Geld & Recht alle pijlers

Groot bedrag van ouders geschonken krijgen: waar aan denken?

12-05-2014 11:31 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders willen mij en mijn broer een groot bedrag schenken, mede ingegeven door het feit dat wij momenteel verhuisplannen hebben en mogelijk een nieuwbouwwoning willen kopen. Wij zijn hier natuurlijk superblij mee. Nu weet ik dat tot 1 januari 2015 een verruimde mogelijkheid bestaat voor schenkingen als die gebruikt wordt voor de eigen woning, dus dat komt goed uit. Het zou dus eigenlijk gaan om een voorschot op de erfenis. Mijn broer wil het bedrag nu nog niet ontvangen.



Ik vraag me nu af waar we allemaal op moeten letten. Ik neem aan dat hier iets over vastgelegd moet worden bij de notaris? Bijv. dat ik nu het bedrag al krijg, en mijn broer daar later nog recht op heeft? En hoe gaat dat verder fiscaal? Ik ben echt een nitwit op dit gebied...Wie kan mij even op weg helpen?
Alle reacties Link kopieren
http://www.belastingdiens ... schenkingen_aan_kinderen/

Even als voorbeeld dan...



Gewoon even googelen, er is echt heel veel info te vinden.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
En anders ff bellen met een notaris voor wat info!
Mijn ouders hebben mij vorig jaar een groot bedrag geschonken voor onze nieuw te bouwen woning. Naast dat het in het testament is vastgelegd ( broertje en zusje hebben het bedrag nog niet gekregen) hebben we ook een schenkingsovereenkomst opgesteld, waarin duidelijk staat dat het geschonken bedrag voor de aankoop van het huis is bedoeld. Of het daadwerkelijk nodig is voor de belastingdienst weet ik niet, zelf vonden we het prettig om dit duidelijk op papier te zetten. Hierin staat kort omschreven wat het bedrag is, datum waarop de schenking is overeengekomen en ondertekend door mijn ouders en door mij. Ook omdat we naast de schenking een leen-schenkovereenkomst hebben opgesteld. Zo hadden we alles duidelijk en overzichtelijk op papier.



Het bedrag is daarna direct op mijn rekening gestort en dit hebben we daarna ook direct gebruikt voor de aankoop van de kavel.



De schenkingsovereenkomst is door de financieel adviseur samengesteld die ook onze belastingaangifte heeft gedaan, zodat alles bij 1 persoon is belegd w.b. de schenking.
Alle reacties Link kopieren
U mag onderhands schenken (zonder notaris) en dat kan simpel op papier worden gezet – zie modelakte schenking hieronder. De voorwaarde voor de belastingvrijstelling is wel de besteding van de schenking binnen uiterlijk drie jaren (het jaar van schenking plus twee jaren) en dat u een beroep doet op de verhoogde vrijstelling.



U moet de schenking melden aan de Belastingdienst. Dit doet u door een schenkformulier in te vullen. Vraag 5a gaat over deze schenking. De begiftigde (u) én schenker (uw ouders) moeten dit formulier ondertekenen.



Als u vast wil leggen dat de zoon ook ¤ 100.000 krijgt in de toekomst zult u naar de notaris moeten. Zie hier het schenkformulier en u vindt hier een modelakte van schenking.
Interessant, ik heb hier zijdelings ook mee te maken. Een broer kan nu geld van zijn ouders krijgen om zijn droomhuis te kopen, de andere broer heeft dat twee jaar geleden zelf al gedaan. Ouders kunnen het geld ook maar een keer geven, dus willen vastleggen dat broer 2 bij een erfenis in de toekomst, eerstbegunstigde is over een gelijk bedrag.



Nu vraag ik me echter af, als je nu voor een Xbedrag een huis/bouwkavel koopt, is dat huis/kavel over 20 jaar natuurlijk X + ..% Het bedrag (laten we 50.000 euro zeggen) is over 20 jaar veel minder waard dan dat het nu zou zijn. Kun je dat ook op de een of andere manier vastleggen in een testament en moet je dat willen?



Dat lijkt me voor Anne ook een relevante vraag. Ik zou me kunnen voorstellen dat broer over 20 jaar zegt 'ja leuk, die 50.000 euro, maar bij Anne is dat inmiddels veel meer geld waar'.
Je ouders kunnen jou en je broer ook allebei al een bedrag schenken: jou het verhoogde bedrag 'echt' en je broer het maximaal toegestane lagere bedrag (ivm die beperkte bestedingsmogelijkheden) op papier. Ze kunnen hetzelfde bedrag direct weer van je broer teruglenen, zo blijft het buiten de erfenis en is het tezijnertijd een vordering waarover geen erfbelasting verschuldigd is. Je ouders kunnen je broer dan elk jaar rente over het geleende betalen, dat trekt de boel richting je broer ook weer wat recht. (Veel ouders vinden het lastig een kind 'voor te trekken')



Een financieel adviseur of notaris kan je hierover goed voorlichten.



Benutten jullie ook de jaarlijkse vrijstelling van ouder naar kind al?
Alle reacties Link kopieren
Reken alles goed door; ook juist voor de lange termijn. Niet bij alle inkomens is schenken gunstiger in vergelijking met minder hypotheekrenteaftrek. Zie deze link.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
"Het netto voordeel is 10.000 euro, maar daar staat tegenover dat het kind minder hypotheekrenteaftrek heeft in de inkomstenbelasting."

Nogal logisch dat je minder hypotheekrenteaftrek hebt als je minder hypotheekschuld hebt. Maar je hebt die rente ook niet eerst hoeven betalen. Ik heb helemaal geen hypotheekrenteaftrek meer, ik heb mijn hypotheek namelijk helemaal afgelost (niet met een schenking trouwens). Ik ben nu goedkoper uit dan wanneer ik nog wél hypotheekrenteaftrek zou hebben.
Trotter, ik snap dat ook niet, dat mensen liever langer een schuld houden om maar zo veel mogelijk HRA te krijgen (wat volgens mij uiteindelijk nooit maar dan ook nooit goedkoper kan zijn ook nog). Geen HRA, oftewel, geen rente meer hoeven betalen, is toch veel fijner???
Dat is net zoiets als mijn exschoonmoeder die altijd klaagde dat ze zoveel belasting over haar partneralimentatie moest betalen. Ze vergat daarbij alleen even dat ze wel eerst een veelvoud van dat bedrag ontvangen (en uitgegeven) had...
quote:Kastanjez schreef op 13 mei 2014 @ 09:22:

Trotter, ik snap dat ook niet, dat mensen liever langer een schuld houden om maar zo veel mogelijk HRA te krijgen (wat volgens mij uiteindelijk nooit maar dan ook nooit goedkoper kan zijn ook nog). Geen HRA, oftewel, geen rente meer hoeven betalen, is toch veel fijner???Hangt er vanaf wat het rendement op je spaargeld / beleggingen is
quote:ericito schreef op 13 mei 2014 @ 09:31:

Hangt er vanaf wat het rendement op je spaargeld / beleggingen is Ik ken inderdaad mensen die een hele constructie hadden bedacht met geleend geld en spaargeld. Ze leenden het maximum dat ze konden lenen, en zetten aan de andere kant geld vast op een spaarrekening om maar zoveel mogelijk hypotheekrenteaftrek en rente te krijgen. Alleen stond dat geld op een spaarrekening bij Icesave, en we weten allemaal hoe het daarmee is afgelopen. (ze hebben hun geld uiteindelijk wel teruggekregen, maar niet die zak met rente waar ze op hadden gerekend). Als je je hypotheek maar zo hoog mogelijk houdt voor de hypotheekrenteaftrek terwijl je aan de andere kant beleggingen hebt beleg je dus eigenlijk met geleend geld. En dat lijkt me helemaal het stomste dat je kunt doen.
Dat is inderdaad een extreem voorbeeld, net als lenen boven de waarde van je woning in de hoop van het rendement je hypolasten te kunnen betalen. Dat was niet zo verstandig, is achteraf gebleken. Sja, gouden bergen.
Maar we dwalen af...
quote:Trotter schreef op 13 mei 2014 @ 09:45:

[...]



Ik ken inderdaad mensen die een hele constructie hadden bedacht met geleend geld en spaargeld. Ze leenden het maximum dat ze konden lenen, en zetten aan de andere kant geld vast op een spaarrekening om maar zoveel mogelijk hypotheekrenteaftrek en rente te krijgen. Alleen stond dat geld op een spaarrekening bij Icesave, en we weten allemaal hoe het daarmee is afgelopen. (ze hebben hun geld uiteindelijk wel teruggekregen, maar niet die zak met rente waar ze op hadden gerekend). Als je je hypotheek maar zo hoog mogelijk houdt voor de hypotheekrenteaftrek terwijl je aan de andere kant beleggingen hebt beleg je dus eigenlijk met geleend geld. En dat lijkt me helemaal het stomste dat je kunt doen.Dat was dus ook precies wat ik tegen mijn hypotheekadviseur zei, zeven jaar geleden (voor de crisis, toen beleggingshypotheken nog normaal waren): Je gaat toch geen geleend geld gebruiken om te beleggen??
Alle reacties Link kopieren
quote:carretjerockt schreef op 12 mei 2014 @ 12:19:

En anders ff bellen met een notaris voor wat info!Die is natuurlijk niet gratis :-)
Het eerste oriënterende gesprek meestal wel hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven