Gezondheid alle pijlers

Wat te doen tegen slijm in keel?

05-07-2008 17:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een tijdje last van slijm in mijn keel.

Hetzelfde wat je soms hebt als je verkouden bent, ik heb het alleen continu. (en ik ben niet verkouden...)



Na t tandenpoetsen is t soms erger en moet ik bijna kokhalzen... bah.



Wie weet een middel tegen slijm in de keel?

Zoiets als wat neusspray doet voor de neus, zoek ik voor mijn keel!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
bij de apotheek/drogist kun je wel slijmoplossende middeltjes krijgen zoals acetylcysteine (merknamen fluimicil en bisolvon) zonder recept.
Alle reacties Link kopieren
En blijft het: drink minder zuivel. Melkproducten bevorden slijmvorming namelijk. Helpt dat ook niet, ga eens naar je dokter toe.
Alle reacties Link kopieren
en suikerwater, hoe slecht ook, helpt bij mij ook altijd wel.
Alle reacties Link kopieren
Extrahalo schreef het ook al:

Probeer eens een week helemaal geen zuivel te drinken en eten.

En ook die milkshakes laten staan bij mooi weer... ;-)
Alle reacties Link kopieren
En als je rookt.....stoppen met roken.
Alle reacties Link kopieren
hoewel je de eerste weken na stoppen met roken vaak een kriebelkeel hebt... dat gaat vanzelf weer over, het zijn je tril"haartjes" die weer teruggroeien (heel gezond dus)
Alle reacties Link kopieren
En geen sinaasappelsap drinken, dat bevordert net zoals melk de slijmvorming.
Alle reacties Link kopieren
Okee, bedankt voor de tips.



Ik drink inderdaad wel zuivel. Niet zoveel, maar toch...



En nee, ik rook niet, dus daar ligt het niet aan.



Als ik er last van blijf houden zal ik eens bij de apotheek langs gaan.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van en ik merk dat bijvoorbeeld bij het eten van chocolade het bij mij ineens heel erg op komt zetten. Maar ook gewoon op momenten dat ik niet weet waardoor het ineens veroorzaakt wordt. Ik rook ook niet, ik drink en eet niet veel zuivel....



Maar inderdaad zuivel even beperken en proberen te achterhalen wat je gegeten hebt toen de slijm ineens weer op kwam zetten. Of is het een continu proces van slijm?
Alle reacties Link kopieren
Als je het idee hebt dat je slijm in je keel hebt, ga je ook vaak (onbewust) kuchen of schrapen. Dit is ook heel slecht, want hierdoor irriteer je je slijmvlies in je keel, dat alleen maar meer slijm gaat aanmaken. Dit is vaak een gewoonte, waar mensen zich niet bewust van zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij heeft het ook met mijn weerstand te maken denk ik. Als ik me niet zo fit voel heb ik er ook meer last van.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
inhakend op bella35, als je de behoefte voelt om te schrapen/kuchen, neem een slokje water of neurie even. Dat kan helpen om het slijm weg te krijgen van de plek waar het irriteert.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt juist beter kuchen of schrapen, dan is er een kans dat je het ophoest en verdwijnt dat sputum niet in je longen.
Alle reacties Link kopieren
Ananassap werkt slijmoplossend. Bruin bier ook geloof ik, alleen alcohol werkt weer prikkelend op je slijmvliezen. Mentholsnoepjes werken ook prikkelend.

Verder is schrapen en kuchen slecht, dat iriteert de keel verder. Als je het slijm wilt weg hoesten moet je proberen met veel lucht te hoesten op de letter h, dat is zachter voor je keel.
enniee schreef op 09 juli 2008 @ 18:17:

Ananassap werkt slijmoplossend. Bruin bier ook geloof ik, alleen alcohol werkt weer prikkelend op je slijmvliezen. Mentholsnoepjes werken ook prikkelend.

Verder is schrapen en kuchen slecht, dat iriteert de keel verder. Als je het slijm wilt weg hoesten moet je proberen met veel lucht te hoesten op de letter h, dat is zachter voor je keel.
En bedankt.......mijn man kijkt nu heel gek naar me en vraagt of alles wel goed gaat :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Flutter,aanvragen bij apotheek,kun je ook op internet opzoeken.wit aparaatje gaat je middenrif van trillen,lijkt op inhalator,met balletje,via dokter gratis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven