Almere, na Amsterdam serieuze optie?

22-04-2014 21:07 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment woon ik met mijn dochtertje van een jaar in een klein appartement in de hoofdstad (vader is niet in beeld). Daar woonde ik prima voor ik moeder werd, maar nu wil ik heel graag meer ruimte en rust om ons heen. Helaas heb ik geen eindeloos budget, dus ik probeer de beste afweging te maken binnen onze mogelijkheden. Het liefst zou ik in een mooi huis in de Watergraafsmeer gaan wonen, maar met mijn budget van rond de 185000 euro kan ik daar alleen een appartementje kopen vergelijkbaar met wat ik nu heb, en ik wil juist geen bovenburen meer (heb ik nu veel last van) en geen benedenburen (dochter kan nogal luidruchtig spelen).

Ik werk in de hoofdstad, dus kan niet al te ver weg. Mijn familie woont in Gooi/Vechtstreek. Leuke plaatsjes in die richting en dichtbij de hoofdstad (bv Weesp, Naarden) zijn ook erg duur.



Dus....



Ik moet het onder ogen zien: Almere is een serieuze optie. Als ik op funda kijk wat ik daar voor mijn geld krijg, poeh! Die huizen zien er geweldig uit. Maar ja..., Almere!

Forummers, ik zoek goede raad, liefst van mensen die Almere goed kennen (de vooroordelen ken ik namelijk al). Kan ik als echt stadsmens aarden in Almere? Zijn er meer cultuursnuivende, pintxosetende, vprokijkende snobs als ik (om het even dik aan te zetten )? In welke buurten zou ik wel of niet moeten kijken?



Iemand ervaring met deze stap?
Alle reacties Link kopieren
quote:klootviooltje33 schreef op 24 april 2014 @ 10:26:

[...]



Ja, het is nog steeds een optie. Denk ik. Het merendeel van de negatieve reacties hier zijn toch van mensen die Almere niet zelf kennen. En de mensen die het wel kennen, variëren van negatief tot positief.

knip



Ik vind het zo lastig. Als ik geen netwerk nodig had, was ik allang naar Haarlem vertrokken. Maar juist omdat mijn dochter en ik alleen zijn, vind ik het heel belangrijk voor haar om een goede band te hebben met haar familie. En die is ook niet groot. Dus daar woon ik graag dicht bij. En wat ik al zei, goed ov met Amsterdam is belangrijk omdat ik ook nog steeds mijn Amsterdamse vrienden wil blijven zien, en die gaan niet komen als de bus eens per uur gaat, de halte op een kwartier lopen zit en de bus 's avonds niet meer rijdt. Dus hoe knus ook, een dorpje als Driemond gaat dan niet.

Ik ken mezelf, ik maak niet snel nieuwe vrienden. De kans is dus best aanwezig dat ik een beetje vereenzaam als ik te ver bij mijn netwerk uit de buurt zit.



Wij wonen inmiddels 15 jaar in Almere. We kwamen vanuit Brabant (daarvoor in Hilversum en Utrecht gewoond). Ik heb me toen via een forum aangesloten bij een groepje moeders in Almere. Ik was toen 33 en had 1 peuter. Behoorlijk vergelijkbaar met jou hoewel ik wel een partner heb/had. Via dat forum kende ik al 10 vrouwen met kleine kinderen in de stad voor ik verhuisde. Ze hebben ook een welkomstetentje georganiseerd toen ik verhuisd was. Daarmee was mijn netwerk al geregeld voor ik kwam. Het mooie aan Almere is dat iedereen van boven de 30 er ooit nieuw kwam. Iedereen herkent dus het probleem van verlies van netwerk en veel mensen zijn bereid je wegwijs te maken.



Een van die vrouwen is na 15 jaar nog steeds een goede vriendin. Inmiddels heb ik via sport, werk, KDV, school, hobby alweer een groot netwerk. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat allerlei mensen hier zoveel rampverhalen kennen. Ik ken honderden mensen in de stad en ik hoor die verhalen niet/nauwelijks. Ik werk in een grote organisatie in de stad waar ik ook heel veel collega's heb waarvan het merendeel in Almere woont.

Ja, ik hoor wel eens over een inbraak of diefstal, maar niet bepaald vaak. De enige keer dat onze auto opengebroken werd was in Amsterdam....

Het maakt natuurlijk wel uit in welke wijk je woont. Dat geldt voor elke stad. Wij hebben met het makelaarskrantje op schoot de stad verkend. De gemeente heeft op de website de sociale atlas staan. Dat is een overzicht met heel veel informatie per wijk. Geen makelaarstaal maar vooral gegevens over inkomens, werkeloosheid, opleidingsniveau, de mate van verhuizen etc. Via die website kun je wijken ook behoorlijk vergelijken.

http://www.almere.nl/over-almere/feiten-en-cijfers/




Wij hebben er bewust voor gekozen om in Almere-Stad te gaan wonen vanwege het treinstation, maar Poort en Buiten hebben ook treinstations.



Wat ik ook heel fijn vind is het vrijliggende fietspadennet. Je kind kan veel jonger al veilig zelfstandig fietsen.



De stad heeft heel veel jeugd. Dat betekent dan ook dat je op 5 minuten fietsen kunt kiezen uit heel veel scholen en KDV's. Evenals sportclubs en muzieklessen.



Ik vind het een geweldige stad, die de stedelijke voorzieningen combineert met veel ruimte en groen.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen.

Maar ik kom ook uit Amsterdam en verhuisd naar almere





Paar tips



Wel :

Seizoenenbuurt

Poort

Eilandenbuurt

Tussen de

Vaarten

Oostvaarders



Niet:

Waterwijk

Molen buurt

Regenboogbuurt



Persoonlijk zou ik mijn huis daar niet willen hebben



Pb mag!
Ik ken heel veel Amsterdammers die zeer tevreden in Almere wonen. Het stikt er werkelijk van.

Ik ging er in 1977 wonen en heb er tot 2001 gewoond. Zelf zou ik voor Amsterdam kiezen als aanstaande nieuwe woonplaats maar mocht ik daar niks vinden dan is ook Almere weer een optie hoor.
quote:kiwiwi schreef op 25 april 2014 @ 01:42:

Niet alles gelezen.

Maar ik kom ook uit Amsterdam en verhuisd naar almere





Paar tips



Wel :

Seizoenenbuurt

Poort

Eilandenbuurt

Tussen de

Vaarten

Oostvaarders



Niet:

Waterwijk

Molen buurt

Regenboogbuurt



Persoonlijk zou ik mijn huis daar niet willen hebben



Pb mag!



Grappig te lezen. Ik heb in Stedenwijk gewoond, dat nooit meer. Wat een hangjongeren, hangen nu zelfs camera's voor de deur van mijn oude huis..

Waterwijk heb ik in de flats aan 't water gewoond. Prachtig uitzicht, rustige buurt, fijne mensen.

En als laatste 6 jaar kruidenwijk, aan de rand van de wijk. Ook een heel leuk stukje, contact met alle buren in de straat. Veel contact met de mensen die voorbij kwamen, ik woonde aan 't fietspad. Wel soms wat overlast van de pubers. Tegen de tijd dat hun net gekochte blikje van 15cnt op was belandde dat nog al eens in mijn tuin.

Ik heb me daar nooit onveilig gevoeld. Met de fiets beb je binnen vijf minuten midden in het centrum. Ook fietse ik s'avonds 't beatrixpark nog door. Bus halte naast mijn woning. Ik vind het nog steeds jammer dat ik er weg ben..



Maar ja de liefde hé. Kon je je huis maar in zijn geheel 125 km verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op vrijdag 25 april 2014 06:47 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="kiwiwi in "Almere, na Amsterdam serieuze optie?"" class="messagelink">kiwiwi schreef op 25 april 2014 @ 01:42</a>:</b>

Niet alles gelezen.

Maar ik kom ook uit Amsterdam en verhuisd naar almere





Paar tips



Wel :

Seizoenenbuurt

Poort

Eilandenbuurt

Tussen de

Vaarten

Oostvaarders



Niet:

Waterwijk

Molen buurt

Regenboogbuurt



Persoonlijk zou ik mijn huis daar niet willen hebben



Pb mag!</div></blockquote>



Grappig te lezen. Ik heb in Stedenwijk gewoond, dat nooit meer. Wat een hangjongeren, hangen nu zelfs camera's voor de deur van mijn oude huis..

Waterwijk heb ik in de flats aan 't water gewoond. Prachtig uitzicht, rustige buurt, fijne mensen.

En als laatste 6 jaar kruidenwijk, aan de rand van de wijk. Ook een heel leuk stukje, contact met alle buren in de straat. Veel contact met de mensen die voorbij kwamen, ik woonde aan 't fietspad. Wel soms wat overlast van de pubers. Tegen de tijd dat hun net gekochte blikje van 15cnt op was belandde dat nog al eens in mijn tuin.

Ik heb me daar nooit onveilig gevoeld. Met de fiets beb je binnen vijf minuten midden in het centrum. Ook fietse ik s'avonds 't beatrixpark nog door. Bus halte naast mijn woning. Ik vind het nog steeds jammer dat ik er weg ben..



Maar ja de liefde hé. Kon je je huis maar in zijn geheel 125 km verplaatsen.



Haha ja zo zie je maar ieder zijn eigen mening en ideeen :-)



Maar almere is prima te doen en vind de stad kwa winkelen ook echt leuk
Alle reacties Link kopieren
Ik lees alleen maar: Almere is zo mooi, zo groen, zo leuk, zo betaalbaar, zo gezellig, zo veel ruimte, zo veel woning voor je geld,

niks mis mee, goed te doen.



Waarom is dan de PVV de grootste partij in Almere?



Zou het dan toch wat te maken hebben met de 12 jeugdbendes die structureel toeslaan en dan zal ik geen afkomst van de bendeleden vermelden, of heeft men gewoon een schurft hekel aan de Burgemeester?
quote:momodoe schreef op 24 april 2014 @ 13:17:

[...]





Dat is toch helemaal een kleine plaats? Lijkt me dat de overgang helemaal enorm is.



Zomers lijkt het me nog wel aardig, maar in de wintermaanden is het zo stil als een dorp.



Aan de hand van wat ik lees van TO denk ik dat zij zeker niet gelukkig gaat worden in Zeewolde.

Ik heb zelf in Almere gewoond, 13 jaar lang. Eerst op de delfzijlsingel en later op de churchillweg. Ik werd er niet gelukkig, ik ben een dorpsmens. Enige wat ik lekker vond aan Almere is dat ik er geweldig aan de boemel kon ; jong en single , maar het wonen op zich; nee.

Maar ik word dan weer gelukkig van wonen in Zeewolde.
Alle reacties Link kopieren
Nu wordt de PVV er weer bijgehaald. Waarom de PVV de grootste partij in Almere is? Twee redenen:



1. Als de PVV in alle gemeenten had meegedaan met de verkiezingen, zouden ze in veel meer steden de grootste partij zijn geworden. Dat kun je Almere niet aanrekenen.

2. Los daarvan had de PVV in Almere (los van de ideeën over de islamisering) prima standpunten. Het is jammer dat Almeerse PVV haar oren weer naar Geert heeft laten hangen, want ze zijn, naar mijn mening, totaal niet zo extreem als Geert zelf. Als ze niet aan Geert gelieerd waren, had ik op ze gestemd.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
Misdaadcijfers: Almere staat ruim onder Amsterdam als het gaat om het aantal misdrijven per inwoner. Om precies te zijn: Almere staat op nr. 8 van alle gemeenten. De stad is ook nummer 8 qua inwonertal.



Uit de landelijke peilingen rondom de laatste gemeenteraadsverkiezingen bleek dat ongeveer 18% van de Nederlanders PVV zou stemmen (als ze op dat moment mochten kiezen ). In Almere heeft 19% op de PVV gestemd. Tamelijk representatief voor Nederland dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 25 april 2014 @ 18:45:

Nu wordt de PVV er weer bijgehaald. Waarom de PVV de grootste partij in Almere is? Twee redenen:



1. Als de PVV in alle gemeenten had meegedaan met de verkiezingen, zouden ze in veel meer steden de grootste partij zijn geworden. Dat kun je Almere niet aanrekenen.

2. Los daarvan had de PVV in Almere (los van de ideeën over de islamisering) prima standpunten. Het is jammer dat Almeerse PVV haar oren weer naar Geert heeft laten hangen, want ze zijn, naar mijn mening, totaal niet zo extreem als Geert zelf. Als ze niet aan Geert gelieerd waren, had ik op ze gestemd.



Ik reken de PVV niets aan.

Ik wilde gewoon niet over het Marokkanenprobleem in Almere beginnen, want dat is er volgens de burgemeester en de Pvda van Almere helemaal niet! De Politie heeft het gedaan en mevrouw Jorritsblabla houdt van knuffelen!



Uiterst correcte PVV raadsleden:



https://www.youtube.com/watch?v=u_BQVZ01C6U
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je wel eens in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam komt? Daar is het Marokkanenprobleem veel en veel groter. Zo veel Marokkanen zijn er volgens mij niet eens in Almere.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Ik ken Almere redelijk goed, ik heb er in de wijken gewerkt en ken er collega's en familie.

De meningen over Almere verschillen. Het hangt m.i. erg af wat mensen gewend zijn en waar ze waarde aan hechten.



Het bos en de terrasjes in Almere zijn echt heel anders dan wat ik gewend ben. Er zijn vast mensen die het bos bij Almere prachtig vinden, ik vind het waaihout. De schamele 3 terrassen in het centrum zijn voor sommigen net leuk, ik vind ze kaal en ongezellig. En ja, naar mijn mening is het tokkiegehalte gemiddeld hoger dan elders. 1 blik op het straatbeeld in het centrum zegt meer dan 1000 woorden.



Ik ben ook een import-amsterdams VPRO type Ik zou zelf nooit kunnen aarden in Almere. In Almere wonen toch andere type mensen. Naar mijn ervaring zijn de mensen gemiddeld iets lager opgeleid en zelfs die wel hoogopgeleid zijn lijken toch volkser dan de importamsterdammers die jij waarschijnlijk kent in Amsterdam. En mocht er wel een verdwaalde VPROer tussen zitten, hoe ontmoet je die dan? De stad is heel uitgestrekt en die VPROers (alleenstaande?) zullen hun vertier denk ik niet in het plaatselijke buurthuis zoeken.



Ik zou als ik jou was de kans iets groter maken dat je gelijkgestemden om de hoek hebt en toch blijven zoeken in het Gooi of toch Haarlem. Ik ben zelf inmiddels ook uit Amsterdam weg en mijn ervaring is dat vrienden niet graag de stad verlaten, dus ergens gaan wonen zodat vrienden makkelijk op bezoek kunnen komen zou ik niet doen. Je kan beter een leuke woonplaats kiezen en dan toch actief proberen daar een netwerk op te bouwen. Dat is in Haarlem voor een type als jij echt stukken makkelijker dan in Almere.





En heb je al gekeken naar Osdorp en Badhoevedorp? Is ook niet erg inspirerend maar wel op fiets/tramafstand van centrum Amsterdam.
http://www.funda.nl/koop/ ... weg-1267-b/fotos/#foto-12



Overigens, je wil bij een station zitten maar als je eenmaal buiten Amsterdam woont wil je heel snel een autootje, geloof me.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bestaat half Almere uit uit tevreden ex-Amsterdammers. Ik ken er tenminste genoeg. Files? Toen we in Noord-Holland woonden hadden we daar last van. Nu slechts af en toe. Ruimte, groen, nog meer groen, veel water, mensen die over het algemeen openstaan voor nieuwe contacten omdat zij doorgaans ook nieuwkomers zijn, steeds meer leuke winkels en restaurants. geweldige fietspaden dwars door de stad, volop stations en buslijnen.... Ik wil hier niet meer weg!
http://www.funda.nl/koop/ ... elstraat-34/fotos/#foto-9



Kopen van de woningbouw in het Gooi:



http://www.dudokwonen.nl/ik+wil+kopen/t ... +Gooi.aspx
Alle reacties Link kopieren
Schamele drie terrassen? wanneer ben jij voor het laatst in de stad geweest, Bloemetje77? En een ander type mensen....
quote:Shula schreef op 25 april 2014 @ 19:58:

Volgens mij bestaat half Almere uit uit tevreden ex-Amsterdammers. Ik ken er tenminste genoeg. Files? Toen we in Noord-Holland woonden hadden we daar last van. Nu slechts af en toe. Ruimte, groen, nog meer groen, veel water, mensen die over het algemeen openstaan voor nieuwe contacten omdat zij doorgaans ook nieuwkomers zijn, steeds meer leuke winkels en restaurants. geweldige fietspaden dwars door de stad, volop stations en buslijnen.... Ik wil hier niet meer weg!



Ruimte? Ik vind het een stad waar geen eind aan komt, je bent nooit echt ' buiten' de stad. Groen? Gras en waaihout. Het is geen natuurschoon in mijn ogen maar een hoop plantsoen. Leuke winkels? In het centrum alleen ketens en een hoop knakenwinkels zoals Action en Primark (waar er rijen voor de winkel staan). Restaurants? Kan je er alsjeblieft 1 noemen want ik heb er nog geen ontdekt (noem alsjeblieft niet Bobbie Beer )



Zo zie je maar: iedereen heeft een ander beeld en andere ervaringen. Ik kom oorspronkelijk uit een totaal ander deel van NL dus mijn referentiekader is heel anders dan dat van iemand die opgegroeid is in Noord Holland ofzo. Ik denk dat daar het verschil in zit.
quote:Shula schreef op 25 april 2014 @ 20:01:

Schamele drie terrassen? wanneer ben jij voor het laatst in de stad geweest, Bloemetje77? En een ander type mensen....Ik ben er gisteren nog geweest. Op de markt in het centrum zitten een paar cafe's. Misschien geen 3 maar niet meer dan 10. Le Baron, Anno etc., paar koffietentjes a la Mockamore, Bobbie Beer aan het water.. en verder?
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 25 april 2014 @ 20:08:

[...]





Ruimte? Ik vind het een stad waar geen eind aan komt, je bent nooit echt ' buiten' de stad. Groen? Gras en waaihout. Het is geen natuurschoon in mijn ogen maar een hoop plantsoen. Leuke winkels? In het centrum alleen ketens en een hoop knakenwinkels zoals Action en Primark (waar er rijen voor de winkel staan). Restaurants? Kan je er alsjeblieft 1 noemen want ik heb er nog geen ontdekt (noem alsjeblieft niet Bobbie Beer )



Zo zie je maar: iedereen heeft een ander beeld en andere ervaringen. Ik kom oorspronkelijk uit een totaal ander deel van NL dus mijn referentiekader is heel anders dan dat van iemand die opgegroeid is in Noord Holland ofzo. Ik denk dat daar het verschil in zit.Eens en... nee, tis geen verschil tussen Noord Holland en waar je groot bent geworden hier over.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 25 april 2014 @ 20:10:

[...]





Ik ben er gisteren nog geweest. Op de markt in het centrum zitten een paar cafe's. Misschien geen 3 maar niet meer dan 10. Le Baron, Anno etc., paar koffietentjes a la Mockamore, Bobbie Beer aan het water.. en verder?Weer eens.
quote:bloemetje77 schreef op 25 april 2014 @ 19:47:

Ik ken Almere redelijk goed, ik heb er in de wijken gewerkt en ken er collega's en familie.

De meningen over Almere verschillen. Het hangt m.i. erg af wat mensen gewend zijn en waar ze waarde aan hechten.



Het bos en de terrasjes in Almere zijn echt heel anders dan wat ik gewend ben. Er zijn vast mensen die het bos bij Almere prachtig vinden, ik vind het waaihout. De schamele 3 terrassen in het centrum zijn voor sommigen net leuk, ik vind ze kaal en ongezellig. En ja, naar mijn mening is het tokkiegehalte gemiddeld hoger dan elders. 1 blik op het straatbeeld in het centrum zegt meer dan 1000 woorden.



Ik ben ook een import-amsterdams VPRO type Ik zou zelf nooit kunnen aarden in Almere. In Almere wonen toch andere type mensen. Naar mijn ervaring zijn de mensen gemiddeld iets lager opgeleid en zelfs die wel hoogopgeleid zijn lijken toch volkser dan de importamsterdammers die jij waarschijnlijk kent in Amsterdam. En mocht er wel een verdwaalde VPROer tussen zitten, hoe ontmoet je die dan? De stad is heel uitgestrekt en die VPROers (alleenstaande?) zullen hun vertier denk ik niet in het plaatselijke buurthuis zoeken.



Ik zou als ik jou was de kans iets groter maken dat je gelijkgestemden om de hoek hebt en toch blijven zoeken in het Gooi of toch Haarlem. Ik ben zelf inmiddels ook uit Amsterdam weg en mijn ervaring is dat vrienden niet graag de stad verlaten, dus ergens gaan wonen zodat vrienden makkelijk op bezoek kunnen komen zou ik niet doen. Je kan beter een leuke woonplaats kiezen en dan toch actief proberen daar een netwerk op te bouwen. Dat is in Haarlem voor een type als jij echt stukken makkelijker dan in Almere.





En heb je al gekeken naar Osdorp en Badhoevedorp? Is ook niet erg inspirerend maar wel op fiets/tramafstand van centrum Amsterdam.Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Bobbie Beer. Nooit gehoord van 't Veerhuys, Bij Brons, Sensei, om er maar een paar te noemen. En als je bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen een veredeld plantsoen vindt, hanteren wij een andere definitie van natuurschoon.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je zwanger bent, zie je overal zwangeren....Als je eenmaal een vooroordeel hebt, zie je overal bevestiging.



Over opleidingsniveau:

landelijk is 33 % hoger opgeleid (HBO of academisch). In Almere is dat 30%. Maar goed, dat zijn blijkbaar volkse types. Alle 30% natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek net even naar de woningen in jouw prijs in mijn eigen wijk. Die wijk ken ik nu eenmaal het beste



http://www.funda.nl/koop/almere/filmwij ... ijs-af/p2/



Als je op buurtinformatie klikt kun je ook zien hoe bijv. de leeftijdsverdeling is.



Ik realiseer me dat ik in vrijwel elke straat wel iemand ken.In de begintijd was dat vaak via KDV, later was dat via mijn werk en de school van de kinderen. Filmwijk staat al sinds het begin (gebouwd in 1992) in de top 3 van meest populaire wijken.



Als je meer informatie wilt over Filmwijk, kun je me het vragen geef ik het graag (mag ook via PB).
quote:bloemetje77 schreef op 25 april 2014 @ 20:10:

[...]





Ik ben er gisteren nog geweest. Op de markt in het centrum zitten een paar cafe's. Misschien geen 3 maar niet meer dan 10. Le Baron, Anno etc., paar koffietentjes a la Mockamore, Bobbie Beer aan het water.. en verder?Hier een link http://www.citymall-almere.nl/W/do/cent ... en-drinken. Daarnaast zijn er nog een paar restaurants zoals porto cervo (italiaan), een griek, ijssalons en nog een paar restaurants.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven