Waar komt dat slaan/schoppen vandaan?

24-04-2014 21:42 17 berichten
Onze zl van 26 maanden is de laatste 2/3 weken nogal fysiek..

En dan (helaas) niet op de knuffel en kusjes manier (wat we ook nog genoeg doen), maar het slaan en schoppen doet zijn intrede. Voor zover ik weet doet hij dit alleen thuis en bij opa/oma, heb in ieder geval nog geen klachten gehad van psz of kdv. Zodra hij in mijn (of papa/opa/oma) buurt komt krijg ik een pets. Op de bank liggen gaat gepaard met wild tegen mij aanschoppen. Het is geen frustratie of onvrede. Hij doet dit gewoon 'zomaar', geen directe situatie die aanleiding is voor een mep of schop..



Ik heb natuurlijk wel mijn ideeën, waarom hij dat doet, maar ben erg benieuwd naar ervaringen en inzichten van anderen.



O ja, ik ben niet bewust op zoek naar manieren om er van af te komen of hoe ik er mee om moet gaan, daar zit mijn probleem niet.. Ik ben echt alleen benieuwd naar de 'reden' achter dit plotselinge gedrag (zowel van mijn zoon als van andere kinderen die dit ook gehad hebben)
Alle reacties Link kopieren
Haantjes gedrag.. Territorium bepalen en kijken wat mogelijk is. Nieuwe rollen in een nieuwe roedel..
Mijn zoon begon met slaan/duwen en haren trekken zodra hij fysiek in staat was om dat te doen.



De reden? Geen idee, hij leek meestal gewoon even te willen kijken wat de ander dan zou doen. Hij is nu ruim twee en nog steeds een kind dat de grens opzoekt trouwens.
Grenzen opzoeken, kijken hoe ver hij kan gaan? Daarom doet ie het juist bij de meest vertrouwde personen denk ik.



Hier is het allang al weer over, maar hij heeft ook een tijdje gehad dat ie de grotere jongens (van wel 3) in zijn groep op het kdv juist uitdaagde door aan ze te zitten. Dat is ook alweer achter de rug.
Alle reacties Link kopieren
Het is een kind, die hebben geen roedel en ook geen pikorde.



On topic: dat doen peuters en jongens zeker. Ze krijgen wat kracht in hun beentjes en ze merken dat ze daardoor iemand 'op afstand kunnen houden', tussen haakjes want zo bewust gaat dat helemaal niet. Als baby zijn kinderen compleet weerloos, als peuter krijgen ze al wat meer 'macht'. Mijn advies is om het niet in de kiem te smoren, geef wel je eigen grenzen aan, zeg dat ie mama pijn doet en dat ie stil moet liggen als ie het met verschonen doet. Ligt ie niet stil, weglopen en stoppen met verschonen of aankleden. En dat eindeloos herhalen zolang nodig is. Wel in de buurt blijven zodat ie niet van de commode flikkert uiteraard. Of als je snel wil zijn, iPhone geven met youtube-filmpje om af te leiden.



Mason heeft echt behoefte aan wild stoeien, gooi- en smijtwerk en ik doe dat ook rustig een kwartiertje per dag met hem. Zet een matrasje tegen het hoofdeinde van je bed en gooi hem daar tegenaan. Kan je eindeloos herhalen, zo leuk vinden ze dat. Of laat hem vliegen boven je hoofd of op je voeten als je op je rug op bed ligt, ook weer laten vallen natuurlijk.



Je kan ook kijken of er in de buurt tuimeljudo wordt gegeven, daar leren ze nog het een en ander van en het is een leuke bezigheid voor peuters. Mogen ze vaak met 24 maanden mee beginnen. Trampoline zal ie ook heel leuk vinden.



Maar wat je ook doet, probeer het niet in de kiem te smoren, jongens houden van stoeien en ze zijn heel fysiek. Het is ook goed voor hun zelf vertrouwen, maar geef wel goed je eigen grenzen aan van wat wel mag en wat niet. Slaan en schoppen is niet oké, stoeien wel. Zo leren ze ook hun eigen grenzen kennen en trekken en hun integriteit van hun lichaam 'beschermen'. Praten is namelijk voorlopig nog niet echt toereikend om dit te communiceren, respecteer en begrijp dat ook. Nonverbale communicatie is zeker zo belangrijk, gezien dat maar een klein deel van communicatie verbaal is.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Mijn zoontje, 2 jaar en 7 maanden, is ook stapelgek op stoeien. Maar het schoppen en slaan, nou ja, hier was het eigenlijk alleen slaan (in mijn gezicht), waar ik het in mijn vorige post over had, staat wel los van het stoeien.



Niks mooiers dan stoeien met zo'n binkie.
Tuimeljudo, daar zou ik die van mij wel mee kunnen verblijden iig



Hier is het nu nog voornamelijk met grote broer stoeien tot er 1 jankt, of van de leuning van de bank springen als ik nét even niet kijk
Ik denk dat het ook een soort 'wat gebeurt er als ik op dit knopje duw' is.

Niet om je pijn te doen maar dat hij het wel interessant vindt om je reactie te zien.

Je bent gewoon een super high tech activity center
Alle reacties Link kopieren
Zomaar, omdat ze die behoefte voelen. Opborrelend uit hun onderbewustzijn. Ik denk niet dat ze in hun achterhoofd verlangens hebben om hun moeder naar de spoedeisende hulp te meppen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zo'n kleintje weet de grens helemaal niet tussen stoeien en slaan/schoppen. Dat zal hem geleerd moeten worden. Mason is nu drieëneenhalf en nu weet ie het dondersgoed inmiddels, maar sommige dingen snapt ie nog niet helemaal, maar ik kwam er van de week bij toeval achter dat dit meer lag aan mijn manier van communiceren.



Mason rijdt weleens met zijn loopfietsje op de hond in, die dan omvalt. En ik maar zeggen: "Niet de hond omrijden, je doet hem pijn!". In plaats van dat ik duidelijk zeg wat ik wel van hem verwacht. Deze week heb ik hem met behulp van een tuinstoel het verschil uitgelegd van eromheen rijden en omrijden. Snapte ie prima. Vervolgens de afspraak gemaakt dat ie om de hond heenrijdt of met zijn fietsbel belt of toetert met zijn traptractor en wacht totdat de hond opzij gaat. Doet ie dit niet, pak ik de tractor/loopfiets af voor de rest van de dag. En ik heb hem dit in zijn eigen woorden laten herhalen, zodat ik ook wist dat hij het echt begrepen had. Maar met 26 maanden kan je dit nog niet doen. Kan je wel doen, maar dat werkt niet. Daar is een bepaald taalniveau voor nodig, wat ze dan nog niet hebben en ook niet krijgen totdat hun hersenen zover zijn.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik kon anders prima aan zoons blik zien dat het slaan in mijn gezicht (hij was toen net 2) heel ergens anders vandaan kwam dan de wens om te stoeien hoor. Het slaan in mijn gezicht deed ie ook alleen bij mij, stoeien doet ie het liefst met pappa en met opa's, ook wel met mij maar ik ben nu 37 weken zwanger, dat is als activity centre zijnde een handicap natuurlijk.



Het slaan ging meestal zo. Hij zat bij mij op schoot, keek me uitdagend aan en hief zijn hand op. Ik natuurlijk "Nee, niet slaan, bladiebladiebla". En toch slaan. Fanatieke uitdagende kop erbij trekken joh.



Terwijl een uitnodiging tot stoeien altijd juist met heel veel pret en vrolijkheid gepaard gaat. Bij stoeien verkoopt ie ook wel eens een mep, maar dan is zijn gezichtsuitdrukking echt heel anders en gebeurt het meer uit enthousiasme.



Gelukkig heeft het slaan niet zo lang geduurd. Ik heb hem verteld wat boos is en wat verdrietig is en wat hij dan wel mag doen als hij zich zo voelt. En dat werkte. Of hij had gewoon genoeg van het slaan, dat kan natuurlijk ook. Nu zegt ie gewoon "Ik ben beetje boos/verdrietig/zielig" Die laatste heeft ie er zelf bij verzonnen.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik Mason ook van verdacht hoor, ik dacht dat ik een psychopaat gebaard had. Dieren aan de staarten trekken, van die sukkels die nooit wat terug doen helaas. Bij mij aan mijn haar trekken en me slaan. Het leek af en toe Chuckie wel. Hij zat een keer met zijn babynichtje te spelen en die zat opeens een paar meter verderop, kruipen deed ze nog niet echt, dus ik vroeg hoe ze daar kwam, zegt ie met zo'n psychostemmetje en dito gezicht: "Baby auw gedaannnnn." Brrrrr. Goed om te horen dat hij niet de enige is.



Maar inmiddels is ie hartstikke lief voor dieren, hij heeft al twee maanden dezelfde slak en daar is ie heel voorzichtig mee en echt zorgzaam.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik denk zelf dat het een soort uitproberen is.. en een ontdekking!! Slaan geeft reactie! Hij kan er ook lekker boevig over doen haha..

Ik hoorde laatst iemand die van mening was dat het juist een compliment is dat je degene bent waarbij je kind dit gaat uitproberen, dat betekent dat hij zich prettig genoeg voelt om zich op die manier te uitten (vond ik wel een mooie!)



Overigens is het hier wel zo dat als hij slaat of schopt en ik uitleg dat dat niet leuk is en bijvoorbeeld knuffelen veel liever is, hij een dikke knuf geeft Ik zie het ook niet als probleem... Hij slaat niet de hele dag door



Stoeien doen we hier regelmatig! Heerlijk is dat haha, lekker ravotten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik hoorde laatst iemand die van mening was dat het juist een compliment is dat je degene bent waarbij je kind dit gaat uitproberen, dat betekent dat hij zich prettig genoeg voelt om zich op die manier te uitten (vond ik wel een mooie!)Wat een gezweefteef. Is het woord 'apenliefde' ook al gevallen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 april 2014 @ 22:58:

Maar inmiddels is ie hartstikke lief voor dieren, hij heeft al twee maanden dezelfde slak en daar is ie heel voorzichtig mee en echt zorgzaam.



Cool, een eigen slak!



Zorg er wel voor dat je m op tijd vindt als ie komt te overlijden. Dooie slakken meuren!!!!!!!!!
quote:himalaya schreef op 24 april 2014 @ 23:25:quote:Ik hoorde laatst iemand die van mening was dat het juist een compliment is dat je degene bent waarbij je kind dit gaat uitproberen, dat betekent dat hij zich prettig genoeg voelt om zich op die manier te uitten (vond ik wel een mooie!)Wat een gezweefteef. Is het woord 'apenliefde' ook al gevallen?



Achja, ieder zijn/haar mening...



Het is niet de mening die ik zelf perse deel, maar vind het wel mooi dat anderen er op die manier tegen aan kunnen kijken... Scheelt je een hoop frustratie denk ik.
quote:Vl43inder schreef op 24 april 2014 @ 23:28:

[...]





Cool, een eigen slak!



Zorg er wel voor dat je m op tijd vindt als ie komt te overlijden. Dooie slakken meuren!!!!!!!!!



Ervaring mee? haha..



Ik had vroeger Henkie de spin op mijn slaapkamertje.. al besef ik me nu dat dat waarschijnlijk niet een en dezelfde Henkie geweest is al die tijd.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven