verhuizen van randstad naar zuid limburg iemand tips?

07-05-2014 11:09 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin met 3 kinderen en willen verhuizen van de randstad naar zuid limburg. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? of wat meer kunnen vertellen over de plaatsen?

Wij zoeken een eengezinswoning in een kindvriendelijke wijk , nabij scholen , winkels en voetbal vereniging , zwembad.
Alle reacties Link kopieren
ik kreeg op deze 2 plaatsten woningruil aangeboden vandaar



ik had me trouwens verdiept in vaals en hulsberg... maar dat is net te weinig kwa winkels ect
Alle reacties Link kopieren
Vaals ?? Het enige wat ik daarvan weet is vlak op de grens en toerisme....



Trouwens Maasbracht ligt ook heel mooi centraal met veel voorzieningen
Vaals heeft recent met regelmaat het nieuws gehaald. De inwoners zijn daar zeer ontevreden en wijten dit aan de Duitse toeristen. Hier praten ze Limburgs met veel Duitse woorden.



Hulsberg is wel een leuk dorp, idd relatief weinig voorzieningen. Aan de andere kant je gaat de berg af en zit in Valkenburg, via de snelweg ben je in 10 minuten in Maastricht of Heerlen en de andere berg af gaat via Nuth naar de snelweg. In Nuth heb je een grote kern met winkels en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Maasbracht is idd heel mooi.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar ik vind veel reacties nogal negatief. Dus ik zal een positief geluid laten horen TO . Ik heb op verschillende plekken in Limburg en Brabant gewoond in mijn leven. Spreek geen dialect (heb wel zachte g) en heb nooit bij een fanfare/vereniging gezeten maar heb nooit problemen gehad met 'erbij horen'. Op alle plekken waar ik woonde waren er ook genoeg mensen die géén dialect praatten.

Ik vond en vind het altijd heerlijk wonen in het zuiden. Dus ik zou zeggen: doen! Mooie omgeving, goedkoop wonen, veel gezellige mensen! Alleen de werkgelegenheid is wel een problematisch dingetje (ligt wel aan welke sector).



Als je een dorp zoekt in Zuid-Limburg: al eens aan Voerendaal of Brunssum gedacht? Goede ligging...
Alle reacties Link kopieren
Een ex-collega is in de buurt van Roermond gaan wonen, getrouwd met een man die daar al woonde. Ze kon wel werk vinden maar de sfeer beviel haar niet. Ze werkt nog wel maar niet met plezier. Ook het geaccepteerd worden lukt nog steeds maar matig, ze woont er nu 5-6 jaar.



Ik kom uit de Randstad en heb een paar jaar in Groningen (stad) gewoond en Drenthe ( dorp,buiten het dorp zelfs), tussendoor weer terug naar Randstad, daar woon ik nu weer. Ik heb het daar prima naar mijn zin gehad. De verhalen van mijn ex-collega en van posters hier over Limburg herken ik niet als het gaat om Drenthe.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
@evaviva hehe eindelijk hahaha fijn te lezen ! ja maar ik las dat brunssum slecht te bereiken was met ov.... en voor de kids met oog op de toekomst miss niet zo handig...
Alle reacties Link kopieren
Mieke ik denk dat de regio in het zuiden toch best belangrijk is om eerst te bepalen.



We kunnen hier allerlei dorpen en plaatsen opperen maar als jij het zelf nog niet weet is echt fatsoenlijk advies best moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 07 mei 2014 @ 19:25:

Mieke ik denk dat de regio in het zuiden toch best belangrijk is om eerst te bepalen.



We kunnen hier allerlei dorpen en plaatsen opperen maar als jij het zelf nog niet weet is echt fatsoenlijk advies best moeilijk.





dat snap ik, maar daarom vraag ik juist ervaringen uit dorpen van mensen die het daar wel kennen, of daar wel wonen.

dan weet ik waar ik absoluut niet hoef te kijken en wat evt wel bij ons past....snap je?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ex uit Susteren. Vreselijk dorp, er is niks te doen op een paar winkeltjes na. Ik zelf vind Sittard erg leuk en Maastricht ook. Maar of je er echt "tussen komt" weet ik niet. In een plaats met de omvang van Sittard of Maastricht zal dat makkelijker zijn dan in een dorp als Susteren.



Roermond is ook nog een optie qua grootte, ligging en voorzieningen.



Ik vind Limburg prachtig maar het feit dat er alleen dialect gesproken wordt staat me tegen. Ging gisteren nog een pakket ophalen in Weert. Heb drie keer moeten vragen wat hij nou zei. Dat vind ik zo raar als je hoort dat iemand geen dialect spreekt. Verder vind ik het een verschrikkelijk dialect om te horen
Alle reacties Link kopieren
Minnimouse: alleen dialect gesproken?? Ik woon in Maastricht en merk dat echt niet hoor. Ja men spreekt er veel dialect, maar spreekje geen dialect dan wordt hier gewoon abn geantwoord
Alle reacties Link kopieren
dat bedoel ik dus ,,,, zo vreemd volgens de een spreken ze alleen maar dialect en is het van belang dat je zelf ook limburgs spreekt ??en kom je er moeilijk tussen en volgens de ander geen probleem beetje dubbel allemaal hihi mijn ervaring is ook dat t verstaanbaar is en een beetje duits lukt me ook wel...
Alle reacties Link kopieren
Hommelheide in Susteren daar woont een vriendin van me , tijdelijk. Ze komt uit de randstad en heeft eerst nog in het buitenland gewoond. Ze woont nu een paar maanden daar en heeft genoeg aanloop daar hoor, ze word volledig geaccepteerd. Ben er onlangs geweest en zou er zo heen gaan..
Alle reacties Link kopieren
quote:steeffiej schreef op 07 mei 2014 @ 19:47:

Minnimouse: alleen dialect gesproken?? Ik woon in Maastricht en merk dat echt niet hoor. Ja men spreekt er veel dialect, maar spreekje geen dialect dan wordt hier gewoon abn geantwoord



Ja, de ervaring die ik met Limburgers heb wel ja.



Familie van ex sprak alleen dialect, ging je daar winkelen dan werd er ook Limburgs gepraat, verstond je het niet dan had je pech. Een aantal familieleden wonen in Limburg (zijn zelf geen Limburgers) en ook daar merk ik het, bij vrienden van mijn ouders ook. En wanneer ik dus zelf naar Limburg ga, dan merk ik het ook. Zus heeft een bedrijf in Limburg.



Ik zeg niet dat mijn waarheid dé waarheid is maar ik zie bijna nooit anders.



Ik heb vroeger stage gelopen in Limburg en daar werd ook gewoon Limburgs gepraat. Wanneer je er iets van zei, dan had je gewoon pech. Vind ik behoorlijk onbeschoft. Ook het feit dat veel Limburgers er bij voorbaat vanuit gaan dat je Limburgs spreekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik als Limburgse, welke ook dialect spreekt, spreek als iemand Nederlands tegen me praat ook Nederlands terug. Met een flink accent uiteraard. En ik denk dat zo een beetje standaard is, uitzonderingen daar gelaten. Ik vind het gewoon niet netjes dialect te blijven praten.

Ik denk dat je vanwege dat dialect spreken het niet moet laten om de stap niet te maken.
Niemand heeft zichzelf gemaakt of jij soms wel ?
Baarlo, daar is toch alleen maar in September iets te beleven ?
Alle reacties Link kopieren
Eens met katjesdrop!



Ik heb zelf de ervaring helemaal niet, dat overal alleen maar dialect wordt gesproken.



Maar iedereen ervaart het anders merk ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Blerick. (Gemeente Venlo)



Veel negatieve reacties zeg. Venlo is hartstikke opgeknapt de laatste 5 jaar! Ze zijn zelfs winnaar in de categorie Beste Binnenstad. Infrastructuur is verbeterd, veel natuur, ontzettend veel groen. We hebben een gloednieuwe Maasboulevard en Venlo barst van de festivals in de zomer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven