Een wijn hoort erbij ...

29-06-2013 21:13 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik lust dus helemaal geen alcohol. Ik heb in het verleden alles wel een keer geprobeerd maar ik krijg van alles kokhalsneigingen.

Dus ik laat het lekker staan. Ik heb liever wat fris of gewoon een glas water.



Toch krijg ik het vaak te horen:

- Joh, doe eens gezellig ...

- Ben je zwanger ofzo?

- Je moet het leren drinken

- Je moet wel een beetje meedoen

- Hier hoor je een wijntje bij te drinken (bij een chique diner) ...



Vandaag had ik een etentje bij een vriendin die zich beledigd voelde toen ik i.p.v. wijn om een glaasje fris bij het eten vroeg. Ze vond dat dit niet hoorde en een gebrek aan mijn opvoeding dat ik nooit wijn heb leren drinken. De wijn complimenteerde haar eten ...



Mensen, die ik ken, lijken er geen begrip voor te hebben dat ik geen wijn of alcohol hoef.



Ik ben benieuwd hoe jullie het zien. Is het beledigend dat ik bij het eten geen wijn drink? En om een glaasje fris vraag? Water mag kennelijk weer wel?
quote:Dreamer schreef op 02 juli 2013 @ 09:40:

[...]





Nee, dat kan ik me dus NIET voorstellen. Want naast niet lusten zijn er nog meer redenen, waarom je geen wijn of andere alcohol zou willen drinken. En daar heb je als gastvrouw/heer ook maar rekening mee te houden. Belachelijk om daarover te mopperen.





Waarom kan je je dat niet voorstellen? Ik vind het zo logisch als wat Iemand heeft toch moeite gedaan om zo iets moois mogelijks aan te bieden.. Ze heeft misschien wel informatie op internet opgezocht, naar een slijterij informatie ingewonnen, of heeft zelfs de afgelopen tijd verschillende wijnen geprobeerd.. Kortom: ze heeft ergens tijd in geinvesteerd.



Als iemand tijdens een vriendinnenweekend bijvoorbeeld moeite heeft gedaan om een mooie wandeling uit te zetten, en de andere vriendinnen blijven liever in de zon liggen, zal de wandelvriendin misschien ook mopperen. Of als iemand een "verwenweekend" heeft geregeld met zonnebank, en dat vervogens wordt afgeslagen, dan zal de regelaar ook even moeten slikken. Dat betekent niet dat je op eens verplicht zou moeten wijn drinken/ wandelen/ zonnebanken, maar ik kan me echt prima voorstellen dat de gastvrouw een beetje teleurgesteld is als haar gast de met zorg uitgekozen wijn niet eens wil proberen.



Maar inderdaad, een goede gastvrouw dringt verder niet te veel aan, en schenkt daarna vrolijk iets alcoholvrij's in.



Ik hou trouwens erg veel van olijven, stinkkazen, koffie, wijn, paddestoelen en meer in die hoek . Ik maak daarnaast al mijn sauzen zelf, van verse groenten/melk/kaas/room, en heb een kruidentuintje dat ik veel gebruik voor bij het eten.



Ik vrees dat je man geen hap naar binnen zou krijgen



EDIT



Zelf zou ik (in de situatie dat ik een luxe dinertje organiseerde met zorgvuldig uitgekozen wijn), bij kennissen toch wel een tweede keer informeren of ik ze echt geen wijntje in kan schenken.



Bij goede vrienden zou ik benadrukken dat de wijn zo goed match't bij het eten, en dat het de moeite waard is om te proberen.



Maar nee blijft nee. Ik zou wel een beetje vreemd opkijken als ze daarna om cola/sinas/7up vragen. Dat heb ik ook nooit in huis, dus wat dat betreft is dat simpel



Mensen die bij mij komen eten en, uh.. zeer selectief zijn in wat ze naar binnen stauwen, nodig ik niet voor een tweede keer uit. Alleen kinderen jonger dan 8 kunnen daar wat mij betreft mee weg komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 01 juli 2013 @ 17:00:

Wat me na het doorspitten van het topic opvalt is dat geen alcohol drinken vaak samen lijkt te gaan met geen koffie drinken. Dat is raar als het alleen tot alleen die twee zou beperkt blijven want er is geen enkel verband, maar volgens mij blijft het daartoe niet beperkt en zijn er een hele resem zaken die dan niet lekker bevonden worden. Nee? Ja?



Misschien ben ik wel zo'n muts die bijna niets lust dan. Ik hou ook niet van de meeste vissoorten en kaassoorten. Smeerkaas vind ik wel lekker.

Als je mij groenten voorschotelt ben ik niet moeilijk hoor, dan vind ik bijna alles lekker. Ik zie mijzelf niet zozeer als een moeilijke eter/drinker.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er ook iets mee te maken heeft dat het sociaal niet geaccepteerd is om 'alleen' te drinken. Dus als jij niet drinkt, kan je vriendin ook geen wijntje nemen....



Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook een tikkeltje irritant vond dat een vriendin van mij niet dronk (geen deel van vriendengroep, dus echt een 'losstaande' vriendin, zeg maar) ivm medicatie. Tuurlijk word ik er niet boos over, maar ik heb het wel eens bespreekbaar gemaakt. op de manier van: goh, het is vier uur, terras, ik heb wel zin in een wijntje, vind je het erg als ik wél een wijntje neem? Ook al staat dat een beetje stom?



Nu klink ik waarschijnlijk in de ogen van velen een alcoholist, en misschien is dat wel zo, maar het probleem is opgelost en iedereen is blij :P
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
Alle reacties Link kopieren
oud topic
Alle reacties Link kopieren
quote:Badeend89 schreef op 29 april 2014 @ 18:01:

Ik denk dat het er ook iets mee te maken heeft dat het sociaal niet geaccepteerd is om 'alleen' te drinken. Dus als jij niet drinkt, kan je vriendin ook geen wijntje nemen....



Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook een tikkeltje irritant vond dat een vriendin van mij niet dronk (geen deel van vriendengroep, dus echt een 'losstaande' vriendin, zeg maar) ivm medicatie. Tuurlijk word ik er niet boos over, maar ik heb het wel eens bespreekbaar gemaakt. op de manier van: goh, het is vier uur, terras, ik heb wel zin in een wijntje, vind je het erg als ik wél een wijntje neem? Ook al staat dat een beetje stom?



Nu klink ik waarschijnlijk in de ogen van velen een alcoholist, en misschien is dat wel zo, maar het probleem is opgelost en iedereen is blij :P wat een onzin. Als ik wél zin heb in een wijntje dan bestel ik dat gewoon.



Als diegene daar grote problemen mee zou hebben, dat zou ik niet leuk vinden. Ik haal hem/haar immers ook niet over om wel alcohol te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Weliswaar een oud topic maar bij een diner drink je natuurlijk geen glaasje fris, water kan wel.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven