Geld & Recht alle pijlers

Huis gekocht met vriend, zijn we nu fiscaal partners?

25-04-2014 20:24 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Begin van het jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht Nog een paar weekjes en dan krijgen we de sleutel. Dit is ons eerste koophuis, momenteel huren we nog.



Vriendlief heeft een goede baan met leuk salaris. Ikzelf werk parttime (en heb een iets minder leuk salaris ). Omdat onze levens en financiën op papier tot nu toe altijd nog volledig gescheiden liepen ontvang ik zorgtoeslag. Maar ik heb begrepen dat als je samen een huis bezit, je gezien wordt als fiscaal partners en dat dan dus naar het gezamenlijke inkomen wordt gekeken voor de toeslagen? En dan niet vanaf het moment dat je een huis koopt, maar meteen vanaf 1 januari van dat jaar? Dit is wel even belangrijk om te weten voor mij want als dit zo is dan zet ik die toeslag meteen stop, anders moet ik het volgend jaar natuurlijk terugbetalen.



Kan iemand uitleggen hoe dit precies zit? Op de site van de belastingdienst kan ik niet een heel concreet antwoord vinden. Kan je bijv. ook fiscaal partner zijn vanaf het moment dat je het huis daadwerkelijk bezit en niet helemaal vanaf het begin van het jaar?
Alle reacties Link kopieren
Oh jullie hebben wel samen een huis....
Alle reacties Link kopieren
quote:enya29 schreef op 25 april 2014 @ 22:25:

Wij zitten in zelfde situatie, wonen sinds 2012 samen, in mijn koophuis, geen kinderen.

Dus geen fiscaal partners.

We trouwen deze zomer dus dan wordt t anders.

Ik heb ook nog steeds ren beetje zorgtoeslag, dus war hierboven staat klopt niet.Jullie hebben niet samen een huis zoals to en het beetje zorgtoeslag komt zoals ik verwacht omdat jullie gezamenlijk inkomen niet te hoog is om de drempelwaarde te overschrijden terwijl dat bij to gezamenlijk inkomen over de drempel gaat vanwege inkomen vriend en mede eigenaar van de woning
Alle reacties Link kopieren
Siepel:

U geeft verouderde informatie. De regeling van samenwonenden 'zonder iets' is in 2013 gewijzigd. Het zesmaandencriterium is voor de toeslagen niet meer van toepassing. Elk van de samenwonenden 'zonder iets' heeft dus vanaf 2013 een zelfstandig recht op toeslagen.



Enya29:

U gaat trouwen in 2014. Gefeliciteerd. Omdat u op 1 januari 2014 al samenwoonde zult u de zorgtoeslag 2014 volledig moeten terugbetalen. Maar dat was waarschijnlijk al duidelijk.



Gordijn87:

Nee,het beetje zorgtoeslag van Enya29 komt uitsluitend vanwege het feit dat Enya29 en partner géén fiscaal partners van elkaar zijn. De zorgtoeslag is uitsluitend gebaseerd op het inkomen van Enya29.

Omdat zij in 2014 trouwen is er voor 2014 geen recht meer op zorgtoeslag. Zij worden toeslagpartners van elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven