baan opzeggen om te reizen?

04-04-2014 19:17 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak lees ik mee op het forum en soms post ik ergens iets, maar nu wil ik zelf een keer een topic openen. Ik zou graag jullie advies willen vragen over het volgende. Daarnaast vind ik het ook leuk om ervaringsverhalen, zowel positief als negatief, te horen.



Momenteel heb ik een vaste baan met een goed salaris. Het bedrijf zelf en de collega's vind ik erg leuk. Qua inhoud van de werkzaamheden is de ene dag erg leuk en vliegt hij voorbij terwijl ik andere dagen de klok het liefst vooruit wil kijken.

Ik heb ongeveer 7 jaar geleden een reis van 1 jaar gemaakt. Dit was echt een geweldige tijd waarin ik echt heb genoten. Ik mis het reizen steeds meer en ik zou graag meer van de wereld zien. Het liefst zou ik mijn baan opzeggen om een jaar te gaan reizen. Dat is echt mijn droom!

Maar ik twijfel: wat als ik geen baan meer krijg als ik terugkom van de reis? Zoveel mensen zijn werkeloos, eigenlijk zou ik erg blij moeten zijn met de baan die ik heb. Twijfels, twijfels, twijfels, wat zouden jullie doen?
quote:cecilia74 schreef op 06 april 2014 @ 13:37:

Chococookie, "waar een wil is, is een weg", zeker! Wat is jouw vak?

Ik werk in een apotheek.



Oja squashgirl, pas op, het is wel verslavend.
Alle reacties Link kopieren
quote:chococookie schreef op 06 april 2014 @ 13:51:

[...]



Ik werk in een apotheek.



Oja squashgirl, pas op, het is wel verslavend. Hmmmm tja, je werkgever overtuigen dat je toch écht een studiereis moet maken voor ze, naar China en de markten daar verkennen op geneesmiddelen gemaakt van slangen enzo?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Haha ja Cecilia, het begint bij ideeën hè



Soms denk ik er wel eens over na om apothekersassistente voor de landmacht te worden. Het is natuurlijk geen koek en ei daar. Maar hé, ook ellende is helaas in de wereld. En als ik alles, of zoveel mogelijk van de wereld wil zien, of alles uit het leven wil halen wat er in zit en iets voor de wereld wil beteken. Tja, dan hoort dat er ook bij.

Maar dat moet ik doen voor ik 28 ben..



Squashgirl, hoe denk je er nu over na?
Alle reacties Link kopieren
Leuk om alle verhalen te lezen! Ik ben het zeker met jullie eens dat het "buitenland" echt niet gevaarlijker hoeft te zijn dan Nederland. Als ik op vakantie ga kies ik ook altijd niet-gangbare bestemmingen uit en iedere keer reageren mensen weer verbaasd. Ik zeg altijd maar: als je thuis blijft kun je ook van de trap vallen en je nek breken. En wat jij zegt cecilia74 je weet nooit of je later nog wel lichamelijk in staat bent om een reis te maken. Dat is ook de reden dat ik nu met dit dilemma zit. Reizen is mijn ding om zo te zeggen en ik heb een leuk bedrag gespaard. Maar ga ik dat oppotten op mijn bankrekening met het risico dat ik er later niets meer aan heb omdat je ziek bent oid?



@chococookie de filipijnen schijnt echt mooi te zijn! Staat ook nog op mijn lijstje voor ooit.



Dat verhaal van die kennis met 3 maanden Afrika en 3 maanden Nederland. Zoiets lijkt me ook geweldig!
Alle reacties Link kopieren
En chococookie, ik heb al aan den lijve ondervonden dat het verslavend is. Ben al vaker langere tijd in het buitenland geweest voor stage, uitwisseling en reizen. De afgelopen jaren heeft dit vanwege werk op een laag pitje gestaan, maar daar wil ik nu eigenlijk weer verandering in brengen!
Alle reacties Link kopieren
quote:feder schreef op 04 april 2014 @ 22:05:



Kreeg ik twee weken terug te horen dat mijn baan verdwijnt en dat ik dus ontslagen word per 1 oktober. Na drie dagen paniek besefte ik dat dit juist goed uitkwam. En een bonusje mee en recht op ww.









Pas je hier wel mee op?

Je verspeelt mogelijk je recht op WW als je voor langere tijd naar het buitenland gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier ook weleens aan te denken. Het pas totaal niet bij me maar ik denk er wel over na. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken. Boek je gewoon een ticket en gaan? Hoe kom je aan je onderdak? Ik heb eens gekeken naar hostels. Dan lig je met meerdere mensen op een kamer/zaal. Ik denk dan meteen, stel dat iemand je spullen jat. Hoeveel spullen neem je in godsnaam mee als je gaat. Ik heb er helemaal geen idee van. Ben je ook niet ontzettend alleen de hele tijd?
Alle reacties Link kopieren
@milkakoe, ookal denkt men bij jou niet meteen aan reizen, als je het zelf wilt moet je het gewoon doen! Bij mijn vorige reis heb ik inderdaad het ticket en de eerste 2 nachten in een hostel geboekt. Je ontmoet vanzelf andere leuke mensen die je weer vertellen over leuke plekken en waarmee je weer samen kunt reizen als je dat wilt. Slapen in een hostel vind ik er juist bij horen en de eerste paar nachten is het even wennen om de kamer met wildvreemden te delen, maar ik vond het juist erg leuk! Zou jij ook jouw baan opzeggen om te gaan reizen of ben je aan het studeren?

Voor de reis die ik nu in gedachte heb worden het geen vliegtickets en hostels, maar over land reizen en een tent. Weer eens wat anders
Alle reacties Link kopieren
quote:milkakoe30 schreef op 06 april 2014 @ 14:36:

Ik zit hier ook weleens aan te denken. Het pas totaal niet bij me maar ik denk er wel over na. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken. Boek je gewoon een ticket en gaan?



Dat zou kunnen. De meesten doen dat wel. Eerst zoeken zij natuurlijk goed uit naar welk land (of landen) ze willen. Dat hangt vaak samen met kosten, interesse (natuur / cultuur), gevaren, klimaat.



Er bestaan speciale boekjes over hoe je het aanpakt: een lange en/of verre reis plannen. Waar je allemaal aan moet denken, ook bv. met je huis en baan. Dus ik zou zeggen: koop zo'n boekje en lezen. :-) Dat schept al een hoop helderheid en geeft jou meer gevoel wat bij jou past.



Ik zou ook kleiner beginnen als ik jou was. Gewoon eerst eens 3 weken alleen weg, backpacken door Thailand ofzo.



quote:milkakoe30 schreef op 06 april 2014 @ 14:36:Hoe kom je aan je onderdak? Ik heb eens gekeken naar hostels. Dan lig je met meerdere mensen op een kamer/zaal. Ik denk dan meteen, stel dat iemand je spullen jat.



Het ligt eraan waar je heen gaat. Ik slaap de laatste jaren altijd lekker luxe in een privékamer, meestal ook met eigen badkamer. In landen als Laos heb je die al voor 5 of 10 euro per nacht. Ook in Afrika en Zuid-Amerika kun je in bepaalde landen best goedkoop overnachten.



In IJsland ofzo kan een hostel wel veel schelen.



Vaak hebben hostels kluizen voor je waardevolle spullen. Of je slaapt met een moneybelt om.



Het zijn wel perfecte plekken om andere reizigers makkelijk te ontmoeten, meestal is er een gemeenschappelijke woonkamer / cafe, waar mensen makkelijk anderen aanspreken of er gewoon bij gaan zitten, en ook niet raar opkijken als jij dat doet.



quote:milkakoe30 schreef op 06 april 2014 @ 14:36:Hoeveel spullen neem je in godsnaam mee als je gaat. Ik heb er helemaal geen idee van.



Dat ligt aan het klimaat. Als je gewoon regelmatig wast onderweg (of je was laat doen), kun je met een normaal formaat backpack prima een jaar lang reizen. (12-15 kilo, 40-55 liter). Het is geen modeshow. Als je dunne laagjes combineert, kun je ook kou trotseren.

Eén warme (maar dunne) laag van bijvoorbeeld winddichte fleece is dan wel handig, en een waterdicht jasje of poncho. Verder vind je op internet volop checklists, en in dat boekje dat ik eerder noemde vast ook wel.



quote:milkakoe30 schreef op 06 april 2014 @ 14:36:Ben je ook niet ontzettend alleen de hele tijd?



Nee. Althans: dat ligt aan je eigen instelling.

Juist als je alleen reist, ontmoet je makkelijker andere mensen. In de bus zit je al automatisch naast een vreemde! Ideale situatie voor een praatje over zijn/haar land en leven.

Ook vinden andere backpackers het makkelijker om jou aan te spreken als je alleen bent; dat is veel toegankelijker dan een stel of twee vriendinnen die al met elkaar bezig zijn.



En je zult jezelf misschien verbazen. Je kunt jezelf opnieuw uitvinden. Niemand kent jou en hoe verlegen je misschien bent; doe eens gek en knoop een praatje aan met iemand! Je zult versteld staan hoe positief de meeste mensen daarop reageren. En zo niet, geen man overboord, dan klikt het niet, dat kan ook niet met 100%. Je ziet die mensen toch nooit meer!



Ik ben helemaal niet extravert, maar op reis ontmoet ik altijd wel leuke mensen. Met sommigen klikt het zo leuk dat je ook afspreekt om samen te eten... en soms reis je een paar dagen samen op, of spreek je weer af in het volgende stadje waar zij ook zijn. Tegenwoordig met internet is dat helemaal supermakkelijk.



In veel landen kun je korte tripjes boeken, bijvoorbeeld een middag dolfijnen kijken met een bootje, snorkelen, 4 dagen safari, etc etc. Dan zet zo'n tourbedrijfje jou gewoon met andere mensen in een groep. Wederom mensen met wie je heel makkelijk aan de praat komt.



En tegenwoordig gebruik ik ook wel de website www.Couchsurfing.org om mensen te leren kennen. Je hoeft niet altijd bij iemand thuis te logeren, die site heeft ook forums om gewoon oproepjes te plaatsen, bv. wie wil samen uit, wie wil samen een dagje de stad verkennen? En daarnaast heeft de site ook 'events', bijvoorbeeld een wekelijkse meet-up in een stad, waar je gewoon bij kunt aanhaken, dan ontmoet je andere reizigers én locals. Je kunt ook zelf 'events' aanmaken, bijvoorbeeld voor z'n dagje de stad verkennen.

Uiteraard kun je de site ook gebruiken om wél bij mensen thuis te slapen. Er zijn diverse ingebouwde tools waarmee je de betrouwbaarheid van iemand kunt checken. Een onwijs leuke manier om iemand van het land te ontmoeten, de beste tips te krijgen, gratis te overnachten, én misschien ook samen met diegene op pad te gaan (als het klikt en diegene niet hoeft te werken).

Zo heb ik 4 nachten gelogeerd bij iemand in New York, ideaal en erg leuk. 2 dagen hebben we samen wat ondernomen, de rest heb ik zelf rongelopen en met nog een andere vriendin afgesproken.



Maar ik denk dat je ook wel goed alleen moet kunnen zijn en jezelf alleen kunnen vermaken voor de momenten dat je even geen aanspraak hebt, bv. met een goed boek, of lekker slenteren over een markt, een museum bezoeken, door een stad banjeren, fotograferen, op terrasjes zitten met mijn boek en een lekker drankje... Ik vind dat ook heerlijk in mijn eentje. En ook dan heb je altijd wel weer mensen die tegen je aan beginnen te ouwehoeren (of misschien trek ik dat aan haha).



Op www.backpackgek.nl vind je ook veel tips, en op mijn eigen site, maar dat is zwaar verboden door Viva om daar ook maar naar te verwijzen....... dus sorry!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:milkakoe30 schreef op 06 april 2014 @ 14:36:

Ik zit hier ook weleens aan te denken. Het pas totaal niet bij me maar ik denk er wel over na. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken. Boek je gewoon een ticket en gaan? Hoe kom je aan je onderdak? Ik heb eens gekeken naar hostels. Dan lig je met meerdere mensen op een kamer/zaal. Ik denk dan meteen, stel dat iemand je spullen jat. Hoeveel spullen neem je in godsnaam mee als je gaat. Ik heb er helemaal geen idee van. Ben je ook niet ontzettend alleen de hele tijd?



Je hebt in hostels ook gewoon prive kamers als je dat prettig vindt. Als je op een slaapzaal slaapt, dan zijn er bijna altijd kluisjes aanwezig.



Je bent eigenlijk nooit alleen als je dat niet wilt. Genoeg mensen om je meen, vooral in hostels is het heel makkelijk om contact te leggen. Er zijn heel veel mensen alleen op reis, dus mensen staan meestal wel open voor een praatje
Alle reacties Link kopieren
Cecilia bedankt voor de uitgebreide informatie!!



@groenejas, misschien is dat ook een idee. dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Doen!

Als ik kinderloos zou zijn op dit moment had I'm het ook gedaan (zeg ik nu pas helaas, had toentertijd de guts niet!)
quote:dubbeltje4 schreef op 06 april 2014 @ 14:26:

[...]





Pas je hier wel mee op?

Je verspeelt mogelijk je recht op WW als je voor langere tijd naar het buitenland gaat.



Je kan als het goed is je ww 26 weken stopzetten, geen sollicitatieplicht en geen geld in die weken. Maar dat kan mijn spaarpotje wel aan. Kan ik toch 6 maanden weg.

Moet nog wel even navragen of dat klopt.
quote:milkakoe30 schreef op 06 april 2014 @ 14:36:

Hoe kom je aan je onderdak? Ik heb eens gekeken naar hostels. Dan lig je met meerdere mensen op een kamer/zaal. Ik denk dan meteen, stel dat iemand je spullen jat.



Dit was eigenlijk het enige waar ik tijdens mijn 3 maanden Afrika tegenop zag. Juist omdat ik in Nederland alleen woon en erg gesteld ben op mijn rust en eigen plek. Heel raar, het moment dat ik in Kaapstad op een slaapzaal kwam was dat over, de dag erna meteen met een kamergenoot op pad geweest en leuke dingen gedaan. Verder tot twee dagen voor ik naar huis zou gaan op slaapzalen gelegen en kamers gedeeld. Ik vond dat ik voor die laatste twee nachten wel een eigen kamer had verdiend....



Nou, ik ben heeeeeeeeeeeeeeel graag alleen en voel me ook nooit alleen. Maar wat heb ik me die twee nachten alleen gevoeld. Inmiddels weer een paar keer terug geweest naar Afrika, en altijd als ik ga kijk ik op tegen het slapen op slaapzalen en als ik terug kom voel ik me alleen.



Reizen verbreed je perspectief. We hadden het er gisteren ook over, het dorp daar waar ik graag kom heeft een disco, nou ja, een dak met palen erboven waar een bar is en waar muziek gedraaid wordt. Erg gezellig, maar ergens tussen 22 en 23 uur sluiten ze de waterkraan af en spoelt de wc niet door met alle gevolgen van dien. Meestal loop ik daar op blote voeten en ziet die wc-vloer er niet uit.. Maar ja, we zijn in Afrika, iedereen loopt op blote voeten dus who cares???

Vervolgens sta ik op Schiphol te wachten op mijn bagage, moet nog even naar de wc, bij de eerste wc ligt water op de vloer, dus daar ga ik zelfs met schoenen niet naar binnen. In de tweede zit een groot remspoor dus ook daar ga ik liever niet.. Belachelijk als je bedenkt dat op wat voor wc ik een paar dagen daarvoor nog was.
Alle reacties Link kopieren
Na al dat gepraat over reizen krijg ik zin om NU te gaan!
op bolletjeom.nl en aroundtheglobe.nl staan ook veel tips. Ook over verschillende landen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat we nu allemaal zo blij zijn en willen reizen:



http://youtu.be/zlfKdbWwruY (al 47 miljoen keer bekeken)



En voor wie het nog niet kende...

twee jaar eerder begon het zo: http://youtu.be/bNF_P281Uu4
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hele gave filmpjes!
Alle reacties Link kopieren
quote:cecilia74 schreef op 04 april 2014 @ 22:53:

Niemand heeft ooit op zijn sterfbed gezegd: "Had ik maar meer gewerkt."Nog 37 leerzame dingen van mensen op hun sterfbed:

http://higherperspective. ... -late.html?utm_source=TAM
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb dit topic even bijgelezen, is nu ook wel van toepassing op mijn eigen situatie. Alleen ga ik niet reizen, maar een jaar werken in het buitenland op de Antillen. Ik heb zelf al regelmatig gereisd en het was dan ook een grote wens om voor langere tijd aan de andere kant van de wereld te kunnen werken.



En ik moet zeggen, hoe dichterbij het komt, hoe meer ik ga twijfelen. Die twijfels komen dan weer doordat ik bang ben hoe het verder moet als ik terugkom.. Ik heb dan namelijk geen vaste baan, geen recht op een uitkering en geen eigen woonruimte. Al kan ik gelukkig wel even bij mijn lieve ouders terecht. En ik heb bijna geen spaargeld meer.



Ik kreeg deze baan aangeboden, nadat ik mijn baan in NL verloor, mijn relatie overging en ik noodgedwongen weer bij mijn ouders moest gaan wonen. Op de een of andere manier moest het dan zo zijn voor mijn gevoel. Maar ik ben zo bang dat ik in een gat val als ik terugkom en een werk kan vinden.. Begreep wel dat je je vrijwillig kunt verzekeren voor WW dus denk ook maar dat ik dat aan ga vragen.



Anderzijds..wie dan leeft, wie dan zorgt. En ik weet zeker dat ik spijt ga krijgen achteraf als ik het niet zou doen. Ik werk in de gezondheidszorg, dus hoop dat ik redelijk snel weer aan het werk kan. Desnoods maar even werk doen via een uitzendbureau. En ik heb de mazzel dat ik bij terugkomst een dak boven mijn hoofd heb.

En een hele toffe, onvergetelijke ervaring!
Growth is painful, change is painful. But nothing is as painful as staying stuck somewhere you don't belong
Alle reacties Link kopieren
@ Squashgirl: Ben wel benieuwd wat je nu gaat doen? Baan opzeggen en gaan met die banaan? Of toch niet?
Growth is painful, change is painful. But nothing is as painful as staying stuck somewhere you don't belong
Ik ken twee mensen die 1,5 jaar gespaard hebben, huis verhuren en inmiddels alweer 2 jaar de wereld aan het rondreizen zijn (ze zouden een jaar weg zijn). Beiden hebben het risico genomen bij terugkomst eerst een tijdje te moeten solliciteren en een baantje in de horeca oid te moeten hebben voor ze weer in hun eigen werkveld terecht kunnen.

Maar zo een reis staat juist enorm goed op je cv! Het laat zien dat je risico's durft te nemen, discipline hebt en zelfstandig bent en daarbij wereldse kennis bezit



Het is je droom dus die moet je gewoon waarmaken, punt. Alles zal op z'n plek vallen als je terug bent, heb vertrouwen!
Hoi To, ik zal zeker niet zeggen dat je het niet moet doen. Maar ik heb wel gezien dat het niet altijd goed gaat. Iemand die wij kennen heeft precies gedaan wat jij wil gaan doen. Hem lukt het nu echter niet om een nieuwe baan te vinden. Hij zou ook graag met zijn vriendin een huis kopen/aan kinderen willen beginnen maar ook dat zit ernu niet in.

volgens mij heb je hier wel over nagedacht maar buiten alle successtories hier dacht ik: ik wil toch wel even zeggen dat de kans reëel is dat het moeilijk kan zijn om een nieuwe baan te vinden bij thuiskomst.
anoniem_65eacefc97c83 wijzigde dit bericht op 25-04-2014 07:14
Reden: forum mobiel, foutjes
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hallo Squashgirl!



Ik ben benieuwd of je inmiddels al je plannen hebt doorgezet?

Het is namelijk zo herkenbaar!!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dit topic pas... TO, ik ben ook benieuwd wat je gaat doen. Of je bereid bent je zekerheid aan de kant te zetten voor een droom.



Ik ben nu zelf een maand onderweg en heb nog ruim vijf maanden reizen voor me liggen. Tot nu toe voelt het heerlijk!

Onderweg heb ik veel reizigers ontmoet die tussen twee banen in een tijdje reizen. Van twee maanden tot een jaar en alles ertussen. Niemand heeft het over de onzekerheid van je leven bij thuiskomst. We reizen NU en genieten NU.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven