten met die knellende broek en dikke buik... Moet ik dan gewoon toezien hoe hij misschien wel diabetis of een andere ziekte krijgt??Ik vind het geen simpele situatie en hoop dat ik hier andere inzichten of raad krijg.

Dankje wel,

Ceratinia
Hoezo is het aantal kcal evenveel? Ik durf te wedden dat een handje noten minder bevat dan een bak patat met mayo of schaal bittergarnituur.



Het gaat niet alleen om de soort snaai, ook de hoeveelheid.



Vriend moet zich ervan bewust worden dat hij andere dingen moet eten en ook moet minderen. En dan is een handje nootjes gewoon gezonder (walnoten zijn bijvoorbeeld erg goed voor je hart en bloedvaten).
100 gram noten is ca. 600 kcal, 100 gram chips 500...



en voor je 't weet zit je aan 100 gram noten aangezien die zwaar wegen en je dus in veel minder tijd die 100 gram op hebt dan chips waar je langer van kunt grazen
100 gram noten is een halve zak joh! Dat is geen handje meer...
Bovendien, als je 'n snackverslaafde bent wekt 'n handje van iets alleen maar de drang naar meer op. Je kunt het beter gewoon helemaal laten als je wil afvallen.
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:18:

Hoezo is het aantal kcal evenveel? Ik durf te wedden dat een handje noten minder bevat dan een bak patat met mayo of schaal bittergarnituur.



Het gaat niet alleen om de soort snaai, ook de hoeveelheid.



Vriend moet zich ervan bewust worden dat hij andere dingen moet eten en ook moet minderen. En dan is een handje nootjes gewoon gezonder (walnoten zijn bijvoorbeeld erg goed voor je hart en bloedvaten).dat heb je mis, de noten zijn het meest calorierijk. En elke calorie die je teveel eet wordt opgeslagen als vet, of het nu noten, appels of chips zijn
Kennelijk moet bij jou dus ook nog het besef landen dat je niet gezond bezig bent als je gaat crashen en daarna weer lekker aan de bittergarnituur en stokbroden met franse kaas gaat.



Dan zit het er inderdaad zo weer aan.





Eetgewoontes veranderen dus. En dat betekent inderdaad kiezen voor een paar nootjes ipv een volle zak chips. En ja, er zitten vetten in noten, maar die heb je echt wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Paleo of Weston price (de laatste heeft info waar je je kapot van schrikt en meteen gezond gaat eten). Ik ben al heel lang te zwaar, dieten kon ik niet volhouden maar dit wel! Ik heb het wel langzaam afgebouwd van koolhydraat- naar vetverbranding. Dus eerst alleen gezonde suikers: rauwe honing en fruit en dan afbouwen naar geen suikers meer behalve zuur fruit zoals appels en bessen. Ik eet nu ook geen fruit en rauwe honing meer. Als je die overgang niet rustig doet dan wordt de belasting op je lichaam te zwaar (te weinig eten en crashen). Ik heb het allemaal gezien en nu eet ik zo dat ik nog voller zit dan toen ik nog alles at wat los en vast zat bij wijze van. Dusss, gewoon gezond gaan eten (gezonde vetten, eiwitten, groenten), dan KUN JE NIET teveel eten.



Wat ik hiermee wil zeggen: een (suiker)verslaving doe je niks aan als de persoon in kwestie niet wil. Een dieet is GEEN alternatief. Een gezonde levensstijl wel, maar dan moet je wel weten wat gezond is en waarom.
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:22:

100 gram noten is een halve zak joh! Dat is geen handje meer...dat is een schaaltje.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 21:23:

[...]



dat heb je mis, de noten zijn het meest calorierijk. En elke calorie die je teveel eet wordt opgeslagen als vet, of het nu noten, appels of chips zijnJe leest niet goed. Een handje noten versus een zak chips dus.
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:24:

Kennelijk moet bij jou dus ook nog het besef landen dat je niet gezond bezig bent als je gaat crashen en daarna weer lekker aan de bittergarnituur en stokbroden met franse kaas gaat.



Dan zit het er inderdaad zo weer aan.





Eetgewoontes veranderen dus. En dat betekent inderdaad kiezen voor een paar nootjes ipv een volle zak chips. En ja, er zitten vetten in noten, maar die heb je echt wel nodig.

Dat kan ik dus niet, lijnpogingen die ik dmv gezonder eten heb gedaan zijn allemaal binnen 1 maand gestrand (simpelweg omdat het geen gewichtsverlies opleverde terwijl ik voor mijn gevoel wel heel veel moest laten)

De enige geslaagde lijnpoging was idd 'n soort crash van zo'n 8 maanden waarna ik mijn streefgewicht nog 2 jaar heb kunnen vasthouden door 3 dagen per week weer onbezorgd te eten, 2 dagen matig en 2 dagen streng te lijnen. Ik hoop nu ook weer in die flow te raken.
ik lees prima, in de noten zitten meer calorieen.

Een klein bakje noten (100 gram) is zo weg, met de vier kleine zakjes chips ben je langer bezig.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 21:28:

ik lees prima, in de noten zitten meer calorieen.

Een klein bakje noten (100 gram) is zo weg, met de vier kleine zakjes chips ben je langer bezig.



In een 30 gram noten zitten dus minder calorieën dan in een hele zak chips. Dat zeg ik.



Hoeveelheid en soort snaai aanpassen.



Of wil jij beweren dat chips en noten even gezond zijn?
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:29:

[...]





In een 30 gram noten zitten dus minder calorieën dan in een hele zak chips. Dat zeg ik.

Maar dan moet je stoppen met eten terwijl je er net de smaak van krijgt. Een alcoholist zeggen dat ie wel 1 glaasje wijn mag is toch ook geen goed idee?
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 21:28:

ik lees prima, in de noten zitten meer calorieen.

Een klein bakje noten (100 gram) is zo weg, met de vier kleine zakjes chips ben je langer bezig.dit dus!
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:29:

[...]





In een 30 gram noten zitten dus minder calorieën dan in een hele zak chips. Dat zeg ik.



Hoeveelheid en soort snaai aanpassen.



Of wil jij beweren dat chips en noten even gezond zijn?noten zijn gezonder, maar ik had het over 100 gram chips danwel noten. De noten zijn calorierijker. Dat ze gezond zijn doet er niet toe als je wilt afvallen
TO, je vriend is prima in staat om zelf af te vallen, dat heeft hij al laten zien. Als dat nu niet lukt omdat hij niet lekker in zijn vel zit, kun je hem beter steunen op emotioneel vlak en bespreken hoe hij zich weer beter kan gaan voelen. Dan zal het afvallen ook vanzelf weer een keer lukken.

Pushen om verder af te vallen heeft alleen maar averechts effect.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 21:31:

[...]



Maar dan moet je stoppen met eten terwijl je er net de smaak van krijgt. Een alcoholist zeggen dat ie wel 1 glaasje wijn mag is toch ook geen goed idee?Klopt, maar je kan niet helemaal stoppen met eten zonder dood te gaan. Word je wel enorm slank van trouwens. Dus zal je jezelf toch moeten wennen aan matiging. In principe is het bij een verslaving beter ergens helemaal mee op te houden, maar dat kan bij eten dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 21:31:

[...]



Maar dan moet je stoppen met eten terwijl je er net de smaak van krijgt. Een alcoholist zeggen dat ie wel 1 glaasje wijn mag is toch ook geen goed idee?



Ja precies, alleen dringt het nog niet door tot mensen dat suiker daadwerkelijk verslavend is. Het is zo ingebakken in de Nederlandse cultuur.. Wat nou als je de (directe) behoefte aan suiker niet meer hebt door de triggers te elimineren? Als ik 1 keer suiker eet dan heb ik daar zeker een dag last van en valt ik zowat terug. Dan denk ik de hele dag door: slagroomtaart, slagroomtaart, slagroomtaart. Daar wordt je gewoon gek van!



Na drie dagen amper eten gaat je lichaam op spaarstand, ja je valt af, maar dan voornamelijk spieren en weerstand.
suiker is niet verslavend, dat heeft niks met cultuur te maken maar met gezond verstand
quote:Maryemma schreef op 24 april 2014 @ 21:34:

[...]





Klopt, maar je kan niet helemaal stoppen met eten zonder dood te gaan. Word je wel enorm slank van trouwens. Dus zal je jezelf toch moeten wennen aan matiging. In principe is het bij een verslaving beter ergens helemaal mee op te houden, maar dat kan bij eten dus niet.Je kunt wel ophouden met grazen naast je normale eetmomenten. Door worteltjes te knagen krijg ik geen bevredigend gevoel en denk ik alleen maar aan wat ik liever zou snacken. Bovendien wordt je hongergevoel minder naarmate je minder eet. Als je er 'n hoop caloriearme zooi in blijft proppen (groente bijv) dan wekt dat de trek alleen maar op.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 21:33:

[...]



noten zijn gezonder, maar ik had het over 100 gram chips danwel noten. De noten zijn calorierijker. Dat ze gezond zijn doet er niet toe als je wilt afvallen



Ik niet.





Het gaat dus niet alleen om het afvallen, maar bewuster gaan eten. En dan val je vanzelf af.
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 24 april 2014 @ 21:33:

TO, je vriend is prima in staat om zelf af te vallen, dat heeft hij al laten zien. Als dat nu niet lukt omdat hij niet lekker in zijn vel zit, kun je hem beter steunen op emotioneel vlak en bespreken hoe hij zich weer beter kan gaan voelen. Dan zal het afvallen ook vanzelf weer een keer lukken.

Pushen om verder af te vallen heeft alleen maar averechts effect.Dit. Joh ik word al nerveus als ik je zie schrijven. Ik zie een soort kruising van Evy Gruyaart (Komaan!!) en een hysterische fitnesslerares voor me.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het kenmerk van een verslaving: ontkenning dat het een verslaving is. Suiker stimuleert de aanmaak van serotonine, endorfine en dopamine. Toch bijzonder dat je iets (teveel) eet wat geen enkele voedingswaarde voor je heeft en alleen maar slecht voor je lichaam is?
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:41:

[...]





Ik niet.





Het gaat dus niet alleen om het afvallen, maar bewuster gaan eten. En dan val je vanzelf af.nou nee hoor. Je zal vooral minder moeten eten. Als dat het gevolg is van "bewust" eten dan is dat mooi. Maar van gezond eten word je net zo goed dik
quote:linette308 schreef op 24 april 2014 @ 21:36:

[...]





Ja precies, alleen dringt het nog niet door tot mensen dat suiker daadwerkelijk verslavend is. Het is zo ingebakken in de Nederlandse cultuur.. Wat nou als je de (directe) behoefte aan suiker niet meer hebt door de triggers te elimineren? Als ik 1 keer suiker eet dan heb ik daar zeker een dag last van en valt ik zowat terug. Dan denk ik de hele dag door: slagroomtaart, slagroomtaart, slagroomtaart. Daar wordt je gewoon gek van!



Na drie dagen amper eten gaat je lichaam op spaarstand, ja je valt af, maar dan voornamelijk spieren en weerstand.

Ik heb geen suikerverslaving. Sterker, ik eet nauwelijks zoetigheid, ook niet als ik niet lijn. Ik ben echt 'n hartige eter.

Fruit moet ik ook niet eten als ik lijn, want daar krijg ik idd echt flauwtes van en onbedwingbare trek.



Spaarstand geloof ik niet zo in aangezien ik al eerder van maat 48 naar maat 36 gegaan ben in 'n steady tempo van 1 kilo per week en ondertussen juist spieren opbouwde tijdens sport. Had 'n vetpercentage van ca. 20% toen ik klaar was, dus heb gewoon netjes m'n overtollig vet verbrand in die periode.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven