Geboortefotografie. Iemand ervaring?

17-11-2013 19:44 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin april uitgerekend van ons tweede kindje.

En nu heb ik eens in de krant gelezen over geboortefotografie. Dus iemand die tijdens de bevalling op de achtergrond aanwezig is en dit vastlegt.

Dit lijkt me persoonlijk erg mooi, mede omdat het waarschijnlijk de laatste keer is (nu geen wens voor een derde) en omdat ik toch eens wil weten hoe het nu bij mezelf is gegaan. Ik was gewoon aanspreekbaar, maar toch ben ik best wel wat vergeten.



Voor degene die denken dat het 'nare' foto's worden, als je via google afbeeldingen zoekt op geboortefotografie, zie je dat het mooie foto's zijn.



En nu vraag ik me dus af, of iemand hier ervaring mee heeft? En wat die ervaring dus is. Vond je het een meerwaarde, na je bevalling?



Alvast dank voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zonder camera erbij drie kinderen gekregen in de tijd dat het minder gebruikelijk was om een geboorte vast te leggen (al waren er in de jaren '70 en '80 wel een paar vrouwen in mijn omgeving die dat wel deden). Toch kan ik me goed voorstellen dat je beelden wil hebben van een geboorte, zeker als de geboorte een heel mooie ervaring was.



Ik denk dat geboortefoto's absoluut niet onsmakelijk hoeven te zijn. Dat hangt enerzijds van de situatie af, maar ook van hoe je de foto's maakt. Bij mijn bevallingen zou mijn onderkant helemaal niet op een foto hebben gestaan, want ik beviel een keer in bad en twee keer voorover geleund tegen het bed. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk de beelden waarbij het kind uiteindelijk op de borst ligt toch het mooist zou vinden.



Mijn schoondochter heeft een prachtige film van hoe zij haar zoon kreeg. Ze zei wel dat als de bevalling paniekeriger of op een wat meer medische manier zou zijn verlopen, ze de film misschien niet geheel zou hebben bewaard of er minder mee zou hebben gedaan. Maar de geboorte was erg rustig en zag er zo natuurlijk uit, dat het een film is geworden waar ze blij mee is.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij prachtig om zo'n sessie te hebben en zodoende naderhand wat terugkijk materiaal te hebben. Had het graag gehad van mijn eerste bevalling. Alhoewel die eindigde in een spoedkeizersnede en daar heel mooie foto's van alle stappen zijn gemaakt door het personeel.

Snee, hand in de buik, rug/billen eruit, volledig (slap blauw) kindje. Hoe ze het geflikt hebben weet ik niet maar de belichting en sfeer zijn waanzinnig. De gyn die de operatie deed heeft de serie ontvangen en is er oprecht blij mee. Ze had zelf geen actie foto's van zichzelf

Mocht er een tweede komen dan ga ik op zoek!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn tweede heeft de kraamverzorgster foto's gemaakt. Daar is wel wat bloed enzo op te zien, maar die zijn gewoon voor onszelf. Alleen mijn moeder heeft ze verder nog gezien. Ze zijn ook niet frontaal genomen, want ik zat op de baarkruk, dus het zijn best nette foto's.

Het is de enige bevalling waar ik foto's van heb en ik vind het wel leuk om ze te hebben. Als ik ze zie, weet ik weer precies hoe het toen was, maar ik kijk er nou niet bepaald dagelijks naar. Misschien 1x per jaar of zo, als ik ze toevallig tegenkom.

Maar ik had er geen aparte fotograaf bij willen hebben, al die drukte in je slaapkamer, lijkt me niks.
..
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties!

Ik begrijp dat degene die foto's hebben, het wel prettig vinden. Dat vind ik fijn om te horen/lezen.

Morgen moet ik toch naar de vk, misschien heeft zij ervaring met iemand. En vrijdag naar de gyn, kan ik het ook mooi voorleggen, aangezien ik toch in het zkh moet bevallen.



En dank voor de tips Sandt, een effen shirt had ik niet aan gedacht, maar klinkt logisch.



Zephyra, die aanrijtijd heb ik inderdaad in m'n achterhoofd. Ik heb iemand gevonden die in de buurt woont van het ziekenhuis. Maar eventueel ook naar ons toe kan rijden, voor als ik net zo'n bevalling als jou krijg
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring!



Vanwege de herkenbaarheid daarom deze post maar even vanaf een anoniemer account. Heel lang getwijfeld of we het wel of niet zouden doen, maar uiteindelijk dus toch gedaan. Waren ook heel erg bang voor het "pottenkijker-gevoel", maar had pas door dat ze er al een aantal uur was toen de ruggeprik begon te werken.

Zoals anderen al zeiden zijn het geen foto's om aan de hele wereld te laten zien, maar voor ons wel een mooie herinnering aan een heftige, bijzondere en levens veranderende dag.



Juist omdat de bevalling helaas niet ging zoals gehoopt, hebben de foto's nog meer waarde gekregen en ons geholpen om ook vooral de "mooie" momenten te herinneren. De foto's waar mijn vriend onze baby voor het eerst vasthoudt zijn onbetaalbaar, juist omdat ik er niet bij was.



Wij hebben de foto's laten maken door Lobke Koppens Geboortefotografie. Van te voren natuurlijk goed doorgesproken wat we wel en vooral niet wilden qua foto's. Dus in ons geboortealbum zijn welgeteld twee keer een tepel en drie druppels bloed te tellen :-D



Als ik je een advies mag geven zou ik vooral letten op of er een klik is tussen jullie en de fotograaf. Het is dan hun werk om ervoor te zorgen dat de foto's smaakvol en naar jullie wens worden.
quote:Miffy schreef op 17 november 2013 @ 22:54:

[...]



Maar ondanks dat je daar volgens mij inmiddels ruimschoots de tijd voor hebt gehad, heb je het kennelijk nog niet gedaan



Waarom vind je je kind aanpakken zo smerig? Vergeleken met de poepluiers en spuugsessies die na de geboorte komen, lijkt dat me nou nog wel mee te vallen. En waarom moest het?



Ik zou het zelf niet gewild hebben, een fotograaf erbij, maar ik wilde sowieso zo weinig mogelijk mensen in mijn buurt hebben.

Ik heb ze nog niet weggegooid, omdat ik nooit naar die foto's kijk. Ze staan ergens op de computer waar ik nooit achter zit. Heb ook nog nooit foto's laten afdrukken enzo van dochter. Ik maak foto's, maar doe er daarna niks meer mee



En zag nu dat het er heel krom stond, ik moest dochter niet zelf aanpakken haha! Bedoelde dat de bevalling moest, maar als ik een deurtje had gehad had ik die gewoon geopend ipv al dat vieze gedoe. Dat bedoelde ik en waarom ik het smerig vind, geen idee. Ik vind het gewoon vies om zo je kind aan te pakken. Ze legden haar ook op mijn buik meteen, terwijl ik in het geboorteplan had aangegeven dit niet te willen. Vond het ook niet prettig, eerst schoonmaken die boel
Alle reacties Link kopieren
Dankjwel elsa, voor het delen van je ervaring!

Fijn dat het je geholpen heeft, omdat je bevalling niet verliep volgens 'plan'. Heel jammer, maar wel fijn dat er mede door de foto's toch fijne herinneringen zijn van mooie momenten.

Ik had haar naam ook al eens voorbij zien komen, maar volgens mij woonde ze wat uit de richting van mij...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij crosst ze het hele land door .



Volgens mij was je het al van plan maar ik zou het van te voren ook even goed doorspreken met je verloskundige. Hoewel hij/zij niet het hoofdonderwerp zijn moet hij/zij het ook wel zien zitten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij die veel hier schrijft wees me op dit topic en omdat ik graag wilde reageren heb ik een account aangemaakt



Ik heb de geboorte van ons eerste kindje laten fotograferen door Marry Fermont en de foto's zijn voor ons onvergetelijk! De reden dat wij voor haar hadden gekozen is dat ze naast fotograaf ook verloskunde heeft gestudeerd. Ik vond het wel een fijn idee dat zij niet zo snel ergens van onder de indruk zou zijn. We twijfelden in het begin wel heel erg en wat ik echt goed heb onthouden toen we voor de eerste keer gingen kennismaken was dat ze zei: "als je twijfelt moet je het niet doen, het is erg belangrijk dat je zo ontspannen mogelijk je bevalling in gaat." Dat vond ik een hele goeie, dus na het gesprek hebben we er nog even over nagedacht.



Achteraf ben ik zo blij dat ik het gedaan heb, niet alleen vanwege de foto's, maar ook vanwege het verhaal. Ze schrijft ook het hele geboorteverhaal voor je en ik was zoveel vergeten dat dat me heel dierbaar is.



Wij hebben wel er voor gekozen om het openbaar te maken. (dit was trouwens een keus, je tekent een contract waarin staat dat ze niks mag delen zonder jouw toestemming) Ik ben zo trots op de foto's en op ons zoontje dat ik het met de hele wereld wilde delen. Er zitten overigens geen enge of vieze foto's bij, alles is heel decent. Althans vind ik haha, maar ik ben ook super trots en wilde dit graag vastgelegd hebben.



Ik denk dat het advies dat je een klik met de fotograaf moet hebben heel goed is, dat is belangrijk. Afstand maakt niet zoveel uit, je weet toch nooit hoe een bevalling gaat lopen en als de fotograaf enige ervaring heeft dan weet ze wanneer ze moet gaan rijden.



@truitje82 een goeie geboortefotograaf, althans vind ik, biedt altijd een vrijblijvend kennismaking aan, dus je kan altijd eens bij iemand waar jij een goed gevoel bij hebt, op gesprek gaan en dan beslissen wat je doet.
Wat doet zo'n fotograaf als de bevalling helemaal verkeerd loopt?
Alle reacties Link kopieren
@istar tegen mij zei ze dat het van het moment afhangt, maar dat ook al gaat het fout dat je toch graag foto's wilt voor de verwerking.



Denk dat daar wel wat in zit...



Al moet je er toch niet aan denken en ik weet ook niet of er dan wel foto's gemaakt mogen worden.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier een hoop reclame gemaakt. Mag dat wel?



Wij hebben ook foto's vd keizersnedes, maar niets bijzonders



Geef je zoiets nu later door aan je kinderen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Owe sorry, dat was zeker niet de bedoeling. Ik zal kijken of ik dat weg kan halen.



Wij zien het zelf niet als iets om later door te geven, maar wel fijn om achter de hand te hebben om zijn puberteit door te komen .



Bij ons ging het zoals gezegt niet helemaal zoals gepland. De fotograaf volgt de instructies van de verloskundige op. Wij hebben bijvoorbeeld geen foto's van "het moment supreme" maar wel van direkt daarna. Inderdaad heel fijn voor de verwerking...
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde de foto's voornamelijk voor mezelf, maar ik had het fantastisch gevonden als ik dit had gehad van mijn eigen geboorte, dus wie weet is onze zoon er later wel heel blij mee
quote:wendy7474 schreef op 17 november 2013 @ 21:20:

Het gaat niet om de doos, maar om de baby die voor het eerst levenslicht ziet.



Maar zoiets kun jij onmogelijk begrijpen. Jammer, wel.



Ja sommige vrouwen vinden dat vast helemaal fantastisch om dat op foto te hebben maar lang niet iedereen hoor.

Ik heb 2 kinderen gebaard maar ik moet er niet aan denken dat ik dat soort foto's ergens in een boek zou hebben en al helemaal niet op internet.!
quote:Louise70 schreef op 17 november 2013 @ 21:52:

Ja, en ze dan meteen op Facebook zetten! Pfftt........ Tegenwoordig blijft niks meer geheim.. Ik dacht altijd dat een geboorte zo speciaal was voor de ouders.. Maar nee, ook daar moet een camera op...Dat telt alleen als je schoonmoeder meteen na de bevalling meteen haar kleinkind wil zien,voor je eigen moeder telt het uiteraard niet.
Zitten prachtige foto's tussen! Als je het geld er voor ( over) hebt zou ik het doen.

Ik heb wel wat " gewone" foto's van m'n 2e bevalling genomen door mij of m'n man en dat vind ik al heel leuk.

Kon ook alleen omdat ik een ruggeprik had en dus geen pijn had hoor.

Zijn leuke detail foto's zoals ik die een tijdschrift lig te lezen, van de monitor met hartslag van zoon en infuus in mijn hand ed.

Gewoon omdat we ons verveelden eigelijk ;) maar resultaat is leuk
Alle reacties Link kopieren
Even een update.

Inmiddels ben ik bevallen van een prachtige zoon, Korte Broek. En we hebben ervoor gekozen om het met een geboortefotograaf te doen.

Van tevoren hadden wat rond gekeken op internet wie ons aanspraken. Met sommige wat mail contact en uiteindelijk met iemand afgesproken. Dat was een heel fijn gesprek en daarom besloten we dat we het met haar wilden.

Het blijft denk ik een wat apart idee dat er iemand anders als iemand die dicht bij je staat bij de bevalling aanwezig is.

Maar wat was en ben ik blij dat we voor haar gekozen hebben! De foto's zijn prachtig en haar verslag van de bevalling geweldig mooi geschreven.

Van tevoren hadden zij en ik vanaf 38 weken vrijwel dagelijks app contact. Erg prettig.

De bevalling zelf was ingeleid, wat voor haar ook leuk was. Normaal gesproken komt ze binnen als de vrouw al een eindje onderweg is. Maar nu was ze er van het begin af aan bij, mede omdat mijn vorige bevalling binnen 4 uur was.

Tijdens de bevalling merk je heus dat ze er is, maar ze was echt op de achtergrond. Superknap.



Voor een ieder die twijfelt, spreek eens af met een geboortefotograaf en als de klik er is, doen. Wij vinden het een onbetaalbare aanvulling op onze herinnering. Echt onbetaalbaar...
Als ik het nog eens over mocht doen, zou ik zeker voor zo'n fotoreportage kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven