Gluten en koemelkvrij of niet?

19-04-2014 22:59 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, lees al wel een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb al vanaf mijn kindertijd last van eczeem als ik gluten en koemelk eet/drink. Nu is het in de loop van de jaren (ik ben nu 25) wel een stuk minder geworden. En kan ik hier door dit met mate te eten/drinken best mee leven. Maar daar zit hem nu juist het probleem, het met mate vind ik zooo moeilijk! Daarom zit ik altijd in perioden dat ik het heel streng vol houd, dan voel ik me in alle opzichten ook beter en val ik meestal ook wat af, totdat het er langzaam weer in sluipt en ik weer enorm van mezelf baal als het op het punt komt dat ik mezelf 's nachts helemaal open krab.



Zijn er meer mensen die hier evaring mee hebben hoe doen jullie dit?

Wat ik vooral moeilijk vind:

1. Wanneer je bij andere mensen eet en je steeds moet uit leggen waarom je niet gewoon brood eet. (zeker als ze je een paar weken terug dat wel hebben zien eten) ik voel me dan altijd zo'n zeur

2. De planning die ervoor nodig is altijd melk/glutenvrij eten bij je te kunnen hebben. Even ergens een broodje halen gaat niet.

3. De kosten van melk/glutenvrije producten, ik heb ongeveer een budget van 150 per maand voor boodschappen



Om het eerste punt op te lossen zou ik natuurlijk rigoreus kunnen besluiten om voor altijd gluten/koemelkvrij door het leven te gaan, maar ik weet niet of ik dat vol kan houden.

Gluten en koemelkvrij of niet?

Totaal aantal stemmen: 4

Ja, geen gluten/ koemelk meer, het gaat om je gezondheid. (75%)
Nee, leer jezelf beheersen en doe het met mate (25%)
Nee, wat een onzin koemelk/gluten laten staan, probeer dit e Geen stemmen
In dit kader...



In de Cosmo van deze maand staat een artikel over de nieuwste vorm van eetstoornissen: zeggen dat je een allergie of intolerantie hebt, zodat je bepaalde voedingsmiddelen kunt skippen of dingen niet hoeft te eten.



Als je echt denkt dat je iets mankeert: ga naar een arts! En naar een diëtiste die jou kan helpen om te voorkomen dat je bepaalde voedingsstoffen misloopt. Dit om te voorkomen dat je (zwaar) ondervoed raakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 april 2014 @ 21:33:

[...]



Iemand die een tarwe (dat is het meestal en niet zozeer de gluten) intolerantie heeft kan last krijgen van allerlei kwaaltjes. Hoofdpijn, eczeem en darmklachten oa. Iemand die coeliakie heeft heeft geen intolerante maar is echt allergisch voor voornamelijk gluten. Een intolerantie is er niet tegen kunnen, er last van krijgen. Een allergische reactie word je doodziek van en kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Een groot verschil dus.



Om de discussie nog maar even aan te zwengelen: coeliakie is géén allergie. Het is een auto immuunziekte zoals hier al eerder werd gezegd. Groot verschil met een allergie is dat je er niet overheen kunt groeien. Je zult dan je hele leven glutenvrij moeten blijven eten.

Het is dus wel een intolerantie tegen gluten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven