Konijntje 2 dgn geleden gekocht, wil nu niet eten

21-04-2014 21:28 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

We hebben vrijdag een vos dwergkonijntje gekocht van 7 weken oud.

Lief diertje en ging allemaal prima maar vandaag wil ze ineens niets eten, knaagt wel aan hooi maar geen enkel brokje van het groenvoer gegeten.



Ook heeft het beestje kleine keuteltjes en ik las op internet dat dat geen goed teken is. We hebben niet echt verstand van dieren, wel van alles over gelezen en voor laten lichten dus vraag me af of het wel goed gaat.



Zit binnen in een kooi en mag er regelmatig uit. Loopt dan stukje en springt op een gegeven moment zelf weer in de bak, zit dus (nog) wel pit in. Maar maak me toch een beetje zorgen.



Hebben jullie ervaring / ideeën?



Alvast dank voor het meedenken



Groeten.

Mylo
Alle reacties Link kopieren
Chips, wilde net vertellen over mijn dierenmishandeling gaan we het over angora hebben.



Hier al jaren knijnen, wel vaak (lees altijd) 1 per keer. Eerste konijn was van dochter, stom beest had groot hok, is 10 geworden maar hield van sla, toe ie in de vakantie bij opa en oma was wilde die geen sla, raar, bleek dat de sla uit de tuin kwam, dat biefte ie niet moest uit de supermarkt uit plastic komen. (Stom beest)



De laatste twee waren anders, dochter (van konijn 1) was op visite samen met jongste dochter en ze kwamen er achter dat er in de tuin een konijn stond in een heeeeeeel klein hokje zonder water, voer, stro etc. Dus diezelfde middag stond het konijn bij ons in de tuin. Hele buurt bij langs voor voer etc. Net een nieuw hok gekocht gaat ie alsnog dood. Maar geen probleem jongste dochter had een vriendin wiens konijn eventjes ontsnapt was en ze nu 5 jongen had. Een ervan zit nu in het nieuwe hok (nou ja al een jaartje of 3). Ja, alleen, speelt veel, vreet gewone brokken, en hooi en hij is heel goed voor groenafval, paardebloemen, stronken van de broccoli, blad van bloemkool, sla, en heeft de onhebbelijke gewoonte om het hok proberen op te eten. Houdini is er niets bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 april 2014 @ 23:59:

[...]



5 jaar is echt heel oud voor een konijn, laat staan voor een ziek konijn. Ik heb er ook 1 gehad met ecuniculi, verschrikkelijke rotziekte. De anderen moeten toen ook besmet zijn geweest maar nooit verschijnselen gehad



Het is idd een vreselijke ziekte. Ik heb haar dan ook tegen alle konijnenwetten in binnen gehaald en alleen verder laten gaan ( mede ook door het nog alleen zijn ook binnen gehaald zodat ze in ieder geval veel aandacht zou krijgen, en ik was als de dood dat ik niet het op tijd zou zien als ze weer een aanval kreeg)



Maar wat die ziekte aanricht bij een konijn is echt verschrikkelijk.

En een ziek konijn verzorgen is een dagtaak.
Huh, waar is dat bericht van meds nou gebleven dat consuela hierboven quote?

Vijf jaar is niet oud voor een konijn. Alleen denken we dat het heel oud is, omdat het gemiddelde huiskonijn dat in z'n eentje in een te klein hokje wordt gehouden en verkeerd voer krijgt over het algemeen niet ouder wordt dan een jaar of twee. Mijn oudste konijnen zijn negen en twaalf jaar oud geworden. En inderdaad, dat heeft me heel wat uren nachtrust gekost als ze iets mankeerden. Van de een, een soort van Lotharinger, een vrij grootvkonijn dus, moest er zelfs een keer een teen geamputeerd worden, omdat daar een abces zat. Gelukkig heeft hij daarna nog een hele tijd lekker kunnen rennen. Tot hij zo oud werd dat hij last kreeg van artrose, en zelfs pijnmedicatie geen verlichting meer gaf, toen hebben we hem laten inslapen.
Ik vind konijnen ook geweldig, inderdaad vooral om naar te kijken.

Ik heb ze niet want niet voldoende ruimte in de tuin, jammer maar helaas, ik had er graag twee gehad.

Als ik een tuin zou hebben die groot genoeg was dan kwamen er konijnen en een paar kipjes

Ik droom nog even over die ene grote geldprijs
quote:Trotter schreef op 24 april 2014 @ 17:26:

Huh, waar is dat bericht van meds nou gebleven dat consuela hierboven quote?

Vijf jaar is niet oud voor een konijn. Alleen denken we dat het heel oud is, omdat het gemiddelde huiskonijn dat in z'n eentje in een te klein hokje wordt gehouden en verkeerd voer krijgt over het algemeen niet ouder wordt dan een jaar of twee. Mijn oudste konijnen zijn negen en twaalf jaar oud geworden. En inderdaad, dat heeft me heel wat uren nachtrust gekost als ze iets mankeerden. Van de een, een soort van Lotharinger, een vrij grootvkonijn dus, moest er zelfs een keer een teen geamputeerd worden, omdat daar een abces zat. Gelukkig heeft hij daarna nog een hele tijd lekker kunnen rennen. Tot hij zo oud werd dat hij last kreeg van artrose, en zelfs pijnmedicatie geen verlichting meer gaf, toen hebben we hem laten inslapen.Ja vijf jaar is niet oud natuurlijk. Maar de meeste konijnen in gevangenschap halen de 1 nog niet. Die van mij zijn gelukkig stokoud
Alle reacties Link kopieren
Spam
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 27-04-2014 14:07
Reden: Spam is niet toegestaan
% gewijzigd
mylo hoe is het vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Hee, wat een gezellige wending heeft dit topic inmiddels genomen na de goede berichten van Mylo. Moet zeggen dat mede door jullie verhalen de konijnenkriebels wel weer aan het toeslaan zijn.



Afgelopen winter is ons laatste rammetje overleden op de respectabele leeftijd van 12 jaar. Zijn broer heeft hij een half jaar overleefd. Gewoon zonder problemen stokoud geworden op de meukbrokken van Roosss trouwens. De heren liepen de laatste jaren dag en nacht los in de tuin en onthielden zich netjes van graafpraktijken. Onduidelijk of dit kwam door hun hoogbejaardheid of omdat ze gewoon aartsluie mannen waren. Het voedstertje dat we eerder hadden heeft ooit het hele tuinpad op strategische plaatsen laten instorten



Ik mis het echt, het leven in de tuin, de binkies tegen de schemering wanneer je op je stoel al die actie voorbij kunt zien komen. Niks aan, dat glimmend schone lege hok...



Nu denk ik na over de aanschaf van 2 franse hangoor mannen. Volgens de fokster is hoe groter het konijn, hoe korter de levensduur: max. een levensverwachting van 4/5 jaar. Ook blijft het spannend of dit stel vrij kan rond lopen zonder vluchttunnels naar de vrijheid te graven. We gaan het zien!
Hoe groter het konijn, des te korter de levensduur klopt wel, maar vier/vijf jaar is wel erg pessimistisch. Zoals ik al schreef; mijn Lotharinger is negen geworden, en het konijn dat twaalf is geworden was ook geen kleintje.
maar twee rammen is helemaal geen goede combinatie. Waarom geen voedster en een gecastreerde ram? Die kunnen echt een diepe liefde ontwikkelen. Er zijn rammen die elkaar bevechten tot de dood erop volgt. Twee rammen huisvesten zonder voedster is totaal geen natuurlijke combi
Fransen en Vlamen worden gemiddeld 7.
een lotharinger is prachtig maar wel net een slag kleiner
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 23:07:

maar twee rammen is helemaal geen goede combinatie. Waarom geen voedster en een gecastreerde ram? Die kunnen echt een diepe liefde ontwikkelen. Er zijn rammen die elkaar bevechten tot de dood erop volgt. Twee rammen huisvesten zonder voedster is totaal geen natuurlijke combiVriendin van mij heeft twee gecastreerde wenerrammen, gaat perfect! Hele gemoedelijke dieren.
Iones dat is echt toeval, want meestal gaat het gillend mis. Heb zelf een ram verzorgd die op leven na dood was na een 24 uur durend gevecht met zijn broer
en als je ooit een koppeltje van voedster/ram hebt gezien dan weet je meteen dat dat veel beter is. Niks is zo aandoenlijk dan twee konijnen die met elkaar vergroeid zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 23:07:

maar twee rammen is helemaal geen goede combinatie. Waarom geen voedster en een gecastreerde ram? Die kunnen echt een diepe liefde ontwikkelen. Er zijn rammen die elkaar bevechten tot de dood erop volgt. Twee rammen huisvesten zonder voedster is totaal geen natuurlijke combi



Klopt, Meds. Ooit zijn die twee mannen als dumpers bij ons gekomen, al gecastreerd en erg verknocht aan elkaar. We hebben toen een andere dakloze voedster aan hen gekoppeld, dat ging heel goed, mini-konijnengroep zeg maar. Alleen bleek juist de voedster zo ongeveer ontembaar in het tussen de mazen van het gaas/hek doorgraven en dat heb ik de rammen in al die jaren echt nooit zien doen.



Eigenlijk hoop ik weer van die probleemloze rammen te vinden, maar ik ben het met je eens dat dit ook heel anders uit zou kunnen pakken. Daarom twijfel ik nog, denk ik.
Anouar, ik zou echt voor een voedster-ram koppel gaan. Kans dat dat goed gaat is zoveel groter dan bij twee rammen (jij hebt denk ik echt een toevalstreffer gehad). Al was het alleen al omdat je dan misschien straks afstand moet gaan doen van één van de heren. En daarnaast kunnen mannen ook verschrikkelijk met elkaar gaan vechten (tot de dood). Nu heeft mijn koppel dat ook wel eens gedaan in hun puberteit, maar dat is gelukkig goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Gets kunnen konijnen echt zoveel enge ziekten krijgen? Echt nog nooit echte rare dingen met konijnen gehad (behalve die dan die ik op deze pagina eerder noemde, het konijn dat geen ruimte en eten en drinken had en door mijn dochters meegenomen was naar huis. Maar dat zag er ook uit dat het goed ging.)

Wel altijd een per keer gehad, deze laatste heeft nog nooit een dierenarts gezien, nagels etc. doen we als het nodig is zelf. Is actief en bij vlagen agressief als hij aandacht nodig heeft. (stampt, schopt tegen het hok, trapt waterfles eraf. We komen dan ook keurig hoor, knuffelen, aaien, ons rare beest brengt balletjes terug die je weggooit). Als ie heel vervelend is noem ik hem Konijneboutje en dreig ik met flappie (alsof er ook maar een bij ons in huis is die dat zou durven) misschien ten overvloede alle slakken die uit de groentetuin vang en in de composthoop doe spreek ik ook toe: "zeg stukje escargot, als je nu keurig in de composhoop blijft krijg je extra groene blaadjes anders moet ik toch googlen hoe ik je moet koken".
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 20:08:

[...]



Ja vijf jaar is niet oud natuurlijk. Maar de meeste konijnen in gevangenschap halen de 1 nog niet. Die van mij zijn gelukkig stokoud



Ik troost mij met de gedachte dat voor haar doen ze nog best oud is geworden.

Gezien haar levensloop van ziektes en met name de rotziekte E cuniculi die haar echt heeft geterroriseerd .

Maar 5 jaar is niet de leeftijd die oud genoemd mag worden nee.

ik had er graag nog 5 jaar aangeplakt maar dan wel in goede gezondheid.

Zoals ze eerst was, toen ze van haar bijna dood ervaring op stond en ze weliswaar een binnenkonijn werd, maar wel eentje die de hele dag los door het huis mocht lopen en zo gek als een deur door de kamer heen sjeesde en binkies maakte om vervolgens onder de bank te gaan chillen als ze moe was.

Maar geen 5 jaar toen de ziekte zo hard toesloeg en ze na iedere aanval weer schade overhield tot ze blind was, doof, verlamde achterhand en haar kooi niet mee uit durfde.

Ze was de laatste weken ook niet zindelijk meer,nierproblemen ah nee het was echt te sneu geworden .

Ik heb nog steeds de gedachte dat ik misschien haar te lang heb laten kwellen met al haar ongemakken, dan wel had ik niet toch nog?

Het was echt moeilijk voor mij het moment te bepalen dat het niet meer gaat.

Ik heb de afgelopen jaren namelijk zoveel verzorging aan dat beestje gegeven, je blijft daar een beetje in hangen in dat oplappen. ik ging maar door.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 23:16:

Iones dat is echt toeval, want meestal gaat het gillend mis. Heb zelf een ram verzorgd die op leven na dood was na een 24 uur durend gevecht met zijn broerIk weet het. Uitzondering bevestigt de regel zal ik maar zeggen. Ik zal het ook niet aanraden. Zelf heb ik 2x de combi voedster x ram. Straks hoop ik ze allevier bij elkaar te kunnen zetten in één nieuwe grote ruimte. Er ligt al gaas op de grond zodat de marter en de vos er niet onder door kan graven. Aan de buitenkant moet nog een stroomdraadje...
Alle reacties Link kopieren
Je weet het met nijnen nooit. Die van mij zijn elf en twaalf geworden. Die van twaalf was een vosje uit de dierenwinkel die zogenaamd niet buiten zou mogen. Geleidelijk aan de buitenlucht laten wennen en ik weet wel zeker dat ze daarom juist zo oud is geworden, ze kregen er ook een supermooie dikke vacht van en werden heel sterk qua gestel. Natuurlijk gingen ze niet lang na elkaar dood zoals je na zo'n lang leven samen wel kan verwachten, ze waren supergezellig samen.
Het is echt niet altijd zo dat rammen altijd vechten hoor. Ik heb jarenlang een groep van zes konijnen gehad: drie rammen en drie voedsters, allemaal gecastreerd. En dat ging altijd goed. Als er al eens hommeles was was het tussen de dames. De mannen waren alledrie echte goedsullen, die alles wel best vonden. En ook toen er nog twee rammen en een voedster over waren is er nooit gevochten. En dat is ook wel logisch: in het wild leven konijnen tenslotte ook in grote groepen samen.

Toch ben ik het wel met jullie eens dat de combinatie gecastreerde ram met (liefst ook gesteriliseerde of gecastreerde) voedster de allergrootste kans op succes heeft. Dat is dus iets dat ik iedereen die nu nog maar één konijn heeft zou aanraden: haal een leuk maatje voor je konijn uit de opvang, daar wordt je konijn zóveel gelukkiger van! En het is voor jezelf ook nog eens veel leuker om naar te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dit topic door te lezen, en inderdaad het beste is echt om een konijntje erbij te zetten. Zoals al eerder gezegd, een voedster en een gecastreerde ram.

Dat hebben wij thuis en die twee zijn echt dikke maatjes, zo leuk om te zien! Lopen zodra we thuis zijn lekker rond en springen steeds de lucht in, zo blij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven