Kennismaking oudste met baby

01-05-2014 17:08 59 berichten
Ik ben zwanger van de tweede en onlangs vroeg een vriendin hoe ik mijn oudste (dan 2,5) aan de baby ga voorstellen na de bevalling. Zelf had ze een vervelende ervaring gehad met haar schoonouders die blij maar overaanwezig aan het kraambed stonden te stuiteren waardoor er letterlijk te weinig ruimte was voor grote zus om kennis te maken met haar pasgeboren broertje.



Ik heb er zelf nog niet over nagedacht maar ik heb bij mijn eerste bevalling wel bewust gekozen om niemand bij het kraambed (zh) te hebben behalve mijn man. Ik vind die eerste uren samen zo'n bijzonder moment en dat wil ik zo intiem mogelijk houden. Nu dus eigenlijk ook, alleen dan met dochter erbij en in de eerste instantie niet ook met mn schoonouders aan het bed.....



Hebben jullie tips en ervaringen om dit goed aan te pakken?



Nb Het is de bedoeling is om weer in het ziekenhuis te bevallen en dat dochter bij opa en oma gaat logeren tijdens de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Het stond in m'n geboorteplan dat niemand behalve man en zoon bij ons mochten.

Door vroeggeboorte lag baby op neonatologie en zag broer hem pas een dag later met allerlei infusen en enge apparaten.

Maakte veel indruk op een 4jarige
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bedankt voor alle reakties! Ik denk dat we voor de kopje koffie optie gaan; opa en oma brengen dochter, gaan zelf bakkie doen en komen half uurtje later er ook bij. 2 jarige zal idd na een kwartiertje t wel gezien hebben, dan is t fijn dat ze ook weer met oma mee kan als ze dat wil.



Dit is natuurlijk als de bevalling loopt zoals ik hoop! Wellicht halen we t ziekenhuis niet, wordt het een sectio of komt t kindje veel te vroeg....dan zijn alle bedachte scenarios bijzaak uiteraard.



Nogmaals bedankt voor de reacties, ik vind het leuk om te horen hoe het bij anderen is gegaan (al dan niet gepland)
Alle reacties Link kopieren
na de bevalling van onze tweede kwamen mjjn ouders met oudste. Was lekker relaxed en prima te doen. Oudste probeerde alvast de blauwe muisjes bij haar nieuwe broertje in de mond te duwen.

een paar jaar later, toen nr. 3 geboren was, waren ze eerst nog aan het bbqen bij mijn zus. Hahaha

Daarna kwamen ze naar het ziekenhuis. Vond het heel emotioneel om onze oudste te zien. Heel speciaal. Zij was alweer 5 jaar.

ouders en zus waren daarbij. Ook schoonouders geloof ik.

wij vinden het allemaal wel best.

Ben je niet bang dat als je alles zo precies plant dat het dan alleen maar kan tegenvallen?
Oudste was thuis met opa en oma. Die zijn naar het ziekenhuis gekomen en vriend is met zoon eerst samen naar boven gekomen. Na 10 min ofzo kwamen opa en oma binnen. Even samen maar niet te beladen.



Baby lag ook in bedje maar vooral omdat ik verwachte dat zoon direct bij me op bed zou kruipen en dwars over de baby zou banjeren. Dat klopte overigens
Alle reacties Link kopieren
Dochter van twee is tijdens de bevalling bij opa en oma gaan logeren. De volgende dag brachten ze haar terug. Ik lag boven met zoon. Vriend haalde dochter op van beneden, terwijl schoonouders rustig beneden wachtten tot we met zijn vieren naar beneden zouden komen.

Ons meisje was trouwens wel heel enthousiast. Vriend herinnert zich nog levendig haar blij-gespannen gezichtje op de trap en eenmaal boven trok ze zoon direct uit mijn handen.
Mijn zoon was 2,5 toen zijn zusje geboren werd. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en hij logeerde bij mijn ouders toen de bevalling begon. Wij wilden ook eerst onze zoon kennis laten maken met zijn zusje (dat overigens een broertje zou zijn, dus dat vond hij wel heel erg gek). Dus toen ze geboren was heb ik mijn ouders gebeld, maar zoon sliep op dat moment. Toen hij wakker werd zijn ze meteen naar het ziekenhuis gekomen. Ze hebben hem de kamer in laten lopen en bleven zelf op de gang wachten. Mijn zoon vond het totaal niet interessant, alleen dus heel gek dat zijn verwachte broertje ineens een zusje was. Maar wat hij pas echt interessant vond, waren de knopjes op mijn ziekenhuisbed! Dus na 5 minuten hebben we mijn ouders, schoonouders en broertje binnen laten komen. Mijn oudste is vrij snel weer naar huis gegaan met opa en oma. Toen wij eind van die dag thuis kwamen wilde hij zijn zusje wel even vasthouden maar echt leuk vond hij haar niet, hij was vooral boos dat het toch geen broertje was.



Mijn tip: romantiseer die eerste kennismaking niet, dat kan dan behoorlijk tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
2,5 week geleden ben ik bevallen van onze 2e knul. Oudste is bijna 2,5. Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Broekje logeerde bij opa en oma die samen met andere opa en oma naar het zkh kwamen. Kennismaking van de kinderen had ik gelukkig al niet geromantiseerd, Broekje vond mijn bed met alle knopjes het leukst

Hij kreeg van zijn broertje een nijntje boek, kleine pluis, en dat was ook leuk. Maar na een half uur was hij er wel klaar mee en wilde een ijsje gaan eten met de opa's en oma's.

Thuis kwam het echte kennismaken pas, op het gemak. Helemaal trots toen hij broertje mocht vasthouden en kroelen op schoot.

Mijn ervaring is dat als je hoopt op mooie momenten, het nooit zo wordt als je hoopt. En juist de spontane momenten, zonder verwachting, zijn het meest waardevol.

Koester die en verkijk je niet teveel op gehoopte momenten. Dat zou zonde zijn, ook als de bevalling bijvoorbeeld anders loopt als gepland...
Daar hecht ik nu eigenlijk helemaal geen waarde aan. Ik wil absoluut niet dat mijn andere twee kinderen naar het ziekenhuis komen dus ze zien de baby wel in hun eigen setting, thuis in ons eigen huis. Dat is voor hun het fijnst denk ik. Ze zijn trouwens 5,5 en 3,5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Oudste was die dag toevallig bij opa en oma, omdat ik het met ruim 41 weken even niet meer trok om een peuter van 2 jaar en 2 maanden te entertainen. Hij is door hen naar het zkh gebracht en was meteen verliefd op zijn broertje. Wilde hem kussen, vasthouden. Bleef maar baby zeggen. De ochtend daarna was het ook meteen baby baby baby. En nog steeds zijn ze gek op elkaar. Het kan dus wel hoor dat romantische moment :-)

De opa's en oma's vonden het ook heel logisch dat oudste als eerste de baby zou zien. En op een rustige manier.

No big deal toch even een half uurtje wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven